טסלה פועלת להקמת מפעל סוללות בהודו
טסלה לוחצת להיכנס להודו. לפי הדיווחים השיחות על הקמה אפשרית של מפעל סוללות למכוניות טסלה בהודו כבר מתקיימות מספר שבועות. טסלה גם מציעה לתמוך בתחום אגירת האנרגיה המתרחב בהודו על ידי אספקה של מערכת שיכולה לאגור אנרגיה שמופקת מפאנלים סולרים ולשמור אותה ללילה או להפסקות חשמל.
למרות הלחץ של טסלה להשיג הטבות מהממשל להקמת המפעל, בכירים בממשל הודו העבירו לה שהיא כנראה תתאכזב, אבל לפי הדיווחים הממשל כן הציע לתמוך בפעילות החברה במדינה על ידי הענקת סובסידיות לצרכנים שירכשו מוצרים של טסלה.
הודו הגבירה את אספקת החשמל שלה לעיירות ולכפרים אבל היא עדיין ניצבת מול הפסקות ונפילות חשמל תכופות הנובעות מהביקוש הגדול. כרגע הודו תלויה בעיקר בחשמל המופק מפחם בעוד פתרונות אגירת אנרגיה (כמו זה שמציעה טסלה) הם יקרים ועדיין לא קיימים בפריסה מספיק רחבה. בשנה שעברה הודו חוותה את משבר החשמל הגדול ביותר ב-6 השנים האחרונות כשחוותה עיכובים בשרשראות אספקת הפחם. המדינה מכוונת להגדיל את כמות החשמל הלא מבוסס דלקי מאובנים ל-500 ג'יגה וואט עד 2030, נתון שעומד כיום על 186 ג'יגה וואט. בשנת 2015 ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ביקר במפעל טסלה בקליפורניה והתרשם מהמערכת אותה טסלה מציעה להודו היום.
טסלה ממשיכה בקו ההתרחבות הבינלאומית כאשר מוקדם יותר השבוע הציע נשיא טורקיה ארדואן לאילון מאסק להקים מפעל של טסלה במדינה ולשתף פעולה עם תכנית החלל שלה. בחודש מאי האחרון הצהיר מאסק, כי ענקית הרכבים החשמליים שבבעלותו מחפשת את היעד המתאים עבור הקמת המפעל הבא שלה, כאשר המיקום הסופי יקבע עד סוף השנה. כיום מחזיקה טסלה בשישה מפעלים, ובמקביל היא בונה גם מפעל במקסיקו בצפון מדינת נואבו לאון, כחלק מנסיונותיה לגוון את אתרי הייצור שלה. בעבר הביעה החברה עניין בבניית מפעל בהודו שייצר רכבים חשמליים בעלות נמוכה והיום מסתמן שהיא מחזירה את הרעיון ההוא לשולחן.
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודו גם כן מנסה למשוך אליה חברות גדולות. בתחילת החודש נפגש ראש הממשלה מודי עם מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג לשיחה בנוגע למקומה של הודו בתעשיית ייצור השבבים העולמית. לאחר הפגישה נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של מודי: "דיברנו ארוכות על הפוטנציאל העשיר שיש להודו בעולם הבינה המלאכותית". אבל להודו עדיין יש דרך ארוכה בנושא הזה. פרויקט ייצור השבבים הגדול ביותר שלה עד כה היה פרויקט בשווי 20 מיליארד דולר בו השתתפו חברת פוקסקון הטאיוונית והתאגיד ההודי ודנטה להקמת מפעל לייצור מוליכים למחצה בגוג'ראט. הפרויקט לא הושלם והופסק ביולי האחרון לאור חוסר הניסיון של שתי החברות בתחום.
- 1.קשקש 22/09/2023 09:00הגב לתגובה זוישראל שהיא מעצמה בתחום יחד עם עובדים זולים יכולה לרשת את הודו במאות תחנות אגירה תוך עשור
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
לגו (תמונה מרשתות)השקעה בלגו: קופסה סגורה ששווה אלפי דולרים ומייצרת תשואה מרשימה
איך ערכות לגו הפכו לאפיק השקעה עם תשואות של מאות אחוזים
ערכות לגו מצליחות למשוך יותר ויותר משקיעים וככל שהערכה ישנה יותר ומוגבלת יותר כך ערכה עולה. זאת כבר השקעה לכל דבר ועניין - רוכשים ערכות לגו וערכן עולה. לא מיד, לא כל הערכות, אבל הסדרה המוגבלת, יוצרת לרוב עליית מחירים כשקהל המתעניינים-משקיעים הולך וגדל מדי שנה.
התשואה הממוצעת עד לפני כשנתיים-שלוש היתה כ-11% בממוצע שנתי, אך נתונים מהשנים האחרונות מראים שהביקוש העלה את התשואה: ערכות מסדרת Animal Crossing הניבו תשואה שנתית של 22%, סדרת Star Wars הניבה 11.6% ו־Icons הגיעו ל־19.7%. לא מעט ערכות הניבו תשואות של מאות ואף אלפי אחוזים.
הזדמנות על המדף: איך זה עובד
כל ערכה של לגו מיוצרת לתקופה מוגבלת של שנתיים עד חמש שנים. עם סיום הייצור, ההיצע קופא, אבל הביקוש ממשיך לעלות, בעיקר מצד קהילת חובבי הלגו הבוגרים (AFOL), שמונה כיום כ־2 מיליון חברים פעילים. בשנת 2025 נרשמה עלייה של 15% במכירות לקהל בגילאי 18 ומעלה. מתוך כ־900 ערכות חדשות שהושקו השנה, 604 צפויות לצאת ממעגל הייצור עד סוף השנה.
מה שמזניק את הערך של הערכות הן סדרות בולטות כמו Star Wars, Harry Potter והבניינים המודולריים. הערכות המודולריות, שמונות בין 2,900 ל־4,000 חלקים, מאפשרות בנייה והרחבה מתמשכת, תכונה שהופכת אותן לפופולריות בקרב אספנים. מהדורות מוגבלות, אירועים מיוחדים ותוכנית BrickLink Designer מגבירים את הביקוש בשל הנדירות המובנית.
משקיעים פועלים כך: רוכשים ערכות בחודשים האחרונים שלפני סיום הייצור, שומרים על האריזה המקורית והסגורה, ועוקבים אחרי מחירים באתרים כמו BrickEconomy ו־BrickLink. השקעה מפוזרת שכוללת מגוון ערכות, תוך הגבלה של החשיפה הכספית, מפזרת את "תיק ההשקעות" שלכם. אבל צריך מקום לאחסן את ערכות הלגו הסגורות. הנה כמה דוגמאות לערכות שהניבו תשואה פנומנלית:
Millennium Falcon UCS (75192) הושקה ב־2017 במחיר של 800 דולר ומחירה כעת עומד על כ־7,500 דולר, תשואה של 837%.
Mr. Gold מ־2013, במהדורה של 5,000 יחידות בלבד, עלתה מ־2.3 דולר ל־1,200–1,500 דולר תשואה של כ־40,000%.
Daily Bugle (76178), שהושקה ב־2024, עלתה מ־350 דולר ליותר מ־900 דולר תוך שנה.
