האינטרנט יהווה 10% מהפרסום בעולם ב-2010
תעשיית הבידור והמדיה בעולם נכנסה לשלב צמיחה יציב וצפויה לגדול בשיעור שנתי של 6.6% עד לכ-1.8 טריליון דולר בשנת 2010. כך עולה מדו"ח המקיף את התחום שערכה פירמת רואי החשבון הענקית PricewaterhouseCoopers, או (PwC, המיוצגת בישראל על ידי רו"ח קסלמן וקסלמן. ממצאיו העיקריים של הדו"ח מצביעים על צמיחה מהירה במקורות הכנסה חדשים וכן על בלימת הגידול בפורמטים "פיזיים". עוד מצביע הדו"ח על כך שבעקבות הגידול המהותי שחל בפריסת ההפצה הדיגיטלית המורשית, נוצרו אלטרנטיבות חדשות עבור הצרכנים למה שעד כה נעשה בהתחברויות פיראטיות.
הדו"ח מחזקת את ההערכה, כי טכנולוגיות דיגיטליות, בעיקר אינטרנט בפס רחב וטלפונים ניידים, הופכות לערוצי הפצה ממוסדים ורווחיים מאוד, המשנים את הדרך בה רוכשים צרכנים תכני בידור ומדיה. ההוצאה הגלובלית על תקשורת אלחוטית ומקוונת הסתכמה בכ-19 מיליארד דולר בשנת 2005 וצפויה להגיע לרמה של 67 מיליארד דולר עד 2010. הטכנולוגיות הדיגיטליות מורכבות מחמש קטגוריות: מנויים מקוונים והזרמת נתונים דיגיטלית בתעשיית הסרטים, הורדות דיגיטליות ברשיון ומוזיקה בתקשורת הניידת בתעשיית המוזיקה המוקלטת, משחקי וידאו אלחוטיים ומקוונים, ספרים אלקטרוניים ומשחקי קזינו מקוונים.
ווין ג'קסון, ראש תחום הבידור והמדיה של PwC העולמית אומר, כי "קיים מעבר מהפצה פיזית להפצה דיגיטלית של תוכן בכל התחומים בתעשיית הבידור והמדיה. מעבר זה מוביל ליצירת הזדמנויות הכנסה נוספות עבור חברות בידור ומדיה, כך שבו זמנית חלה ירידה בהפצה פיזית של תוכן ונרשם גידול בהפצה דיגיטלית המייצרת הזדמנויות צמיחה חדשות".
ראשי PwC במזרח הרחוק סבורים, כי "אזור אסיה-פסיפיק ימשיך להיות האזור עם הצמיחה המהירה ביותר בתעשייה, מה שמשקף צמיחה כלכלית יחד עם יוזמות מקומיות. צמיחה זו תונע על ידי גידול דו-ספרתי באינטרנט, בטלוויזיה, בקזינו ובמשחקי הוידיאו וכן בהימורים שבפיקוח. כמו כן, אנו צופים שסין תעקוף את יפן כבר בשנת 2009, ותהפוך להיות השוק הגדול ביותר באסיה-פסיפיק".
מנועי הצמיחה העיקריים
המשך התרחבות עולם הפס הרחב של משקי הבית יהווה מנוע צמיחה עיקרי בשוק הטכנולוגיה הניידת, כמו גם הצמיחה במספר המנויים האלחוטיים וההשקה של רשתות אלחוטיות במהירות גבוהה ומכשירים מהדור החדש. בשנת 2005, 187 מיליון משקי בית היו מחוברים לאינטרנט בפס רחב, לעומת 30 מיליון בשנת 2001. PwC צופה, כי עד שנת 2010 יתחברו 246 מיליון משקי בית נוספים לטכנולוגיה זו, ובסך הכל יגיע מספרם יגיע לכ-433 מיליון. מספר המנויים הסלולריים צומח במהירות אף הוא, וב-2005 הגיע ל-1.8 מיליארד ברחבי העולם. עד 2010 צפוי לעלות מספר זה ל- 2.8 מיליארד, כך שעוד כמיליארד לקוחות פוטנציאליים לתעשיית התוכן הנייד יצטרפו אליה בחמש השנים הקרובות.
