מנהיגי האיחוד נפגשים היום בבריסל - ינסו להסכים על תנאי האמנה וקרן החילוץ

שר האוצר הגרמני מאיים: גוש האירו לא יספק ליוון סיוע חדש במידה ולא תבצע את הצעדים הנדרשים. המסחר באירופה נפתח בירידות: מדד הדאקס משיל 0.7%
יעל גרונטמן | (3)

מנהיגי האיחוד האירופי יפגשו היום (ב') בבריסל לראשונה בשנת 2012 בנסיון להשלים את ההסכמים הקשורים למחיקת החובות של יוון ולבלום את המשבר הפיננסי המתחולל ביבשת ומאיים להמשיך לדרדר את הכלכלה.

המנהיגים יגיעו לבריסל בסביבות 15:00 (שעון ישראל) מתוך כוונה לסגור את הנקודות האחרונות הנדרשות לצורך גיבוש האמנה לפיקוח על משבר החובות האירופי, מהלך אותו מובילה גרמניה. בנוסף נדרשים מנהיגי האיחוד לאמץ את התנאים להקמתה של קרן חילוץ בהיקף של 500 מיליארד אירו.

בינתיים, ממשלת יוון והנושים הפרטיים של האג"ח היווניות הודיעו בסוף השבוע כי הם צפויים להשלים את העסקה בימים הקרובים, לאחר שהמחזיקים באג"ח היווניות אותתו כי יקבלו את דרישת הממשלה האירופית לתספורת גדולה יותר. על מנת להימנע מקריסה פיננסית, מחזיקי אגרות החוב של יוון נדחקו לפינה ונדרשו להסכים לתספורת של 50%, שתגזול מהם יותר מ-200 מיליארד אירו של חוב, דבר עליו כבר הסכימו באוקטובר.

"העובדה שבתחילת 2012 אנחנו עדיין מדברים על יוון מעידה על כך שלא הצלחנו להתמודד עם הבעיות שם" אמר שר האוצר הבריטי, גורג' אוסבורן במהלך הכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. לעומתו הנשיא הצרפתי סרקוזי נשמע אתמול אופטימי יותר בראיון טלוויזיוני כשאמר " אנו יכולים לומר בזהירות שאנו רואים אלמנטים של יציבות פיננסית בצרפת, באירופה ובעולם. אירופה כבר לא נמצאת על סף התהום".

לפני פגישת הפיסגה בבריסל, הופנתה תשומת הלב למשא ומתן שהתקיים בין ראש ממשלת יוון, לוקאס פפאדמוס ונציגות הנושים של החוב היווני. על פי הודעתו של ה-IIF המייצג את הנושים הפרטיים ביום שבת האחרון, "לאחר 3 ימים של שיחות באתונה - שני הצדדים קרובים להסכם". נציין כי את התנאים בהסכם שירטט ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'או קלוד יונקר.

מקורב לשיחות מסר לבלומברג כי הנושים הפרטיים הלכו צעד אחד לכיוונה של יוון וכעת הם מוכנים לקבל ריבית ממוצעת בשיעור נמוך של 3.6% על האג"ח ל-30 שנה. זאת לעומת דרישתם ב-23 בינואר לריבית בשיעור מינימלי של 4.25%. ההצעה החדשה שוות ערך לתספורת בשיעור של 69% משווי ההנקי הנוכחי של החוב היווני.

ההסכם החדש שצפוי להיחתם עם הנושים מהמגזר הפרטי, דרוש ליוון על מנת לסלול לה את הדרך לתוכנית חילוץ שניה בהיקף של 130 מיליארד אירו מחברותיה באיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית. המדינה נזקקת לכספים טרם ה--20 במארס עת היא תצטרך לעמוד בתשלומים לבעלי האג"ח שלה בסך של 14.5 מיליארד אירו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אורי 30/01/2012 10:14
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל! הגמתם! כמה חזירים אפשר להיות עם הפרסומים שאתם דוחפים? דחפת את זה מכל הכיוונים. לפחות תנו אפשרות ללחוץ X.
  • צודק (ל"ת)
    גיא 30/01/2012 11:59
    הגב לתגובה זו
  • ימנה 30/01/2012 20:27
    את הכתבה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.