גיימסטופ
צילום: Google Street View

סטופ למשחקים: ה-SEC חוקר אם היה תמרון שוק בפרשת גיימסטופ

על הכוונת של רשות ני"ע: השורטיסטים, רובינהוד, הרשת החברתית רדיט וכל השחקנים שהיו מעורבים בפרשה. החשש: קנסות כבדים למי שימצא אשם
ארז ליבנה | (3)

היו לא מעט אנשים שהרוויחו הרבה מאוד כסף סביב הראלי המטורף שחוותה מניית גיימסטופ (GME) בחודש שעבר – זה שהונע על ידי קבוצת "הימורי וול סטריט" ברשת החברתית רדיט (Reddit). כעת, לאחר שהחלה חקירה בנושא, נראה שלא מעט ראשים ייערפו בדרך; באופן סימבולי כמובן.

 

כזכור, בחודש שעבר המניה טסה, לאחר שקבוצת וול סטריט בטס גילתה שחברות השורטיסטים ביצעו נגד המניה שורט של 130% על המניה. המשקיעים הקטנים קנו את המניה ובעצם יצרו "שורט סקוויז" – מה שקורה שמניה נמצאת בשורט אבל מחירה מאמיר בכל זאת, כאשר כל השחקנים שומרים ומעמיקים על הפוזיציה שלהם, כשמי ששם את השורט מפסיד כסף כל עוד המניה עולה – שגרם להפסדים של למעלה מ-20 מיליארד דולר לחברות בוול סטריט.

>>מייקל ברי: "העליות בגיימסטופ לא טבעיות, מטורפות ופליליות"

>>"מה שקורה בגיימסטופ וב-AMC זו מלחמת מעמדות בארה"ב"

 

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) חוקרת לעומק את הפרשה בחשד לתמרוני שוק, אחד מהסעיפים החמורים ביותר במסחר במניות. החקירה נתפסת כמסר ברור של הממשל החדש לוול סטריט: גיימסטופ הייתה פרשת דרכים ואנחנו – בהינתן ואין דימוי הולם יותר – עוצרים את המשחק.

 

נכון להיום, חוקרים במחלק הפלילי של משרד המשפטים האמריקאי (DOJ) נמצאים בשלבים הראשונים של חקירה רחבת יריעה, בחשד למניפולציות של השוק. כחלק מהחקירה, בארה"ב מדווחים כי לאחרונה הוצא צו לפלטפורמה הדיגיטלית רובינהוד – מי שמובילה את המסחר המקוון לסוחרים הקטנים, לאחר שהייתה חלוצה של מודל הסחר ללא עמלות – בחשד שעברה עבירות לאחר שעצרה את האפשרות לסחור במניה.

 

החודש התראיינה המנהלת הזמנית של ה-SEC, אליסון הרן לי, שאמרה כי כבר מתקיימת חקירה "ממספר כיוונים שונים, כולם מאוד משמעותיים", לדבריה. היא אמרה שהם מתמקדים באופן ספציפי שברוקרים כמו רובינהוד עמדו ברגולציה, כשעצרו את המסחר במניות כמו גיימסטופ, בלאקברי (BB), בד בת' אנד ביונד (BBBY).

 

בלי קשר, לי אמרה שחמישי האחרון כי ה-SEC מחזיר לאחור חלק מהרגולציות שהגנו על חברות פיננסיות מפני עונשים נוספים, לאחר שכבר הגיעו להסדרים מול הרגולטורים. "המדיניות החדשה היא חזרה לעיסוק המרכזי, שמבטיח שבעתיד יהיה פוקוס על שמירה על המשקיעים, על השוק ועל השחקנים, נגד אלה שלא עומדים בלשון החוק".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

באותו יום שלי אמרה את הדברים, ה-SEC הודיע על עצירה במסחר במניית ספקטרסיינס (SpectraScience), חברה שפשטה רגל אבל מנייתה טסה בשל הייפ ברשתות החברתיות. "ייתכן ויש חשבונות ברשתות החברתיות שעוסקות בניסיון מכוון להעלות את מחיר המניה, של חברה שלא הגישה דוחות מאז 2017", נכתב בהודעה.

 

עצירת המסחר היא לא משהו חדשני וזה כבר נעה למעלה מ-100 פעמים ב-2020, אבל הפעם ה-SEC גם הוציא אזהרה. "משקיעים צריכים להיות מאוד זהירים כשמשקיעים על בסיס של ידיעות ברשתות החברתיות, במיוחד כשנראה שהתשואה מנותקת או לא קשורה לשום חדשות לגבי החברה או השוק שבה נמצאת", כתבה מליסה הודג'מן, ראש מחלקת אכיפה ב-SEC.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחד 15/02/2021 17:00
    הגב לתגובה זו
    איפה כל אלו שעשו שורט של 140%על gamestop. למה הם לא בכלא?
  • מלוין 16/02/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    השורטיסטים צריכים להענש
  • 1.
    האורווה ברחה מזמן מהסוסים... (ל"ת)
    עירוי 15/02/2021 15:51
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.