טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר
עדיין מובילה

טויוטה מובילה את שוק הרכב, אבל הבעיות מצטברות: טסלה ו-BYD לוחצות מאחור

טויוטה ממשיכה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל הירידה במכירות מתחילה לעורר סימני שאלה; איפה טויוטה חזקה, ועל איזה רכבים היא מהמרת?

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה שוב שומרת על מעמדה כיצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל לראשונה מזה חמש שנים, המספרים שלה מראים סימני חולשה. עם מכירות של 10.8 מיליון מכוניות ב-2024, טויוטה רשמה ירידה של 3.7% לעומת 2023. מה הבעיה? השוק הסיני, ההתחזקות של המתחרים החשמליים, ובעיקר - BYD וטסלה שכובשות נתחים משמעותיים יותר ויותר.


השוק הסיני מחליש את טויוטה


המכה הגדולה של טויוטה הגיעה מסין. בשוק שהיה עד לא מזמן אחד ממקורות הכוח שלה, נרשמה ירידה חדה של 6.9% במכירות. למה זה קרה? כי טויוטה עדיין לא שם בכל הנוגע לרכבים חשמליים. אם פעם ההיברידיים של החברה היו החזית החדשנית של הענף, עכשיו זה כבר לא מספיק, לפחות לא בסין. BYD, שמובילה את השוק שם, מציעה רכבים חשמליים ופלאג-אין במחירים נמוכים יותר, וגם נהנית מהעדפה מקומית.


וזה לא רק בסין. בעוד שטויוטה ממשיכה להתבסס בעיקר על דגמים היברידיים (שהיוו 40.8% מהמכירות שלה ב-2024), רכבים חשמליים היו רק 1.4% מהמכירות. בהשוואה, טסלה מכרה קרוב ל-2 מיליון רכבים חשמליים בשנה החולפת, ו-BYD – שעקפה אותה ברבעון האחרון – כבר מתקרבת ל-3 מיליון. במילים אחרות, טויוטה עוד לא שם.


טויוטה מול BYD וטסלה: האם יש לה סיכוי?


הבעיה הגדולה של טויוטה היא שהמתחרים כבר לא מסתפקים בשווקים הביתיים שלהם. BYD נכנסה לאחרונה לשוק הדרום קוריאני – אחד מהשווקים השמרניים ביותר בעולם לטובת יצרנים מקומיים – וכבר רושמת שם הצלחה עם האטו 3. גם בסינגפור ובתאילנד היא מתפשטת במהירות. טסלה, מצידה, ממשיכה להתרחב באירופה ובארה"ב, תוך שהיא מציעה הנחות אגרסיביות ומתחזקת את המעמד שלה כספקית הרכב החשמלי הגדולה ביותר במערב.


ומה עם טויוטה? היא אמנם הכריזה על תוכניות להרחיב את ההיצע החשמלי שלה, כולל פלטפורמות חדשות שצפויות להגיע רק ב-2026-2027, אבל בינתיים – טסלה ו-BYD לא מחכות.


איפה טויוטה עדיין חזקה?


לא הכול שחור. טויוטה עדיין מחזיקה בנוכחות גלובלית מרשימה. היא מובילה בשוק האמריקאי עם דגמים כמו הטאקומה (טנדר) והפוראנר, שם לסינים אין דריסת רגל. באירופה היא שומרת על מעמדה בזכות ההיברידיים החסכוניים שלה, וגם באוסטרליה ובמדינות אפריקה – היא אחת מהמותגים הדומיננטיים ביותר.


אבל השאלה היא לכמה זמן. בעוד שהאירופאים והאמריקאים נוטים להעדיף מותגים מוכרים עם אמינות מוכחת, הסינים מציעים מחירים נמוכים יותר, טכנולוגיה מתקדמת יותר, ותמיכה ממשלתית שמאפשרת להם לחדור לשווקים בקצב מסחרר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שאלות ותשובות על טויוטה והמתחרים


למה טויוטה לא משקיעה יותר ברכבים חשמליים?


טויוטה רואה את עתיד הרכב כהיברידי ולא חשמלי בלבד. היא מאמינה שהפתרון של שילוב מנוע בנזין עם חשמל עדיף על מעבר מלא לחשמל, בעיקר במדינות עם תשתיות טעינה בעייתיות. עם זאת, הביקוש לרכבים חשמליים גובר, והיא עשויה לשנות גישה בשנים הקרובות.


האם טויוטה תוכל להתמודד מול טסלה ו-BYD?


זה לא הולך להיות קל. BYD מציעה רכבים במחירים נמוכים משמעותית, וטסלה שולטת בשוק הפרימיום עם הטכנולוגיה שלה. טויוטה תצטרך להאיץ את הפיתוחים שלה בתחום החשמלי ולמצוא דרכים להתחרות בשתי הענקיות האלה.


