חיסכון פנסיה
צילום: דאלי
דירוג ביזפורטל

קרנות ההשתלמות באפריל: המסלול המנייתי זינק ב-8.2% בממוצע, הראל בראש

אחרי חודש מרץ האדום, אפריל החזיר את הצבע לקרנות ההשתלמות. העליות החדות בתל אביב ובוול סטריט דחפו את המסלולים המנייתיים לתשואות של 7.5%-9.2%, והמסלולים הכלליים רשמו עלייה ממוצעת של 4.1%. הראל מובילה בחודש האחרון בשני המסלולים, אלטשולר ומור בתחתית המסלול הכללי, ומנורה סוגרת את הטבלה במסלול המנייתי
מנדי הניג | (8)
נושאים בכתבה קרן השתלמות

נתחיל מהסוף, אחרי מרץ האדום הגיע אפריל ירוק כהה. מי שנבהל בחודש שעבר וראה ירידות חדות כמעט בכל הגופים, קיבל החודש תמונה הפוכה לגמרי. העליות החדות בשווקים המקומיים ובוול סטריט החזירו את קרנות ההשתלמות למסלול חיובי, ובחלק מהמקרים גם מחקו חלק משמעותי מהירידות שנרשמו בחודש הקודם. זה עדיין לא אומר שהתנודתיות מאחורינו, אבל אפריל היה חודש שבו החשיפה המנייתית עבדה לטובת החוסכים.

התשואות באפריל היו גבוהות כמעט בכל המסלולים, אבל בעיקר במסלול המנייתי. קרנות ההשתלמות במסלול מנייתי רשמו באפריל תשואה ממוצעת של 8.22%, כאשר כל הגופים נמצאים בטווח חיובי גבוה של 7.56% עד 9.25%. במסלול הכללי, שבו החשיפה למניות נמוכה יותר ועומדת לרוב סביב 40%, התשואה הממוצעת עמדה על 4.08%. כלומר, מי שהיה במסלול המנייתי נהנה החודש מתיקון חזק יותר, אבל גם לקח עליו בחודש הקודם ירידות חדות יותר.

השווקים רשמו שיאים חדשים וזה דחף את החסכונות שלכם למעלה. בתל אביב נרשם חודש חיובי במיוחד, ת"א 35 עלה ב-6.7% ות"א 125 זינק ב-7.4%. מבחינה סקטוריאלית בלטו ת"א ביטוח, שעלה ב-10.4%, ות"א נדל"ן, שעלה ב-9.3%. גם שוק האג"ח המקומי תרם, עם עליות במדדי האג"ח המובילים, בעיקר באפיקים הצמודים ובאגרות החוב הממשלתיות. הירידה בתשואות האג"ח שיקפה בין היתר ירידה מסוימת בפרמיית הסיכון של ישראל, אחרי חודש מתוח במיוחד מבחינה גיאו-פוליטית.

גם בארה"ב נרשם תיקון חזק. אחרי הירידות של תחילת השנה ושל חודש מרץ, אפריל בוול סטריט היה חודש חזק במיוחד. ה-S&P עלה ב-10.4%, והנאסד"ק זינק ב-15.6%. העליות נתמכו ברגיעה יחסית סביב החשש מהסלמה משמעותית במזרח התיכון, לצד המשך האופטימיות סביב מהפכת ה-AI והדוחות של חברות הטכנולוגיה הגדולות. הנאסד"ק אף השלים במהלך החודש רצף חריג של 13 ימי עליות רצופים, והמדדים המובילים בארה"ב חזרו להיסחר בסמוך לרמות השיא.




השתלמות מסלול מניות

במסלול המנייתי נרשם באפריל חודש חזק במיוחד, עם תשואה ממוצעת של 8.22%. כל הגופים סיימו את החודש בעליות חדות, בטווח שבין 7.56% ל-9.25%. הראל מובילה את אפריל עם תשואה של 9.25%, אחריה אנליסט עם 8.82%, כלל עם 8.60%, אינפיניטי עם 8.34% וילין לפידות עם 8.10%. בהמשך נמצאות מגדל עם 8.04%, הפניקס עם 8.03%, מיטב עם 8.01%, אלטשולר עם 7.87%, מור עם 7.85%, ומנורה סוגרת את הטבלה עם 7.56%.

הפער בין הראל שבמקום הראשון לבין מנורה שבתחתית עומד על 1.69 נקודות אחוז. זה פער משמעותי בחודש אחד, אבל צריך לזכור שבחודש שבו השווקים עולים בצורה חדה, גם הבדלים קטנים יחסית בחשיפה לחו"ל, לטכנולוגיה, למדדי תל אביב, למט"ח או לסקטורים כמו ביטוח ונדל"ן יכולים לייצר פערים גדולים בין הגופים.


מתחילת השנה, המסלול המנייתי מציג תשואה ממוצעת של 8.47%. עדכון: כלל מובילה עם תשואה של 10.61%, אחריה הראל עם 10.44%, מור עם 9.39%, מגדל עם 9.16%, אינפיניטי עם 8.86%, מיטב עם 8.39%, הפניקס עם 8.32%, אנליסט עם 8.05%, מנורה עם 8.02%, וילין לפידות עם 6.99%. אלטשולר נמצאת בתחתית עם 4.91%.


