פואד בעד תחנות דלק זעירות: "חצי חינם" מתעניינת

פרסום ראשון: הממשלה אישרה היום פתיחת תחנות דלק זעירות שיתחרו בחברות הגדולות. הערכות בשוק: רשת "חצי חינם" עשויה להיות השחקן הראשון
דותן לוי |

שר לתשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר העביר היום בממשלה אישור למיזם שלו של הקמת תחנות דלק זעירות. המיזם עשוי להוות בפעם הראשונה בישראל, תחרות אמיתית לחברות הדלק הגדולות במשק.

בשוק האנרגיה העריכו היום, כי חברות קמעונאיות גדולות - בעיקר רשתות שיווק, עשויות להיות אלה שיכנסו לתחרות בתחום, כנהוג במדינות שונות בעולם המערבי. אחת השחקניות שעל פי ההערכות הללו, תהיה הראשונה להיכנס לתחום, היא רשת "חצי חינם" הפרטית, הנמצאת בבעלות זאכי שלום, המתענינת בהקמת התחנות בסניפי הרשת. מתעניינות נוספות על פי ההערכות הן ענקית הרהיטים איקאה, ורשת הריבוע הכחול.

נציין, כי חברת סונול הקימה לפני חברת בת בתחום התחנות הזעירות. החברה, סונול-קט, שהשליטה בה (75%) נרכשה בשנת 2000 על ידי סונול מקבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז ואיש העסקים, אפרים גרינברג. פעילות החברה הוקפאה ב-2002 לאור עיכובים באישורי התמ"א להקמת תחנות זעירות. תוכנית זו אושרה במארס 2006 על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה. את החברה מנהלים כיום היו"ר, יוסי אנטורג מסונול ודוד חיון משמש מנכ"ל החברה.

פתיחת תחנות הדלק הזעירות צפויה להקל על הצפיפות במרכזי הערים, ובמקומות בהם קיים קושי להקים תחנת דלק גדולה. מרכזי הקניות הגדולים ורשתות ענק נוספות צפויים גם הם להקים תחנות דלק בשיטחם.

כאמור, ממשלת ישראל (באמצעות וועדת שרים לענייני פנים ושירותים) אישרה היום יום ראשון 09 יולי 2006 פה אחד, את תוכניות משרד התשתיות הלאומיות להקמת תחנות דלק זעירות. אישור התוכנית סולל למעשה הוספת דרגה חדשה של תחנות תדלוק – "תחנת תדלוק זעירה"- אשר המאפיין העיקרי שלה הוא שאין בא בינוי נלווה, מעבר לעמדות התדלוק, גגון לעמדות התדלוק ומיכלי הדלק של תחנת התדלוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

ניר ברקת
צילום: סיון פרג

״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים

ירידות מחירים של עד 24% במוצרי צריכה ועלייה של מעל 40% ביבוא - משרד הכלכלה מסכם מחצית ועל השפעת הרפורמות החדשות ביבוא
מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד הכלכלה יבוא

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2025, ובו נתונים המעידים על השינויים בתהליכי היבוא לישראל. שיעור יישום הרפורמות "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" חוצה את רף ה-90%, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית ביבוא מוצרים ועל ירידות מחירים של עד כ-10% במוצרים מסוימים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח - יותר תחרות, יותר יבואנים, ומחירים שיורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה והדרכה, כדי שכל משפחה בישראל תרגיש את ההקלה ביוקר המחיה".

שוק היבוא הישראלי נחשב במשך שנים לריכוזי ומסורבל, עם חסמים רגולטוריים ותקינה כפולה שהכבידו על יבואנים. גם מוצרים שאושרו באירופה נדרשו לעבור הליכים חוזרים בישראל - מה שיצר עיכובים בנמלים, בדיקות כפולות ועלויות נוספות שהגולגלו לצרכן. הרפורמות שמוביל משרד הכלכלה נועדו לצמצם את שכבות הפיקוח, להפחית עלויות ולפתוח את הדלת לשחקנים חדשים. מדובר במהלך שנועד לשפר את התחרות, לקצר תהליכים ולהתאים את שוק היבוא המקומי לסטנדרטים הנהוגים במדינות מפותחות.

שינוי בדפוסי היבוא

הרפורמה "לא עוצרים בנמל", שנכנסה לתוקף במהלך 2024, שינתה את מבנה העבודה מול המכס ומוסדות התקנים. במקום בדיקות חוזרות ואישורים מראש, היבואנים נדרשים להצהיר על עמידה בתקן ולשאת באחריות לאמינות ההצהרה. על פי נתוני המשרד, כ-91% מהיבואנים כבר משתמשים במסלול החדש, המהווה כ-80% מהיקף היבוא הכספי. השימוש במסלולים הישנים ירד ביותר מ-90%. בסקר שנערך בקרב היבואנים, כ-70% מהנשאלים דיווחו על ירידה בעלויות או על הרחבת מגוון המוצרים שהם מייבאים.

במקביל, רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, מאפשרת לייבא מוצרים שאושרו באירופה ללא צורך בבדיקות חוזרות במכון התקנים. לפי הנתונים, כ-9% מערך היבוא הרשמי - בהיקף שנתי של כ-20 מיליארד שקל - כבר נעשה לפי התקינה האירופית. בין הקטגוריות שנכנסו תחת ההכרה החדשה: מוצרי חשמל, מחשבים וציוד תקשורת, צעצועים, מוצרי תינוקות וכלי מטבח.

ירידות רוחביות במוצרים

הנתונים שפרסם המשרד מצביעים על גידול ביבוא לצד ירידה מתונה במחירים. יבוא האופניים עלה ב-44%, מכונות הקפה ב-38%, והמקררים ב-27%. מחירי מכונות הכביסה ירדו בכ-24%, שואבי האבק בכ-12.6%, והאופניים בכ-12%. במקביל נרשמה עלייה במספר היבואנים - 65% בתחום האופניים ו-60% בתחום שואבי האבק - ובחלק מהקטגוריות נוספו שחקנים חדשים לרשימת עשרת המובילים.