חיים קליגר
צילום: יח"צ

תשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה: איך מנסחים מודעה ב"שפה חרדית"

טור שלישי במדור הפרסום החרדי של חיים קליגר א-גרויסע מציאה, והפעם: איך הפרסום החרדי הולך בין הטיפות במקרים רגישים כמו ארגון 'בוני עולם' שפועל למען זוגות חשוכי ילדים
חיים קליגר | (2)
נושאים בכתבה חיים קליגר

ימי הרחמים והסליחות מאופיינים בהתעוררות, בחזרה בתשובה, בניסיון לשפר את דרכינו בטרם אנו עומדים למשפט לפני יושב מרומים. בתפילת ראש השנה אנו אומרים "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה", ואכן, כל אחד בדרכו מרבה בימים אלה בתשובה, בתפילה וגם בצדקה.

מספרם של ארגוני החסד בציבור החרדי הינו עצום, לכל קהילה יש את ארגוני החסד שלה, בכל שכונה ישנן התארגנויות של פעילויות חסד, יש את הארגונים הגדולים יותר שהם כבר ארגונים עירוניים, וישנם את הארגונים הארציים, ארגונים שפועלים בכל רחבי הארץ ועושים מעשי צדקה וחסד בסדרי גודל גדולים מאוד, לצידם ישנם כבר גם ארגונים בינלאומיים הפועלים בכל נקודה יהודית בעולם.

ככל שהארגון גדול יותר כך האפשרויות שלו לפעול הופכות לגדולות יותר, הקשרים והחיבורים שלו מאפשרים לו להניע מהלכים מורכבים יותר. ולא, לא באנו לשכנע אתכם לתרום, אלא רק לספר לכם על תופעה מעניינת ומרתקת, על הפעילות הפרסומית הענפה של ארגוני החסד הללו.

בכדי להתקיים ולפעול חייבים אותם ארגונים להפעיל מערך מסודר של גיוס משאבים, האמצעים בהם מגייסים משאבים בארגונים הללו כבר יצאו מזמן מקופת הצדקה המסורתית העומדת על המדף ומחכה בשקט שישלשלו לתוכה כמה מטבעות, לא שזה לא פועל עדיין, אבל גם הארגונים הללו, כפי שדרכי הסיוע והעזרה שלהם הולכים ומשתכללים לטובת ולרווחת האזרח, גם מערך גיוס הכספים שלהם הולך ומשתכלל, גופים רבים מפעילים מערכות טלמרקטינג, חלקם מפעילים אתרי אינטרנט, חלקם מפיצים שיחות טלפון מוקלטות, ניתן לשמוע ברדיו גם תשדירים הקוראים לציבור לתרום ולחלקם כבר נראה שקיימים דפים מאוד פעילים בפייסבוק.

כשמגיעה עונת החגים, נוכל לראות קמפיינים הפועלים ב-360 מעלות בכל המדיות האפשריות והמותרות במגזר החרדי, עבור חלקם הגדול עובדים משרדי פרסום המפעילים את מחלקות הקריאייטיב והעיצוב כדי להפיק עבורם קמפיין מבריק שישכנע את הציבור הרחב להרים את תרומתו, ואל יהיה קל בעיניכם הדבר, כשעל כיסו של התורם הפוטנציאלי מתחרים כל כך הרבה גופים חייבים להיות מאוד יצירתיים בכדי לזכות בתרומתו.

לחלק גדול מהקמפיינים הללו יהיו בדרך כלל מצורפות חתימות של רבנים בכירים הקוראים לציבור לתרום עבור אותה עמותה או אותו ארגון, חתימת הרבנים הינה חותמת כשרות מאוד חשובה עבור העמותה ופעילותה, בדרך כלל לצד מודעת הפרסום תתקשר טלפנית נעימת שיחה ותבקש תרומה, בתיבת הדואר נוכל למצוא ברושור מעוצב ומושקע ברמה מסוימת ואת כל המערך הזה עוטפות מודעות הרחוב "הפאשקעווילים" המוכרים כל כך מהקירות ומלוחות המודעות בשכונות החרדיות בכל רחבי הארץ.

