הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

מעוז ההתנגדות נפל, בנתיים: נחתם הסכם קיבוצי ב'הארץ'

עמוס שוקן, מתנגד גדול לעבודה מאורגנת, טוען כי "לא בטוח שההסכם נותן ערך לעובדים", אבל הוסיף כי יש דיאלוג חיובי בן הצדדים
אלכסנדר כץ |

בשנות ה-80 הוביל עמוס שוקן קו לעומתי נגד העיתונות המאוגדת בישראל, ובהארץ הוחתמו העובדים על חוזים אישיים במה שהיה הספתח לשאר העיתונים להתחיל לנהוג כך. רק לפני עשור הכיר שוקן בוועד העיתונאים של הארץ, ואתמול נרשם הישג נוסף – כשנחתם הסכם קיבוצי עם הנהלת העיתון. אגב, באופן תקדימי ההסכם כולו נוסח בלשון נקבה ומתייחס ל-2 המינים, בשונה מן המקובל.

 

ההסכם שנחתם לתקופה של 3 שנים, מעגן את תנאי העבודה בעיתון ומעניק לעיתונאיות ולעיתונאים הטבות משמעותיות בהן: הפרשה לקרנות השתלמות לעשרות עובדות ועובדים, מנגנון העלאת שכר במדרגות ותק קבועות, מנגנון בונוס על רווחי החברה, תוספת של יום חופש ועוד. כמו כן הצדדים הסכימו להמשיך לפעול לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות. את ארגון העיתונאים ליווה בתהליך משרד עו"ד בשה זבידה סבוראי. את הארץ ליוו עורכות הדין ארנה שר ועדית אייגס ממשרד עו"ד פינברג.

 

על פי עיקרי ההסכם, לעיתונאים עם ותק של 5 שנים ויותר, תפריש החברה 2.5% מן השכר לקרן השתלמות. לבעלות ובעלי ותק של מעל 11 שנים, שיעור ההפרשות לקרן ההשתלמות יעמוד על 5%. המשמעות היא כי עם החתימה על ההסכם, יצורפו עשרות עיתונאים לקרן השתלמות.

 

ההסכם קובע שכר מינימלי לכל תפקיד בחברה באופן שימנע ירידת שכר. החל מוותק של שנתיים, תינתן העלאת שכר והעלאה נוספת תינתן החל מוותק של 5 שנים, במעין מדרגות שכר. עוד נקבע כי השכר המינימלי לא יפחת משכר המינימום במשק פלוס 5%. בנוסף כל עובד שנקרא באופן פתאומי לעבודה, יקבל שכר עבור 4 שעות עבודה, גם אם לא עבד בכל השעות האלה. מעל 4 שעות יתוגמל העובד בשכר של 8 שעות עבודה.

 

 

בהסכם ישנו גם סעיף בונוס, שכאשר החברה תציג רווחים, יינתן לעובדים עם ותק של יותר משנתיים. הבונוס יעמוד על בסך הכל על 2% מהרווחים. בכל מקרה יש לציין כי לפי שוק התקשורת הנוכחי, ספק עם סעיף זה יופעל בשנים הקרובות.

 

בנוסף, כל עובדת תקבל יום חופשה נוסף מעבר למה שמחייב החוק. כתבים יקבלו כפיצוי על עבודה בשבתות 2 ימי חופשה נוספים מעבר למה שמחייב החוק. מעבר לכך, יהיו גם ימי חופשה לרגל אירועים משפחתיים כגון נישואים ולידה.

 

סעיף חשוב הוא ביטחון תעסוקתי ותקופת שיפור. על פי ההסכם, כל עובד עם ותק של שנתיים ויותר וההנהלה שוקלת את סיום העסקתו בשל אי התאמה, יזכה לתקופת השתפרות. רק בסופה של אותה תקופה, ניתן יהיה לזמן אותו לשימוע מידה ולא השתפר. לבעלי ותק של שנתיים עד 4 שנים, תינתן תקופת השתפרות של חודש. לבעלי ותק של 4-10 שנים תינתן תקופת השתפרות של חודשיים. מ-10 שנים ויותר- תקופת השתפרות של 3 חודשים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

במקרים של תביעות נגד עיתונאים בגין פרסומים בעיתון, הנהלת העיתון תישא בעלויות ההגנה גם לגבי מי שכבר לא מועסק בעיתון. יש לציין כי העיתון נהג עד כה לגבות את עובדיו בסוגיה זו.

 

סעיפים נוספים בהסכם מתייחסים גם לשי לחג שיעמוד על כ-300 שקלים פעמיים בשנה, תשלום ימי מחלה החל מהיום הראשון, ועדכון העובדים על משרות שמתפנות עם עדיפות לעובדי העיתון.

 

בתגובה שמסר מו"ל הארץ עמוס שוקן, הוא חוזר על התנגדותו העקרונית להסכמי עבודה קיבוציים, וגם מציין כי "לא בטוח שזה נותן ערך לעובדות ולעובדים בהארץ, לעומת מצב ללא הסכם קיבוצי, אבל החקיקה כפי שהתפתחה בשנים האחרונות דוחפת לכיוון הזה ולכן שיתפנו פעולה עם רצון העיתונאיות והעיתונאים שיהיה הסכם כזה במערכת".

 

לדבריו, "אני כן חושב שתקופת הדיונים על ההסכם שנמשכה מספר שנים יצרה דיאלוג חיובי בין הנהלת העיתון ונציגי העיתונאיות והעיתונאים יותר ממה שהיה לפני התחלת המו"מ. כתוצאה מכך, בין השאר, החליט הדירקטוריון של החברה להזמין את נציגי העיתונאיות והעיתונאים להשתתף בישיבות הדירקטוריון, כהיבט נוסף של שיתוף הפעולה בכלל".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.