"יוון צועדת במסלול התנגשות חזיתית מול גוש האירו - הפתרון לא נראה באופק"
אופטימיות בקרב המשקיעים. המסחר בבורסות היבשת נפתח הבוקר (ה') בעליות שערים מרשימות. מדדי אירופה מצויים במהלכו של ראלי עליות שהואץ לאחרונה בעקבות הודעות מרגיעות מכיוונו של הבנק המרכזי האירופי (ECB).
בתוך כך מדד ה פוטסי רושם עליות, ומדדי ה דאקס וה- CAC 40 0% מאבדים מערכם.
הבנק המרכזי הדגיש את מחויבותו להמשיך וליישם את התוכנית להרחבה כמותית ביבשת. כמו כן, במספר כלי תקשורת זרים פרסמו ביומיים האחרונים ידיעות כי חלה התקדמות מסוימת בשיחות בין ממשלת יוון לנציגי האירו בנוגע להסדר חובה של יוון.
הבנק המרכזי האירופי דיווח אתמול כי תוכנית ה-QE לרכישה חוזרת של אג"ח בהיקף של 1.1 טריליון אירו יצאה לדרך ועובדת כשורה. בתוך כך, רשם האירו שפל של 12 שנה מול הדולר וירד לרמה של 1.06 דולרים לאירו 1. בכך משלים האירו מהלך ירידות של כ-22% מתחילת 2015. לכתבה המלאה.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגוף ליציבות באירופה (ESM) אישר כי יינתן סיוע של 555 מיליון אירו ליוון, החלטה זו תעניק ליוון מרווח נשימה מסוים בטווח הקצר. הסיוע חד פעמי זה מתגמד לעומת תשלום חוב בסך 8 מיליארד אירו שחל בחודש זה - מתוכו חוב של 1.5 מיליארד אירו לקרן המטבע העולמית.
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב-דש התייחס בשיחה עם Bizportal למשבר האירופי ואמר כי "יוון ממשיכה לצעוד במסלול התנגשות חזיתית מול גוש האירו והפתרון לא נראה באופק". זבז'ינסקי המשיך ואמר כי "תרחיש שלפיו המגעים בין יוון לקברניטי הגוש ייכשלו נותרו יחסית גבוהים, יחד עם זאת קיים אינטרס הדדי להגיע להסדר קבע בין המדינות".
סנדיסקזינקה יותר מ-500% בשנה: כיצד הפכה סנדיסק לאחת המניות הבולטות בוול-סטריט?
פחות משנה לאחר שהחלה להיסחר מחדש כחברה עצמאית, מניית יצרנית זיכרונות הפלאש סנדיסק SanDisk Corp. 1.39% זינקה במאות אחוזים והפכה לאחת מהמניות המבוקשות בקרב המשקיעים המעוניינים להיחשף למהפכת הבינה המלאכותית. מאז החלה להיסחר בפברואר במחיר של 36 דולר למניה, טיפסה מניית סנדיסק לשער של כ־238 דולר, עלייה של יותר מ־500%. גם בשבוע האחרון נמשכה המגמה, לאחר שדוחות חזקים של מיקרוןMicron Technology, Inc 3.48% ,אחת המתחרות הגדולות בתחום, חיזקו את הסנטימנט בענף כולו.
סנדיסק אינה שחקנית חדשה. החברה נסחרה בוול סטריט משנת 1995 ועד 2016, אז נרכשה בידי ווסטרן דיגיטל. השנה הושלם הפיצול בין השתיים, וסנדיסק חזרה לפעול כחברה עצמאית והפעם בסביבה עסקית שונה לחלוטין מזו שעזבה לפני כמעט עשור.
הביקוש לזיכרונות פלאש זינק עם התרחבות עומסי העבודה של בינה מלאכותית, ובעיקר עם ההשקעות הכבדות בתשתיות מחשוב, מרכזי נתונים ושירותי ענן. במקביל, היצע הזיכרונות נותר מוגבל יחסית, תוצאה של קיצוצי השקעות שבוצעו בענף בשנים קודמות. השילוב בין ביקוש גובר להיצע הדוק יצר תנאים תומכים לעליית מחירים ולהתרחבות מרווחים. האנליסטים מעריכים כי סנדיסק נהנית מהדינמיקה הזו באופן מובהק, במיוחד בזכות חשיפה גבוהה לשוקי האחסון הארגוניים.
האנליסטים אופטימיים במיוחד
בבנצ’מרק אקוויטי ריסרץ’ מעריכים כי התנאים החיוביים אינם זמניים. לדברי האנליסט מארק מילר, הסביבה העסקית החזקה צפויה להימשך גם מעבר ל־2026. בעקבות זאת העלה בית ההשקעות את תחזיות הרווח וההכנסות של סנדיסק לשנים הקרובות והותיר המלצת קנייה למניה. לפי התחזיות של בנצ’מרק, סנדיסק צפויה להציג רווח מתואם של כ־13 דולר למניה ב־2026 על הכנסות של כ־10.5 מיליארד דולר, עלייה חדה לעומת 2025. ב־2027 צפוי הרווח, לפי ההערכות, לטפס לכ־20 דולר למניה על הכנסות של כ־13 מיליארד דולר.
