עליה של 9.9% בייצור התעשייתי בספטמבר-נובמבר
על פי נתוני שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי, בשלושת החודשים האחרונים (ספטמבר-נובמבר) של 2004 נרשמה בייצור התעשייתי עלייה של 9.9% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 9.8% בחודשים יוני-אוגוסט 2004 ו-8.7% בחודשים מרץ-מאי של השנה.
הפדיון במחירים קבועים של ענף התעשייה צפוי לעלות בשנת 2004 קרוב ל-7% בהשוואה לאשתקד, כאשר, על פי דיווח מפעלי התעשייה, היצוא התעשייתי המהווה כ-40% מהפדיון בענפי התעשייה, יעלה ב- % 19-20 ואילו המכירות לשוק המקומי יעלו ב- 1% עד 2% לעומת 2003.
הייצוא של תעשיות טכנולוגיה עלית צפוי לגדול בשנת 2004 ב-24%, והמכירות לשוק המקומי של תעשיות אלו יעלה ב-7% בקירוב. היצוא של תעשיות טכנולוגיה מעורבת עלית צפוי לעלות ב-14%, תעשיות טכנולוגיה מעורבת מסורתית יעלה בקרוב ל-17%, ויצוא תעשיות טכנולוגיה מסורתית יעלה ב-9% לערך. בפדיון לשוק המקומי של ענפים אלה נרשמה יציבות.
במספר השכירים בחודשים ספטמבר-נובמבר של 2004 נרשמה, עליה של 2.1% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 3.9% בחודשים יוני-אוגוסט ובמרץ-מאימרץ-מאי. לעומת זאת, בשעות העבודה למעשה נרשמה בספטמבר-נובמבר ירידה של 2.1% בחישוב שנתי, לאחר עליה של 0.8% בחודשים יוני-אוגוסט ועלייה של 3% במרץ-מאי השנה.
מניתוח הנתונים על פי המגמה ועוצמת הטכנולוגיה של ענפי התעשייה, עולה כי בתעשיות טכנולוגיה עילית הכוללות ענפי אלקטרוניקה, כלי טיס ותרופות עלה הייצור בחודשים ספטמבר-נובמבר של 2004 ב-22.1% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 23.9% בחודשים יוני-אוגוסט ו-23.4% במרץ-מאי. מספר השכירים עלה בספטמבר-נובמבר ב-6.9% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 9.9% ו-8.7% בחודשים יוני-אוגוסט ומרץ-מאי בהתאמה.
בתעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית, הכוללות ענפי כימיה (ללא ענף התרופות), מכונות, ציוד חשמלי וכלי הובלה (ללא כלי טיס), נרשמה בחודשים ספטמבר-נובמבר 2004 עלייה של 8.6% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 8.8% ביוני-אוגוסט 0.7% בחודשים מרץ-מאי השנה. במספר השכירים נרשמו בתקופות הנסקרות עליות של 1.8%, 1.8% ו-1.4% בהתאמה בחישוב שנתי.
בחודשים ספטמבר-נובמבר של 2004 נרשמה בייצור התעשייתי בענפי טכנולוגיה מעורבת מסורתית, הכוללות ענפי כרייה וחציבה, גומי ופלסטיקה ומתכת בסיסית ומוצרי מתכת ירידה של 2.6%, בחודשים יוני-אוגוסט ירד הייצור ב-1.3% ואילו במרץ-מאי עלה הייצור ב-1.9%. במספר השכירים נרשמו בתקופות הנסקרות עליות של 1.6%, 2.8% ו-2% בהתאמה.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.