וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

באפט משקיע 2.1 מיליארד דולר בבנק אוף אמריקה

המיליארד מגדיל את אחזקתו בבנק לכ-12%, הפד אישר לרכוש 13% נוספים; מניית הבנק ירדה בכ-30% מתחילת המשבר
אור צרפתי | (12)

במשך 12 ימי מסחר רצופים, רכש וורן באפט את מניות בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) בסכום כולל של 2.1 מיליארד דולר, מה שהגדיל את חלקו בענקית הבנקאות לכמעט 12%. 

 

ביום הראשון רכשה ברקשייר מניות בסכום כולל של יותר מ-800 מיליון דולר, במחירים שנעו בין 23.5 ועד 24.23 דולר למניה. מספר ימים לאחר מכן רכשה החברה ב-400 מיליון דולר נוספים במחירים שנעו בין 24.1 ל-24.3 דולר למניה. בשבוע שעבר, רכש באפט מניות בסכום של 522 מיליון דולר ובמחירים שנעו בין 24.32 דולר ל-25.24 דולר. השבוע רכש באפט ב-337 מיליון דולר נוספים במחיר ממוצע למניה של 24.81 דולר. 

 

לאחר 12 יום של רכישות, ברקשייר מחזיקה ב-1.03 מיליארד ממניות בנק אוף אמריקה, השוות ל-11.9% אחזקה, סכום השווה לכ-26 מיליארד דולר נכון להיום.

 

ברקשייר היא בעלת המניות הגדולה ביותר בבנק אוף אמריקה, ובנק אוף אמריקה היא האחזקה השנייה בגדולה בתיק המניות של החברה, אחרי אפל. 

 

באפט קיבל אישור מיוחד להכפיל את אחזקותיו בבנק אוף אמריקה ולהגיע להחזקה של 24.9% בבנק, אמר דובר הפדרל ריזרב. בדרך כלל מותר למשקיעים להחזיק עד 10% מבנק. 

 

לאחר חודשים של שמרנות, למה באפט רוכש עכשיו? 

המיליארדר מחזק את השקעתו בבנק אוף אמריקה מכיוון שמתחילת השנה מחיר המניה ירד בכ-30%, באפט מצפה שהיא תשלים התאוששות מלאה מהשפעות הקורונה. לצד עליית ערך המניה, בנק אוף אמריקה מחזיק במצבת הון חזקה, ומחלקת דיבידנד לטווח הארוך. 

 

בחודשים הראשונים של המגפה, באפט נהג בשמרנות וצבר 138 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך נזילים. בנוסף, באפט מכר את מרבית חלקו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, למרות רבעון שני טוב, הוא היווה סיכון גדול יותר שכן במהלך בדיקות הלחץ השנתיות של הפד, גולדמן הראו יחס הון נמוך בהרבה בתרחיש השלילי ממרבית הבנקים הגדולים.

באותו מבחן, בנק אוף אמריקה שמר על יחסי הון חזקים, ודיווח על פחות הפסדים מהלוואות לעומת יתר הבנקים. כמו כן הבנק נמצא גם במצב טוב מאד כיום, יחס ה- CET של הבנק נכון לרבעון השני עמד על 11.6%, בעוד היחס הנדרש הוא 9.5%, כלומר מרווח נפילה של 2.1% . בנק יכול לקלוט הפסדים של עשרות מיליארדי דולרים נוספים מעבר למה שהוא כבר הקצה, ועדיין לשמור על מצבת הון איתנה. 

 

בנקים פועלים תחת דרישות הון קפדניות, והמספר שעליו מפקחים מקרוב הרגולטורים הוא יחס ה-CET 1. המדד מבטא את היחס בין הון הליבה של הבנק לבין הנכסים המשוקללים בסיכון. נכון להיות הפד מגביל את חלוקת הדיבידנדים לסכום שאינו גבוה מההכנסה הממוצעת של הבנק בארבעת הרבעונים האחרונים, אך בנסיבות רגילת יחס זה הוא הקובע, שכן הבנק שיורד מתחת לסף הנדרש ייאלץ לקצץ משמעותית את חלוקת הדיבידנד. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

יש לזכור כי ערכם של הבנקים מושפע בצורה חזקה מהכלכלה הריאלית, ונכון להיום יש אי וודאות ששוררת בשווקים לגבי העתיד. אנליסטים מעריכים כי במידה והכלכלה תחזור במהרה לנתונים שלפני המשבר, מניות הבנק יעלו בכ-50% ב-12 ועד 24 החודשים הקרובים. 

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    המורה לחשבון 07/08/2020 18:50
    הגב לתגובה זו
    מה שעבד לו תמיד בנקים ביטוח ורכבות, באפט ממשיך עם זה. לא מנסה לראות מגזרים אחרים תעשיות אחרות. אפילו את אפל קנו לו הצעירים ורק לאחר שראה שהצליח להם הגדיל אחזקה
  • 8.
    הזקן הזה לא מפסיק להשקיע כנראה יחיה לעד (ל"ת)
    אנונימי 07/08/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מוני 07/08/2020 15:56
    הגב לתגובה זו
    גם בחול ובעיקר כאן כל הבנקים במחירי מציאה כהשקעה לטווח ביננוי ומעלה.
  • גם אני חושב (ל"ת)
    07/08/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
  • שטויות האא? (ל"ת)
    למוני 07/08/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מקצוען 07/08/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
    ומה אתם חושבים על השערים של הבנקים בישראל - ישארו ב30% למטה ?
  • 5.
    חכם אברהם קורקידי 07/08/2020 06:39
    הגב לתגובה זו
    'שלום לכם אל תיראו א-להיכם וא-להי אביכם נתן לכם מטמון' - רומז ונרמז לביאת משיח צדקנו שיבוא ויגאלנו במהרה בימנו אמן. והוא שידוע שהצדקה מקרב את הגאולה שנאמר: 'ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה' וכתוב: 'כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבוא', וידוע שהמלך המשיח הוא טמון וגנוז בפתחו של רומי עד שיבוא קץ הגאולה ויתגלה לנו. וזהו שרמזתי: 'שלום לכם' - דהיינו: שתקיימו מצוות הצדקה ובכן 'אל תיראו' - מה שאתם בגלות, ש'א-להיכם וא-להי אביכם נתן לכם מטמון' - דהיינו: המשיח שהוא טמון לנו. ועל ידי הצדקה שאתם עושים מקרב את הגאולה ומתגלה לנו המלך המשיח.
  • 4.
    שגיא 06/08/2020 23:16
    הגב לתגובה זו
    הם באפסייד של 30% עד תחילת השנה הבאה הבנקים ישלימו את הגאפ.
  • עד תחילת השנה הבאה??? כבר ביום ראשון הבנקים יעלו 30% (ל"ת)
    בזכותך 07/08/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 06/08/2020 23:14
    הגב לתגובה זו
    הרבה בגלל מבחן הלחץ... דרך אכב וואלס פרגו יצא באחד המקומות הנמוכים אבל מעל גולדמן זאקס.
  • 2.
    אלוף 06/08/2020 22:49
    הגב לתגובה זו
    כנ"ל הבנקים בישראל
  • 1.
    באפט טועה כבר הרבה זמן ולדעתי מזמן איבד את זה (ל"ת)
    דוד הגנן 06/08/2020 22:20
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.