משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.

חידוש משמעותי נוסף הוא Meta Neural Band. מדובר בצמיד חכם לפרק כף היד שמשתמש בטכנולוגיית EMG (אלקטרומיוגרפיה שטחית) כדי לזהות תנועות אצבעות וידיים עדינות ביותר, ללא צורך במגע פיזי. הצמיד כולל משוב היברידי (הקש ורטט) ומאפשר שליטה אינטואיטיבית: "צביטה" באוויר לבחירת הודעה, החלקת אצבע לדפדוף בין מסכים, סיבוב כף יד לשינוי עוצמת קול, ואפילו "כתיבה" באוויר להקלדה מהירה. טכנולוגיה זו, שפותחה בשיתוף עם EssilorLuxottica (בעלת Ray-Ban), מבוססת על מחקרים בממשקי מוח־מכונה ומבטיחה חוויית שימוש טבעית יותר ממגע במסגרת המשקפיים. צוקרברג הדגיש באירוע: "זה כמו לשלוט במחשב עם המחשבות שלך, אבל בפועל עם תנועות ידיים טבעיות". הצמיד עצמו עמיד במים (IPX7), עם סוללה של 18 שעות, מה שהופך אותו לנוח לשימוש יומיומי, כולל באימונים או טיולים.


הסוד הגדול: המיתוג והעיצוב של ריי באן זה כל ההבדל

שיתוף הפעולה עם ריי באן מבית EssilorLuxottica מעניק למוצר יתרון עיצובי ברור ומשמעותי. המשקפיים נראות כמו משקפי שמש אופנתיות קלאסיות והן זמינות בשחור, שחור מט, או גימורים מיוחדים כמו עדשות Transitions Ruby, ולא כמו מכשיר טכנולוגי מסורבל או "מפחיד". זהו ניסיון מודע לפתור את אחת הבעיות המרכזיות שהפילו את Google Glass לפני כעשור: תחושת "זרות" או "פרנויה" ששידרו המשקפיים לסביבה, מה שהוביל לכינוי "Glassholes" ולכישלון מסחרי. 

קיראו עוד ב"BizTech"

במקום זאת, המטא ריי באן דיספליי נועדו להשתלב באופנה היומיומית, עם אפשרויות התאמה אישית לעדשות ולמסגרות, כולל גרסאות ספורטיביות בדגמי אוקלי . העיצוב הזה אינו מקרי: מחקרי שוק מראים כי 85% מהמשתמשים הפוטנציאליים חוששים ממכשירים "טכנולוגיים מדי", ומטא משתמשת במותג ריי באן , שמוכר מיליוני זוגות משקפיים בשנה, כדי להפוך את הטכנולוגיה לנגישה. כפי שציין אנדרו בוסוורת', סמנכ"ל הטכנולוגיות של מטא: "אנחנו לא רוצים שתרגישו שאתם לובשים מחשב, אנחנו רוצים שתרגישו שאתם מרכיבים משקפיים".



העוזר האישי שתמיד חלמתם עליו - רק שהוא על האף

צוקרברג הציג את המשקפיים כחלק מחזון ה־Superintelligence של מטא. בינה מלאכותית מתקדמת הנמצאת עם המשתמש ביום־יום, ולא רק בשרתים מרוחקים. "המטרה היא שה־AI ישרת אנשים ויהיה לצדם בכל רגע", אמר צוקרברג בנאומו, תוך שהוא מדגים כיצד Meta AI יכולה לענות על שאלות מורכבות כמו "מה המתכון הטוב ביותר לסלט קיסר?" תוך כדי הליכה. 

זהו חלק ממגמה רחבה יותר: מאז 2023, מטא השקיעה מיליארדים בפיתוח AI, כולל שילוב Llama 3 במוצרים, ומשקפי ה־Display הם הצעד הראשון להפוך את ה-AI ל"עיניים" של המשתמש. לדברי בוסוורת', המשקפיים הן "המוצר הרציני הראשון בקטגוריה", צעד ביניים חשוב לקראת משקפי AR מלאים עם תצוגה על שתי עדשות, שמתוכננים ל-2027. 

