אנבידיה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

העליות באנבידיה נחלשות - זה לא בגלל בעיות ביקוש

הביקושים ממשיכים להיות גבוהים ואנבידיה צפויה להישאר המובילה בעתיד הנראה לעין בשוק השבבים לבינה מלאכותית, עם דור חדש של שבבים שצפוי להגיע לשוק בקרוב
אדיר בן עמי |

הראלי ביצרנית השבבים האט לאחרונה, אך הביקושים לשבבי בינה מלאכותית ממשיכים להיות מאוד חזקים וזה לא צפוי להשתנות בקרוב. מניית אנבידיה NVIDIA COR הייתה המניה השניה עם הביצועים הטובים ביותר ב-S&P 500 ברבעון הראשון של השנה וכעת נדמה שהמשקיעים לוקחים קצת רווחים, כאשר המניה נסוגה מהשיא של יותר מ-950 דולר.

הביקושים לשבבי הדגל של אנבידיה H100 ו-H200 עדיין עולים על ההיצע באופן משמעותי וזה צפוי להישאר ככה לפחות עד סוף השנה. בנוסף, החברה פועלת רבות על מנת לקצר את משך הזמן שלוקח לה להעביר את השבבים ללקוחות מרגע ביצוע ההזמנה, שכעת עומד על פחות מ-30 שבועות, לעומת שיא של 40-50 שבועות לפני כן.

לפי הערכות בוול-סטריט, הודות לקיצור בזמנים, לא צפויים פערים בהזמנות לפני שחרור שבבי הדור הבא של אנבידיה Blackwell. באופנהיימר צופים כי אנבידיה תמסור השנה 4 מיליון מעבדים גרפיים ׁ(GPUs), לעומת 400,000 אצל היריבה הראשית AMD.

הנסיגה האחרונה של אנבידיה תואמת את מה שקורה אצל שאר חברות השבבים, שכן תשואות האג"ח האמריקאי שברו היום (שלישי) שיא של מספר חודשים. AMD מאבדת 4%, אינטל יורדת ב-2%. 

 

התחרות על התוכנה

בעוד אנבידיה צפויה להישאר בהובלה עם נתח שוק של מעל 75% בשוק שבבי הבינה המלאכותית (לפי בנק אוף אמריקה), גוברת לה לאחרונה התחרות בגזרת התוכנה, כאשר גוגל GOOGLE  , קוואלקום  QUALCOMM INC -1.33%  ואינטל  INTEL CORPORATION  הודיעו בשבוע שעבר על הקמת שותפות בשם UXL שמטרתה להציע אלטרנטיבה ל-CUDA של אנבידיה ולהציג פלטפורמת תכנות חדשה לכל מי שרוצה לכתוב תוכנות מבוססות AI.

הפרויקט העיקרי של השותפות מתבסס על מוצר שפותח על ידי אינטל בשם OneAPI ונועד לפתח שפת קוד שתאפשר כתיבה של תוכנות בינה מלאכותית על כל מכשיר, ללא קשר אם הוא מכיל שבבי בינה מלאכותית של אנבידיה. "המטרה שלנו היא ליצור תשתית של למידת מכונה שתהיה פתוחה לכולם ותאפשר חופש ויצירתיות בתחום התכנות בבינה המלאכותית", אמר ביל הוגו, מי שאחראי על תחום המחשוב בגוגל. 

מעבר לשלוש החברות המייסדות, הארגון נמצא במגעים לצרף חברות נוספות כמו אמזון  AMAZON  ומיקרוסופט  MICROSOFT  Azure,כמו גם יצרניות שבבים נוספות. 

 

האנליסטים

למרות הראלי באנבידיה, בוול-סטריט עדיין מאוד אופטימיים. אנליסט UBS, טימות'י אקרורי, העלה לאחרונה את מחיר היעד של מניית אנבידיה מ-800 דולר ל-1,100 דולר תוך שהוא מעניק לה המלצת 'קנייה', זאת חרף הזינוק האדיר במניה של 90% מתחילת השנה ולמעלה מ-230% ב-2023. ארקוקי אמר כי בעקבות השקת Blackwell, "אנו מאמינים שאנבידיה יושבת על סף גל חדש לחלוטין של ביקושים מארגונים גלובליים ומדינות - כאשר כל אחד מהם יכול להיות גדול כמו לקוחות הענן בארה"ב".

קיראו עוד ב"גלובל"

לקראת הכנס שערכה החברה, האנליסט וויליאם סטיין העלה את מחיר היעד שלו למניית אנבידיה מ-911 דולר ל-1,177 דולר וציין ביקוש חזק יותר ב-2024 וב-2025 לשבבים של החברה. אנליסטים ב-HSBC גם העלו את יעד המחיר שלהם מ-880 דולר ל-1,050 דולר. שניהם עדיין שומרים על המלצת 'קנייה' למניה. גם אנליסטים בבנק אוף אמריקה העלו את יעד המחיר שלהם מ-925 דולר ל-1,100 דולר.

 

הדוחות האחרונים

בדוחותיה לרבעון הרביעי עקפה אנבידיה שוב את הציפיות, למרות הרף הגבוה שהוצב לה ורשמה רווח למניה של 5.16 דולר על הכנסות של 22.1 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 4.56 דולר על הכנסות של 20.24 מיליארד דולר. החברה צופה לרבעון הראשון הכנסות של 24 מיליארד דולר, עם סטייה של 2% מעלה או מטה. הצפי בוול-סטריט היה להכנסות של 21.9 מיליארד דולר. 

ההכנסות ממרכזי הנתונים עמדו על 18.4 מיליארד דולר, בעוד הצפי היה ל-17.2 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 22% מהרבעון השלישי ושל 265% לעומת השנה שעברה. מגזר הגיימינג סיפק הכנסות של 2.9 מיליארד דולר, כאשר האנליסטים ציפו ל-2.7 מיליארד דולר. גם פה החברה הציגה עלייה מרשימה עם 27% מהרבעון הקודם ו-409% לעומת הרבעון התואם אשתקד.

נראה כי הביקוש הרב למעבדים הגרפיים של החברה רק המשיך לגדול ככל שחברות נאבקות להרחיב את היצע הבינה המלאכותית שלהן. גם שרשראות האספקה של ענקית השבבים, שנאבקה לעמוד בביקושים, הציגו מגמת שיפור.

"מחשוב מואץ ובינה מלאכותית ג'נרטיבית הגיעו לנקודת מפנה. הביקוש גואה ברחבי העולם בקרב חברות, תעשיות ואומות", אמר מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האנג. "פלטפורמת מרכזי הנתונים שלנו מופעלת על ידי מגוון רחב יותר ויותר של לקוחות - הביקוש לעיבוד נתונים, אימון מודלים והסקת מסקנות מגיע מספקי ענן גדולים, מחברות תוכנה ארגוניות וחברות אינטרנט צרכניות, בנוסף לחברות מתעשיות הרכב, הפיננסים והבריאות."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.