טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

התרגיל של טסלה - מספרת לנו שהיא מורידה מחירים, אבל משיקה מודל חדש לדגם "טסלה 3" במחיר יקר

טסלה הפחיתה מחירים לפני שבועיים, אבל עם השקת הדגם החדש של המודל המבוקש - טסלה 3 היא מעלה את המחיר ב-7%; האם המחיר הזה יחזיק, מתי הרכבים יגיעו לארץ (הפתעה) ולמה יהיה גל של ביקושים לרכבים חשמליים בחודשים הקרובים?
דור עצמון | (11)

הדגם החדש של טסלה 3, מכונית הדגל חברת טסלה, הוצג אתמול. השינויים לעומת הדגם הישן גדולים - מדובר על שינויים של 50% ברכיבים הכוללים של מודל 3, כאשר מדובר על שינויים בצורה של הרכב, הוא יהיה יותר קרוב לרכבים אחרים בעיצוב הבסיסי מאשר המודל הקודם. הפנסים הקדמיים והאחוריים יעברו שינויים גדולים גם עיצוביים וגם פונקציונליים, תא המטען גדל במעל 20% ל-694 ליטר.

טסלה מודל 3 החדשה 

  טסלה מודל 3 החדשה

אפילו הגלגלים נראים אחרת וזאת כדי להביא לעלייה בטווח הנסיעה כאשר לצד שיפור שוטף ביכולות הסוללה וברכיבים האחרים, טווח הנסיעה יעלה בעד 10% ועשוי להגיע ל-515 קילומטר בדגם הבסיסי.  בגרסת ה-LR הטווח יעלה ל-629 ק"מ - כ-5% לעומת המצב הקודם. הרכבים גם יהיו מהירים יותר - יוכלו להגיע למהירות של 201 קילומטר לשעה לדגם הסטנדרטי ו-225 לדגם ה-LR.

צריך להיזהר קצת עם טווחי נסיעה רשמיים, בפועל בגלל חום מזג אוויר, שחיקה וסיבות נוספות, הטווח שהיצרן מנפנף בו, הוא לא הטווח בשטח. לא הבדלים מאוד גדולים, אבל זה יכול להגיע ל-10%.

המודל החדש של טסלה 3 שונה גם בעיצוב הפנימי. התאורה שונה - תאורת LED,  ההגה עם כפתורי מגע ולא כפתורים פיזיים כפי שהיה במודל קודם; המסך שימושי יותר והתווסף מסך חדש לנוסעים מאחור. 

הזכוכיות בתא הנוסעים הן זכוכיות אקוסטיות וזה אמור להפחית את הרעשים הנכנסים בשיעור משמעותי וכל זה כשהנסיעה בטסלה כבר היום היא הנסיעה השקטה ביותר מבין כל הרכבים האחרים.

 

כמה תעלה טסלה החדשה בישראל?

טסלה עדכנה כי המודל החדש כבר זמין למכירה בישראל כשהרכבים יגיעו כבר בחודש אוקטובר. הכוונה בהשקה הזו בעולם בכלל וגם בישראל היא לתת מכה למתחרות הסיניות ו-BYD בראשן שמצליחות לתפוס נתח שוק הולך וגדל. טסלה נאלצה להפחית מספר פעמים את המחירים לרכבים בשל התחרות מול יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות, אך בינתיים זה לא עזר. המכירות שלה במגננה ורואים את זה באיבוד נתח שוק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אז היא מצפה שהמודל החדש יעזור להתמודד מול החברות הסיניות, אבל המחיר של הרכב דווקא יעלה בעד 7%. הגרסה הסטנדרטית תעלה 206 אלף שקל לעומת 192 של הגרסה הקודמת. גרסת ה-LR תתחיל במחיר של 243 אלף שקל, עלייה צנועה יותר של כ-2%, אבל כל שדרוג יקפיץ את המחיר.

התרגיל של טסלה

טסלה נמצאת במקום הרביעי מתחילת השנה במכירות רכבים חשמליים בארץ. אכזבה גדולה שיכולה להשתנות במקביל להגעת המשלוחים באוקטובר. עם זאת, נזכיר שהרכבים הסיניים נותנים פייט גדול וגם הם השיקו רכבים חדשים לאחרונה ובמחירים נוחים יותר.  כל זה כשברקע עליית מס הקנייה ובהתאמה מחיר הרכבים בינואר שנה הבאה. יש כאן בעצם חלון שבו הציבור יכול לקנות רכבים לפי מס הקנייה הנוכחי, לפני העלאת המס. כיום מוטל על רכב חשמלי מס קנייה של 20%,זה יעלה בינואר ל-35%. כל העלייה הזו צפויה להתגלגל על הלקוחות ומדובר בעלייה משמעותית שעשויה להיות כ-10%-15% במחיר לצרכן.

