קספר
צילום: יוטיוב/Casper Sleep Inc

קספר עולה 25%; המלצת קנייה העירה אותה מהשינה

אנליסט הידוע בהמלצות השורט שלו פרסם המלצת קנייה על מניית קספר, המייצרת מזרנים ומצעים; עם זאת, החברה שורפת מזומנים ותמשיך כך בתקופה הקרובה
גלעד מנדל | (1)
נושאים בכתבה אינטר הנפקה

מניית חברת המזרונים CASPER SLEEP INC (סימול: CSPR) מזנקת 26% למחיר של 8.8 דולר לאחר שקיבלה המלצת קנייה מהאנליסט סת' באשם מחברת ההשקעות וודבוש, שנתן לה מחיר יעד של בין 10 דולר ל-10.5 דולר.

 

באשם נחשב לאנליסט שורט מפורסם. הוא לא פירט באריכות מדוע נתן את ההמלצה המדוברת אלא רק אמר ש"החברה כעת מנסה להגדיל את נתח השוק שלה והמותג המוכר שלה יכול לעזור להביא לקוחות נוספים".

 

חברת קספר הונפקה בפברואר של שנה שעברה והמסחר בה נפתח לפי מחיר של 13.5 דולר למניה, כאשר מיד לאחר פתיחת המסחר המניה צללה וירדה בתוך כמה שבועות בודדים למחיר של 3 דולר למניה – ירידה של יותר מ-75% אחוז ממחיר הפתיחה. לאחר הירידה עלתה מניית החברה מעט, אך בשנה האחרונה המניה נסחרה ללא עניין של ממש מצד השוק.

 

הירידה במניה נובעת מכך שהיה מדובר יותר ב"הנפקת טרנד במחיר מופקע" (החברה מציגה עצמה כחברת "כלכלת שינה") מאשר באמת הנפקה של עסק אמיתי מרוויח. ההכנסות של קספר  אמנם צמחו בשלוש השנים האחרונות בקצב שנתי של 11.6% - אבל החברה עדיין הפסדית ולמרות הצמיחה אינה מצליחה לצמצם משמעותית את ההפסד התפעולי שלה, שהסתכם לסך של 82 מיליון דולר בשנת 2020.

קספר הגיעה להנפקה כאשר היא כבר כמעט ללא הון עצמי, שכן זה שנשרף במהלך שנות הפעילות, וכאשר את קו האשראי האחרון שלה לתקופה של 4 שנים, היא גייסה לפי ריבית של 10.5%. הריבית על נטילת אותה ההלוואה ל-4 שנים מקו האשראי מוצמדת לפריים עם אופציות בחינם למלווה, תשלום מראש של 8% מהכסף שהיא תלווה ועוד עמלה של 1.5% שהחברה שילמה על עצם נטילת החוב – בקיצור, ההנפקה הייתה המוצא האחרון שלה.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חיים 26/04/2021 18:16
    הגב לתגובה זו
    כמעט ולא רואים שום כתבה על חברות מפסידות הרוב המוחלט של הכתבות שלכם רק על עולות ומצליחות וזה אומר דרשני
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.