פרויקט Orion, שהוצג בשנה שעברה, יכלול תצוגה הולוגרפית מלאה, אבל הדיספליי משמשות כגשר נגיש יותר, עם אינטגרציה עמוקה לרשתות החברתיות של מטא. מומחים בתעשייה, כמו למשל The Verge, מתארים זאת כ"המשקפיים החכמים הטובים ביותר שניסינו אי פעם", בזכות השילוב בין AI לשליטה באמצעות מחוות. באירוע, הוצגה גם אפליקציית Horizon TV לשירות סטרימינג VR, שמאפשרת צפייה בתכנים חברתיים דרך המשקפיים, ומחזקת את החזון של מטאוורס משולב AI.


האתגרים שמטא צריכה להתגבר עליהם - ומהר; וההזדמנות הגדולה

למרות ההתלהבות, המוצר אינו חף מבעיות. ראשית, המחיר הגבוה 799 דולר , מציב אותם ברמת סמארטפון פרימיום, מה שעשוי להגביל את הקהל הראשוני, במיוחד בהשוואה לדגמים הזולים יותר של מטא עצמה. שנית, חיי סוללה מוגבלים: כ־6 שעות שימוש רצוף (5 שעות למוזיקה או 5.4 שעות לשיחות), אם כי הקייס מוסיף 30 שעות נוספות. שלישית, מגבלות התצוגה: שדה ראייה מצומצם של כ־20 מעלות, שמגביל את השימוש למשימות ממוקדות ולא לתצוגה רחבה כמו במשחקים AR. 

סוגיות פרטיות הן אתגר מרכזי: המצלמה הפעילה תמיד (עם נורית LED כהתרעה) והצמיד החיישני מעוררים חששות לאבטחת מידע, במיוחד לאיסוף נתוני תנועה וראייה. ארגונים כמו EFF (Electronic Frontier Foundation) הזהירו כי "מכשירים כאלה עלולים להפוך את הרחוב למעקב מתמיד", ומטא נדרשת להתמודד עם רגולציות כמו GDPR באירופה. לבסוף, במהלך ההדגמה החיה באירוע, המשקפיים חוו בעיות חיבור לאינטרנט, מה שהוביל לגליצ'ים ותקלות. צוות מטא ייחס זאת ל-"בעיות רשת", אך זה העלה שאלות על אמינות המוצר בשימוש יומיומי.

למרות האתגרים, השוק צומח במהירות: לפי Counterpoint Research, שוק המשקפיים החכמים צפוי להכפיל את עצמו ב-2025, עם מכירות גלובליות של מיליארדי דולרים, ומטא מובילה עם נתח שוק של כ-40% בזכות שיתוף הפעולה עם Ray-Ban. היתרון הייחודי של משקפי הדיספליי הוא שילוב ה-AI: תרגום בזמן אמת, כתוביות חיות והצעות אישיות הופכים אותן לכלי עבודה אמיתי.

לדוגמה, אנשי מכירות יכולים לקבל מידע על לקוח בזמן אמת, או ספורטאים לראות ניווט ללא הסחת דעת. חוויית השימוש טבעית, הידיים חופשיות, נהיגה או עבודה וזה יתרון משמעותי על פני סמארטפון. "זה כמו שיש לך עוזר אישי על הפנים", כותבים ברשתות.  בנוסף, האינטגרציה עם אפליקציות כמו Horizon TV מרחיבה את השימושים למשחקים חברתיים ופגישות וירטואליות. מומחים מציינים כי מכירות המשקפיים של מטא כבר זינקו פי שלושה ברבעון השני.





