מתחם ביג רמת השרון
צילום: יסקי מור סיוון אדריכלים

בשל הקרבה למטרו: הופקדה תוכנית להקמת מגדל תעסוקה ברמת השרון

התוכנית, על שטח כולל של כ-44 דונם, ממוקמת בצפון גלילות בצמידות לכביש 2. בימים אלה מוקם מגדל תעסוקה בן 45 קומות ואליו יצטרף מגדל נוסף בן 50 קומות
איציק יצחקי | (1)

בשל הקרבה למטרו החליטה הוועדה המחוזית תל אביב להפקיד תוכנית להקמת מגדל תעסוקה נוסף בן 50 קומות במתחם "ביג" ברמת השרון.

התוכנית הינה על שטח כולל של כ-44 דונם. היא ממוקמת בצפון גלילות בצמידות לכביש 2 בשטח התוכנית מתבצעות בימים אלו עבודות להקמת מתחם "ביג" שהינו מבנה מסחרי בן שתי קומות, ומעליו מגדל תעסוקה בן 45 קומות. הוועדה המחוזית אישרה כעת הקמת מגדל שני בתחום המתחם, כך שיכלול סך הכל שני מגדלי תעסוקה של עד 50 קומות. בנוסף, התוכנית כוללת גם 4,500 מ"ר עבור שטחי ציבור. סה"כ מוספיה התוכנית 95,000 מ"ר על השטחים המאושרים כיום במתחם.

השטח בו מתוכננת התוכנית, עתיד לשנות פניו לאור הקמת תחנה של קו מטרו M3. בימים אלו מקודמת תוכנית מדיניות למתחם צפון גלילות כולו, הבוחנת מכלול של נושאים תכנוניים בתחום צפון גלילות, היות והשטח נכלל בתחום תמ"א 70. בהתאם להוראות התמ"א, הקובעת בהוראותיה כי באזורי פיתוח, הבניה תקודם לפי תכנון למתחם הפיתוח בשלמותו. תוכנית המדיניות צפויה לדון במליאת הוועדה המחוזית, בראשות ערן ניצן, בחודשים הקרובים.

מגדל רמת השרון. הדמיה: יסקי מור סיוון אדריכלים

הדמיית הפרוייקט (יסקי מור סיוון אדריכלים)

תוכנית מתחם ביג הינה תכנית מתאר מקומית המציעה עיבוי הבינוי המאושר לתעסוקה. בהתאם למדיניות הוועדה המחוזית, התוכנית אינה מוסיפה חניות על הקיים, אלא נסמכת על מערכות הסעת ההמונים המתוכננות במרחב: מטרו והקו הירוק של הרכבת הקלה, וקובעת תקן חניה מופחת. כמו כן, התוכנית מסדירה מעברי גשרים לכיוון מערב, מעל כביש ארצי מס' 2 (כביש החוף), על מנת להבטיח קישוריות מיטבית בין העיר רמת השרון, דרך העיר הרצליה לקו הירוק של הרכבת הקלה ועד לים.

 

בשטח התוכניות חלו מגבלות גובה הן בשל נתיבי טיסה בין היתר משדה התעופה "דב הוז". בשנת 2019 השדה נסגר ופונה, ומגבלות התעופה אשר נבעו ממנו הוסרו דבר שאפשר את קידום התוכנית.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כלכלן 02/05/2023 15:18
    הגב לתגובה זו
    לא ברור למה המדינה לא מעודדת בנייה רבה ככל הניתן. במקום לאשר הוספה של שני מגדלי משרדים בלבד, תאשרו ליזמים גם בניין שלישי של מגורים (למכירה/להשכרה). גם המדינה תקבל עוד כסף, גם לקבלנים תהיה עוד עבודה וגם זה יאפשר להגידל את ההיצע.
דירה למכירה
צילום: איציק יצחקי

חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?

אבסורד גדול - פנסיה גדולה ואין הון עצמי לרכישת דירה; למה לשלוח משפחות וזוגות לשוק השכירות אם הם רוצים לקנות דירה ויש להם כסף בפנסיה?

רן קידר |
נושאים בכתבה דירה פנסיה

הפרדוקס הישראלי מוכר לכולם: זוג צעיר משתכר יפה, מפריש מדי חודש אלפי שקלים לפנסיה, אבל אין לו סיכוי לגרד הון עצמי לדירה. מחירי הדירות אומנם יורדים כרגע, אבל עדיין דורשים 400–600 אלף שקל לפחות כהון עצמי. 

בחשבון הפנסיה של הזוג הזה כבר מצטברים מאות אלפי שקלים, אבל זה כסף שהוא לא יכול לגעת בו עד גיל פרישה, וגם אז רק בתנאים קשיחים. התוצאה: הזוג משלם שכר דירה של 5,000-8,000 שקל בחודש ואפילו יותר במקום לקנות דירה.


איסור על משיכת כספי פנסיה

אסור למשוך כספי פנסיה לרכישת דירה ולכל סיבה אחרת בלי לשלם מס מלא של 35%. גם הרעיון להשתמש בחיסכון הפנסיוני כערבות למשכנתה נדחה על ידי הבנקים ורשות שוק ההון. כלומר, המדינה הכריחה אותנו לחסוך לפנסיה,  ועכשיו היא אומרת לנו: "הכסף שלך, אבל אסור לך להשתמש בו לדירה".

