אחרי תקופה של דשדוש: העניין המחודש בהייטק מחזיר את השוק השניוני לחיים
שתי עסקאות סקנדרי בולטות נרשמו לאחרונה בשוק הישראלי, משקיעי היוניקורן Redis מכרו מניות במסגרת עסקת סקנדרי, ואילו יוניקורן הסייבר Wiz משלים בימים אלה סבב גיוס סקנדרי, במסגרתו מכרו מספר משקיעים ותיקים בחברה חלק מאחזקותיהם. עסקאות אלו הן חלק ממגמה נוכחית של משקיעים וקרנות שמנזילים כעת את אחזקותיהם דרך עסקאות בשוק השניוני.
נתונים משוק הסקנדרי העולמי מראים כי לאחר תקופה ארוכה של דשדוש, מתחילת שנת 2024 עסקאות הסקנדרי שבות וצוברות תאוצה. כלומר, השוק מתרחב עם יותר חברות שמניותיהן נסחרות, והמשקיעים שוב מתעניינים בשוק השניוני. אומנם השוק רחוק מרמות השיא של 2021, אך המשקיעים חוזרים לאט לאט ומסמנים בעיקר חברות מסקטורים חמים. כך למשל, אם בפברואר 2024 עמדה עסקה ממוצעת בשוק הסקנדרי על היקף תמורה של 900 אלף דולר, הרי שכיום, כעבור 60 יום בלבד, שווי עסקה ממוצע כבר עומד על 1.72 מיליון דולר, כך לפי נתוני חברת CAPLIGHT.
בנוסף, ברבעון הראשון של 2024 ראינו עלייה משמעותית בפעילות המסחר של חברות בתחומי הבינה המלאכותית, הפינטק/קריפטו, הסייבר והמשחקים בשוק השניוני. זאת לאור התפוצצות תחום הבינה המלאכותית, ההתאוששות בפינטק/קריפטו והרוח הגבית לסייבר. חברות כמו OpenAI, Anthropic, מצטרפות לשמות החמים המוכרים כמו SpaceX ו-Databricks. בין השמות הבולטים האחרים ניתן למנות גם את Discord, Epic Games, Klarna, Rippling Vanta, Revault ו-Circle.
המגמה בהייטק מעצבת את השוק השניוני
שוק הסקנדרי, וביתר שאת שוק הסקנדרי בסגמנט הון מניות פרטי בחברות הייטק, הינו מאפיקי ההשקעה הצומחים ביותר בעולם בשנים האחרונות. בשנת 2021, תקופת הבועה של ההייטק, היקף עסקאות הסקנדרי הכולל הגיע לשיא של 132 מיליארד דולר, כך לפי Jefferies. במהלך תקופה זו, חלה תופעה חסרת תקדים בה מרבית ההיצע לעסקאות סקנדרי היה במחירי ביקוש גבוהים ממחירי הגיוס האחרון בחברות.
אלא שאז הגיעה ההאטה העולמית וההזדמנויות לאקזיטים הלכו והתרחקו, ועיצבו מחדש את השוק השניוני. המציאות בה אין כמעט הנפקות בוול סטריט ורכישות הסטאטראפים גם כן הצטמצמו, אפשרה למשקיעים בחברות להיפגש עם הכסף גם מבלי לחכות להנפקה או למכירת החברה, כאשר הקרנות מוכרות חלק או את כל האחזקות שלהן בסטארטאפים למשקיעים אחרים. מה שהביא לכך שמאמצע שנת 2022 כאשר שוק הטכנולוגיה ספג ירידות ערך משמעותיות, מוכרים נאלצו לרדת במחיר המוצע ולתת דיסקאונטים משמעותיים למשקיעים.