מנתוני הדו"ח עולה, כי למרות שתופעת הפיראטיות (שימוש בקבצים של סרטים או מוסיקה לא חוקיים בעיקר מהאינטרנט - ש.פ.) עדיין נוגסת במכירות בשווקים רבים, השפעתה המצטברת על המכירות החוקיות צפויה לרדת. איגודי סחר בענף, פעילות אכיפה, קיומן של חלופות זמינות ברישיון ותנאים כלכליים משופרים פועלים לצמצום תופעה זו. בהקשר זה יצוין, כי בשוק הפצת התוכן לטלוויזיה באסיה פסיפיק ממשיכה תופעת הפיראטיות להוות בעיה מהותית, ללא שיפור ממשי באופק. עם זאת, בתעשיית הבידור והמדיה בכללותה, חלה ירידה בהיקף ההפסדים הנובעים מן התופעה, אשר תביא להשפעה חיובית על שוק משתמשי הקצה.
הפרסום בספורט יביא לעליות חדות
שוק הפרסום הגלובלי צפוי לצמוח בשיעור צמיחה שנתי ממוצע של 6.2% בתקופת התחזית, לרמה של 521 מיליארד דולר בשנת 2010, לעומת 385 מיליארד דולר ב-2005. השיפור של השנתיים האחרונות יימשך עד סוף 2008, עם צפי לעליות מתונות יותר במהלך 2009-2010, בשל ההאטה הצפויה בהתאוששות הכלכלית במרבית המדינות. האינטרנט ימשיך להיות אמצעי הפרסום עם שעורי הצמיחה הגבוהים ביותר, עם שיעור שנתי ממוצע של 18.1%, ויגיע לרמה של 52 מיליארד דולר ב-2010. האינטרנט יהווה כ-10% משוק הפרסום הגלובלי ב-2010, לעומת פחות מ- 3% ב-2002.
ארה"ב ממשיכה צמיחה האיטית ביותר
ב-PwC ארה"ב אומרים, כי "ארה"ב ממשיכה להיות שוק הבידור והמדיה הגדול ביותר, המציג צמיחה שנתית ממוצעת של 5.6%, ויגיע עד לרמה של 726 מיליארד דולר בשנת 2010. משחקי הוידיאו והאינטרנט יהיו הענפים בהם הצמיחה תהיה המהירה ביותר, עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 8.9% ו-8.4%, בהתאמה. קונסולות המשחק מהדור החדש והגידול המהיר במשחקים אלחוטיים מקוונים יהיו מגורמי הצמיחה בשוק משחקי הוידיאו, והתרחבות השימוש בפס הרחב תביא לגידול בהוצאות על חיבור לאינטרנט ותעודד פרסום מקוון".
איזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA), שהינו שוק הבידור והמדיה השלישי בגודלו, יתרחב בשיעור שנתי ממוצע של 6.1% ויגיע לרמה של 580 מיליארד דולר בשנת 2010. רוסיה, שתעמוד בחזית הצמיחה, תשיב את מרכז ומזרח אירופה למעמדם כאזורים בעלי הצמיחה המהירה ביותר ב- EMEA, עם גידול שנתי של 12% וצפי לצמיחה דו-ספרתית בהוצאות על אינטרנט, רדיו ופרסום מחוץ לבית, הפצת תוכן בטלוויזיה, רשתות טלוויזיה ומשחקי וידיאו.
לדברי ג'ון מידלווירד, ראש תחום בידור ומדיה של PwC אירופה, "בחמש השנים הקרובות, הפצת תוכן בטלוויזיה, גישה ופרסום באינטרנט ומשחקי הימורים בפיקוח, ימשיכו לרשום גידול דו-ספרתי בדומה למשחקי הוידיאו בכל אזור EMEA. ענף הספורט ייהנה מתמריץ נוסף, בשל ההחייאה המחודשת של שוק זכויות השידור בטלוויזיה והכנסות מנותני חסות ומסחור בתקופת המונדיאל (גרמניה ב- 2006 ודרום אפריקה ב-2010) ואירועי ספורט גדולים אחרים באזור".