בטווח של שלוש שנים, אינפיניטי מובילה את המסלול המנייתי עם תשואה מצטברת של 90.68%. אחריה מיטב עם 86.10%, מגדל עם 84.85%, אנליסט עם 84.41%, מור עם 83.83%, כלל עם 83.58%, מנורה עם 83.34%, הפניקס עם 83.19% והראל עם 82.89%. הממוצע המערכתי עומד על 82.86%. אלטשולר נמצאת בתחתית גם בטווח הארוך, עם 68.92%, פער בולט מול מרבית הענף.




השתלמות מסלול כללי


במסלול הכללי התשואות היו מתונות יותר, כצפוי, אבל עדיין מדובר בחודש חזק. המסלול הכללי נהנה גם מהעליות בשוקי המניות וגם מהתיקון בשוק האג"ח המקומי, ולכן החודש הזה היה חיובי כמעט מכל כיוון. התשואה הממוצעת במסלול הכללי עמדה באפריל על 4.08%.


גם כאן הראל מובילה את הטבלה, עם תשואה חודשית של 4.68%. אחריה נמצאות אינפיניטי עם 4.30%, כלל עם 4.26%, ילין לפידות עם 4.17%, הפניקס עם 4.14%, מגדל עם 4.12%, מיטב ואנליסט עם 3.92%, אלטשולר עם 3.90%, מנורה עם 3.84%, ומור בתחתית עם 3.65%.


הפערים במסלול הכללי קטנים יותר מאשר במסלול המנייתי, וזה טבעי. כאשר החשיפה למניות נמוכה יותר, גם התנודתיות בין הגופים מצטמצמת. ועדיין, גם כאן אפשר לראות הבדלים. הפער בין הראל במקום הראשון לבין מור במקום האחרון עומד על 1.03 נקודות אחוז, פער לא מבוטל בחודש אחד במסלול שאמור להיות מאוזן יותר.


מתחילת השנה, המסלול הכללי מציג תשואה ממוצעת של 4.36%. כלל מובילה עם תשואה של 5.66%, ואחריה הראל עם 5.15%, אינפיניטי עם 4.96%, מור עם 4.78%, מגדל עם 4.63%, מנורה עם 4.33%, מיטב עם 4.21%, אנליסט עם 4.20% והפניקס עם 4.07%. ילין לפידות נמצאת בחלק התחתון עם 3.17%, ואלטשולר סוגרת את הטבלה עם 2.84%.

קיראו עוד ב"חיסכון ארוך טווח"

בטווח של שלוש שנים, אינפיניטי מובילה את המסלול הכללי עם תשואה מצטברת של 51.97% (כאמור, קרן קטנה שנהנית מיתרון לגודל). אחריה אנליסט עם 49.54%, כלל עם 46.44%, הפניקס עם 46.40%, מיטב עם 45.94%, מור עם 45.19%, מנורה עם 44.07%, מגדל עם 43.36%, ילין לפידות עם 42.79% והראל עם 40.90%. אלטשולר נמצאת בתחתית עם 38.66%. הממוצע המערכתי עומד על 45.02%.






אפריל מחק את מרץ? תלוי איפה מסתכלים


הסיפור המרכזי של אפריל הוא לא רק שהקרנות עלו, אלא שהן עלו אחרי חודש שבו ראינו ירידות חדות. במרץ, המסלול המנייתי ירד בממוצע בכ-4.55%, והמסלול הכללי ירד בכ-2.35%. אפריל, עם עלייה ממוצעת של 8.22% במנייתי ו-4.08% בכללי, החזיר את התשואות לרמה חיובית מתחילת השנה וזה מזכיר לנו בפעם המי יודע כמה עד כמה מסוכן להסיק מסקנות מחודש בודד.


מי שנבהל במרץ ויצא מהמסלול המנייתי, יכול היה לפספס את אחד מחודשי התיקון החזקים של השנה. זו בדיוק הבעיה בניסיון לתזמן את השוק. הירידות מגיעות מהר, אבל גם התיקונים יכולים להגיע מהר, וזה לרוב מדיע דווקא כשהסנטימנט הכללי עדיין שלילי. אפריל היה דוגמה לכך. זה היה חודש שבו הכותרות עדיין עסקו במזרח התיכון, באיראן, במיצרי הורמוז, במחירי האנרגיה ובחשש מאינפלציה, אבל השווקים כבר התחילו לתמחר רגיעה יחסית ואפשרות להסדרה זמנית. הקלטת הזאת שוב חוזרת על עצמה, טראמפ חזר מהפגישה בבייג'ינג' ובניו יורק טיימס דיווחו שהוא דן באפשרות לתקיפה באיראן, האם זה שוב יעיב על השווקים?


