התרגיל של טסלה - מספרת לנו שהיא מורידה מחירים, אבל משיקה מודל חדש לדגם "טסלה 3" במחיר יקר
הדגם החדש של טסלה 3, מכונית הדגל חברת טסלה, הוצג אתמול. השינויים לעומת הדגם הישן גדולים - מדובר על שינויים של 50% ברכיבים הכוללים של מודל 3, כאשר מדובר על שינויים בצורה של הרכב, הוא יהיה יותר קרוב לרכבים אחרים בעיצוב הבסיסי מאשר המודל הקודם. הפנסים הקדמיים והאחוריים יעברו שינויים גדולים גם עיצוביים וגם פונקציונליים, תא המטען גדל במעל 20% ל-694 ליטר.
טסלה מודל 3 החדשה
אפילו הגלגלים נראים אחרת וזאת כדי להביא לעלייה בטווח הנסיעה כאשר לצד שיפור שוטף ביכולות הסוללה וברכיבים האחרים, טווח הנסיעה יעלה בעד 10% ועשוי להגיע ל-515 קילומטר בדגם הבסיסי. בגרסת ה-LR הטווח יעלה ל-629 ק"מ - כ-5% לעומת המצב הקודם. הרכבים גם יהיו מהירים יותר - יוכלו להגיע למהירות של 201 קילומטר לשעה לדגם הסטנדרטי ו-225 לדגם ה-LR.
צריך להיזהר קצת עם טווחי נסיעה רשמיים, בפועל בגלל חום מזג אוויר, שחיקה וסיבות נוספות, הטווח שהיצרן מנפנף בו, הוא לא הטווח בשטח. לא הבדלים מאוד גדולים, אבל זה יכול להגיע ל-10%.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל החדש של טסלה 3 שונה גם בעיצוב הפנימי. התאורה שונה - תאורת LED, ההגה עם כפתורי מגע ולא כפתורים פיזיים כפי שהיה במודל קודם; המסך שימושי יותר והתווסף מסך חדש לנוסעים מאחור.
הזכוכיות בתא הנוסעים הן זכוכיות אקוסטיות וזה אמור להפחית את הרעשים הנכנסים בשיעור משמעותי וכל זה כשהנסיעה בטסלה כבר היום היא הנסיעה השקטה ביותר מבין כל הרכבים האחרים.
כמה תעלה טסלה החדשה בישראל?
טסלה עדכנה כי המודל החדש כבר זמין למכירה בישראל כשהרכבים יגיעו כבר בחודש אוקטובר. הכוונה בהשקה הזו בעולם בכלל וגם בישראל היא לתת מכה למתחרות הסיניות ו-BYD בראשן שמצליחות לתפוס נתח שוק הולך וגדל. טסלה נאלצה להפחית מספר פעמים את המחירים לרכבים בשל התחרות מול יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות, אך בינתיים זה לא עזר. המכירות שלה במגננה ורואים את זה באיבוד נתח שוק.- פייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר
- קטאר מתעצמת במיזמי AI - עסקה של 20 מיליארד עם ברוקפילד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
אז היא מצפה שהמודל החדש יעזור להתמודד מול החברות הסיניות, אבל המחיר של הרכב דווקא יעלה בעד 7%. הגרסה הסטנדרטית תעלה 206 אלף שקל לעומת 192 של הגרסה הקודמת. גרסת ה-LR תתחיל במחיר של 243 אלף שקל, עלייה צנועה יותר של כ-2%, אבל כל שדרוג יקפיץ את המחיר.
התרגיל של טסלה
טסלה נמצאת במקום הרביעי מתחילת השנה במכירות רכבים חשמליים בארץ. אכזבה גדולה שיכולה להשתנות במקביל להגעת המשלוחים באוקטובר. עם זאת, נזכיר שהרכבים הסיניים נותנים פייט גדול וגם הם השיקו רכבים חדשים לאחרונה ובמחירים נוחים יותר. כל זה כשברקע עליית מס הקנייה ובהתאמה מחיר הרכבים בינואר שנה הבאה. יש כאן בעצם חלון שבו הציבור יכול לקנות רכבים לפי מס הקנייה הנוכחי, לפני העלאת המס. כיום מוטל על רכב חשמלי מס קנייה של 20%,זה יעלה בינואר ל-35%. כל העלייה הזו צפויה להתגלגל על הלקוחות ומדובר בעלייה משמעותית שעשויה להיות כ-10%-15% במחיר לצרכן.