בנוסף מגלה הדו"ח, כי אסיה-פסיפיק ממשיך להיות האזור עם הצמיחה המהירה ביותר, הודות לצמיחה מטאורית בהודו וסין. ההוצאה השנתית הממוצעת מתוך סך ההכנסה תצמח ב- 9.2% באסיה-פסיפיק, מה שמהווה את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר ביחס לשאר האזורים בעולם, ותגיע לרמה של 425 מיליארד דולר בשנת 2010. שוק הבידור והמדיה באמריקה הלטינית, האזור עם הצמיחה המהירה ביותר ב-2005, צפוי לצמוח בשיעור שנתי ממוצע של 8.5%, עד לרמה של 60 מיליארד דולר ב-2010.
הצמיחה המהירה: בפרסום באינטרנט ובמשחקים
פרסום וגישה לאינטרנט: העמקת חדירת טכנולוגיית הפס הרחב תהווה את מנוע הצמיחה העיקרי בעתיד. גידול זה יבוא על חשבון ההתחברות באמצעות מודם בארה"ב, EMEA וקנדה. הפרסום באינטרנט רושם צמיחה מהירה, בעקבות ההתרחבות בבסיס המנויים של הפס הרחב ופורמטים חדשים של פרסום המותאמים לפס הרחב, כולל חיפוש לפי מילות מפתח וסרטוני וידיאו באינטרנט. חבילות שירות של Triple Play, המשלבות אינטרנט בפס רחב עם שירותי טלפון והפצת תכנים טלוויזיוניים, הופכות את הפס הרחב לאטרקטיבי מאד. ברחבי העולם, הפרסום באינטרנט צפוי לגדול בשיעור שנתי ממוצע של 18.1% לרמה של 51.6 מיליארד דולר ואילו החיבור לאינטרנט צפוי לגדול בשיעור שנתי ממוצע של 11.9% לרמה של 214 מיליארד דולר.
משחקי הוידיאו: שוק משחקי הוידיאו היה בתקופת מעבר בשנת 2005, בציפייה לדור הבא של קונסולות המשחקים. הצמיחה בשוק ירדה לשפל של 3.3% והיתה שיעור הצמיחה הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות. הדור החדש של הקונסולות ומשחקי כף יד חדשים אשר הוצגו לאחרונה, יעוררו את השוק בארה"ב, EMEA, אסיה-פסיפיק וקנדה, ושוק משחקי המחשב האישי ימשיך לרדת או להציג צמיחה נמוכה מאוד בארה"ב וב-EMEA.
כניסתם לשוק של טלפונים אלחוטיים חדשים, המסוגלים להוריד משחקים, תזניק את שוק המשחקים האלחוטיים בארה"ב, EMEA, אסיה-פסיפיק וקנדה. באופן כללי, שוק משחקי הוידיאו צפוי להתרחב בקצב שנתי ממוצע של 11.4% לרמה של 46 מיליארד דולר ב- 2010, לעומת 27 מיליארד דולר ב-2005.
הימורים ומשחקי מזל בפיקוח: שוק ההימורים ומשחקי המזל בפיקוח רשם צמיחה של 10.9%, השנייה בגובהה ב-2005. צמיחה מהירה במשחקים מקוונים ובתי קזינו חדשים יניעו המשך צמיחה, כאשר אסיה פסיפיק צפויה לרשום את הצמיחה הגבוהה ביותר, עקב הפיכתם של בתי הקזינו החדשים במקאו ליעד מבוקש בתחום משחקי ההימורים, בין היתר עבור אזרחי סין. השוק צפוי לגדול מ-82 מיליארד דולר ב-2005 ל- 125 מיליארד דולר ב-2010, קצב גידול שנתי ממוצע של 8.8%.
