טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר
עדיין מובילה

טויוטה מובילה את שוק הרכב, אבל הבעיות מצטברות: טסלה ו-BYD לוחצות מאחור

טויוטה ממשיכה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל הירידה במכירות מתחילה לעורר סימני שאלה; איפה טויוטה חזקה, ועל איזה רכבים היא מהמרת?

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה שוב שומרת על מעמדה כיצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל לראשונה מזה חמש שנים, המספרים שלה מראים סימני חולשה. עם מכירות של 10.8 מיליון מכוניות ב-2024, טויוטה רשמה ירידה של 3.7% לעומת 2023. מה הבעיה? השוק הסיני, ההתחזקות של המתחרים החשמליים, ובעיקר - BYD וטסלה שכובשות נתחים משמעותיים יותר ויותר.


השוק הסיני מחליש את טויוטה


המכה הגדולה של טויוטה הגיעה מסין. בשוק שהיה עד לא מזמן אחד ממקורות הכוח שלה, נרשמה ירידה חדה של 6.9% במכירות. למה זה קרה? כי טויוטה עדיין לא שם בכל הנוגע לרכבים חשמליים. אם פעם ההיברידיים של החברה היו החזית החדשנית של הענף, עכשיו זה כבר לא מספיק, לפחות לא בסין. BYD, שמובילה את השוק שם, מציעה רכבים חשמליים ופלאג-אין במחירים נמוכים יותר, וגם נהנית מהעדפה מקומית.


וזה לא רק בסין. בעוד שטויוטה ממשיכה להתבסס בעיקר על דגמים היברידיים (שהיוו 40.8% מהמכירות שלה ב-2024), רכבים חשמליים היו רק 1.4% מהמכירות. בהשוואה, טסלה מכרה קרוב ל-2 מיליון רכבים חשמליים בשנה החולפת, ו-BYD – שעקפה אותה ברבעון האחרון – כבר מתקרבת ל-3 מיליון. במילים אחרות, טויוטה עוד לא שם.


טויוטה מול BYD וטסלה: האם יש לה סיכוי?


הבעיה הגדולה של טויוטה היא שהמתחרים כבר לא מסתפקים בשווקים הביתיים שלהם. BYD נכנסה לאחרונה לשוק הדרום קוריאני – אחד מהשווקים השמרניים ביותר בעולם לטובת יצרנים מקומיים – וכבר רושמת שם הצלחה עם האטו 3. גם בסינגפור ובתאילנד היא מתפשטת במהירות. טסלה, מצידה, ממשיכה להתרחב באירופה ובארה"ב, תוך שהיא מציעה הנחות אגרסיביות ומתחזקת את המעמד שלה כספקית הרכב החשמלי הגדולה ביותר במערב.


ומה עם טויוטה? היא אמנם הכריזה על תוכניות להרחיב את ההיצע החשמלי שלה, כולל פלטפורמות חדשות שצפויות להגיע רק ב-2026-2027, אבל בינתיים – טסלה ו-BYD לא מחכות.


איפה טויוטה עדיין חזקה?


לא הכול שחור. טויוטה עדיין מחזיקה בנוכחות גלובלית מרשימה. היא מובילה בשוק האמריקאי עם דגמים כמו הטאקומה (טנדר) והפוראנר, שם לסינים אין דריסת רגל. באירופה היא שומרת על מעמדה בזכות ההיברידיים החסכוניים שלה, וגם באוסטרליה ובמדינות אפריקה – היא אחת מהמותגים הדומיננטיים ביותר.


אבל השאלה היא לכמה זמן. בעוד שהאירופאים והאמריקאים נוטים להעדיף מותגים מוכרים עם אמינות מוכחת, הסינים מציעים מחירים נמוכים יותר, טכנולוגיה מתקדמת יותר, ותמיכה ממשלתית שמאפשרת להם לחדור לשווקים בקצב מסחרר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שאלות ותשובות על טויוטה והמתחרים


למה טויוטה לא משקיעה יותר ברכבים חשמליים?


טויוטה רואה את עתיד הרכב כהיברידי ולא חשמלי בלבד. היא מאמינה שהפתרון של שילוב מנוע בנזין עם חשמל עדיף על מעבר מלא לחשמל, בעיקר במדינות עם תשתיות טעינה בעייתיות. עם זאת, הביקוש לרכבים חשמליים גובר, והיא עשויה לשנות גישה בשנים הקרובות.


האם טויוטה תוכל להתמודד מול טסלה ו-BYD?


זה לא הולך להיות קל. BYD מציעה רכבים במחירים נמוכים משמעותית, וטסלה שולטת בשוק הפרימיום עם הטכנולוגיה שלה. טויוטה תצטרך להאיץ את הפיתוחים שלה בתחום החשמלי ולמצוא דרכים להתחרות בשתי הענקיות האלה.


איפה טויוטה עדיין מובילה?


השוק האמריקאי הוא מעוז הכוח של טויוטה, במיוחד בפלח הטנדרים ורכבי הפנאי. בנוסף, במדינות מתפתחות, שם יש פחות גישה לטעינה חשמלית, ההיברידיים שלה עדיין נחשבים לפתרון מעולה.


האם BYD וטסלה הולכות להשתלט על השוק העולמי?


זה תלוי. טסלה מתמודדת עם ירידה ברווחיות בגלל ההנחות האגרסיביות שהיא נותנת, ו-BYD עדיין לא הצליחה לחדור לשווקים כמו ארה"ב בצורה משמעותית. מה שכן, שתי החברות האלה משנות את כללי המשחק במהירות, וטויוטה חייבת להתאים את עצמה אם היא רוצה להישאר בפסגה.



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 31/01/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    כשהיא מגיעה לרמה של הסגמנט זה כבר נקרא לקסוס וזה גם סתם יקר וגם סתם טויוטה! ב 170 אלף אתה מביא רכב שלא רואה לקסוס היוםככה שטויוטה זה פאסהחברה למחבלים וטרוריסטים
  • 1.
    אנונימי 31/01/2025 21:19
    הגב לתגובה זו
    דווקא טויוטה bzx4 החשמליתרכב מעולהעם טווח נסיעה מצוין.כנראה בגלל המחיר הגבוה שלוהוא לא נמכר כמו ה byd .
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?