קורונה
צילום: depositphotos

תקווה חדשה: מחקר מצא שתרופת דקסמטסון מסייעת לחולים קשים בקורונה

מדענים היללו את הגילוי כפריצת דרך משמעותית, שסייעה ללפחות משליש מחולי הקורונה הקשים ביותר להחלים. האם התרופה הוותיקה תהפוך לטיפול סטנדרטי בחולים?
ארז ליבנה | (9)

מחקר חדש שבו השתמשו בתרופת דקסאמטסון (Dexamethasone) מצא כי הסטרואיד הנפוץ מסייע להורדת דלקות בחולים במחלות אחרות, מסייע גם לחולי קורונה קשים להחלים מהמחלה. באוניברסיטת אוקספורד, שלקחו חלק בניסוי, קוראים להפוך את השימוש בתרופה לטיפול סטנדרטי בחולים קשים.

 

התוצאות של המחקר, שפורסמו אמש, מראים כי לפחות שליש מהמטופלים בתרופה, מדובר בחולים הקשים ביותר בקורונה שנזקקו להנשמה, החלימו כתוצאה מהטיפול. המחקר בדק 2,100 מטופלים שקיבלו אקראית את הסטרואיד, מול 4,300 חולים שלא קיבלו. המחקר מצא כי הסטרואיד מציל 1 מתוך 8 מטופלים הזקוקים לסיוע נשימתי וכן מציל חולה 1 מתוך 25 מהחולים הזקוקים למכונת חמצן. לחולים שלא נזקקים לסיוע נשימתי או חמצן, התרופה אינה מסייעת כלל.

רק כדי להבין עד כמה התרופה הזו זמינה, ב-2016 התרופה הייתה בין 270 התרופות הנמכרות בארצות הברית עם למעלה ממיליון מרשמי רופא לתרופה. בשוק התרופות העצום, הנחשב לשוק המסחרי הגדול בעולם עם שווי שמוערך בלמעלה מ-3 טריליון דולר, מדובר בסטרואיד מאוד פופולרי. 

 

"חייבים להפוך את התרופה לסטנדרט טיפולי"

"זו תוצאה שמראה שאם ניתן לחולים קשים בקורונה, כאלה שנזקקים לסיוע נשימתי, את התרופה – אנחנו נוכל להציל חיים", אמר פרופ' מרטין לנדרי מאוניברסיטת אוקספורד, החוקר הראשי במחקר. "יהיה קשה מאוד לתרופה אחרת להראות תוצאות טובות יותר, בעיקר בשל העובדה שבפחות מ-64 דולר, ניתן לטפל ב-8 חולים ולהציל חיים", הוסיף.

 

החוקר הבכיר הנוסף, פיטר הורנבי, אמר ש"זו התרופה היחידה שהראתה כמורידה את אחוז התמותה בקרב חולים ואף מורידה את התמותה בצורה משמעותית. מדובר בפריצת דרך משמעותית, דקסאמטסון כבר נמצאת על המדפים וניתן להשתמש בה באופן מיידי כדי להציל חיים רבים".

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    טרוצקי אוה 17/06/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
    אני אחות בפנסיה....כבר לפני 3 חודשים כתבתי לתת סטרואידים נגד קורונה ..לא ראיתי בעבודתי בבית חולים תופעות לוואי קשות של התרופה .. לפחות לחולים הקשים .. אין מה להפביד...
  • 6.
    ירון 17/06/2020 18:00
    הגב לתגובה זו
    השתמשו בתרופה הזאתי, פרופסור רהב משיבא אמרה שהם השתמשו בתרופה הזאתי גם ככה בחולים קשים, סטרואידים זה משהו שמשתמשים במגוון רב של תופעות כולל התקפי לב ודברים אחרים, רוב הסיכויים שבכל המערב וגם בחלק מהמזרח נתנו א זה לחולים קשים, המחקר רק ראה שזה יעיל ואולי גרם למוות מיותר של הקבוצת ביקורת.
  • 5.
    עדיף כבר למות עם תופעות הלוואי שלה (ל"ת)
    Dd 17/06/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה שם חברה שמייצרת את התפופה הזו ? (ל"ת)
    א 17/06/2020 12:34
    הגב לתגובה זו
  • משקיע 11/07/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
    לטבע יש גירסה גנרית של התרופה. זו תרופה די זולה כך שלא ירוויחו מי יודע מה מהסיפור
  • בארץ זו חברת רקח - היא גם מהמעטות בעולם שמייצרות סטירו (ל"ת)
    הרופא 17/06/2020 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לילי 17/06/2020 12:11
    הגב לתגובה זו
    דלקת ויראלית נגרמת ע"י נגיף . הנגיף מגרה את מערכת החיסון לתקוף . התוצאה כרישי דם . לכן חשוב לקחת אספרין למניעת קרישי דם וקורטיזון למניעת תגובת יתר של מערכת החיסון .
  • 2.
    יוד בשורה שטותית שליש רק (ל"ת)
    רמי 17/06/2020 10:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סטרואידים משמשים להתקפות אסטמה קשות וזיהום אלרגי זמן רב (ל"ת)
    אין חדש תחת השמש 17/06/2020 10:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.