השוואה למתחרים

בהשוואה למתחרים, מטא ריי באן דיספליי בולטות בזכות שילוב עיצוב אופנתי עם AI מתקדם, אך כל חברה מביאה יתרונות משלה. אפל, למשל, צפויה להשיק משקפי AR ייעודיים כבר ב־2026, אך Vision Pro הנוכחית, במחיר של 3,499 דולר, כבדה ומסורבלת יותר, עם דגש על אקוסיסטם הרמטי, ובנוסף מחיר גבוה שמגביל אותה לקהל פרימיום. 

גוגל, אחרי כישלון Google Glass Enterprise ב-2015 (שעלתה 1,500 דולר והתמקדה בשימוש מקצועי), נזהרת כיום ומשקיעה בפרויקטים כמו Starline (פלטפורמת שיחות וידאו תלת־ממדית בזמן אמת) , אך אין לה עדיין מוצר צרכני תחרותי ישיר, מה שנותן למטא יתרון ראשוני בשוק. סמסונג, לעומת זאת, מציעה Galaxy Glass במחיר של כ-500 דולר, עם אינטגרציה לאנדרואיד ותכונות AR בסיסיות, אך ללא AI מתקדם כמו זה של מטא, ומתמקדת יותר במחיר הנמוך מאשר באינטגרציה לרשתות חברתיות. חברות סיניות כמו Xreal, עם Air 2 במחיר של 399 דולר, מספקות תצוגה חיצונית זולה אך חסרות AI משמעותי ועיצוב אופנתי, מה שהופך אותן לפתרון זמני יותר מאשר תחרות ארוכת טווח. בסך הכל, מטא ניצבת כמובילה, עם מכירות שמכפילות את עצמן, בעוד אפל וגוגל עדיין מתכננות כניסה מאוחרת יותר.

מטא ריי באן דיספליי עשויות להיות הגשר בין סמארטפון למשקפי AR מלאים. אם הציבור יאמץ אותן, מדובר בצעד היסטורי בדרך לקטגוריית מוצר חדשה, עם פוטנציאל לשנות את אופן האינטראקציה שלנו עם טכנולוגיה. אם לא, זה עלול להפוך לניסיון יקר נוסף שמצטרף לכישלונות של Google Glass ודומיו. עם זאת, התגובות הראשוניות חיוביות.


ההתלהבות של צוקרברג

מארק צוקרברג מתייחס למשקפיים כאל הדבר הבא. זה החלום שלו. הוא רוצה שיזכרו אותו בהיסטוריה כממציא המשקפיים AR, בדומה לכך שסטיב ג'ובס נחשב לממציא הסמארטפון ששינה לכולנו את החיים. בעת הצגת המשפקיים הוא סיפק הרבה אמירות והתייחסות ל-"דבר הבא". הנה העיקרים:

"המטרה שלנו היא לבנות משקפיים שנראים נהדר, שמספקים אינטליגנציה-על אישית ותחושת נוכחות באמצעות הולוגרמות ריאליסטיות. השילוב של הרעיונות האלו הוא מה שאנחנו קוראים לו המטא־וורס".

"משקפיים הם הפורמט האידיאלי לאינטליגנציה-על אישית, כי הם מאפשרים לך להישאר נוכח ברגע עצמו, ובמקביל לקבל גישה לכל היכולות של הבינה המלאכותית, שעושות אותך חכם יותר, עוזרות לך לתקשר טוב יותר, לשפר את הזיכרון, את החושים, ועוד".

"משקפיים הם הפורמט היחיד שבו אפשר לתת לבינה מלאכותית לראות מה שאתה רואה, לשמוע מה שאתה שומע, לדבר איתך לאורך היום, ובקרוב גם לייצר עבורך כל ממשק משתמש ישירות בשדה הראייה שלך בזמן אמת".

"לא מפתיע שמשקפי בינה מלאכותית תופסים תאוצה".

"הטכנולוגיה צריכה להתפוגג ברקע. ההבטחה של המשקפיים היא לשמר את תחושת הנוכחות שיש לך כשאתה עם אנשים אחרים".

