פורד רכב
צילום: Istock
דוחות

פורד היכתה את צפי האנליסטים. אז למה צללה המנייה?

החברה הכתה את צפי האנליסטים בדוחות הרבעון הראשון עם הכנסות של כ-34 מיליארד דולר ורווח מדולל למנייה של 89 סנט, אבל הודעתה על צמצום יעדי הייצור עקב המחסור בשבבים וצפי כי תאבד כ-50% מהייצור המתוכנן שלה ברבעון השני, גרם לצלילה עמוקה
לימור זילבר |

מניית יצרנית הרכב האמריקאית FORD MOTOR CO  צללה היום במסחר בוול סטריט בכ-9%. החברה אמנם הכתה את ציפיות האנליסטים ברבעון הראשון, אך במקביל נתנה תחזית חלשה לרבעון השני בגלל המחסור בשבבים העולמי. בעקבות כך מצמצמת החברה את יעדי הייצור.

פורד דיווחה על הכנסות של כ-34 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטים של כ-31 מיליארד דולר ורווח מדולל למנייה של 89 סנט, כשצפי האנליסטים היה רווח מדולל למנייה של 16 סנט (לעומת הפסד נקי של 23 סנט למניה לפני שנה). ה- EBIT המתואם של כ-5 מיליארד דולר כלל רווח שאינו קופתי של כ-900 מיליון דולר על ההשקעה של פורד בריביאן מבית אמאזון. תזרים מזומנים חופשי מתואם היה שלילי  של 396 מיליון דולר, בין היתר כתוצאה ממלאי גבוה יותר מהנפקת מוליכים למחצה.

פורד הגדילה את מכירות הרבעון הראשון ב-1% בארה"ב, 8% באירופה  ו-73% בסין, מה שמסמן את הרבעון הרביעי ברציפות של הצמיחה בשוק הרכב הגדול בעולם ומעלים את הנזק שנוצר בפרוץ הקורונה ברבעון המקביל אשתקד. גם ברבעון הראשון, מכרה פורד 6,614 רכבי קרוסאובר חשמליים מוסטנג מאך-E בארה"ב, לעומת 3 בלבד ברבעון הרביעי.

תחזית לרבעון השני- קיצוץ בייצור:

ג'ון לולר, סמנכ"ל הכספים של פורד, אמר כי "המחסור העולמי בשבבים יחמיר עוד יותר לפני שהוא ישתפר. המצב החמור ביותר יהיה ברבעון השני של השנה, עם שיפור במהלך שארית השנה"

פורד צופה כי תאבד כ-50% מהייצור המתוכנן שלה לרבעון השני, לעומת איבוד של 17% ברבעון הראשון. ייתכן שהמחסור בשבבים לא יפתר במלואו עד שנת 2022, הזהירו בפורד, שמצפה לאבד 10% מהייצור המתוכנן במחצית השנייה של 2021. במשך השנה החברה רואה 1.1 מיליון יחידות ייצור אבודות.

פורד עדיין צופה רווח מתואם (EBIT) ב-2021  של 5.5-6.5 מיליארד דולר.  כולל השפעה שלילית של כ-2.5 מיליארד דולר מהנפקת השבבים, בקצה הגבוה של התחזית הקודמת. עם זאת, לאור הביצועים החזקים ברבעון הראשון, השמירה של פורד  על יעדי 2021 מצביע על חולשה מסוימת להמשך השנה. בפורד מצפים  לייצר תזרים מזומנים חופשי  של 500 מיליון - 1.5 מיליארד דולר לשנה, בהשוואה רבעונים קודמים בהם התזרי היה של 3.5 - 4.5 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.