עיצוב מדיה ותקשורת חזותית – כל מה שאתם צריכים לדעת

כתיבת המומחים |

מי שמעוניין ללמוד עיצוב בימינו, צריך להתמודד עם כמות עצומה של מידע ועם מגוון מסלולי לימוד. הכתבה הבאה, תעשה לכם סדר בראש.

המכללות, האוניברסיטאות ובתי הספר להנדסאים, מציעים כיום מגוון אדיר של מסלולי לימוד למעצבים גרפיים מתחילים ולא תמיד ברור מה הוא המסלול הנכון או הכדאי ביותר. לקראת שנת הלימודים הקרובה, החלטנו להיכנס לעובי הקורה. 

 

לימודי תעודה – המסלול המהיר ביותר   

מסלול לימודי התעודה הוא מסלול לימודי ערב שנמשך בין חצי שנה לשנתיים ומטרתו היא להעניק לבוגרים הכשרה בסיסית בעולם העיצוב הגרפי. קהל היעד של התוכנית מגוון מאוד ונע בין אנשים ללא ניסיון קודם, המעוניינים לרכוש מקצוע במהירות לבין מעצבים מתחומים אחרים, המעוניינים להשלים הכשרה בתחום העיצוב הגרפי. אם למשל בוגר לימודי עיצוב תעשייתי מעוניין ללמוד עיצוב הגרפי ולהבין איך לעצב אריזה או לוגו למוצרים שהוא מעצב, הוא יכול לבחור בלימודי תעודה ותוך פחות משנה לקבל את כל הכלים החסרים לו.

 

"נכון להיום, חברות מיתוג ופרסום או כל גוף אחר שמעסיק מעצבים גרפיים, כבר לא מדגישים במודעות הדרושים את העובדה שהמועמד חייב להחזיק תואר רלוונטי בתחום", מציין איל שטיינמן, ראש המחלקה לעיצוב מדיה ומנהל אקדמי של קורסי העיצוב והמכינה הרב תחומית ב"שנקר הנדסאים". "תחת זאת, הדגש היום הוא על תיק העבודות. חברות הפרסום מעוניינות לקבל תיק עבודות מרשים. חד וחלק. והמסלול הקצר ביותר שמאפשר ליצור תיק עבודות הוא המסלול ללימודי תעודה בעיצוב גרפי".

עבודות סטודנטים במסלול הנדסאי עיצוב מדיה, מכללת שנקר הנדסאים

 

חשוב לציין כי הקורס הבסיסי ביותר, המוגדר כ"מבצע גרפי לתוכנות גרפיות מתקדמות", מתנהל בכפוף למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. הקורס נמשך עשרה חודשים סך הכול וכולל מבחר טעימות ממקצועות שונים. בשל קוצר הזמן, אין אפשרות להעמיק בתחומים כמו רישום או איור וההתמקדות היא בעיקר בנושאים כמו תורת הצבע, מיתוג עסקי, עיצוב אריזות וכיו"ב.

 

"לימודי התעודה לא מספקים לבוגרים תואר הנדסאי או תואר ראשון, אך מדובר בקרש קפיצה מצוין לעולם העיצוב הגרפי", טוען שטיינמן. "במסגרת של 300 שעות אקדמיות, ניתן להביא אנשים עם ידע מינימלי או בלי ידע בכלל, לרמה גבוהה מאוד של ביצוע ולהטמיע ידע בתוכנות הגרפיות העיקריות שנעשה בהן שימוש (InDesign, Photoshop ו-Illustrator). בסופו של דבר מדובר בקרש קפיצה משמעותי למי שמעוניין להמשיך בעולם העיצוב כאוטודידקט, להירשם בשלב מאוחר יותר לאקדמיה או להירשם ללימודי הנדסאים. הקורס הבסיסי פותח צוהר להבנת מקום העיצוב בעולם התקשורת ובמובן מסוים מדובר בקרש קפיצה נהדר לכל מקצועות העיצוב באשר הם".  