"צריך להתייחס ברצינות לאינטליגנציה-על. זו הולכת להיות הטכנולוגיה החשובה ביותר בחיינו. בינה מלאכותית צריכה לשרת אנשים, לא רק לשבת במרכזי נתונים ולבצע אוטומציה של חלקים גדולים מהחברה".

"Meta AI הולכת לעבור ממצב שבו מזמנים אותה כשיש שאלה, לשירות שפועל כל הזמן ומסייע לך לאורך היום".


שאלות ותשובות - כל מה שצריך לדעת על המשקפיים החדשים

כמה עולים המשקפיים החדשים?
799 דולר - מחיר שמציב אותם ברמת סמארטפון פרימיום, כולל הצמיד Neural Band. זהו מחיר גבוה יחסית לדגמים הבסיסיים של מטא, כמו Ray-Ban Meta Gen2 ב־379 דולר או Oakley Vanguard ב־499 דולר, אך הוא כולל תכונות מתקדמות כמו מסך AR ותרגום חי. זמינים בשחור ומט, עם אפשרויות התאמה לעדשות מרשם, מה שהופך אותם לנגישים גם למי שזקוק לתיקון ראייה. בהשוואה לשוק, זה זול יותר מ-Vision Pro של אפל (3,499 דולר), אך יקר יותר ממוצרים סיניים כמו Xreal Air 2 (399 דולר). צפי למכירות: מעל 100 אלף יחידות עד סוף 2026, כצעד ראשון מציאותי בשוק הצומח.

מה אפשר לראות במסך?
המסך מציג הודעות, שיחות וידאו, ניווט, תוצאות חיפוש מה-AI של מטא, כתוביות חיות ותרגומים, הכל ברזולוציה 600x600, ללא הפרעה לראייה. לדוגמה, תוכל לראות תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים קצרים, ניווט מפות בזמן אמת דרך Google Maps, או כתוביות בשיחות וידאו עם תרגום אוטומטי לעברית, אנגלית או ספרדית. המסך מופיע רק בעדשה הימנית, בשדה ראייה של 20 מעלות, מה שמאפשר שימוש ממוקד כמו קריאת הודעות בלי להרים את הראש. זה שונה מדגמים קודמים ללא מסך, ומקרב את החוויה ל-AR מלא כמו בפרויקט Orion.

כמה זמן מחזיקה הסוללה?
כ־6 שעות שימוש רצוף, עם קייס טעינה שמספק עד 30 שעות נוספות. שיפור משמעותי מדגמים קודמים (4 שעות), אך עדיין מוגבל בהשוואה ל-Oakley Vanguard (9 שעות) או Ray-Ban Gen2 (8 שעות). הצמיד Neural Band מחזיק 18 שעות ומתמלא דרך USB-C, עם עמידות למים IPX7 שמאפשרת שימוש בגשם או בבריכה. טיפ: השבתת המצלמה חוסכת 20% אנרגיה, מה שהופך אותן למתאימות ליום עבודה ארוך אם משלבים עם טעינה מהירה.

איך שולטים במשקפיים?
באמצעות מגע במסגרת או באמצעות Meta Neural Band,  צמיד חכם המזהה מחוות ידיים דרך EMG, כולל כתיבה באוויר. הצמיד מזהה תנועות עדינות כמו צביטה לבחירה או סיבוב לשליטה בקול, עם משוב רטט להקש. זה טבעי יותר ממגע פיזי, ומבוסס על מחקרים במוח־מכונה, מה שמאפשר שליטה ללא ידיים,  אידיאלי לנהיגה או ספורט. בהדגמות, משתמשים דיווחו על דיוק של 95% בתנועות, אם כי דורש הסתגלות ראשונית של יום־יומיים.

