אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

למרות ההשקה של מודל 3 המעודכן, טסלה מאבדת יותר מ-4% - מה הקשר ליצרניות ה-EV הסיניות?

החברה צפויה למסור השנה 1.8 מיליון רכבים ועוד 2.4 מיליון יחידות בשנה הבאה, אך החשש מהמשך השחיקה ברווחיות מטריד את המשקיעים של יצרנית הרכבים הגדולה בעולם
מתן קובי | (8)

חדשות חיוביות אצל טסלה  TESLA INC , החברה השיקה עדכון למודל 3 ומדובר על שינויים של 50% ברכיבים הכוללים של הדגם הישן וטווח הנסיעה צפוי לעלות בעד 10% ועשוי להגיע ל-515 קילומטר בדגם הבסיסי או 629 ק"מ בגרסת ה-LR. למרות הורדות המחירים בשנה האחרונה, הדגם המעודכן של החברה יהיה גבוה מהדגם המקורי כשבארץ למשל הגרסה הסטנדרטית תעלה 206 אלף שקל לעומת 192 של הגרסה הקודמת.

בין המדינות אליהן יגיעו הרכבים החדשים נמצאת סין - שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם. המהלך של החברה צפוי לעזור עם המכירות במדינה, כאשר במחצית הראשונה של השנה טסלה מסרה כ-294 אלף רכבים בסין, עלייה של כ-50% לעומת שנה שעברה. בסה"כ נמכרו 112 אלף יחידות ממודל 3 המקורי - עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עלייה מכובדת אך נמוכה מ-50% במודל Y.

הדגם החדש עשוי גם להגדיל את היקפי המכירות של הדגם החדש (וסך המסירות של טסלה) בסין, תוך כדי שהוא עוזר לשפר את מרווחי הרווח של החברה, אשר נפגעו עקב מלחמות המחירים אליהם נכנסה החברה. ברבעון השני של השנה החברה רשמה שיעור רווח גולמי של 18.2% לעומת 19.3% ברבעון שלפני כן וברבעון המקביל הנתון עמד על 25%. שיעור הרווח התפעולי של החברה צנח אל 9.6% בהשוואה ל-11.4% ברבעון שלפני כן ו-14.6% ברבעון המקביל.

טסלה נמצאת בנקודה בעייתית - היא מעוניינת למסור כמה שיותר מכוניות, אך בסופו של דבר כדי להגיע לנקודה זו צריך להוריד מחירים וכמו שניתן לראות בנתונים מהלך שכזה שוחק את הרווחיות. טסלה כמובן יכולה להמשיך להוריד מחירים ולמכור יותר מכוניות, אך היא עלולה להגיע לנקודה בה הרווח למכונית לעומת העלות שלה פשוט לא יהיה משתלם, וכאן בא לידי ביטוי הדגם החדש - גם עם נתונים משופרים ומראה רענן וגם עם מחיר יותר גבוה.

למה אם כן המניה צונחת היום ביותר מ-4%?

בדומה לכל חודש, יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות מפרסמות את נתוני מסירות הרכבים שלהן לחודש החולף. מהנתונים של חודש אוגוסט, נראה כי הוא היה בין החודשים הטובים ביותר אי פעם עבור אקספנג XPENG , ניו NIO INC ולי אוטו LI AUTO INC  .

אקספנג מסרה בחודש האחרון 13.7 אלף מכוניות, זאת בהשוואה ל-11 אלף מכוניות בחודש הקודם ו-9.5 אלף מכוניות בחודש אוגוסט הקודם. את שיא כל הזמנים רשמה אקספנג בדצמבר 2021, אז מסרה החברה 16 אלף יחידות בחודש. עד כה ב-2023 החברה מסרה כ-66 אלף יחידות, 26% מתחת לנתון בתקופה המקבילה אשתקד.

ניו מסרה באוגוסט הזה 19.3 אלף רכבים, בחודש שעבר (שגם היה הטוב ביותר שלה אי פעם) מסרה ניו 20.4 אלף רכבים. באוגוסט האחרון מסרה החברה 10.6 אלף רכבים ועד עד כה, החברה מסרה השנה כ-94 אלף יחידות - עליה של 32% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לי אוטו שברה החודש את שיא המסירות שלה עם 34.9 אלף רכבים, מעל השיא הקודם בחודש שעבר שעמד על 34.1 אלף רכבים. עד כה השנה החברה מסרה למעלה מ-208 אלף יחידות, עלייה של 175% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בסה"כ, שלושת החברות מסרו בחודש שעבר למעלה מ-68 אלף יחידות - שיא כל הזמנים, כאשר בחודש אוגוסט הקודם הנתון עמד על 25 אלף יחידות. מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט שלושת החברות מסרו ביחד כ-360 אלף רכבים, עלייה של 50% לעומת המצב בשנה שעברה.

גם ביחד שלושת החברות לא באמת מהוות איום על טסלה, אשר צפויה למסור בשנת 2023 כ-1.8 מיליון רכבים ו-2.4 מיליון רכבים בשנה הבאה. בכל זאת, יצרניות ה-EV הסיניות מראות לטסלה שהן לא מותרות וכי הן עובדות מאוד קשה להגדיל את נתח השוק שלהן. קצב המסירות ממשיך לגדול ואם החברות הסיניות יפעלו נכון, המגמה עשויה להמשיך ולגבור על זו של טסלה (מבחינה יחסית), עד כדי כך שטסלה תאלץ להמשיך ולשחוק את הרווחיות של הרכבים שלה.

