טסלה פועלת להקמת מפעל סוללות בהודו
טסלה לוחצת להיכנס להודו. לפי הדיווחים השיחות על הקמה אפשרית של מפעל סוללות למכוניות טסלה בהודו כבר מתקיימות מספר שבועות. טסלה גם מציעה לתמוך בתחום אגירת האנרגיה המתרחב בהודו על ידי אספקה של מערכת שיכולה לאגור אנרגיה שמופקת מפאנלים סולרים ולשמור אותה ללילה או להפסקות חשמל.
למרות הלחץ של טסלה להשיג הטבות מהממשל להקמת המפעל, בכירים בממשל הודו העבירו לה שהיא כנראה תתאכזב, אבל לפי הדיווחים הממשל כן הציע לתמוך בפעילות החברה במדינה על ידי הענקת סובסידיות לצרכנים שירכשו מוצרים של טסלה.
הודו הגבירה את אספקת החשמל שלה לעיירות ולכפרים אבל היא עדיין ניצבת מול הפסקות ונפילות חשמל תכופות הנובעות מהביקוש הגדול. כרגע הודו תלויה בעיקר בחשמל המופק מפחם בעוד פתרונות אגירת אנרגיה (כמו זה שמציעה טסלה) הם יקרים ועדיין לא קיימים בפריסה מספיק רחבה. בשנה שעברה הודו חוותה את משבר החשמל הגדול ביותר ב-6 השנים האחרונות כשחוותה עיכובים בשרשראות אספקת הפחם. המדינה מכוונת להגדיל את כמות החשמל הלא מבוסס דלקי מאובנים ל-500 ג'יגה וואט עד 2030, נתון שעומד כיום על 186 ג'יגה וואט. בשנת 2015 ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ביקר במפעל טסלה בקליפורניה והתרשם מהמערכת אותה טסלה מציעה להודו היום.
טסלה ממשיכה בקו ההתרחבות הבינלאומית כאשר מוקדם יותר השבוע הציע נשיא טורקיה ארדואן לאילון מאסק להקים מפעל של טסלה במדינה ולשתף פעולה עם תכנית החלל שלה. בחודש מאי האחרון הצהיר מאסק, כי ענקית הרכבים החשמליים שבבעלותו מחפשת את היעד המתאים עבור הקמת המפעל הבא שלה, כאשר המיקום הסופי יקבע עד סוף השנה. כיום מחזיקה טסלה בשישה מפעלים, ובמקביל היא בונה גם מפעל במקסיקו בצפון מדינת נואבו לאון, כחלק מנסיונותיה לגוון את אתרי הייצור שלה. בעבר הביעה החברה עניין בבניית מפעל בהודו שייצר רכבים חשמליים בעלות נמוכה והיום מסתמן שהיא מחזירה את הרעיון ההוא לשולחן.
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודו גם כן מנסה למשוך אליה חברות גדולות. בתחילת החודש נפגש ראש הממשלה מודי עם מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג לשיחה בנוגע למקומה של הודו בתעשיית ייצור השבבים העולמית. לאחר הפגישה נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של מודי: "דיברנו ארוכות על הפוטנציאל העשיר שיש להודו בעולם הבינה המלאכותית". אבל להודו עדיין יש דרך ארוכה בנושא הזה. פרויקט ייצור השבבים הגדול ביותר שלה עד כה היה פרויקט בשווי 20 מיליארד דולר בו השתתפו חברת פוקסקון הטאיוונית והתאגיד ההודי ודנטה להקמת מפעל לייצור מוליכים למחצה בגוג'ראט. הפרויקט לא הושלם והופסק ביולי האחרון לאור חוסר הניסיון של שתי החברות בתחום.
- 1.קשקש 22/09/2023 09:00הגב לתגובה זוישראל שהיא מעצמה בתחום יחד עם עובדים זולים יכולה לרשת את הודו במאות תחנות אגירה תוך עשור
עליות בבורסה (גרוק)"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן
בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?
בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.
התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.
המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:
בינה מלאכותית - סין ממשיכה להשקיע עשרות מיליארדי דולרים ב-AI, וחברות כמו Baidu, Tencent ואליבאבא כבר מדווחות על זינוק בהכנסות מענן ובינה מלאכותית. הבנק צופה צמיחה של עשרות אחוזים בתחום הזה כבר ב-2026.