האם יש חששות פרטיות?
כן. מצלמה פעילה וחיישני תנועה מעלים שאלות לגבי פרטיות ואבטחת מידע, במיוחד במקומות ציבוריים. מטא מבטיחה נורית LED כהתרעה, הצפנה מקצה לקצה ונתונים מאוחסנים מקומית, אך ארגונים כמו EFF מזהירים מפני "מעקב מתמיד". הרגולציה באירופה (GDPR) תבחן את זה, ומומלץ להשבית איסוף נתונים באפליקציה. בהשוואה ל־Google Glass, מטא הוסיפה שכבות הגנה, אך עדיין מומלץ לקרוא את מדיניות הפרטיות לפני רכישה.

מה היתרון מול סמארטפון רגיל?
היכולת לקבל מידע, לתרגם ולצלם ללא שימוש בידיים. חוויית שימוש טבעית בהרבה, במיוחד בתנועה. בעוד סמארטפון דורש הסחת דעת, המשקפיים מאפשרות ניווט חי או תרגום שיחה בזמן אמת, מה שחוסך זמן ומפחית סיכונים. לדוגמה, במהלך טיול, תוכל לשמוע כיוונים בלי להוציא טלפון, או לצלם תמונה ושיתוף מיידי לאינסטגרם,  חופש שמקרב אותן ל"עוזר אישי" אמיתי.

מי המתחרות של מטא בתחום?
אפל, גוגל, סמסונג וחברות סיניות כמו Xreal. אך אף אחת לא משלבת AI ורשתות חברתיות באותה רמה. אפל מתמקדת באקוסיסטם יוקרתי, גוגל בניסויים מקצועיים, סמסונג במחירים נמוכים, ו־Xreal בתצוגה בסיסית. מטא מובילה עם 40% נתח שוק, בזכות עיצוב Ray-Ban.

מה ההבדל מול Google Glass שנכשלו?
Google Glass היו יקרים, מסורבלים ושידרו תחושת "זרות". מטא מנסה לפתור זאת באמצעות עיצוב קלאסי של ריי באן ומיקוד ב-AI שימושי יומיומי, כמו תרגום חי במקום צילום פשוט. Glass נכשלה בגלל פרטיות; מטא הוסיפה התרעות, והפכה את זה לאופנתי.

מתי יהיו משקפי AR מלאים?
לפי מטא, התכנון הוא ל-2027 הוא משקפיים עם תצוגה מלאה על שתי העדשות, כמו פרויקט Orion עם הולוגרמות. הדיספליי הן גשר, עם עדכונים תוכנה שיוסיפו תכונות AR בהדרגה.

האם תומך בעברית ובשפות אחרות?
כן, Meta AI תומך בעברית לתרגום חי וכתוביות, לצד 20 שפות נוספות. זה כולל זיהוי דיבור והקלדה, אך דורש חיבור אינטרנט ראשוני להורדת מודלים. משתמשים ישראלים יכולים לצפות לתמיכה מלאה בשוק המקומי.

מה עם נגישות לאנשים עם מוגבלויות?
המשקפיים תומכות בעדשות מרשם ומצב קולי מלא, מה שמקל על עיוורים או בעלי לקויות ראייה. כתוביות חיות עוזרות לחירשים, והשליטה בגסטורות, למי שמתקשה במגע. מטא מתכננת עדכונים נגישותיים, כמו קריאת טקסט בקול.

מתי יגיעו לישראל?
צפי להשקה ראשונית באירופה ובארה"ב, עם הרחבה לישראל ב-2026 דרך חנויות Ray-Ban או אתר מטא. מחיר מקומי סביב 3,000 ש"ח, כולל מיסים, עם תמיכה בעברית מלאה.

איך זה משתלב עם VR ומטאוורס?
דרך Horizon TV, המשקפיים מאפשרות צפייה בתכנים VR חברתיים, כמו פגישות וירטואליות או משחקים. זה חלק מחזון Superintelligence, שמשלב AR עם מטאוורס, ומאפשר מעבר חלק מסמארטפון לווירטואלי.

