מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

כולם מחכים למסירות של טסלה ברבעון השלישי - אבל שווה להסתכל גם על 2024

האנליסטים מעלים את סף המתח אצל המשקיעים עם הורדת צפי המסירות של טסלה לרבעון השלישי - אבל זה לא חדש, האנליסטים עושים זאת בכל פעם ככל שמועד הדיווח מתקרב - אבל אנליסט אחד טוען שלמחזיקים במניית החברה של מאסק כדאי להסתכל גם קצת יותר רחוק
רוי שיינמן |

טסלה  TESLA INC תפרסם את מספר המסירות שלה לרבעון השלישי בשבוע הבא, ובינתיים האנליסטים מורידים את התחזיות שלהם. עד לפני כמה שבועות, צפי המסירות של טסלה לרבעון השלישי עמד על 473 אלף רכבים - היום חלק מהאנליסטים מצפים אפילו ל-438 אלף רכבים.

אבל האנליסט עמנואל רוזנר מדויטשה בנק ממליץ להפנות את המבט כבר אל שנת 2024: "מספר המסירות של טסלה ברבעון השלישי אולי יהיה מתחת לצפי, אבל אנחנו רואים סיכון אמיתי למספרים בשנת 2024 בגלל האטה בצמיחה שלה." ההשבתות צפויות במפעלים במטרה לקדם את הדגם החדש של טסלה הן, לפי האנליסטים, הסיבה העיקרית להורדת התחזיות.

"טסלה אמרה לאחרונה בכנס שלנו במינכן שהיא כבר לא מתכננת להגדיל את ההספק שלה ל-10,000 מכוניות בשבוע במפעלים באוסטין ובברלין, מה שמעיד, יחד עם ההכנסות המזעריות מהסייברטראק והמורכבויות בשדרוג המפעלים בשביל הדגם החדש, על כך שלא נראה גידול משמעותי בהיקפי המכירות של טסלה ב-2024. אנחנו צופים שטסלה תמסור 2.1 מיליון רכבים בשנה הבאה לעומת ההערכה הקודמת שלנו שעמדה על 2.3 מיליון רכבים."

המטרה המוצהרת של טסלה היא להגדיל את היקפי המכירות ב-50% כל שנה. עם 2.1 מיליון מסירות בשנה הבאה היא תעמוד על צמיחה של פחות מ-20%. מספר המסירות הכולל ב-2023 צפוי לעמוד על 1.8 מיליון - בערך 40% מעל המספר בשנת 2022.

"מצד שני, עם מספר מסירות קטן יותר בשנה הבאה, יכול להיות פחות לחץ על המחירים מצדה של טסלה" מוסיף רוזנר בהתייחסות להורדת המחירים שטסלה ביצעה השנה במטרה להעלות את המכירות. רוזנר עדיין ממליץ על קניה של מנית טסלה, 41% מהאנליסטים מסכימים איתו לגבי זה. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד עד 258 דולר, בעוד לשפני שנה עמד על 318 דולר.

רוב המשקיעים אופטימיים לגבי טסלה. קת'י ווד למשל אפילו מאוד אופטימית - גורו ההשקעות הספקולטיביות העומדת בראש קרן ARK מאמינה שהמניה יכולה לזנק פי 10 תוך 4 שנים בלבד. יש לה גם תחזית 'סבירה יותר' - שווי של 4.4 טריליון (רק פי 5 וחצי ו'רק' 60% יותר מהחברה הגדולה בעולם - אפל). ווד מאמינה שנושא הבטיחות יהיה גורם המפתח מאחורי הצלחתה של טסלה. היא ציינה שמקרי המוות ממכוניות עולים בארה"ב, בעיקר בגלל הגורם האנושי כמו שליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה שהפכה לבעיה גדולה במיוחד. ווד חושבת שמעבר לכלי רכב המונעים על ידי בינה מלאכותית יכול לעזור לטפל בבעיות הללו, ואף ציינה שאנשים שנוהגים במכוניות טסלה בטוחים יותר ב-40% יותר מאשר במכוניות אחרות.

בנוסף, טסלה גם נמצאת כעת בחיפושים אחר היעד למפעל הבא שלה. בשבוע שעבר למשל דווח שטסלה פועלת להקמת מפעל סוללות בהודו. מי שכנראה כן ישמחו לראות נפילה גדולה במספר המסירות של טסלה הם השורטיסטים. למרות התפקיד המוביל של טסלה בשוק הרכבים החשמליים והאוטונומיים, ולמרות העובדה שהמניה שלה כבר זינקה ב-146% מתחילת השנה וב-1200% בחמש השנים האחרונות, לא מעט משקיעים חושבים שהמניה עתידה דווקא להתממש בקרוב. לפי בדיקה שביצעה פירמת S3 האמריקנית לטסלה שורטים פתוחים בהיקף של 22 מיליארד דולר, המשקפים 2.7% משווי החברה. שיעור זה גבוה במעט משיעור השורטים בממוצע בחברות S&P 500 שעומד על 2%.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.