 

הנדסאי עיצוב מדיה, או סיירת עיצוב גרפי

המסלול של הנדסאי עיצוב מדיה מורכב מארבעה סמסטרים, שבהם לומדים הסטודנטים יותר מ-2100 שעות אקדמיות. אם בקורסים הבסיסיים ובמסלול ללימודי תעודה הסטודנטים נהנים מטעימות, לימודי ההנדסאים כוללים את כל הארוחה. בלימודי הנדסאים יש מגוון עצום של קורסים: הסטודנטים לומדים בצורה עמוקה את תולדות העיצוב, מתמחים במגוון תוכנות גרפיות, מתנסים ביזמות ונחשפים ליסודות של עולם השיווק והפרסום. בנוסף ההנדסאים לומדים תחומים שלא נלמדים בלימודי התעודה כמו מדיה חדשה, אנימציה, עריכה, עיצוב מצגות, כתיבת קוד, בניית אתרים, חשיבה יצירתית ובניית קונספט.

 

"האקדמיה מתמקדת במחקר", מסביר שטיינמן. "היא שואלת מדוע אנחנו עושים את הדברים באופן שבו שאנחנו עושים אותם. הסטודנט מקבל משימה, לוקח כמה צעדים אחורה, חוזר קדימה וחושב על פתרון. המסלול שמכשיר הנדסאים לעומת זאת, מתעסק בת'כלס. ההנדסאים שמים דגש על מה שקורה היום בשוק, על מציאת פתרונות כאן ועכשיו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אפשר לומר שהסטודנטים לא מגיעים ללימודים אלא לסטאז' של ממש: שיטת הלימוד מדמה כניסה לחברת פרסום מצליחה שבה הסטודנטים צריכים להשלים הרבה מאוד פרויקטים בלוחות זמנים צפופים. אם באקדמיה יש שבעה מקצועות בסמסטר, בלימודי ההנדסאים יש 13 או 14 מקצועות. כפועל יוצא מכך, אחרי שנתיים של לימודים אינטנסיביים מאין כמוהם, ההנדסאים יוצאים לשוק העבודה כשהם מוכנים לדרישות בעולם האמיתי. יש להם את כל הכלים והניסיון כדי שיוכלו להתמודד עם הלחצים שמאפיינים את עולם הפרסום. הם יכולים להתגבר על כל אתגר, מכשול או בעיה ולהפיק בקלות ארבעה פרויקטים מדי שבוע, פשוט משום שזה הקצב שאליו הורגלו במהלך הלימודים.

 

במסגרת זמנים של שנתיים, לומדים הסטודנטים כמעט את אותה כמות קורסים שלומדים הסטודנטים באקדמיה. האינטנסיביות של המסלול מוציאה לפיכך לשוק העבודה אנשים שונים לגמרי. היא מוציאה בפרק הזמן הקצר ביותר אנשי ביצוע ברמה הגבוהה ביותר. בשל כל זה אני אוהב לקרוא להם בחיבה, סיירת עיצוב גרפי".

 

תואר בתקשורת חזותית – הכנה לעולם המחקר

המסלול לתואר ראשון בתקשורת חזותית נמשך ארבע שנים ונבדל מלימודי ההנדסאים לא רק במשך הלימודים אלא גם באווירה הסטודנטיאלית, בהלך הרוח הכללי ובשיטות הלימודים. בהשוואה ללימודי ההנדסאים, כוללים לימודי התואר בתקשורת חזותית הרבה פחות לחץ. לסטודנטים יש הרבה יותר זמן כדי לעבוד על פרויקטים ורבים מהם יכולים לעבוד לפרנסתם במהלך התואר. בנוסף לימודי תואר ראשון בתקשורת חזותית מתאימים עבור כל מי שמעוניין להמשיך במסלול האקדמי בעתיד וללמוד תואר שני או אפילו דוקטורט בארץ או בחו"ל. הנדסאים לצורך העניין, לא יכולים להמשיך ללימודי תואר שני בישראל, מבלי לעבור לימודי השלמה.  

 

המסלול ללימודי תואר ראשון בתקשורת חזותית נמשך שנתיים יותר מהמסלול ללימודי הנדסאים, אך בפועל כולל סך הכול 600 שעות לימוד נוספות. לכן הלימודים באקדמיה מתאימים יותר לסטודנטים שלא מעוניינים ללמוד במסגרת מלחיצה ואינטנסיבית. מעבר לכל זה, לימודי תואר ראשון בתקשורת חזותית מכינים את הסטודנטים לעולם המחקר ומקדישים מקום רב לתהייה, העלאת שאלות, בחינת השערות ולימודי תיאוריה והיסטוריה. 

