דגל ארצות הברית אמריקה
צילום: Istock

דו"ח התעסוקה: האבטלה בארה"ב קפצה ל-4.4% - בדרך למספר דו ספרתי

סימני המיתון ממשיכים להצטבר: הכלכלה האמריקנית איבדה 701 אלף משרות בחודש האחרון, נתון חלש בהרבה מהצפי המוקדם. מדובר בירידה הראשונה במספר המשרות בארה"ב מאז ספטמבר 2010
עמית נעם טל | (14)

כ-701 אלף משרות נגרעו מהכלכלה האמריקנית בחודש האחרון, נתון חלש בהרבה מהצפי המוקדם שעמד על גריעה של 100 אלף משרות בלבד. מדובר בירידה הראשונה במספר המשרות בארה"ב מאז ספטמבר 2010 ולמעשה הנתון מאותת כי הכלכלה בארה"ב כבר נכנסה למיתון בחודש האחרון.

נציין כי נתוני הבקשות לדמי אבטלה שפורסמו אמש (לכתבה המלאה) מאותתים כי נראה מגמה דומה בחודשים הקרובים. 

במקביל, שיעור האבטלה בארה"ב קפץ בחודש האחרון משפל היסטורי של 3.5% לרמה של 4.4%. נזכיר כי בבנקים הגדולים צפוים כעת כי שיעור האבטלה בארה"ב יעלה בחודשים הקרובים לרמה של יותר מ-15% (לכתבה המלאה). במקביל, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד בחודש האחרון מרמה של 63.4% לרמה של 62.7%. 

תוספת/גריעה של משרות בארה"ב בעשורים האחרונים

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 9.
    שיעור ראשון: אל תחפש הגיון בבורסה. (ל"ת)
    אנונימי 03/04/2020 17:17
    הגב לתגובה זו
  • שיעור ראשון לא מעניין. דבר בבקשה על השני. (ל"ת)
    לאנונימי 03/04/2020 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    המשועמם 03/04/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
    לכן על הבורסות בארה"ב להגיע לשיאים חדשים במהירות. חצי מתושבי ארה"ב בבידוד בשל נגיף הקורונה, מספר המתים בארה"ב יגיע לכחצי מיליון איש בשל מערכת הבריאות הכושלת. אבל מה הבורסה עולה וממשיכה לעלות כאילו מחר המצב ישתפר שבעתיים. אם המצב לא היה קטסטרופלי אז זה היה מצחיק מאוד!
  • 7.
    בבר 70 שנה בבורסה 03/04/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    סוסיתא המפתחות בפנים 500 לירות לרכב יד ראשונה.
  • 6.
    משה 03/04/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
    חלם חלם מכונות ולא כלכלה
  • 5.
    כל הדוחות בארהב מזויפים אין מצב שרק 700 אלף (ל"ת)
    יוסף 03/04/2020 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבנר 03/04/2020 15:47
    הגב לתגובה זו
    השפל הגדול 1929 עוד יחשב לשפל קטן לעומת מה שהולך לקרות עכשיו אנו רק בתחילת הדרך המון ברכות לקוני המניות השבוע
  • 3.
    דן 03/04/2020 15:42
    הגב לתגובה זו
    הכל מוחזק שם וזה כל רגע משתחרר .....זה יהיה לא נעים , זהירות ......1929 תיראה כמשחק ילדים .
  • 2.
    הקטסטרופה עוד לפנינו ...... 1900 SP (ל"ת)
    מנחם בגין 03/04/2020 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 260 בקלות (ל"ת)
    היי 03/04/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
  • לגזור ולשמור - עד סוף 2022 מדד s&p באזור 500 . (ל"ת)
    דן 03/04/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
  • יש מצב עם נשיא כזה גם 300 יכול להיות (ל"ת)
    מנחם בגין 03/04/2020 16:13
  • 1.
    כלכלן 03/04/2020 15:35
    הגב לתגובה זו
    חודש הבא יהיו עוד כמה מליונים... בדיחה בישראל כבר 1 מליון מובטלים ושם אפילו לא תוספת של 1 מליון... איך צפו 100k... צפי הזיה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.