טסלה כאמור מורידה מחירים בלי הפסקה. מתחילת השנה היא הורידה מעל 5 פעמים מחירים וכשהיא עושה את זה לרוב זה מתחיל בסין - שם התחרות אינטנסיבית ביותר ועובר לכל העולם. רק לפני שבועיים דיווחה טסלה על הפחתה פעם שנייה בתוך פחות משבוע וזה תורגם גם לירידה במקומות נוספים בעולם. זה הגיע גם לישראל. הדגמים היוקרתיים שנמצאים במלאי מוצעים בנחה של בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל. כאשר היבואן לא יוכל להתחמק מהפחתת מחירים לאור הפחתה כוללת במחירי היצרן ולאור התחרות הקשה מצד היבואנים הסיניים.
ההנחות על דגם S ודגם X עם ההטבות שמתקבלות על הדרך מגיעות ל-100 אלף שקל. מדובר בהנחה של עד 12%. המודל המבוקשים והזולים יותר - מודל Y ומודל 3, לכאורה במחיר מחירון, אבל יש אפשרות למיקוח וצפויה בקרוב על רקע המגמה העולמית, הפחתה במחירים.
התחרות הגדולה ביותר של טסלה היא בסין מול יצרנים מקומיים. טסלה שמטרתה העיקרית היא לתפוס נתח שוק גדול ככל האפשר, מפחיתה מחיר כדי להגיע לחדירה גבוהה. בינתיים BYD מצמצמת את הפער העולמי במסירות מול טסלה.
אלא שטסלה משתמשת בטריק ידוע בעולם הרכב. היא מפחיתה את מחירי הרכבים, אבל את אלו שבמודלים ישנים. הפחתת מחירים למודלים ישנים ברגע שמושק מודל חדש הם לא רציניים - הם יוצרים אולי תדמית של חברה שמספקת הנחות, אבל מי יקנה מודל ישן כאשר יש מודל חדש?
והבעיה שהמודל החדש התייקר משמעותית. זה קצת מפתיע, אבל השאלה הגודלה אם המחיר הזה יחזיק? שוק הרכבים החשמליים תחרותי מאוד והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת. המגמה הזו לא צפויה להשתנות גם בהמשך השנה ובשנה הבאה, זו בשורה לאנשים שרוצים להתחדש ברכב חדש בזמן הקרוב והבינוני, אם כי, כאמור למעלה יש העלאת מס בינואר שתקפיץ את כל מחירי הרכבים החשמליים. כך שתהיה נהירה מוצדקת לרכישת רכבים בחודשים הקרובים ועל רקע זה, לא נראה שהיבואנים כאן יורידו את מחירי הרכב. הם ינצלו את העלאת המחירים בגלל המס לא לספק הנחות ואפילו להעלות מחירים.
- 7.הליטיום משאב מוגבל ללא פיתוח מרכיב חדש תהיה עצירה בגידו (ל"ת)שחף 02/09/2023 12:10הגב לתגובה זו
- המגיב 02/09/2023 17:54הגב לתגובה זואת הליתיום צריך להשאיר למכשירים קטנים (למשל - מכשירי שמיעה לכבדי שמיעה). למוצרים שהם כבדים מעצם היותם (למשל - מכוניות), יש להשתמש בנתרן, שיש לו תכונות כימיות וחשמליות זהות לליתיום.
- 6.עוד שנתיים רכב מימן של טיוטה יפיל את החשמליים. (ל"ת)שחף 02/09/2023 12:07הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 01/09/2023 17:26הגב לתגובה זולא מבין אנשים שרצים לקנות רכב שמרגיש כמו מעלית.אני אישית מתכוון להיות עם בנזין כל עוד זה חוקי.תהנו מהמעלית שלכם חח
- 4.נון 01/09/2023 16:02הגב לתגובה זובעוד מספר חודשים ייצרו מכוניות עם הסוללות החדשות בעלות יכולת של טעינה ב10 דקות למרחק 400 ק"מ. זה ירסק את השוק.
- עבריין 04/09/2023 11:47הגב לתגובה זויש הבדל עצום בין אפילו בין טכנולוגיה קיימת לבין מוצר מסחרי צפה לשיפור משמעותי באחוזים אבל לא לגיים צ'יינג'ר
- 3.כמה שטויות בכתבה אחת, כבעלים של טסלה 3 הטווח לא קר 01/09/2023 15:43הגב לתגובה זוכמה שטויות בכתבה אחת, כבעלים של טסלה 3 הטווח לא קרוב אפילו חמה שהיצרן רושם יש פעל של 30 אחוז בערך לטווח האמיתי
- טווח האפקטיבי אמית מודל 3 ..370 אז כעת 400 לא ביג דיל (ל"ת)שחף 02/09/2023 12:09הגב לתגובה זו
- 2.לילי 01/09/2023 14:55הגב לתגובה זונראה שאין קשר בין העלות למחיר . מוכרים בכמה שיכולים .