היו ניסיונות רבים לשנות את זה. כבר ב-2019 מרכז המחקר של הכנסת פרסם ניתוח מפורט שהציע לאפשר משיכה פטורה ממס של עד 20% מערך הדירה (תקרה של כ-1.7 מיליון שקל), בתנאי שהכסף יוחזר לפנסיה בתשלומים חודשיים קטנים יחסית. הצעות חוק דומות עלו שוב ושוב, כולל הצעה להחזר נומינלי בלבד (בלי ריבית) כדי שלא לפגוע יותר מדי בקצבה העתידית. בכל פעם ההצעה נתקלה בחומת השמרנות של רשות שוק ההון ואגף התקציבים: "זה יפגע בביטחון הפנסיוני של הציבור".


הטענה הרשמית היא שמי שמושך היום ישלם מחר מחיר כבד בגיל פרישה. זה נכון חלקית, אבל מתעלם מהתמונה המלאה: שכר דירה גבוה הוא "מס פנסיוני" לא פחות כבד. כשזוג משלם 6,000 שקל שכר דירה במשך 25 שנה, הוא מעביר לבעל הבית כ-1.8 מיליון שקל (לפני הצמדה). אם אותו זוג היה לוקח 400 אלף שקל מהפנסיה, קונה דירה ומוסיף 800–900 שקל בחודש להחזר לפנסיה - הוא היה מסיים את התקופה עם דירה בבעלותו ועם פנסיה מופחתת בכ-4,000-5,000 שקל בחודש. במקרים רבים, החיסכון בשכר הדירה עולה על הפגיעה בקצבה.

דירה דירות בניין
צילום: שלומי יוסף

מה עדיף - דירה חדשה או יד שנייה? הטעויות שעולות מאות אלפי שקלים

דירה חדשה מבטיחה ריח של חדש ושקט לכאורה, יד שנייה מביאה ודאות; בסוף 2025, כשהמימון יקר, מדד תשומות בנייה ומבצעי קבלן משנים את התמונה, ההכרעה פחות רגשית ויותר כלכלית

רן קידר |

השאלה אם עדיף לקנות דירה חדשה או דירה יד שנייה תלויה בגורמים רבים ומשתנים לרבות שיקולים פיננסיים, תזרימיים, משפחתיים ועוד. רבים נמשכים לדירה חדשה בגלל תוכניות מסובסדות, מבצעי קבלנים ותחושת ביטחון של בניין חדש, אבל שוק היד השנייה ממשיך להיות מרכז הכובד של העסקאות בישראל. אנשים קונים דירה שהם יכולים לראות בעיניים.

נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מראים תמונה ברורה שהיא המשכה  של מגמה ברבעונים האחרונים: יותר דירות יד 2 נמכרות מאשר דירות חדשות. ברבעון השלישי כ-65% מעסקאות הדיור בישראל הן בדירות יד שנייה, לעומת 35% בדירות חדשות. הפער הזה מתרחב בתקופות של אי-ודאות כלכלית, כשרוכשים מעדיפים לראות מה הם קונים.

דירה חדשה על הנייר היא רכישה בתנאי אי-ודאות - לא רק לגבי הדירה עצמה, אלא לגבי הסביבה, הבניין, איכות הביצוע, השירות והזמן עד המפתח. דירה יד שנייה מאפשרת בדיקה מהירה של רוב הדברים שמכאיבים באמת: רעש, אור, רוחות, חניה, שכנים, ועד בית, ליקויים, נזילות ותחושת המרחב. בד בבד, היא יכולה לדרוש שיפוץ יקר, טיפול בתשתיות ישנות ולעיתים פשרות בתכנון.


ודאות מול הבטחה: מה באמת קונים כשחותמים על דירה חדשה

קניית דירה חדשה בנויה משני חלקים: המפרט ומה שלא כתוב. המפרט הוא מה שמופיע בחוזה, בתוכניות ובנספחים. מה שלא כתוב הוא איכות החיים שתתגלה רק אחרי אכלוס. חניון ש"על הנייר" עובד, אבל במציאות מתעכב; מעליות חדשות שמייצרות תקלות בשלב ההרצה; חדרי אשפה שמעלים ריחות; חברת ניהול שמחליפה נהלים כל חודש; ולפעמים סביבה שמשתנה בזמן שהפרויקט נבנה, כמו תשתיות חדשות, כבישים, מבני ציבור או שינויי תכנון. וגם - תשלום גדול לוועד בית, עיכובים שונים, פגמים ותקלות בדירה שהקבלן אמור לתקן. ועוד. 

גם אם הקבלן פועל לפי כללים, בניין חדש הוא מערכת שצריכה זמן כדי להתייצב. שנים ראשונות כוללות תקופת בדק ואחריות, תיקונים, ביקורי בעלי מקצוע ודיונים אינסופיים בווטסאפ של הדיירים. זה מחיר שצריך לקחת בחשבון. יש יתרון לכך שהקבלן אחראי על ליקויים בתקופות מוגדרות - שנה לבדק ושלוש שנים לאחריות על רוב הרכיבים - אבל האחריות לא תמיד מתורגמת לפתרון מהיר, ולעיתים הדיירים נאלצים להתעקש, לתעד ולהכניס אנשי מקצוע מטעמם. זה כאב רוב גדול, כשברוב הבניינים החדשים וברוב הדירות זה טיפול שוטף מול הקבלן.