עידוד צריכה - חבילת התמריצים האחרונה של 2 טריליון יואן כוללת קיצוץ מסים על מוצרי צריכה, סבסוד רכב חשמלי והרחבת תוכניות דיור – כל אלה אמורים להחזיר את הצרכן הסיני למשחק.
ממשל תאגידי - חוקים חדשים מחייבים דיבידנדים גבוהים יותר ושקיפות, מה שמפחית את "הנחת הסיכון הסיני" שגרמה למשקיעים זרים לברוח בשנים האחרונות.

לפי החוק: איך חברות ה־AI הסיניות מצליחות לעקוף את מגבלות השבבים
עליבאבא ובייטדאנס מעבירות אימון מודלים למרכזי נתונים בחו״ל כדי לשמר גישה לשבבי אנבידיה, בעוד DeepSeek נשארת בסין עם מלאי שבבים שנרכש מראש ושיתוף פעולה עם וואווי
לפי הדיווחים, קבוצות כמו עליבאבא Alibaba 0.38% ובייטדאנס משתמשות במתקנים בסינגפור ובמלזיה לאימון הגרסאות האחרונות של מודלי ה־LLM שלהן. המהלך מאפשר להן גישה לשבבי אנבידיה העדכניים, שאינם זמינים עוד לרכישה ישירה בתוך סין. מרכזי הנתונים באזור הפכו בשנה האחרונה ליעד מבוקש עבור חברות סיניות, בין היתר משום שהם מצוידים בתשתיות הדומות לאלו שמשרתות את ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. מפעילי מתקנים בסינגפור מציינים כי כל עוד השירות מסופק על ידי גופים שאינם סינים, הפעילות עומדת בדרישות התקנות הבינלאומיות.
עוקפות את המגבלות בצורה חוקית
הגישה הזו מתבססת על שינוי רגולטורי שהתרחש בארה״ב. הגבלות היצוא שהוטלו בתקופת הממשל הקודם הגבילו את מכירת השבבים שיועדו במיוחד לשוק הסיני, ובהם דגמי H20 של אנבידיה. בתגובה, החברות הסיניות עברו לחפש פתרונות מחוץ למדינה כדי לשמר את יכולתן לפתח מודלים מתקדמים. הן פועלות לפי מודל פשוט: שכירת כוח מחשוב במרכזי נתונים זרים שאינם בבעלות סינית. שינוי רגולטורי שבוצע השנה ביטל ניסיון לסגור את האפשרות הזו, וכך הן ממשיכות להשתמש בתשתיות זרות באופן חוקי.
חברות כמו עליבאבא ובייטדאנס יכולות כך להמשיך ולהשקיע בפיתוח המודלים שלהן - Qwen ו-Doubao - שנחשבים מתקדמים במיוחד בהשוואה למתחרים בשוק. פתיחת חלק מהמודלים לשימוש מפתחים מחוץ לסין חיזקה את חשיפתם והביאה להרחבת קהילת המשתמשים, מה שתרם לאימוצם בפרויקטים שונים ברחבי העולם.
- הקרב על השבבים: TSMC תובעת בכיר לשעבר שהצטרף לאינטל
- היום בוול סטריט: האם התיקון יימשך ומה צפוי במניות הבולטות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
DeepSeek ממשיכה לאמן מודלים בסין
חריגה בולטת מהמגמה הזו היא חברת DeepSeek, שבוחרת להמשיך לאמן את מודליה בתוך סין. לפי הדיווחים, החברה נערכה מבעוד מועד להגבלות האמריקאיות ורכשה מלאי גדול של שבבי אנבידיה לפני שהתקנות החדשות נכנסו לתוקף. צעד זה מאפשר לה להמשיך באימון מקומי גם ללא גישה לתשתיות מחשוב זרות. נוסף על כך, DeepSeek פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם יצרניות שבבים מקומיות, ובראשן וואווי, שמקצה מהנדסים מטעמה למטה החברה בהאנג׳ואו במטרה לפתח שבבים מותאמים לאימון מודלים גדולים.