עבודות סטודנטים במסלול עיצוב מדיה, מכללת שנקר הנדסאים

 

 

לכל מועמד המסלול שלו

לדעתו של שטיינמן, ההיררכיה המקובלת כיום, לפיה הבחירה המובנת מאליה היא לימודי תואר ראשון בעיצוב חזותית, שגויה מן היסוד: "אני לא יודע מהיכן הגיע הקונצנזוס לפיו האקדמיה היא גולת הכותרת של לימודי העיצוב, שבמקום השני נמצאים ההנדסאים ושלימודי התעודה ממוקמים אי שם בתחתית הרשימה. שלושת המסלולים יכולים להביא אותך לאותה הנקודה בדיוק. בוגר קורס בעיצוב גרפי יכול לנהל משרד בן עשרה עובדים וכנ"ל לגבי הנדסאי או בוגר תואר ראשון. מצד שני יש גם לא מעט בוגרי תואר ראשון בתקשורת חזותית שפנו לעסוק בתחומים שונים לגמרי עם סיום הלימודים".

 

לאור כל זה, השאלה שהמועמד ללימודים צריך לשאול את עצמו, היא כיצד הוא מעוניין לבלות את השנים הקרובות ואיפה הוא רוצה לראות את עצמו עוד שנה, שנתיים וארבע שנים. לא כל אדם מסוגל לעמוד בלחצים המופעלים על הסטודנטים בבתי הספר להנדסאים. אך מי שמסוגל לעבור את המסלול המאתגר, ימצא את עצמו תוך שנתיים בשוק העבודה, כשהוא מצויד בכל הכלים הדרושים לו כדי להשתלב בהצלחה בכל חברת אינטראקטיב, מיתוג, שיווק או פרסום ובכל סטודיו לעריכה, הפקות או צילום.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בואו לאכול איתי. קרדיט: רשתות חברתיותבואו לאכול איתי. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"

מגמת הירידה בכמות הצופים במהדורות החדשות ממשיכה, ואילו בפריים טיים, התאגיד מצליח סוף סוף להשיג נתונים תחרותיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג


באמצע החגים, כשעסקת החטופים היתה עוד בשלבי המו"מ, סך צופי מהדורות החדשות המרכזיות עמד על כמעט מיליון צופים. בימים האחרונים, המצב חזר לקדמותו, כאשר סך הצופים עומד על כ-700 עד 750 אלף צופים. כרגיל, חדשות 12 במקום הראשון, עם 14.9% רייטינג ו-350 אלף צופים, וכרגיל, חדשות 14 התבססה במקום השני עם קצת יותר ממחצית צופי חדשות 12, רייטינג של 6.4% ו-166 אלף צופים.  חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 4.9% רייטינג ו-111 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4.4% רייטניג ו-110 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי. 


הקרב על הפריים טיים וההתחזקות של התאגיד

כנראה שמשהו כן מצליח לעבוד בתאגיד, היות ומלבד איכות, הריאליטי הוותיק, שעלה בעונתו ה-10, ומבוסס על תכנית בריטית, הצליח סוף סוף לייצר מספרים תחרותיים עבור כאן 11. אמנם "חשיפה" עם חיים אתגר של קשת היתה בראש, עם 10.7% רייטינג ו-258 אלף צופים, אבל "בואו לאכול איתי" היה ממש אחריה, עם 9.7% ו-231 אלף צופים (כמות שלרוב מסכמת ערב שלם של שידורים בכאן11). מעבר לכך, גם "הפטריוטים" של ערוץ 14 אמנם סיימה במקום השלישי, עם 8.7% רייטינג ו-240 אלף צופים, אבל אנחנו יכולים לראות עד כמה התחרות צמודה בפריים טיים, כשההבדלים אינם מובהקים. במקום הרביעי והאחרון "כלוב הזהב" של רשת, שהיה עם 6% רייטינג ו-149 אלף צופים, שגם הם נתונים בלתי ניתנים לביטול. 

רצועות חדשות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-84 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 1.7% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.1% רייטינג ו-26 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.6% ו-53 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם עודד מנשה , עם 1.3% בלבד ו-29 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" עם פז וירדן, עם 1% רייטינג ו-22 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היתה עם 3.2% ו-75 אלף צופים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 היה עם 1.7% רייטינג ו-43 אלף צופים, ואילו "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-31 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.