טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

טסלה שוב מורידה מחירים בסין - האם זה יגיע לשוק המקומי?

כמה מכוניות מכרה טסלה עד כה מתחילת השנה, מדוע כרוך סיכון בהוזלת המחירים, ועל מה המשקיעים ישימו דגש בדוחות הבאים? וגם האם המתחרות יורידו מחירים בעקבותיה?
דור עצמון | (4)

ענקית הרכב החשמלי (EV) טסלה TESLA INC מודיעה - שוב - על הוזלת מחירי המכוניות בסין. מדובר בצעד שמעלה שאלות מחדש בנוגע למלחמות המחירים והביקוש לרכבים חשמליים במדינה שמהווה את השוק הגדול בעולם למכוניות חדשות. אבל לא רק שם, טסלה הורידה את מחירי הרכבים קרוב ל-10 פעמים בשנה האחרונה, וכמעט תמיד זה התחיל בסין ועבר ליתר המקומות בעולם. גם לישראל. 

טסלה הוזילה מכוניות סדאן מסוימות מדגם 3 בסין בכ-8,000 יואן, כ-1,100 דולר. יתרה מכך, המחירים לגרסאות ארוכות הטווח והביצועים של רכב הקרוסאובר דגם Y ירדו ב-14,000 יואן, כ-2,000 דולר. המחיר של דגם Y לטווח ארוך מתחיל כעת בסין בכ-300,000 יואן, כ-41,400 דולר. בתחילת 2023, דגם Y לטווח ארוך החל בכ-358,000 יואן, כ-49,400 דולר. גרסת הביצועים של דגם Y מתחילה כעת בכ-350,000 יואן, כ-48,300 דולר, לאחר שהתחילה את השנה בכ-398,000 יואן, כ-55,000 דולר. מדובר בירידה כוללת של כ-10% מתחילת השנה ושל כ-3%-5% בהורדה הנוכחית.  

ההוזלות מגיעות ימים לאחר ש-Zeekr, מותג EV בבעלות ג'ילי (Geely), הורידה מחירים עבור רכב ה-Zeekr 001 הקרוסאובר שלה. המחירים לשלוש גרסאות של Zeekr 001 ירדו בכ-5,000 דולר בממוצע, ומחירי הבסיס נעים כעת בין כ-40,000 ל-52,000 דולר. עם זאת, קשה לומר אם טסלה הורידה מחירים בתגובה ל-Zeekr או לתנאי השוק בכלל. אחרי הכל., שוק הרכבים החשמליים הוא שוק שבו התחרות העצומה והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת וזה לא צפוי להשתנות גם בהמשך השנה. המותגים הסיניים הם האגרסיביים ביותר בהורדות המחירים והם הצליחו לתפוס נתח שוק גדול גם מחוץ לסין. טסלה לא יכולה להיות אדישה, אבל בינתיים המתחרה הגדולה שלה - BYD סוגרת את הפער בעולם בצעדי ענק והיא מובילה גם בשוק הישראלי. 

עד כה, הביקוש הסיני ל-EV היה יציב בשנת 2023 - הודות להורדת המחירים. עד יולי נמכרו כ-3 מיליון רכבי סוללה חשמליים (BEVs), עלייה של כ-23% משנה לשנה. רכבי אנרגיה חדשים, הכוללים רכבי BEV והיברידית פלאג-אין, היוו כמעט 36% מכלל מכירות המכוניות החדשות ביולי, עלייה של כ-0.2% מיוני. עד יולי, Zeekr מכרה כ-55,000 רכבי BEVs, שזה אמנם רק 2% מהשוק אבל זו עלייה של כ-127% משנה לשנה. במחצית הראשונה של 2023 מכרה טסלה כ-294,000 רכבי BEVs בסין, עלייה של כ-50% מהשנה הקודמת.

נראה כי הביקוש אינו מהווה בעיה, אך הורדת מחירים מואצת מיצרניות הרכב, כולל טסלה, תעמיד את הביקוש במוקד העניין עבור המשקיעים בחודשים הקרובים. הוזלות נוספות יביאו גם דאגות חדשות לגבי הרווחיות. בעוד שהעלות לייצור כלי רכב ותמהיל המכירות חשובים, הורדת המחירים בדרך כלל לוחצת על שולי הרווח. זה היה המקרה של טסלה בשנת 2023 - שיעור הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני הגיע לקצת פחות מ-10%, ירידה של כמעט 15% לפני שנה.

עם זאת, הורדת המחירים הניבו כמה יתרונות - טסלה סיפקה שיא של 466,140 רכבים חשמליים ברבעון השני והיא עומדת בקצב לספק כ-1.8 מיליון רכבי חשמל ב-2023, לעומת 1.3 מיליון שסופקו ב-2022. העלייה החדה במסירות היא אחת הסיבות לכך שמניית טסלה הכפילה את עצמה עד כה מתחילת השנה, לעומת עליות של 16% ו-30%, בהתאמה, של ב-S&P 500 ובנאסד"ק.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קונילמל 15/08/2023 00:33
    הגב לתגובה זו
    היו מסתכלים על מי שיש טסלה כאילו זכה בלוטו ב10,000,000 זה היה ברמה שהסתכלו על טסלה יותר ממרצדס וב.מ.וו. עכשיו התהפכו היוצרות ומסתכלים על השכן עם הטסלה כמו על עוד מטומטם שמחיר הרכב שלו מחק ביום עוד כמה אלפים או עשרות אלפים...
  • רכב מאבד 30 אחוז ברגע שישבת בו. רכב זה לא השקעה (ל"ת)
    המגיב 15/08/2023 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דני 14/08/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
    את ההיברידית שלי רכשתי לפני שהעלו את המס..עכשיו הסינים אוכלים תלב שלא הזמינו בחסר חח
  • קונילמל 15/08/2023 00:30
    הגב לתגובה זו
    בטח אתה גמרת את המלאי והמחירים קפצו בגללך.
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


גיימי דיימון
צילום: Getty images Israel

"הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"

ג’יימי דיימון נפגש עם סנאטורים רפובליקנים וסיפק תובנות - "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך" 

צוות גלובל |

ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארצות הברית ג'יי.פי מורגן צ’ייס, הגיע ביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב.

דיימון, אחד הקולות המשפיעים ביותר בוול סטריט ובמערכת הבנקאות האמריקאית, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.

בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה,  טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך". מנהיג הרוב בסנאט, ג’ון טון, אמר לאחר הפגישה כי תמיד חשוב לקבל את הערכתו של דיימון לגבי התמונה המאקרו־כלכלית: “זה מוסיף נקודת מבט מהשטח של המערכת הפיננסית”.

עם זאת, ברקע הנתונים הכלכליים שהתפרסמו השבוע מצביעים על חולשה מתמשכת. התחלות הבנייה ירדו לרמה הנמוכה מאז מאי, על רקע עודפי מלאי בשוק הדיור שמאט את קצב העבודה של הקבלנים. בנוסף, סנטימנט הצרכנים ירד בספטמבר לשפל מאז מאי, בעוד הציפיות לאינפלציה לטווח ארוך טיפסו חודש שני ברציפות. המשמעות היא שהציבור האמריקאי פחות אופטימי, בעיקר בשל חששות לגבי שוק העבודה והמשך העליות במחירים.

דיימון התייחס גם לסוגיה רגישה נוספת, קשרי עבר של ג’יי.פי מורגן עם הפיננסייר המורשע ג’פרי אפשטיין. לדבריו, החברה “מצרה על כל קשר שהיה בעבר” ותשתף פעולה עם כל דרישה של הקונגרס בנושא.