גיימסטופ
צילום: Google Street View

שוב הרצת מניות? גיימסטופ מזנקת ב-53%

מניית AMC עלתה ב-21%
לימור זילבר | (2)
נושאים בכתבה אינטר גיימסטופ

במרכז העליות היום בוול סטריט, שוב מככבת מניית קמעונאית משחקי הווידאו גיימסטופ (סימול: GME) שזינקה ב-53% למחיר של 184 דולר למנייה.

אז מה קורה הפעם למניית החברה? האם ייתכן שהראלי ההיסטורי שבו המניה של החברה הגוססת עלתה בלמעלה מ-1,000% בינואר – יחד עם ראלי במניות AMC, בלאקברי (BB), בד בת' אנד ביונד (BBBY) ועוד – שוב חוזר אלינו? המניה עלתה אתמול ביום המסחר ב-120% והיום ב184%. מניית AMC עלתה ב-21%. או שאולי בכלל מדובר בהרצת מניות דרך בוטים?  

רק ביום שלישי האחרון, דיווחה החברה על הדוחות השנתיים שלה ועל רווח נקי מתואם ברבעון הרביעי של כ-91 מיליון דולר או 1.34 דולר למנייה, זאת לעומת כ-84 מיליון דולר (1.27 דולר למנייה) בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 8%. הנתון היה נמוך יותר מהתחזית של האנליסטים (לכתבה המלאה). זו מן הסתם, ממש לא לא הסיבה שהמנייה קופצת. היא הייתה אמורה לרדת והיא אכן ירדה, במשך יומיים.

לפי רויטרס, הסיבה לקפיצות במניית גיימסטופ, AMC ועוד כמה חברות האהובות על חברי פורום הימורי וול סטריט ב"רדיט" הוא חברי הפורום, שהחליטו שוב להריץ מניות ולרוכש מניות שערכן היה נמוך ביום הסגירה לפניכן. ביום רביעי מניית גיימסטופ ירדה ב-32%  ונסחרה בכ-159 דולר למניה. אז האם עוד פעם העדר קונה מניות של חברות שלא שוות את המחיר שלהן כדי "להביא את המכה"? כבר סיפרנו לכם שצריך להיזהר מהמניות ההזויות האלו ושזה לא ימשיך להצליח- כי מישהו יידע לעשות על העדר הזה סיבוב.

המנייה שעולה עומדת גם בניגוד מוחלט למה שקורה בהנהלת גיימסטופ. בדוחות הכספיים שפורסמו השבוע דיווחה החברה על עזיבה מאסיבית של 8 מתוך 13 חברי הדירקטוריון, שהודיעו על פרישתם ולא נמצא להם מחליף. משהו רקוב מאוד אם כולם עוזבים בלי סיבה נראית לעין. החברה ציינה בדוחותיה כי העזיבה "ייתכן ותשפיע על ביצועי החברה, הפוקוס האסטרטגי שלה או יכולת החברה לתת ערך לבעלי המניות".

לפי האתר מוטלי פול, אי אפשר להתעלם מהמאמצים של המשקיע המיליארדר ובעל השליטה החדש בגיימסטופ, ריאן כהן ממייסדי Chewy Inc, שמעוניין להפוך את הקמעונאית לחברת סחר אינטרנטי שיכולה להתחרות בענקיות הקמעונאות וולמארט וטארגט. כנראה שעל הדרך, הוא גם מנקה את צמרת החברה, כאשר עוד ועוד מנהלים בכירים מתפטרים ממנה וכעת גם חברי הדירקטוריון, ייתכן על רקע חילוקי דיעות מקצועיים. חברה גוססת כבר אמרנו?

כזכור, מי שהניעה את השורט סקוויז המפורסם בהיסטוריה הייתה קבוצת המשקיעים הקטנים "הימורי וול סטריט" (Wall Street Bets) ברשת החברתית רדיט (Reddit). הראלי כבר הוביל לחקירה של משרד המשפטים האמריקאי ורשות ניירות ערך (SEC), שבו נתנו עדות כל בעלי העניין בפרשה, כולל הנהלת רובינהוד שנאלצה להגביל את המסחר במניות, לטענתה בשל בעיות סליקה שנבעו כתוצאה מהראלי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הבחור שמריץ אותה יגמור בכלא (ל"ת)
    אבי 27/03/2021 23:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קוקו 26/03/2021 10:59
    הגב לתגובה זו
    Hofv הכוכבת החדשה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.