טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר
עדיין מובילה

טויוטה מובילה את שוק הרכב, אבל הבעיות מצטברות: טסלה ו-BYD לוחצות מאחור

טויוטה ממשיכה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל הירידה במכירות מתחילה לעורר סימני שאלה; איפה טויוטה חזקה, ועל איזה רכבים היא מהמרת?

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה שוב שומרת על מעמדה כיצרנית הרכב הגדולה בעולם, אבל לראשונה מזה חמש שנים, המספרים שלה מראים סימני חולשה. עם מכירות של 10.8 מיליון מכוניות ב-2024, טויוטה רשמה ירידה של 3.7% לעומת 2023. מה הבעיה? השוק הסיני, ההתחזקות של המתחרים החשמליים, ובעיקר - BYD וטסלה שכובשות נתחים משמעותיים יותר ויותר.


השוק הסיני מחליש את טויוטה


המכה הגדולה של טויוטה הגיעה מסין. בשוק שהיה עד לא מזמן אחד ממקורות הכוח שלה, נרשמה ירידה חדה של 6.9% במכירות. למה זה קרה? כי טויוטה עדיין לא שם בכל הנוגע לרכבים חשמליים. אם פעם ההיברידיים של החברה היו החזית החדשנית של הענף, עכשיו זה כבר לא מספיק, לפחות לא בסין. BYD, שמובילה את השוק שם, מציעה רכבים חשמליים ופלאג-אין במחירים נמוכים יותר, וגם נהנית מהעדפה מקומית.


וזה לא רק בסין. בעוד שטויוטה ממשיכה להתבסס בעיקר על דגמים היברידיים (שהיוו 40.8% מהמכירות שלה ב-2024), רכבים חשמליים היו רק 1.4% מהמכירות. בהשוואה, טסלה מכרה קרוב ל-2 מיליון רכבים חשמליים בשנה החולפת, ו-BYD – שעקפה אותה ברבעון האחרון – כבר מתקרבת ל-3 מיליון. במילים אחרות, טויוטה עוד לא שם.


טויוטה מול BYD וטסלה: האם יש לה סיכוי?


הבעיה הגדולה של טויוטה היא שהמתחרים כבר לא מסתפקים בשווקים הביתיים שלהם. BYD נכנסה לאחרונה לשוק הדרום קוריאני – אחד מהשווקים השמרניים ביותר בעולם לטובת יצרנים מקומיים – וכבר רושמת שם הצלחה עם האטו 3. גם בסינגפור ובתאילנד היא מתפשטת במהירות. טסלה, מצידה, ממשיכה להתרחב באירופה ובארה"ב, תוך שהיא מציעה הנחות אגרסיביות ומתחזקת את המעמד שלה כספקית הרכב החשמלי הגדולה ביותר במערב.


ומה עם טויוטה? היא אמנם הכריזה על תוכניות להרחיב את ההיצע החשמלי שלה, כולל פלטפורמות חדשות שצפויות להגיע רק ב-2026-2027, אבל בינתיים – טסלה ו-BYD לא מחכות.


איפה טויוטה עדיין חזקה?


לא הכול שחור. טויוטה עדיין מחזיקה בנוכחות גלובלית מרשימה. היא מובילה בשוק האמריקאי עם דגמים כמו הטאקומה (טנדר) והפוראנר, שם לסינים אין דריסת רגל. באירופה היא שומרת על מעמדה בזכות ההיברידיים החסכוניים שלה, וגם באוסטרליה ובמדינות אפריקה – היא אחת מהמותגים הדומיננטיים ביותר.


אבל השאלה היא לכמה זמן. בעוד שהאירופאים והאמריקאים נוטים להעדיף מותגים מוכרים עם אמינות מוכחת, הסינים מציעים מחירים נמוכים יותר, טכנולוגיה מתקדמת יותר, ותמיכה ממשלתית שמאפשרת להם לחדור לשווקים בקצב מסחרר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שאלות ותשובות על טויוטה והמתחרים


למה טויוטה לא משקיעה יותר ברכבים חשמליים?


טויוטה רואה את עתיד הרכב כהיברידי ולא חשמלי בלבד. היא מאמינה שהפתרון של שילוב מנוע בנזין עם חשמל עדיף על מעבר מלא לחשמל, בעיקר במדינות עם תשתיות טעינה בעייתיות. עם זאת, הביקוש לרכבים חשמליים גובר, והיא עשויה לשנות גישה בשנים הקרובות.


האם טויוטה תוכל להתמודד מול טסלה ו-BYD?