הפצה טלוויזיונית: שווקים רוויים ימשיכו לרדת בקצבי הצמיחה בארה"ב, כמו גם בקנדה. לחילופין, ב-EMEA, אסיה-פסיפיק ואמריקה הלטינית, עלייה גדולה במספר משקי הבית המנויים לטלוויזיה, תביא לצמיחה דו-ספרתית. עם זאת, בעיית הפיראטיות המתמשכת באסיה-פסיפיק תגביל את פוטנציאל הצמיחה באזור זה. שוק הוידיאו-לפי-דרישה יתרחב בכל האזורים, ויתרום לצמיחה כללית בשוק. כניסתה של הטלוויזיה באינטרנט תתרום לגידול במספר המנויים, ומעבר מנויים לשירותים דיגיטליים יקרים יותר, יגדיל את סך ההכנסות למנוי. שוק זה צפוי לצמוח לרמה של 230.3 מיליארד דולר ב- 2010 לעומת 154.4 מיליארד דולר ב- 2005, קצב גידול שנתי ממוצע של 8.3%.
רשתות טלוויזיה (שידור וכבלים): הפלטפורמות הדיגיטליות יתמכו בערוצים ויהיו המנוע לפרסום הרב- ערוצי, שיהווה את מנוע הצמיחה העיקרי בחמש השנים הקרובות. ערוצים אנלוגיים חדשים, שידור דיגיטלי וטלוויזיה ברזולוציה גבוהה, יגבירו את כוח המשיכה של ערוצי הטלוויזיה ללא תשלום, במקביל להפצת התוכן לטלפונים ניידים, אשר תתרום להרחבת הצפייה והפרסום. אגרות שידור לטלוויזיה ציבורית ב-EMEA ובאסיה-פסיפיק ימשיכו להיות המרכיב בעל שיעור הצמיחה הנמוך בשוק. בנוסף, השוק צפוי לגדול בקצב שנתי של 6.6% לרמה של 227 מיליארד דולר ב- 2010, לעומת 164 מיליארד דולר ב- 2005.
תעשיית הסרטים: למרות מגמת הירידה שרשמה תעשיית הסרטים בשנת 2005, אנו צופים התאוששות בקופות הכרטיסים ובשוק הוידיאו הביתי עם כניסתו לשוק של DVD ברזולוציה גבוהה. מגמת הירידה חלה כתוצאה מהירידות ברכישת כרטיסים לסרטים בבתי קולנוע וההאטה החריפה בשוק השכרת סרטי וידיאו. ההתאוששות במכירת הכרטיסים תבוא בעקבות בניית בתי קולנוע מודרניים במרכז ומזרח אירופה, אסיה-פסיפיק ואמריקה הלטינית, ובתי קולנוע דיגיטליים בארה"ב, EMEA ואסיה-פסיפיק. השוק צפוי לצמוח בקצב שנתי ממוצע של 5.3% לרמה של 104 מיליארד דולר ב- 2010.
תעשיית המוזיקה: הגידול בהפצת מוזיקה בערוצים דיגיטליים וניידים תביא לצמיחת השווקים הללו ותקזז את הירידה ברכישות של פורמטים פיזיים (דיסקים, קלטות וכיו"ב). הגידול במספר מנויי האינטרנט בפס רחב ימשיך לעודד את ההפצה הדיגיטלית, ואילו ההתרחבות בשוק הרשתות האלחוטיות והשדרוג לרשתות הדור הבא, יביאו לגידול בשוק המוזיקה בערוצים הניידים. שוק המוזיקה המוקלטת ברחבי העולם, צפוי לגדול בקצב שנתי ממוצע של 5.2% לרמה של 47.9 מיליארד דולר ב- 2010. בארה"ב צפוי השוק לגדול בקצב שנתי ממוצע של 3.7% לרמה של 14.7 מיליארד דולר.