בטור שלנו השבוע בחרתי להציג בפניכם מודעה של ארגון בשם "בוני עולם", בוני עולם הינו ארגון בינלאומי הפועל בכל רחבי העולם והוא לקח על עצמו לסייע מקצועית ומוראלית לזוגות חשוכי ילדים, מדובר בנושא מאוד רגיש, נושא שכם רפואית וגם ציבורית. הוא לא נושא שמדובר בקרב הציבור החרדי, בגלל הרגישות של הנושא, ישנם עיתונים במדיה החרדית שאינם מפרסמים את המודעות הללו, אבל גם אלה שכן מפרסמים את המודעות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הנה המודעה האחרונה של קמפיין החגים לפניכם, תוכלו לראות את החבל הדק עליה פוסע הארגון כשהוא מעלה קמפיין שלו במדיה החרדית. נראה לי שלא אטעה אם אומר שחלקחכם לפחות, אם אינכם מכירים את העמותה ולא הייתם מקבלים את ההסבר הקצר אודות פעילותה, לא הייתם מצליחים להבין מה המסר שלה, אז כאן בדיוק המקום להבין את הטרמינולוגיה החרדית, ישנם בשפה הזו הנקראת "חרדית" קודים מסויימים, אותם קודים מוכרים לכולם, ומבלי לומר כלום, כשנאמרת מילת הקוד כולם כבר מבינים במה מדובר. לעמותת "בוני עולם" ישנו יתרון נוסף, היא וותיקה ומוכרת כבר למעלה מ 15 שנה ולכן כבר אין כל כך צורך לומר מה היא עושה.

כמות המודעות של ארגוני החסד אותם ניתן לראות בשבועות האלה היו יכולים למלא עיתון שלם, מדובר בעשרות מודעות הממלאות את כל העיתונות החרדית, הארצית והמקומית לצד קמפיינים ברדיו.

כאן גם המקום לציין כי ישנן חברות במשק היוצרות חיבורים מעניינים בין ארגוני החסד לבין פעילותם כדי ליצור אהדה וחיבור עם הצרכן החרדי, אחד מהם שכבר פועל קרוב ל-20 שנה זה החיבור שבין חברת "מטרנה" לבין אגודת "חסדי נעמי" כאשר על כל קניית מארז של מטרנה תורמת החברה סכום מסויים לאגודת חסדי נעמי המעבירה את ערכו בחבילות מטרנה למשפחות נזקקות. גם כאן ניתן ללמוד איך ניתן ליצור חיבורים מעניינים.

הטיפ השבועי שלנו: אוטוטו מגיעים החגים ובכל שנה הם יוצאים בימים אחרים מימות השבוע, השנה החגים קרובים מאוד לשבת, שבת ומייד אחר כך ראש השנה, שבת ומייד אחר כך יום כיפור, שוב שבת וחג הסוכות, שבת נוספת ושמחת תורה. כשהכל כל כך צפוף ועקרת הבית צריכה לעמוד בקצב גדול כל כך של התארגנויות ובישולים תמיד תראו את החברות המשווקות ומייצרות מקפיאים מציעים את מרכולתם, שוק המקפאים נהיה חם לכמה שבועות. בישולים מוצלחים והתארגנות קלה לחג. שנה טובה ומבורכת!

המדור נכתב ע"י חיים קליגר, מנכ"ל משרד "חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית", איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל עשרים שנה בתחום. מקווים שנהניתם ושיהיה לכם לתועלת! הארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל [email protected]

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יערי 18/09/2015 14:50
    הגב לתגובה זו
    יש מה ללמוד מהציבור החרדי בעזרה לזולת
  • 1.
    שטרן 10/09/2015 18:13
    הגב לתגובה זו
    כאחד המכיר את העולם החרדי, מדובר בניתוח מדוייק ומבריק
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".