- ה-AI והסייבר עוד רחוקים ממיצוי: על כנס NEXT 2026
- עתיד ההייטק: יש עוד הרבה עבודה אבל החוסן הישראלי לא נעלם מן העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת אנו רואים שקיים בשוק הסקנדרי בידול בין חברות בתחומים ה"חמים" ושאר החברות שמתבטא במחיר הסופי שבו עסקאות מתבצעות לעומת המחיר ההתחלתי של הביקוש מצד המשקיע מול המחיר המבוקש על ידי המוכרים. בחברות בתחומים ה"חמים" מחיר הסגירה נמצא קרוב למחיר הראשוני המבוקש על ידי המוכרים, והמשקיעים נאלצים ליישר איתם קו על מנת לקבל גישה למניות אלו. בעוד שהמחיר הסופי בתחומים האחרים נוטה להיסגר בערך באמצע בין מחיר הביקוש ההתחלתי והמחיר המבוקש ההתחלתי. בסך הכל, הנתונים מראים כי המרווח של הצעות המחיר ברבעון הראשון של 2024 היה 12.9%.
כך לדוגמא, בחברות כמו Stripe (פינטק) ,OpenAI (בינה מלאכותית) , ו- Anthropic (ביג דאטה ובינה מלאכותית) אנחנו רואים פערים התחלתיים של 15%-22% בין המחיר המבוקש הראשוני שמוכרים מבקשים, לבין המחיר הראשוני שמשקיעים מוכנים לשלם ועסקאות שנסגרות במחיר המבוקש ואף מעליו (כשמגיעים הרבה ביקושים הדבר דוחף את המחיר למעלה - והמוכרים מעלים את המחיר תוך כדי מו"מ).

המציאות יוצרת הזדמנויות למשקיעים
שוק הסקנדרי בחברות בשלב הצמיחה וטרום-ההנפקה ממשיך להתאושש מהתחתית של הרבעון השני של 2023, כאשר הוא מונע על ידי גיוס כספים ופעילות הנפקות שחוזרות לחיים. שנת 2024 התחילה אומנם באופן איטי עם נפח עסקאות בחודש ינואר שהיווה רק 16% מסך הנפח של הרבעון הראשון של 2024. אבל הנפח יותר מהכפיל את עצמו בכל חודש מאז תחילת השנה, מה שמצביע על כך שהמומנטום של שוק הסקנדרי ממשיך את התנופה שהורגשה ברבעון הרביעי של 2023.- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
נתון זה גורם לכך שגם הזדמנויות השקעה דרך חברות/שותפויות השקעה ייעודיות SPV (Special Purpose Vehicle) מגיעות לשוק. הזדמנויות אלו מאפשרות למשקיעים להשקיע במניות חברות טכנולוגיה פרטיות באופן עקיף גם בחברות שלא מאפשרות מסחר ישיר (Direct transfers) במניותיהן. דוגמא למנגנון זה הינו הגיוס של חברת xAI של היזם אילון מאסק, אשר מגייסת 6 מיליארד דולר לפי שווי חברה (לפני הכסף) של 18 מיליארד דולר וחלק מהגיוס מתבצע ע"י משקיעים ספורים בלבד, שקיבלו אלוקציה עבור SPV שהם מקימים. דרכם הם מנגישים את האפשרות להשתתף בסיבוב למשקיעים נוספים ומסחר סקנדרי פוטנציאלי בהמשך הדרך ביחידות של ה-SPV.
- 5.רוצים נורמליות 17/05/2024 17:09הגב לתגובה זולהעיף את ממשלת האפסים עכשיו .
- 4.הפוך גוטה 17/05/2024 16:56הגב לתגובה זוהכותב מתפרנס נסקונדרי מדבר מהפוזיציה
- 3."העניין המחודש בהייטק"??? מה זה הקשקוש הזה? (ל"ת)לפטר 1/2 מהכתבים כאן 17/05/2024 15:46הגב לתגובה זו
- 2.ושבת לתרבות רעה מדינה סכנת הכחדה בדין שמיא. (ל"ת)בנק וואלי מוטט 17/05/2024 15:43הגב לתגובה זו
- גהה, זה שברח מהמחלקה הסגורה - נמצא כאן (ל"ת)פסיכיאטר 18/05/2024 09:47הגב לתגובה זו
- 1.אין סקנדרי ישות חוסן 17/05/2024 15:42הגב לתגובה זוניתן האות למלא הקופה שרייך גמרו הגז לארץ מצרים וירדן. ויער בולענים חסת ארצו קדושה מפעלי אורניום וזיקוק.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
