מעוז ההתנגדות נפל, בנתיים: נחתם הסכם קיבוצי ב'הארץ'
בשנות ה-80 הוביל עמוס שוקן קו לעומתי נגד העיתונות המאוגדת בישראל, ובהארץ הוחתמו העובדים על חוזים אישיים במה שהיה הספתח לשאר העיתונים להתחיל לנהוג כך. רק לפני עשור הכיר שוקן בוועד העיתונאים של הארץ, ואתמול נרשם הישג נוסף – כשנחתם הסכם קיבוצי עם הנהלת העיתון. אגב, באופן תקדימי ההסכם כולו נוסח בלשון נקבה ומתייחס ל-2 המינים, בשונה מן המקובל.
ההסכם שנחתם לתקופה של 3 שנים, מעגן את תנאי העבודה בעיתון ומעניק לעיתונאיות ולעיתונאים הטבות משמעותיות בהן: הפרשה לקרנות השתלמות לעשרות עובדות ועובדים, מנגנון העלאת שכר במדרגות ותק קבועות, מנגנון בונוס על רווחי החברה, תוספת של יום חופש ועוד. כמו כן הצדדים הסכימו להמשיך לפעול לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות. את ארגון העיתונאים ליווה בתהליך משרד עו"ד בשה זבידה סבוראי. את הארץ ליוו עורכות הדין ארנה שר ועדית אייגס ממשרד עו"ד פינברג.
על פי עיקרי ההסכם, לעיתונאים עם ותק של 5 שנים ויותר, תפריש החברה 2.5% מן השכר לקרן השתלמות. לבעלות ובעלי ותק של מעל 11 שנים, שיעור ההפרשות לקרן ההשתלמות יעמוד על 5%. המשמעות היא כי עם החתימה על ההסכם, יצורפו עשרות עיתונאים לקרן השתלמות.
ההסכם קובע שכר מינימלי לכל תפקיד בחברה באופן שימנע ירידת שכר. החל מוותק של שנתיים, תינתן העלאת שכר והעלאה נוספת תינתן החל מוותק של 5 שנים, במעין מדרגות שכר. עוד נקבע כי השכר המינימלי לא יפחת משכר המינימום במשק פלוס 5%. בנוסף כל עובד שנקרא באופן פתאומי לעבודה, יקבל שכר עבור 4 שעות עבודה, גם אם לא עבד בכל השעות האלה. מעל 4 שעות יתוגמל העובד בשכר של 8 שעות עבודה.
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסכם ישנו גם סעיף בונוס, שכאשר החברה תציג רווחים, יינתן לעובדים עם ותק של יותר משנתיים. הבונוס יעמוד על בסך הכל על 2% מהרווחים. בכל מקרה יש לציין כי לפי שוק התקשורת הנוכחי, ספק עם סעיף זה יופעל בשנים הקרובות.
בנוסף, כל עובדת תקבל יום חופשה נוסף מעבר למה שמחייב החוק. כתבים יקבלו כפיצוי על עבודה בשבתות 2 ימי חופשה נוספים מעבר למה שמחייב החוק. מעבר לכך, יהיו גם ימי חופשה לרגל אירועים משפחתיים כגון נישואים ולידה.
סעיף חשוב הוא ביטחון תעסוקתי ותקופת שיפור. על פי ההסכם, כל עובד עם ותק של שנתיים ויותר וההנהלה שוקלת את סיום העסקתו בשל אי התאמה, יזכה לתקופת השתפרות. רק בסופה של אותה תקופה, ניתן יהיה לזמן אותו לשימוע מידה ולא השתפר. לבעלי ותק של שנתיים עד 4 שנים, תינתן תקופת השתפרות של חודש. לבעלי ותק של 4-10 שנים תינתן תקופת השתפרות של חודשיים. מ-10 שנים ויותר- תקופת השתפרות של 3 חודשים.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
במקרים של תביעות נגד עיתונאים בגין פרסומים בעיתון, הנהלת העיתון תישא בעלויות ההגנה גם לגבי מי שכבר לא מועסק בעיתון. יש לציין כי העיתון נהג עד כה לגבות את עובדיו בסוגיה זו.
סעיפים נוספים בהסכם מתייחסים גם לשי לחג שיעמוד על כ-300 שקלים פעמיים בשנה, תשלום ימי מחלה החל מהיום הראשון, ועדכון העובדים על משרות שמתפנות עם עדיפות לעובדי העיתון.
בתגובה שמסר מו"ל הארץ עמוס שוקן, הוא חוזר על התנגדותו העקרונית להסכמי עבודה קיבוציים, וגם מציין כי "לא בטוח שזה נותן ערך לעובדות ולעובדים בהארץ, לעומת מצב ללא הסכם קיבוצי, אבל החקיקה כפי שהתפתחה בשנים האחרונות דוחפת לכיוון הזה ולכן שיתפנו פעולה עם רצון העיתונאיות והעיתונאים שיהיה הסכם כזה במערכת".
לדבריו, "אני כן חושב שתקופת הדיונים על ההסכם שנמשכה מספר שנים יצרה דיאלוג חיובי בין הנהלת העיתון ונציגי העיתונאיות והעיתונאים יותר ממה שהיה לפני התחלת המו"מ. כתוצאה מכך, בין השאר, החליט הדירקטוריון של החברה להזמין את נציגי העיתונאיות והעיתונאים להשתתף בישיבות הדירקטוריון, כהיבט נוסף של שיתוף הפעולה בכלל".
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