- 1.עצירת ההתיקרות רק ע''י הפסקת קנית רכב חשמלי (ל"ת)רון 01/09/2023 14:04הגב לתגובה זו
- לרון 01/09/2023 16:46הגב לתגובה זוקטנה מידי לרכב חשמלי הולך ותופח ומקורות חשמליים מידלדלים,סוף הקיץ אך בשנה הבאה בעייה חשמלית במקורות=הפסקות חשמל
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 0.92% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.
פייזרפייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר
פייזר יורה לכל הכיוונים בשוק תרופות ההרזייה שצפויה לצמוח בקצבים אדירים - גם פיתוחים פנימיים, גם רכישת חברות וגם שת"פ נוכחי עם החבר הסינית
פייזר חותמת על שיתוף פעולה ורישוי בלעדי גלובלי עם YaoPharma, חטיבה של קבוצת פוסון הסינית, לפיתוח, ייצור ומסחור של YP05002, תרופה ניסיונית לירידה במשקל. התרופה, בשלב 1 של ניסויים קליניים, מבוססת על אגוניסט לקולטן GLP-1 כמולקולה קטנה, ומצטרפת לאסטרטגיית החברה להרחבת נוכחותה בשוק הטיפול בהשמנה, שצפוי להגיע לשווי של 130 מיליארד דולר עד 2034.
על פי ההסכם, YaoPharma תשלים ניסוי קליני בשלב 1 באוסטרליה, ופייזר תקבל זכויות בלעדיות לפיתוח, ייצור ומסחור עולמי של YP05002 ושל אגוניסטים נוספים מבוססי GLP-1 של החברה הסינית. פייזר תשלם 150 מיליון דולר מראש, ועד 1.935 מיליארד דולר נוספים כתשלומי אבני דרך בפיתוח, אישורים רגולטוריים ומכירות, בתוספת תמלוגים מדורגים על הכנסות. ההסכם כולל גם זכויות וטרינריות.
המהלך מגיע חודש לאחר רכישת Metsera, סטארט-אפ אמריקאי להשמנה, בעסקה בשווי כולל של 10 מיליארד דולר, 7 מיליארד דולר במזומן ועד 3 מיליארד דולר נוספים דרך זכות ערך תלויה (CVR) הקשורה לשלוש אבני דרך קליניות ורגולטוריות. העסקה הזו השולמה לאחר תחרות הצעות עם נובו נורדיסק, שכללה התערבות של ועדת הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC). Metsera מביאה לפייזר ארבעה מועמדים קליניים: MET-097i, אגוניסט GLP-1 חודשי בשלב 3; MET-233i, אנלוג אמילין חודשי בשלב 1; אגוניסט GLP-1 אוראלי בשלב 1; ותוכניות מוקדמות נוספות.
פייזר נטשה לאחרונה שתי תרופות פנימיות: danuglipron, אגוניסט GLP-1 אוראלי, בעקבות בעיות סבילות ותופעות לוואי; ו-PF-05212389, לאחר תופעות לוואי חמורות בניסוי. עם זאת, החברה ממשיכה בפיתוח PF-07976016, אנטגוניסט GIPR בשלב 2, ותבדוק שילובים של YP05002 עם PF-07976016 ועם מועמדים אחרים, כולל מ-Metsera. שילובים אלה עשויים לשפר יעילות: ניסויים מוקדמים מראים ששילוב GLP-1 עם GIPR מפחית משקל ב-15%-20% יותר מאגוניסט GLP-1 בודד.
שוק הטיפול בהשמנה גדל בקצב של 13%-22% בשנה. ב-2025, השוק עמד על 25-35 מיליארד דולר, בעיקר בזכות מכירות של semaglutide (וויגובי של נובו נורדיסק, שגדלו ב-80% ל-8.7 מיליארד דולר) ו-tirzepatide (זפבאונד של אלי לילי, 2.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025). עד 2030, השוק צפוי להגיע ל-95-150 מיליארד דולר, עם 1.5 מיליארד מבוגרים הסובלים מהשמנה (BMI מעל 30) – 54% מהאוכלוסייה הבוגרת העולמית. ההוצאה הכלכלית השנתית על השמנה תגיע ל-4 טריליון דולר עד 2035, כ-3% מהתמ"ג העולמי. בארה"ב, 42% מהמבוגרים סובלים מהשמנה, והשוק המקומי לבדו צפוי להגיע ל-70 מיליארד דולר עד 2030.