זה לא הולך להיות קל. BYD מציעה רכבים במחירים נמוכים משמעותית, וטסלה שולטת בשוק הפרימיום עם הטכנולוגיה שלה. טויוטה תצטרך להאיץ את הפיתוחים שלה בתחום החשמלי ולמצוא דרכים להתחרות בשתי הענקיות האלה.


איפה טויוטה עדיין מובילה?


השוק האמריקאי הוא מעוז הכוח של טויוטה, במיוחד בפלח הטנדרים ורכבי הפנאי. בנוסף, במדינות מתפתחות, שם יש פחות גישה לטעינה חשמלית, ההיברידיים שלה עדיין נחשבים לפתרון מעולה.


האם BYD וטסלה הולכות להשתלט על השוק העולמי?


זה תלוי. טסלה מתמודדת עם ירידה ברווחיות בגלל ההנחות האגרסיביות שהיא נותנת, ו-BYD עדיין לא הצליחה לחדור לשווקים כמו ארה"ב בצורה משמעותית. מה שכן, שתי החברות האלה משנות את כללי המשחק במהירות, וטויוטה חייבת להתאים את עצמה אם היא רוצה להישאר בפסגה.



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 31/01/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    כשהיא מגיעה לרמה של הסגמנט זה כבר נקרא לקסוס וזה גם סתם יקר וגם סתם טויוטה! ב 170 אלף אתה מביא רכב שלא רואה לקסוס היוםככה שטויוטה זה פאסהחברה למחבלים וטרוריסטים
  • 1.
    אנונימי 31/01/2025 21:19
    הגב לתגובה זו
    דווקא טויוטה bzx4 החשמליתרכב מעולהעם טווח נסיעה מצוין.כנראה בגלל המחיר הגבוה שלוהוא לא נמכר כמו ה byd .
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

איון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולסאיון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולס

איון V - קרוסאובר חשמלי שימושי

מותג איון מוצא את עצמו בכותרות הכלכליות בגלל רשות התחרות שממליצה לבצע שינוי בזיכיון הייבוא. התעלמנו מהכותרות ולקחנו את האיון V לתהות על קנקנו בלי להתייחס לרעשי הרקע.

אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, ביצועים

פחות אהבנו: מתלים רכים, מערכות בטיחות אגרסיביות

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה AION V איון V
איון V. צילום יואב פולס

שוב נכון להזכיר כי במצב 'ספורט' האיון V תפתיע אתכם עם תאוצות חזקות מאוד, וכשתשימו לב שהתנועה לידכם איטית משהו אתם כבר תהיו על הרבה מעל 120 קמ"ש. זה קרה יותר מפעם אחת, עד כדי כך שכשהחזרתי את האיון V וחזרתי לנהוג על האיוניק 5 הפרטית היא פתאום הרגישה כבדה מאוד ואיטית.

רשמית לאיון V טווח של 510 ק"מ. נהיגה מתונה ורגועה הניבה טווח שבין 450 ל 460 ק"מ במקסימום. נהיגה אגרסיבית מאוד צמצמה את הטווח לפחות מ 400 ק"מ, אבל היה מדובר בנהיגה מהירה מאוד לאורך עשרות ק"מ, לא משהו של יום-יום.

בתחום הבטיחות האיון V מצוידת במרבית מערכות הבטיחות המקוריות, אם כי חלקן פעלו באופן אגרסיבי מדי. לאיון V שבע כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור נהג לעייפות וחוסר תשומת לב, זיהוי תמרורים ועוד. ציון אבזור הבטיחות 7. האיון V נבחנה במבחני הבטיחות של ה EuroNcap  וקיבלה ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות, עם ציונים פנימיים טובים מאוד בהגנה על הנוסעים.

האיון V משווקת ברמת אבזור יחידה במחיר של 167.0 אש"ח. היא מתמודדת עם מיטב תוצרת סין וקוריאה החל ב BYD Atto3 הבוגרת יותר, דרך הלינק & קו 02 המהירה והמעוצבת, הקיה EV3 המצוינת, הליפמוטור C10 הגדולה, ועד סדרה ארוכה של מתחרות לרבות בתצורת פלאג אין הייבריד. בסביבה תחרותית כזו קשה לאיון V להתבלט, על אחת כמה וכמה שהמתחרות משווקות היום במחירים אטרקטיביים מאוד בעסקאות 0 ק"מ. מחיר נמוך יותר לאיון V היה מציב אותה בעמדה תחרותית נכונה יותר. כמה פחות? בערך 10,000 ₪ פחות, גם אם זה אומר לוותר על הגג הפנורמי.

סיכום:

איון V            
נוחות                    4.0
דינמיות                3.7
טווח חשמלי            4.0
אבזור                4.0
בטיחות                4.5
עיצוב                    4.2
תמורה למחיר            4.0
ציון מסכם                4.1