טסלה כאמור מורידה מחירים בלי הפסקה. מתחילת השנה היא הורידה מעל 5 פעמים מחירים וכשהיא עושה את זה לרוב זה מתחיל בסין - שם התחרות אינטנסיבית ביותר ועובר לכל העולם. רק לפני שבועיים דיווחה טסלה על הפחתה פעם שנייה בתוך פחות משבוע וזה תורגם גם לירידה במקומות נוספים בעולם. זה הגיע גם לישראל. הדגמים היוקרתיים שנמצאים במלאי מוצעים בנחה של בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל. כאשר היבואן לא יוכל להתחמק מהפחתת מחירים לאור הפחתה כוללת במחירי היצרן ולאור התחרות הקשה מצד היבואנים הסיניים.

ההנחות על דגם S ודגם X עם ההטבות שמתקבלות על הדרך מגיעות ל-100 אלף שקל. מדובר בהנחה של עד 12%.  המודל המבוקשים והזולים יותר - מודל Y ומודל 3, לכאורה במחיר מחירון, אבל יש אפשרות למיקוח וצפויה בקרוב על רקע המגמה העולמית, הפחתה במחירים.    

התחרות הגדולה ביותר של טסלה היא בסין מול יצרנים מקומיים. טסלה שמטרתה העיקרית היא לתפוס נתח שוק גדול ככל האפשר, מפחיתה מחיר כדי להגיע לחדירה גבוהה. בינתיים BYD מצמצמת את הפער העולמי במסירות מול טסלה.

אלא שטסלה משתמשת בטריק ידוע בעולם הרכב. היא מפחיתה את מחירי הרכבים, אבל את אלו שבמודלים ישנים. הפחתת מחירים למודלים ישנים ברגע שמושק מודל חדש הם לא רציניים - הם יוצרים אולי תדמית של חברה שמספקת הנחות, אבל מי יקנה מודל ישן כאשר יש מודל חדש? 

והבעיה שהמודל החדש התייקר משמעותית. זה קצת מפתיע, אבל השאלה הגודלה אם המחיר הזה יחזיק? שוק הרכבים החשמליים תחרותי מאוד והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת. המגמה הזו לא צפויה להשתנות גם בהמשך השנה ובשנה הבאה, זו בשורה לאנשים שרוצים להתחדש ברכב חדש בזמן הקרוב והבינוני, אם כי, כאמור למעלה יש העלאת מס בינואר שתקפיץ את כל מחירי הרכבים החשמליים. כך שתהיה נהירה מוצדקת לרכישת רכבים בחודשים הקרובים ועל רקע זה, לא נראה שהיבואנים כאן יורידו את מחירי הרכב. הם ינצלו את העלאת המחירים בגלל המס לא לספק הנחות ואפילו להעלות מחירים.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הליטיום משאב מוגבל ללא פיתוח מרכיב חדש תהיה עצירה בגידו (ל"ת)
    שחף 02/09/2023 12:10
    הגב לתגובה זו
  • המגיב 02/09/2023 17:54
    הגב לתגובה זו
    את הליתיום צריך להשאיר למכשירים קטנים (למשל - מכשירי שמיעה לכבדי שמיעה). למוצרים שהם כבדים מעצם היותם (למשל - מכוניות), יש להשתמש בנתרן, שיש לו תכונות כימיות וחשמליות זהות לליתיום.
  • 6.
    עוד שנתיים רכב מימן של טיוטה יפיל את החשמליים. (ל"ת)
    שחף 02/09/2023 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 01/09/2023 17:26
    הגב לתגובה זו
    לא מבין אנשים שרצים לקנות רכב שמרגיש כמו מעלית.אני אישית מתכוון להיות עם בנזין כל עוד זה חוקי.תהנו מהמעלית שלכם חח
  • 4.
    נון 01/09/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
    בעוד מספר חודשים ייצרו מכוניות עם הסוללות החדשות בעלות יכולת של טעינה ב10 דקות למרחק 400 ק"מ. זה ירסק את השוק.
  • עבריין 04/09/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
    יש הבדל עצום בין אפילו בין טכנולוגיה קיימת לבין מוצר מסחרי צפה לשיפור משמעותי באחוזים אבל לא לגיים צ'יינג'ר
  • 3.
    כמה שטויות בכתבה אחת, כבעלים של טסלה 3 הטווח לא קר 01/09/2023 15:43
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות בכתבה אחת, כבעלים של טסלה 3 הטווח לא קרוב אפילו חמה שהיצרן רושם יש פעל של 30 אחוז בערך לטווח האמיתי
  • טווח האפקטיבי אמית מודל 3 ..370 אז כעת 400 לא ביג דיל (ל"ת)
    שחף 02/09/2023 12:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לילי 01/09/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
    נראה שאין קשר בין העלות למחיר . מוכרים בכמה שיכולים .
  • 1.
    עצירת ההתיקרות רק ע''י הפסקת קנית רכב חשמלי (ל"ת)
    רון 01/09/2023 14:04
    הגב לתגובה זו
  • לרון 01/09/2023 16:46
    הגב לתגובה זו
    קטנה מידי לרכב חשמלי הולך ותופח ומקורות חשמליים מידלדלים,סוף הקיץ אך בשנה הבאה בעייה חשמלית במקורות=הפסקות חשמל
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd 104.51%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.