כמה יחידות מטא צופה למכור?
בכירי החברה מעריכים מכירות צנועות אך מציאותיות - כ-מעל 100 אלף יחידות עד סוף 2026, כצעד ראשון בשוק הצומח. זה מבוסס על זינוק של פי שלושה במכירות רבעוניות, עם פוטנציאל למיליונים אם התמיכה באפליקציות תתרחב.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

המירוץ לכדור הרזייה - נובו בתוצאות קליניות טובות

למה כדור עדיף על זריקה, מה פוטנציאל גידול ההכנסות כשישוק כדור להרזיה, ומי השחקניות בשוק?

רן קידר |


מניית נובו נורדיסק שנסחרת בווןל סטריט ובבורסת קופנהגן מזנקת  ב-3.4% לאחר ההודעה על תוצאות ניסוי שלב 3 לכדור ההרזיה האוראלי של החברה, גרסה לבליעה פעם ביום של ווגובי (Wegovy). הניסוי, שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine, הראה ירידה ממוצעת של 16.6% במשקל לאחר 64 שבועות, עם סבילות טובה דומה לזו של הזריקה. זאת, בעוד יצרניות תרופות בעולם מתחרות בפיתוח טכנולוגיה אוראלית שתשבור את ההגמוניה של הטיפולים המוזרקים, ששלטו בשוק ההשמנה בשנים האחרונות - כדור הרזייה או זריקה? אלי לילי מציגה תוצאות טובות לכדור

התוצאות שהפתיעו את השוק: ירידה של 16.6% במשקל מכדור יומי

סמגלוטייד (semaglutide) שהיא השם המקורי של חומר הגלם והתרופה גורמת להפחתת משקל כשבמחקר OASIS 4 שלב 3, שכלל מבוגרים עם עודף משקל או השמנה, הנבדקים שהשתמשו בכדור במינון של 25 מ"ג ביום השיגו ירידה ממוצעת של 16.6% במשקל הראשוני לאורך 64 שבועות. זאת בהשוואה לירידה של 2.5% בקבוצת הפלצבו. שליש מהמשתתפים בכדור ירדו לפחות 20% ממשקלם, תוצאה מרשימה שמעידה על פוטנציאל משמעותי לשינוי אורח חיים ארוך טווח.

הסבילות הייתה טובה יחסית: תופעות לוואי, בעיקר במערכת העיכול כמו בחילות ושלשולים, דווחו אצל רוב הנבדקים, אך הן היו קלות עד בינוניות ולא מנעו המשך טיפול אצל 90% מהמשתתפים. מחקר זה מצטרף לנתונים קודמים משלב 2, שבהם נצפתה ירידה של 15% במשקל, ומחזק את הביטחון של נובו נורדיסק בהגשת הבקשה לאישור FDA ו-EMA כבר ברבעון הרביעי של 2025.

מהפכת הנגישות: למה כדור עדיף על זריקה

עד כה, טיפולים אפקטיביים להרזיה שהביאו לירידה משמעותית במשקל הסתמכו בעיקר על הזרקות כמו Wegovy או Mounjaro של Eli Lilly. כדור אוראלי חזק כזה יכול לפתור מחסומים מרכזיים: פחד מזריקות (שמונע מ-20%-30% מהמטופלים להתחיל טיפול), נוחות יומיומית, ועלויות נמוכות יותר ללא צורך בשרשרת קירור או ביקורים רפואיים תכופים.

הירידה של 16.6% קרובה מאוד ליעילות של הזריקה (כ-15%-17% במחקרים דומים), מה שמדגיש פריצת דרך, בתחום שבו תרופות אוראליות נטו להיות פחות יעילות בשל בעיות ספיגה. זה מחזק את אסטרטגיית נובו נורדיסק להרחיב את הפתרונות בתחום ההשמנה, מעבר לסוכרת ולסיכונים קרדיווסקולריים, עם דגש על נגישות וחוויית משתמש. החברה, ששולטת ב-60% משוק GLP-1, צופה כי גרסה אוראלית תגדיל את מספר המשתמשים ב-50% בשנים הקרובות.