טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר
עדיין מובילה

טויוטה מובילה את שוק הרכב, אבל הבעיות מצטברות: טסלה ו-BYD לוחצות מאחור

טויוטה ממשיכה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל הירידה במכירות מתחילה לעורר סימני שאלה; איפה טויוטה חזקה, ועל איזה רכבים היא מהמרת?

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה שוב שומרת על מעמדה כיצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל לראשונה מזה חמש שנים, המספרים שלה מראים סימני חולשה. עם מכירות של 10.8 מיליון מכוניות ב-2024, טויוטה רשמה ירידה של 3.7% לעומת 2023. מה הבעיה? השוק הסיני, ההתחזקות של המתחרים החשמליים, ובעיקר - BYD וטסלה שכובשות נתחים משמעותיים יותר ויותר.


השוק הסיני מחליש את טויוטה


המכה הגדולה של טויוטה הגיעה מסין. בשוק שהיה עד לא מזמן אחד ממקורות הכוח שלה, נרשמה ירידה חדה של 6.9% במכירות. למה זה קרה? כי טויוטה עדיין לא שם בכל הנוגע לרכבים חשמליים. אם פעם ההיברידיים של החברה היו החזית החדשנית של הענף, עכשיו זה כבר לא מספיק, לפחות לא בסין. BYD, שמובילה את השוק שם, מציעה רכבים חשמליים ופלאג-אין במחירים נמוכים יותר, וגם נהנית מהעדפה מקומית.


וזה לא רק בסין. בעוד שטויוטה ממשיכה להתבסס בעיקר על דגמים היברידיים (שהיוו 40.8% מהמכירות שלה ב-2024), רכבים חשמליים היו רק 1.4% מהמכירות. בהשוואה, טסלה מכרה קרוב ל-2 מיליון רכבים חשמליים בשנה החולפת, ו-BYD – שעקפה אותה ברבעון האחרון – כבר מתקרבת ל-3 מיליון. במילים אחרות, טויוטה עוד לא שם.


טויוטה מול BYD וטסלה: האם יש לה סיכוי?


הבעיה הגדולה של טויוטה היא שהמתחרים כבר לא מסתפקים בשווקים הביתיים שלהם. BYD נכנסה לאחרונה לשוק הדרום קוריאני – אחד מהשווקים השמרניים ביותר בעולם לטובת יצרנים מקומיים – וכבר רושמת שם הצלחה עם האטו 3. גם בסינגפור ובתאילנד היא מתפשטת במהירות. טסלה, מצידה, ממשיכה להתרחב באירופה ובארה"ב, תוך שהיא מציעה הנחות אגרסיביות ומתחזקת את המעמד שלה כספקית הרכב החשמלי הגדולה ביותר במערב.


ומה עם טויוטה? היא אמנם הכריזה על תוכניות להרחיב את ההיצע החשמלי שלה, כולל פלטפורמות חדשות שצפויות להגיע רק ב-2026-2027, אבל בינתיים – טסלה ו-BYD לא מחכות.


איפה טויוטה עדיין חזקה?


לא הכול שחור. טויוטה עדיין מחזיקה בנוכחות גלובלית מרשימה. היא מובילה בשוק האמריקאי עם דגמים כמו הטאקומה (טנדר) והפוראנר, שם לסינים אין דריסת רגל. באירופה היא שומרת על מעמדה בזכות ההיברידיים החסכוניים שלה, וגם באוסטרליה ובמדינות אפריקה – היא אחת מהמותגים הדומיננטיים ביותר.


אבל השאלה היא לכמה זמן. בעוד שהאירופאים והאמריקאים נוטים להעדיף מותגים מוכרים עם אמינות מוכחת, הסינים מציעים מחירים נמוכים יותר, טכנולוגיה מתקדמת יותר, ותמיכה ממשלתית שמאפשרת להם לחדור לשווקים בקצב מסחרר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שאלות ותשובות על טויוטה והמתחרים


למה טויוטה לא משקיעה יותר ברכבים חשמליים?


טויוטה רואה את עתיד הרכב כהיברידי ולא חשמלי בלבד. היא מאמינה שהפתרון של שילוב מנוע בנזין עם חשמל עדיף על מעבר מלא לחשמל, בעיקר במדינות עם תשתיות טעינה בעייתיות. עם זאת, הביקוש לרכבים חשמליים גובר, והיא עשויה לשנות גישה בשנים הקרובות.


האם טויוטה תוכל להתמודד מול טסלה ו-BYD?


זה לא הולך להיות קל. BYD מציעה רכבים במחירים נמוכים משמעותית, וטסלה שולטת בשוק הפרימיום עם הטכנולוגיה שלה. טויוטה תצטרך להאיץ את הפיתוחים שלה בתחום החשמלי ולמצוא דרכים להתחרות בשתי הענקיות האלה.


איפה טויוטה עדיין מובילה?


השוק האמריקאי הוא מעוז הכוח של טויוטה, במיוחד בפלח הטנדרים ורכבי הפנאי. בנוסף, במדינות מתפתחות, שם יש פחות גישה לטעינה חשמלית, ההיברידיים שלה עדיין נחשבים לפתרון מעולה.


האם BYD וטסלה הולכות להשתלט על השוק העולמי?


זה תלוי. טסלה מתמודדת עם ירידה ברווחיות בגלל ההנחות האגרסיביות שהיא נותנת, ו-BYD עדיין לא הצליחה לחדור לשווקים כמו ארה"ב בצורה משמעותית. מה שכן, שתי החברות האלה משנות את כללי המשחק במהירות, וטויוטה חייבת להתאים את עצמה אם היא רוצה להישאר בפסגה.



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 31/01/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    כשהיא מגיעה לרמה של הסגמנט זה כבר נקרא לקסוס וזה גם סתם יקר וגם סתם טויוטה! ב 170 אלף אתה מביא רכב שלא רואה לקסוס היוםככה שטויוטה זה פאסהחברה למחבלים וטרוריסטים
  • 1.
    אנונימי 31/01/2025 21:19
    הגב לתגובה זו
    דווקא טויוטה bzx4 החשמליתרכב מעולהעם טווח נסיעה מצוין.כנראה בגלל המחיר הגבוה שלוהוא לא נמכר כמו ה byd .
BYD  חדש
צילום: יצרן

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?

מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר  - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת

רן קידר |
נושאים בכתבה מס קנייה


כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך

ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.

מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים  העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%. 

העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.

נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45%   והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו.