טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

טסלה שוב מורידה מחירים בסין - האם זה יגיע לשוק המקומי?

כמה מכוניות מכרה טסלה עד כה מתחילת השנה, מדוע כרוך סיכון בהוזלת המחירים, ועל מה המשקיעים ישימו דגש בדוחות הבאים? וגם האם המתחרות יורידו מחירים בעקבותיה?
דור עצמון | (4)

ענקית הרכב החשמלי (EV) טסלה TESLA INC מודיעה - שוב - על הוזלת מחירי המכוניות בסין. מדובר בצעד שמעלה שאלות מחדש בנוגע למלחמות המחירים והביקוש לרכבים חשמליים במדינה שמהווה את השוק הגדול בעולם למכוניות חדשות. אבל לא רק שם, טסלה הורידה את מחירי הרכבים קרוב ל-10 פעמים בשנה האחרונה, וכמעט תמיד זה התחיל בסין ועבר ליתר המקומות בעולם. גם לישראל. 

טסלה הוזילה מכוניות סדאן מסוימות מדגם 3 בסין בכ-8,000 יואן, כ-1,100 דולר. יתרה מכך, המחירים לגרסאות ארוכות הטווח והביצועים של רכב הקרוסאובר דגם Y ירדו ב-14,000 יואן, כ-2,000 דולר. המחיר של דגם Y לטווח ארוך מתחיל כעת בסין בכ-300,000 יואן, כ-41,400 דולר. בתחילת 2023, דגם Y לטווח ארוך החל בכ-358,000 יואן, כ-49,400 דולר. גרסת הביצועים של דגם Y מתחילה כעת בכ-350,000 יואן, כ-48,300 דולר, לאחר שהתחילה את השנה בכ-398,000 יואן, כ-55,000 דולר. מדובר בירידה כוללת של כ-10% מתחילת השנה ושל כ-3%-5% בהורדה הנוכחית.  

ההוזלות מגיעות ימים לאחר ש-Zeekr, מותג EV בבעלות ג'ילי (Geely), הורידה מחירים עבור רכב ה-Zeekr 001 הקרוסאובר שלה. המחירים לשלוש גרסאות של Zeekr 001 ירדו בכ-5,000 דולר בממוצע, ומחירי הבסיס נעים כעת בין כ-40,000 ל-52,000 דולר. עם זאת, קשה לומר אם טסלה הורידה מחירים בתגובה ל-Zeekr או לתנאי השוק בכלל. אחרי הכל., שוק הרכבים החשמליים הוא שוק שבו התחרות העצומה והרצון של החברות לתפוס נתח שוק במקביל להאטה הכלכלית, גורם להורדת מחירים שוטפת וזה לא צפוי להשתנות גם בהמשך השנה. המותגים הסיניים הם האגרסיביים ביותר בהורדות המחירים והם הצליחו לתפוס נתח שוק גדול גם מחוץ לסין. טסלה לא יכולה להיות אדישה, אבל בינתיים המתחרה הגדולה שלה - BYD סוגרת את הפער בעולם בצעדי ענק והיא מובילה גם בשוק הישראלי. 

עד כה, הביקוש הסיני ל-EV היה יציב בשנת 2023 - הודות להורדת המחירים. עד יולי נמכרו כ-3 מיליון רכבי סוללה חשמליים (BEVs), עלייה של כ-23% משנה לשנה. רכבי אנרגיה חדשים, הכוללים רכבי BEV והיברידית פלאג-אין, היוו כמעט 36% מכלל מכירות המכוניות החדשות ביולי, עלייה של כ-0.2% מיוני. עד יולי, Zeekr מכרה כ-55,000 רכבי BEVs, שזה אמנם רק 2% מהשוק אבל זו עלייה של כ-127% משנה לשנה. במחצית הראשונה של 2023 מכרה טסלה כ-294,000 רכבי BEVs בסין, עלייה של כ-50% מהשנה הקודמת.

נראה כי הביקוש אינו מהווה בעיה, אך הורדת מחירים מואצת מיצרניות הרכב, כולל טסלה, תעמיד את הביקוש במוקד העניין עבור המשקיעים בחודשים הקרובים. הוזלות נוספות יביאו גם דאגות חדשות לגבי הרווחיות. בעוד שהעלות לייצור כלי רכב ותמהיל המכירות חשובים, הורדת המחירים בדרך כלל לוחצת על שולי הרווח. זה היה המקרה של טסלה בשנת 2023 - שיעור הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני הגיע לקצת פחות מ-10%, ירידה של כמעט 15% לפני שנה.