איפה טויוטה עדיין מובילה?


השוק האמריקאי הוא מעוז הכוח של טויוטה, במיוחד בפלח הטנדרים ורכבי הפנאי. בנוסף, במדינות מתפתחות, שם יש פחות גישה לטעינה חשמלית, ההיברידיים שלה עדיין נחשבים לפתרון מעולה.


האם BYD וטסלה הולכות להשתלט על השוק העולמי?


זה תלוי. טסלה מתמודדת עם ירידה ברווחיות בגלל ההנחות האגרסיביות שהיא נותנת, ו-BYD עדיין לא הצליחה לחדור לשווקים כמו ארה"ב בצורה משמעותית. מה שכן, שתי החברות האלה משנות את כללי המשחק במהירות, וטויוטה חייבת להתאים את עצמה אם היא רוצה להישאר בפסגה.



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 31/01/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    כשהיא מגיעה לרמה של הסגמנט זה כבר נקרא לקסוס וזה גם סתם יקר וגם סתם טויוטה! ב 170 אלף אתה מביא רכב שלא רואה לקסוס היוםככה שטויוטה זה פאסהחברה למחבלים וטרוריסטים
  • 1.
    אנונימי 31/01/2025 21:19
    הגב לתגובה זו
    דווקא טויוטה bzx4 החשמליתרכב מעולהעם טווח נסיעה מצוין.כנראה בגלל המחיר הגבוה שלוהוא לא נמכר כמו ה byd .
אינוויז - חיישנים למשאיות דיימלר (אינוויז)אינוויז - חיישנים למשאיות דיימלר (אינוויז)

אינוויז תספק חיישנים למשאיות דיימלר

דיימלר טראק וטורק רובוטיקס בחרו באינוויז כשותף LiDAR לייצור סדרתי של משאיות אוטונומיות ברמה 4



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אינוויז לידאר

חברת "אינוויז" (Innoviz Technologies 0%  ), ספקית של פלטפורמות חיישני LiDAR מתקדמים ותוכנות משלימות, הודיעה שאיימלר טראק, אחת מיצרניות כלי הרכב המסחריים המובילות בעולם, וטורק רובוטיקס, חברת בת של דיימלר טראק, בחרו באינוויז כשותף LiDAR לייצור סדרתי של משאיות סמי-טריילר אוטונומיות ברמה 4.

אינוויז תספק את חיישני InnovizTwo -  לטווחים קצרים עד בינוניים שלה לדיימלר טראק וטורק רובוטיקס עבור תוכנית הרכב המסחרי האוטונומי שלה. כחלק ממאמץ פיתוח משותף, החברות ישתפו פעולה כדי לקדם את החיישנים עבור יישומים שונים של המשאיות המסחריות.

דיימלר טראק וטורק רובוטיקס מתכננות לשלב את טכנולוגיית ה-LiDAR של אינוויז במשאית המטען האוטונומית Freightliner Cascadia בשילוב עם הנהג הווירטואלי של טורק כאחת ממספר טכנולוגיות חיישנים מרכזיות המאפשרות אוטונומיה ברמה 4. השותפות ממקמת את טכנולוגיית אינוויז כמרכיב קריטי באסטרטגיה של דאיימלר טראק להבאת משאיות אוטונומיות לשוק. עם פריסת המשאיות החדשות בכבישים המהירים ובצירים המרחביים, הטכנולוגיה תסייע למפעילי צי רכב לשפר את היעילות התפעולית ולהגביר את בטיחות הדרכים.

"שותפות זו עם דיימלר טראק וטורק רובוטיקס משקפת את האמון שיש לדאיימלר בטכנולוגיה שלנו והמוכנות שלנו לשוק האוטונומי," אומר עומר כילף, מייסד ומנכ"ל אינוויז. "תעשיית המשאיות דורשת חיישני LiDAR שיכולים לפעול בצורה אמינה בתנאים קשים וכבדים, ולספק את הדיוק והטווח הנדרש לפעולה אוטונומית בטוחה. חיישני InnovizTwo שלנו הוכיחו עמידה בדרישות קשיחות אלו, ואנו נרגשים להביא את הטכנולוגיה המהפכנית הזו לשוק."

"בחירת שותף LiDAR הנכון היא יסודית לאסטרטגיית המשאיות האוטונומיות שלנו," אמר ראקש אניג׳ה, העומד בראש הפיתוח התאגידי בדאיימלר טראק. "המוניטין המוכח של אינוויז בחיישני LiDAR העומדים בסטנדרטים של תעשיית הרכב הופך אותם לשותף אידיאלי בדרך שלנו לייצור סדרתי. ההחלטה הזו מקרבת אותנו לפיתוח משאיות אוטונומיות שיעצבו מחדש את תעשיית הלוגיסטיקה."