ניתוח

אחרי תקופה של דשדוש: העניין המחודש בהייטק מחזיר את השוק השניוני לחיים

השוק השניוני, המאפשר לקרנות למכור את אחזקותיהם בחברות פרטיות, נהנה בתקופה האחרונה מעלייה בהיקף הפעילות בו הודות להתאוששות של סקטור ההייטק מהשפל אליו הגיע בשנה שעברה; מה זה אומר ואילו הזדמנויות זה מייצר למשקיעים?
חיים שיף | (6)

שתי עסקאות סקנדרי בולטות נרשמו לאחרונה בשוק הישראלי, משקיעי היוניקורן Redis מכרו מניות במסגרת עסקת סקנדרי, ואילו יוניקורן הסייבר Wiz משלים בימים אלה סבב גיוס סקנדרי, במסגרתו מכרו מספר משקיעים ותיקים בחברה חלק מאחזקותיהם. עסקאות אלו הן חלק ממגמה נוכחית של משקיעים וקרנות שמנזילים כעת את אחזקותיהם דרך עסקאות בשוק השניוני.

נתונים משוק הסקנדרי העולמי מראים כי לאחר תקופה ארוכה של דשדוש, מתחילת שנת 2024 עסקאות הסקנדרי שבות וצוברות תאוצה. כלומר, השוק מתרחב עם יותר חברות שמניותיהן נסחרות, והמשקיעים שוב מתעניינים בשוק השניוני. אומנם השוק רחוק מרמות השיא של 2021, אך המשקיעים חוזרים לאט לאט ומסמנים בעיקר חברות מסקטורים חמים. כך למשל, אם בפברואר 2024 עמדה עסקה ממוצעת בשוק הסקנדרי על היקף תמורה של 900 אלף דולר, הרי שכיום, כעבור 60 יום בלבד, שווי עסקה ממוצע כבר עומד על 1.72 מיליון דולר, כך לפי נתוני חברת CAPLIGHT.

בנוסף, ברבעון הראשון של 2024 ראינו עלייה משמעותית בפעילות המסחר של חברות בתחומי הבינה המלאכותית, הפינטק/קריפטו, הסייבר והמשחקים בשוק השניוני. זאת לאור התפוצצות תחום הבינה המלאכותית, ההתאוששות בפינטק/קריפטו והרוח הגבית לסייבר. חברות כמו OpenAI, Anthropic, מצטרפות לשמות החמים המוכרים כמו SpaceX ו-Databricks. בין השמות הבולטים האחרים ניתן למנות גם את Discord, Epic Games, Klarna, Rippling  Vanta, Revault  ו-Circle.

המגמה בהייטק מעצבת את השוק השניוני

שוק הסקנדרי, וביתר שאת שוק הסקנדרי בסגמנט הון מניות פרטי בחברות הייטק, הינו מאפיקי ההשקעה הצומחים ביותר בעולם בשנים האחרונות. בשנת 2021, תקופת הבועה של ההייטק, היקף עסקאות הסקנדרי הכולל הגיע לשיא של 132 מיליארד דולר, כך לפי Jefferies. במהלך תקופה זו, חלה תופעה חסרת תקדים בה מרבית ההיצע לעסקאות סקנדרי היה במחירי ביקוש גבוהים ממחירי הגיוס האחרון בחברות. 

אלא שאז הגיעה ההאטה העולמית וההזדמנויות לאקזיטים הלכו והתרחקו, ועיצבו מחדש את השוק השניוני. המציאות בה אין כמעט הנפקות בוול סטריט ורכישות הסטאטראפים גם כן הצטמצמו, אפשרה למשקיעים בחברות להיפגש עם הכסף גם מבלי לחכות להנפקה או למכירת החברה, כאשר הקרנות מוכרות חלק או את כל האחזקות שלהן בסטארטאפים למשקיעים אחרים. מה שהביא לכך שמאמצע שנת 2022 כאשר שוק הטכנולוגיה ספג ירידות ערך משמעותיות, מוכרים נאלצו לרדת במחיר המוצע ולתת דיסקאונטים משמעותיים למשקיעים.