עם זאת, הורדת המחירים הניבו כמה יתרונות - טסלה סיפקה שיא של 466,140 רכבים חשמליים ברבעון השני והיא עומדת בקצב לספק כ-1.8 מיליון רכבי חשמל ב-2023, לעומת 1.3 מיליון שסופקו ב-2022. העלייה החדה במסירות היא אחת הסיבות לכך שמניית טסלה הכפילה את עצמה עד כה מתחילת השנה, לעומת עליות של 16% ו-30%, בהתאמה, של ב-S&P 500 ובנאסד"ק.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קונילמל 15/08/2023 00:33
    הגב לתגובה זו
    היו מסתכלים על מי שיש טסלה כאילו זכה בלוטו ב10,000,000 זה היה ברמה שהסתכלו על טסלה יותר ממרצדס וב.מ.וו. עכשיו התהפכו היוצרות ומסתכלים על השכן עם הטסלה כמו על עוד מטומטם שמחיר הרכב שלו מחק ביום עוד כמה אלפים או עשרות אלפים...
  • רכב מאבד 30 אחוז ברגע שישבת בו. רכב זה לא השקעה (ל"ת)
    המגיב 15/08/2023 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דני 14/08/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
    את ההיברידית שלי רכשתי לפני שהעלו את המס..עכשיו הסינים אוכלים תלב שלא הזמינו בחסר חח
  • קונילמל 15/08/2023 00:30
    הגב לתגובה זו
    בטח אתה גמרת את המלאי והמחירים קפצו בגללך.
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?

מרכישות של בנקים מרכזיים ועד לריצה של משקיעים להצטייד במתכת שהוכיחה "אצירת ערך" לאורך ההיסטוריה; מה הגורמים שעומדים מאחורי הראלי ועד כמה הוא עוד יימשך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה זהב כסף

הזהב טיפס לשיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, בראלי מרשים שמושך אחריו את כל שוק המתכות היקרות. גם הכסף, הפלטינה והפלדיום קבעו שיאים, כשהכסף עלה השנה בכ-150% והזהב ביותר מ-70% - ביצועים שלא נראו מאז 1979. מה מניע את העלייה הזו, ולמה דווקא עכשיו?


המתיחות בוונצואלה וגם הפד' דוחפים את הזהב למעלה

השילוב של סיכון גיאופוליטי וציפיות להורדות ריבית יצר סביבה אידיאלית למתכות היקרות. המתיחות המתגברת בוונצואלה, כולל צעדים אמריקאיים סביב תנועת מכליות נפט. ארצות הברית החריפה לאחרונה את הלחץ על משטרו של ניקולס מדורו, בין היתר באמצעות צעדים שמגבילים תנועת מכליות נפט וניסיון לצמצם יצוא ונצואלי בשווקים הבינלאומיים. ונצואלה אולי לא שחקנית מרכזית כמו סעודיה או רוסיה, אבל כל פגיעה בזרימת הנפט מוסיפה חוסר ודאות לשוק שגם כך מתמודד עם סיכונים גיאופוליטיים רבים. הופכת את הזהב לנכס מפלט מבוקש.

המתיחות בוונצואלה מצטרפת לרצף של מוקדים עם חוסר יציבות: המלחמה באוקראינה, גם המתיחות באזור שלנו והאי-ודאות סביב מדיניות החוץ והסחר של ארצות הברית. כשהרבה חזיתות פתוחות במקביל, המשקיעים פחות בוחרים “מי צודק” ויותר מחפשים הגנה. זהב וכסף נכנסים בדיוק למשבצת הזו.

החשש המרכזי הוא לא רק מהלחצים על הנפט עצמו, אלא גם מהמסר. כשהעימותים עוברים לאנרגיה, המשקיעים מתחילים לתמחר תרחישים רחבים יותר, של סנקציות, תגובות נגד ושיבושים בשרשראות אספקה. זה מעלה את רמת הסיכון בכל הכלכלה הגלובלית, ודוחף משקיעים להקטין חשיפה לנכסים תנודתיים ולעבור לנכסי מקלט - כמו זהב ומתכות יקרות. במקביל, השוק מתמחר המשך הורדות ריבית בארצות הברית גם בשנה הבאה, לאחר שלוש הפחתות השנה. מכיוון שלזהב אין תשואה שוטפת, סביבת ריבית נמוכה מעניקה לו יתרון יחסי מול נכסים אחרים.

במסחר באסיה, הזהב נסחר סביב 4,489 דולר לאונקיה לאחר שנגע ב-4,526 דולר. הכסף הגיע לכ-72.2 דולר לאונקיה, והפלטינה התקדמה לכ-2,335 דולר, עם עלייה של למעלה מ-4% בפלדיום. מדד הדולר ירד בכ-0.2%, מה שמסייע למחירי סחורות המתומחרות בדולרים.