לא רק אלרגיות

מעבר לתחום האלרגיה, החברה פועלת לפיתוח טכנולוגיות נוספות המבוססות על אותו עיקרון יישומי. פלטפורמת T&T, הנמצאת בשלבים מוקדמים יותר, שואפת לאפשר העברת תרופות ישירות דרך חלל האף, בין השאר למצבי חירום רפואיים. גם תחום המניעה מפני נגיפים נשימתיים נמצא על שולחן הפיתוח.



החברה מדגישה כי הדרך לאישור מסחרי עוד ארוכה, אך טוענת שהתקדמות בייצור מוכיחה את היתכנות המוצר. לדבריה, ייצור מדורג יאפשר להעריך את המוכנות לקראת ניסויים ולקבל נתונים על יכולת ההרחבה. מדובר בשלב רגיש שבו חברות דומות רבות מתקשות לעבור משלב רעיוני ליישום תעשייתי.


אנבידיהאנבידיה

אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI

על הסכמי הסחר, התוצאות של השותפה פוקסקון, ובכמה היא תצמח בשנה הקרובה?

מנדי הניג |


מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 2.12%   מזנקת בשבוע האחרון - לאחר קפיצה של כ-2.1% אתמול, היא מוסיפה בטרום כ-0.2% ועולה למעל 184 דולר. על פניו - התחושה בשוק היא שהוסר לחץ רגולטורי גדול על יצוא שבבים, כך לפחות המסרים מהבית הלבן, ואם כך - השוק ייכנס לתנופת גידול אמיתית. זה עוד לא ברור ולא מובטח ויהיו זיגזגי עד לסגירת העניין כשלא ברור אם זה יחול על כל המדינות והיכן ובעיקר לא ברור מה יהיה הסחר וההסכמים מול סין. 

כך או אחרת, השותפה המרכזית של אנבידיה, פוקסקון, מדווחת על עלייה של כ-26% בהכנסות חודש נובמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד - על רקע גידול חזק במכירות של שרתי ענן ותשתיות רשת, כולל שרתי AI. הנתון הזה מגיע בדיוק בזמן שמספר חברות שרתים, ביניהן Hewlett Packard Enterprise (HPE), מציינות האטה זמנית בעקבות דחיות בפרויקטים - מה שמראה עד כמה שוק חומרת ה-AI עוד לא בשל ומול ביקוישם יש גם תנודתיות והשאלה הגדולה באמת היא אם היקף הצמיחה יישמר בשנה הקרובה?

ביקוש אמיתי למערכות אנבידיה

אנבידיה, ששולטת כיום ברוב שוק השבבים ל-AI, לא רק נהנית מהפופולריות של התחום - היא מנצלת אותה כדי לחזק את מעמדה, להגדיל תפוקה, ולרוץ קדימה במכירות ובפיתוחים כדי לשמר את היתרון שלה בשווקים. 

לאחרונה אמרה סמנכ"לית הכספים של החברה - סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"י וזה הרגיע את השוק מבועת AI ומעסקאות בתוך חברות ה-AI שעלולות להתברר שמנופחות. הסכום הזה יבטא צמיחה פנומנלית גם שנה הבאה - שעשויה לעלות על מחזור של 300 מיליארד דולר. קונסנזוס האנליסטים מדבר על 326 מיליארד דולר,  שזה מעל 50% מעל התחזית למכירות השנה. 

המשך שיתופי פעולה

חברת Fanuc היפנית, אחת המובילות בעולם בייצור זרועות רובוטיות ומערכות אוטומציה תעשייתית, הרחיבה את פעילותה בתחום ה-AI באמצעות שיתוף פעולה חדש עם אנבידיה. במסגרת המהלך תאמץ פאנוק את פלטפורמת הסימולציה הרובוטית של אנבידיה ותשלב אותה בתוכנות הפיתוח והשליטה שלה. בנוסף, החברה תעבוד עם ספקי תוכנה אחרים כדי לאפשר פיתוח רובוטים מתקדמים יותר — כאלה שמסוגלים לזהות פקודות קוליות, למנוע פגיעה בבני אדם ולנהל מעקב מדויק אחרי חלקים בתנועה.