כעת אנו רואים שקיים בשוק הסקנדרי בידול בין חברות בתחומים ה"חמים" ושאר החברות שמתבטא במחיר הסופי שבו עסקאות מתבצעות לעומת המחיר ההתחלתי של הביקוש מצד המשקיע מול המחיר המבוקש על ידי המוכרים. בחברות בתחומים ה"חמים" מחיר הסגירה נמצא קרוב למחיר הראשוני המבוקש על ידי המוכרים, והמשקיעים נאלצים ליישר איתם קו על מנת לקבל גישה למניות אלו. בעוד שהמחיר הסופי בתחומים האחרים נוטה להיסגר בערך באמצע בין מחיר הביקוש ההתחלתי והמחיר המבוקש ההתחלתי. בסך הכל, הנתונים מראים כי המרווח של הצעות המחיר ברבעון הראשון של 2024 היה 12.9%.

כך לדוגמא, בחברות כמו Stripe (פינטק) ,OpenAI (בינה מלאכותית) , ו- Anthropic (ביג דאטה ובינה מלאכותית) אנחנו רואים פערים התחלתיים של 15%-22% בין המחיר המבוקש הראשוני שמוכרים מבקשים, לבין המחיר הראשוני שמשקיעים מוכנים לשלם ועסקאות שנסגרות במחיר המבוקש ואף מעליו (כשמגיעים הרבה ביקושים הדבר דוחף את המחיר למעלה - והמוכרים מעלים את המחיר תוך כדי מו"מ).

המציאות יוצרת הזדמנויות למשקיעים

שוק הסקנדרי בחברות בשלב הצמיחה וטרום-ההנפקה ממשיך להתאושש מהתחתית של הרבעון השני של 2023, כאשר הוא מונע על ידי גיוס כספים ופעילות הנפקות שחוזרות לחיים. שנת 2024 התחילה אומנם באופן איטי עם נפח עסקאות בחודש ינואר שהיווה רק 16% מסך הנפח של הרבעון הראשון של 2024. אבל הנפח יותר מהכפיל את עצמו בכל חודש מאז  תחילת השנה, מה שמצביע על כך שהמומנטום של שוק הסקנדרי ממשיך את התנופה שהורגשה ברבעון הרביעי של 2023.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

נתון זה גורם לכך שגם הזדמנויות השקעה דרך חברות/שותפויות השקעה ייעודיות SPV (Special Purpose Vehicle) מגיעות לשוק. הזדמנויות אלו מאפשרות למשקיעים להשקיע במניות חברות טכנולוגיה פרטיות באופן עקיף גם בחברות שלא מאפשרות מסחר ישיר (Direct transfers) במניותיהן. דוגמא למנגנון זה הינו הגיוס של חברת xAI של היזם אילון מאסק, אשר מגייסת 6 מיליארד דולר לפי שווי חברה (לפני הכסף) של 18 מיליארד דולר וחלק מהגיוס מתבצע ע"י משקיעים ספורים בלבד, שקיבלו אלוקציה עבור SPV שהם מקימים. דרכם הם מנגישים את האפשרות להשתתף בסיבוב למשקיעים נוספים ומסחר סקנדרי פוטנציאלי בהמשך הדרך ביחידות של ה-SPV.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רוצים נורמליות 17/05/2024 17:09
    הגב לתגובה זו
    להעיף את ממשלת האפסים עכשיו .
  • 4.
    הפוך גוטה 17/05/2024 16:56
    הגב לתגובה זו
    הכותב מתפרנס נסקונדרי מדבר מהפוזיציה
  • 3.
    "העניין המחודש בהייטק"??? מה זה הקשקוש הזה? (ל"ת)
    לפטר 1/2 מהכתבים כאן 17/05/2024 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ושבת לתרבות רעה מדינה סכנת הכחדה בדין שמיא. (ל"ת)
    בנק וואלי מוטט 17/05/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
  • גהה, זה שברח מהמחלקה הסגורה - נמצא כאן (ל"ת)
    פסיכיאטר 18/05/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין סקנדרי ישות חוסן 17/05/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    ניתן האות למלא הקופה שרייך גמרו הגז לארץ מצרים וירדן. ויער בולענים חסת ארצו קדושה מפעלי אורניום וזיקוק.
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.