- אורקל טיפסה 7%, נייק נפלה 10.5%; המדדים ננעלו בעליות עד 1.3%
- הנאסד״ק עלה ב-1.4%; מיקרון זינקה ב-10%, טראמפ מדיה טסה ב-42%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם בסיטי נוקטים קו אופטימי, ואף חריף יותר. האנליסטים בבנק ההשקעות צופים כי הרווח המתואם של סנדיסק עשוי להתקרב ל־26 דולר למניה ב־2027, ומציבים למניה יעד מחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי. בסיטי מדגישים במיוחד את תחום כונני ה־SSD הארגוניים, המשמשים מרכזי נתונים. פעילות זו עדיין מהווה חלק קטן יחסית מהכנסות סנדיסק, אך נתפסת כבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, על רקע דרישות הביצועים של יישומי בינה מלאכותית.

לולולמון עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני?
הזינוק במניה מגיע על רקע דוחות טובים מהצפוי, הודעת פרישת המנכ"ל ולחץ גובר לשינוי אסטרטגי, אך החברה עדיין מתמודדת עם האטה במכירות, תחרות גוברת ושאלות פתוחות לגבי הנהגתה העתידית
לולולמון Lululemon Athletica 1.54% נכנסת לתקופה רגישה, שבה שילוב של האטה עסקית, שינויי הנהגה ולחץ מצד משקיעים אקטיביסטים מציב סימני שאלה סביב עתיד המותג. החברה, שבעבר נחשבה לאחת החלוצות בעיצוב בגדי ספורט כלבוש יומיומי והחזיקה במעמד ייחודי בשוק ההלבשה, מתקשה בשנים האחרונות לשמר את קצב הצמיחה שאפיין אותה.
אל תוך המצב הזה נכנסה קרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג’מנט, שצברה החזקה בהיקף המוערך ביותר ממיליארד דולר בלולולמון. הקרן אינה מסתפקת בהבעת אי־שביעות רצון, אלא פועלת באופן אקטיבי להשפיע על זהות המנכ"ל הבא של החברה ועל כיוונה האסטרטגי, כאשר לפני כשבועיים הודיעה לולולמון כי המנכ"ל קלווין מקדונלד יסיים את תפקידו בסוף ינואר. ההודעה התקבלה בשוק כהכרה רשמית בכך שהחברה נדרשת לשינוי עומק, לאחר תקופה ממושכת של חולשה במכירות ולחץ תחרותי גובר.
נקודת כניסה אטרקטיבית
מבחינת אליוט, מדובר בנקודת כניסה אטרקטיבית. מניית לולולמון נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של כ־17, נמוך בכמחצית מהממוצע שלה בעשור האחרון. זאת, לאחר שמחיר המניה נחתך בכ־46% בשנה החולפת, מה שהוריד את שווי השוק של החברה לכ־24 מיליארד דולר. במשך שנים נהנתה לולולמון מתמחור שאפיין יותר חברות יוקרה מאשר יצרניות בגדי ספורט, ולעיתים אף נסחרה במכפילים גבוהים משל נייקי וקבוצת LVMH. גם כיום, חרף שחיקה בשולי הרווח התפעולי אל מתחת ל־20%, החברה נותרת רווחית מאוד ביחס לענף.
אליוט סבורה כי מקור הבעיה אינו בהיעדר ביקוש בסיסי, אלא בניהול ובהיעדר מיקוד. בהתאם לכך, הקרן מקדמת את ג’יין נילסן, לשעבר סמנכ"לית הכספים והתפעול של ראלף לורן, כמועמדת לתפקיד המנכ"לית. נילסן נחשבת לדמות בעלת משמעת תפעולית גבוהה וניסיון בהובלת תהליכי התייעלות מורכבים. במהלך כהונתה בראלף לורן הייתה נילסן שותפה למהלך של צמצום קווי מוצרים, חידוד זהות המותג והשבת תחושת היוקרה. אנליסטים בענף מציינים כי בתקופתה החברה קיבלה החלטות קשות, אך כאלה שהובילו לשיפור בביצועים וליותר מהכפלת מחיר המניה.
- אורקל טיפסה 7%, נייק נפלה 10.5%; המדדים ננעלו בעליות עד 1.3%
- הנאסד״ק עלה ב-1.4%; מיקרון זינקה ב-10%, טראמפ מדיה טסה ב-42%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה המרכזית היא האם גישה דומה תתאים גם ללולולמון. בשנים האחרונות ניסתה החברה להרחיב את קהל היעד שלה מעבר לליבת חובבי היוגה, במטרה להמשיך ולהציג צמיחה. המהלך כלל כניסה לתחומים חדשים, שלא כולם השתלבו היטב עם ערכי המותג. רכישת חברת הכושר הביתית Mirror הסתיימה בכישלון, ניסיונות לחדור לשוק ההנעלה לא המריאו, וקולקציות פנאי מסוימות זכו לביקורת, עד כדי כך שהמנכ"ל עצמו תיאר אותן כ"עייפות". גם מהלכים שיווקיים, כמו שילוב לוגואים של ה־NFL ודמויות דיסני, עוררו תהיות בקרב משקיעים וצרכנים.