יש לזכור שחוץ מלי אוטו, אשר ברבעון השני של השנה רשמה רווח של 326 מיליון דולר, יתר החברות הסיניות עדיין לא רווחיות בכלל, זאת בעוד טסלה רשמה בכל רבעון בשנה האחרונה רווח של בין 2.5 ל-3.7 מיליארד דולר. בנוסף וטסלה תזרים מזומנים חופשי של 1 מיליארד דולר (נכון לרבעון השני של השנה) ומזומנים ושווה מזומנים בסך של 23.4 מיליארד דולר, יותר מהשווי של ניו ושל אקספנג.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    תומר 03/09/2023 08:42
    הגב לתגובה זו
    קונה רק טסלה. כי אין לה יבואן רשמי באר. לא אפרנס יבואנים
  • 6.
    אנונימי 02/09/2023 11:57
    הגב לתגובה זו
    בדרך לשווי של 4 טריליון
  • 5.
    שכחתם את החברה הגדולה הצומחת מכולם byd (ל"ת)
    אורי 02/09/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בועתי 01/09/2023 22:46
    הגב לתגובה זו
    ושווה 760 מיליארד דולר- יותר מכל החברות ביחד. השוק עדיין מתמחר אותה כחברת חלום אבל בסופו של דבר היא תתכנס לשווי של חברת רכב- וזה יהי סביב ה200 מיליארד דולר.
  • רועי 02/09/2023 02:12
    הגב לתגובה זו
    החברה שווה גם פי 3, כל אירופה וארהב רק טסלה על הכביש, סין זה כבר סיפור אחר אבל גם שם כולם רוצים טסלה 10 אחוז יכולים להרשות לעצמם
  • 3.
    כמה שנאה עקבית לטסלה יש לכתבים באתר הזה. חלאס (ל"ת)
    מתן 01/09/2023 21:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תומר 01/09/2023 20:57
    הגב לתגובה זו
    טסלה גם השיקה עולמית את הדגם החדש של ה 3 וגם העלתה מחיר ... וזה בתחילת הרבעון האחרון מה שיגרום למכירות שיא . אז על איזה שחיקה אתם מדברים ???
  • 1.
    "יצרנית הרכבים הגדולה בעולם"?? הכתב מהנדס תודעה? (ל"ת)
    מנכ"ל טויוטה 01/09/2023 20:24
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?

אינטגרציה כלכלית או התנהגות עדר - מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

ענת גלעד |

בכל פעם ששוק המניות האמריקאי יורד בחדות, משקיעים בתל אביב, פרנקפורט וטוקיו בוחנים את הסיבות. לעיתים, אין שינויים מהותיים בכלכלה הגלובלית, אך המדדים בכל זאת צונחים והפחד מתפשט. הנושא המרכזי הוא ההדבקה הפיננסית מוול סטריט לשווקים גלובליים: האם מדובר באינטגרציה כלכלית אמיתית או בהעברת פאניקה והתנהגות עדרית שמגבירה תנודתיות מעבר לנתונים המקומיים? מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט, בדמות תנודה בבורסה או החלטת ריבית של הפד, יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

מחקרים אקדמיים מהעשורים האחרונים מציגים תמונה מורכבת. וול סטריט אינה רק השוק הגדול בעולם עם שווי שוק של כ-50 טריליון דולר ב-2025, אלא מרכז כובד פסיכולוגי שמייצר נרטיבים, ציפיות ופאניקה שמתפשטים לשאר העולם. לדוגמה, במהלך משבר הקורונה ב-2020, קורלציית התשואות בין S&P 500 לבין מדדים אירופים כמו FTSE 100 עלתה מ-0.71 בשנים 2019-2015 ל-0.85 בשיא המשבר, מה שמעיד על התחזקות הקשרים בזמני לחץ.

המחקר המכונן: אינטגרציה מול הדבקה

המחקר "Market Integration and Contagion" של גירט בקארט, קמפבל הארווי ואנג'לה נג, שפורסם ב-2005 ועודכן לאחר משבר 2008, בוחן האם תנועות משותפות בשווקים נובעות מגורמים כלכליים משותפים או מפחד. החוקרים מגדירים הדבקה כ"קורלציה בין שווקים מעבר למה שמצופה מגורמים כלכליים בסיסיים". הם משתמשים במודל דו-פקטורי עם גורמי בטא משתנים בזמן, הכולל פקטור אמריקאי (תשואת S&P 500) ופקטור אזורי, כדי לבודד שאריות (שוקים אידיוסינקרטיים) ולמדוד קורלציות עודפות.

בניתוח נתונים מ-1980 עד 1998 על 22 מדינות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית, נמצאו קורלציות ממוצעות: 0.587 בין אירופה לארצות הברית, 0.432 בין אמריקה הלטינית לארצות הברית, ו-0.146 בין אסיה לארצות הברית. הפקטור האמריקאי הסביר כ-30% מהשונות באירופה, אך פחות באמריקה הלטינית (מתחת ל-20% בחלק מהמדינות). 

במשבר מקסיקו 1994-1995 לא נמצאה הדבקה: שינוי בקורלציית השאריות היה 0.004 - לא משמעותי. לעומת זאת, במשבר אסיה בשנים 1998-1997, קורלציות השאריות זינקו פי שניים באסיה, מה שמעיד על הדבקה מעבר לגורמים כלכליים.