אפריל היה חודש טוב, אבל הוא לא מעלים את הסיכונים. חודש אפריל 2026 התאפיין ברגיעה זמנית של המתיחות הגיאו-פוליטית במזרח התיכון, אבל לא בפתרון מלא שלה. מחירי האנרגיה נותרו גבוהים על רקע המצור הימי שהטילה ארה"ב על איראן במיצרי הורמוז, נתיב שבו עוברת כחמישית מאספקת הנפט העולמית. המשמעות היא שהחשש מהתפרצות מחודשת של אינפלציה עדיין קיים, ובסביבה כזו הבנקים המרכזיים עשויים להיזהר מהפחתות ריבית מהירות מדי.


למה זה חשוב לחוסכים?


קרנות השתלמות הן עדיין אחד ממכשירי החיסכון האטרקטיביים ביותר בישראל, בעיקר בגלל הטבת המס. הרווחים בקרן פטורים ממס רווחי הון בכפוף לכללים, והמשמעות לאורך שנים יכולה להיות פער גדול מאוד בתשואה נטו לעומת תיק השקעות רגיל. אבל היתרון הזה לא מבטל את התנודתיות. מי שבוחר במסלול מנייתי צריך להבין שהוא מקבל חשיפה גבוהה יותר לשווקים, ולכן גם חודש כמו מרץ וגם חודש כמו אפריל הם חלק מאותו משחק.


המסלול הכללי מתאים לרבים משום שהוא מייצר איזון מסוים בין מניות לאג"ח. הוא לא מגן לחלוטין מירידות, אבל הוא בדרך כלל ממתן אותן. מנגד, בחודשים חזקים כמו אפריל, הוא גם עולה פחות מהמסלול המנייתי. לכן השאלה המרכזית לחוסך היא לא מי עשה את התשואה הכי גבוהה באפריל, אלא האם המסלול שבו הוא נמצא מתאים לטווח ההשקעה, לרמת הסיכון שלו וליכולת שלו לספוג ירידות בלי לבצע פעולה פזיזה.


הפערים בין הגופים קיימים, ובטווחים של שלוש שנים הם כבר משמעותיים יותר. אינפיניטי בולטת לטובה בשני המסלולים בטווח הארוך, בעוד שאלטשולר ממשיכה להציג חולשה יחסית מול הענף, גם במסלול המנייתי וגם במסלול הכללי. אבל גם כאן, חשוב לא להסתכל רק על חודש אחד. חודש אפריל יכול לשנות טבלה חודשית, אבל הוא לא בהכרח משנה תמונה ארוכת טווח.


אפריל היה חודש חזק לקרנות ההשתלמות. החוסכים במסלולים המנייתיים קיבלו תיקון חד, החוסכים במסלולים הכלליים נהנו גם הם מעליות נאות, והשווקים חזרו לשדר אופטימיות. אבל האופטימיות הזאת נשענת על הנחה שהרגיעה הגיאו-פוליטית תימשך, שמחירי האנרגיה לא יובילו לגל אינפלציוני חדש, ושמהפכת ה-AI תמשיך לתמוך במניות הטכנולוגיה. אלו הנחות אפשריות, אבל הן לא ודאיות. לכן, כמו תמיד, מי שמשקיע לטווח ארוך צריך פחות לנסות לנחש את החודש הבא, ויותר לוודא שהתמהיל שלו מתאים לו גם כשהשוק אדום וגם כשהוא ירוק.


הוספת תגובה
8 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ישי 19/05/2026 21:23
    הגב לתגובה זו
    עוקב כל חודש אחרי היתרות.זה לא נכון.פניתי להראל אמרו שיש להם בעיה באיזור אישי.עדיין לא ראיתי את ה8 אחוזים הללו.תבדקו באיזור אישי
  • 5.
    אנליסט במסלול הכללי מאכזבים שוב. ירידה דרמטית במוניטין!!! (ל"ת)
    אנונימי 17/05/2026 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קישקשתא 17/05/2026 12:02
    הגב לתגובה זו
    הרבה דיבורים. ניתוחים. אנליסטים ומה לא ובסוף פער אדיר מכולם מה יהיה מה הפלא שיש פדיונות של מיליארדיםתתעוררו!!!
  • דמי ניהול וסחורה 0 (ל"ת)
    אנונימי 17/05/2026 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה יהיה עם אלטשולר. צוללת צהובה (ל"ת)
    אנונימי 17/05/2026 11:39
    הגב לתגובה זו
  • תעשה מעשה ושאלותיך תיפסקנה. (ל"ת)
    אנונימי 17/05/2026 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 17/05/2026 11:30
    הגב לתגובה זו
    ואיך אומרים אצלינו שיגעון המוזיקה ולדעתי כל עוד שטראמפ בנשיאות הערכים החיוביים בבורסות של ארצות הברית ימשיכו כי הוא ממוקד על השיפור בכלכלה האמריקאית
  • 1.
    דוד 17/05/2026 11:16
    הגב לתגובה זו
    נרשם אותו אחוז מתחילת השנה למסלול מניות כמו למסלול כללי 8.39%.