נייקי קופצת ב-6% - תשתף פעולה עם קים קרדשיאן
בפעם הראשונה אי פעם, ענקית הספורט תשתף פעולה עם חברה חיצונית על מנת להשיק מותג חדש - המשקיעים מגיבים בהתלהבות
מניית נייקי Nike Inc -3.7% קופצת ביותר מ-6% בעקבות הודעת החברה על שיתוף פעולה עם מותג ההלבשה Skims של קים קרדשיאן. השותפות החדשה, שתיקרא NikeSKIMS, צפויה להשיק קו ביגוד ספורט חדש לנשים באביב הקרוב בארצות הברית.
זהו צעד היסטורי עבור נייקי, שכן זו הפעם הראשונה בה החברה משתפת פעולה עם חברה חיצונית להשקת מותג חדש. הקולקציה תכלול ביגוד ספורט, הנעלה ואביזרים נלווים, המשלבים את הידע המדעי-ספורטיבי של נייקי עם "האובססיה לגוף הנשי" של Skims.
היידי אוניל, נשיאת תחום הצרכנות, המוצרים והמותג בנייקי, הדגישה כי "השותפות הזו מאחדת את המיטב משני המותגים ופותחת הזדמנות יוצאת דופן לשנות את התעשייה באמצעות התשוקה והמחויבות המשותפת שלנו לחדשנות."
אנה אנדרייבה,
אנליסטית בפייפר סנדלר, מציינת כי השווקים כבר זמן רב מבקשים מנייקי להגביר את קצב החדשנות שלה. האנליסטים טוענים כי המחסור במוצרים חדשים והשקות מותגים העיב על צמיחת המכירות של החברה ועל הגדלת נתח השוק שלה - מציאות שהמנכ"ל החדש, אליוט היל, הכיר בה.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- נייקי חושפת דור חדש של מוצרים חכמים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Skims, שהתחילה את דרכה כמותג הלבשה מעצבת לנשים, הפכה למתחרה משמעותית בשוק האופנה. החברה הרחיבה את פעילותה להלבשה תחתונה, בגדי פנאי, בגדי ים ואף הלבשת גברים. המוצרים הפופולריים ביותר שלה נמכרים לרוב תוך דקות ספורות, וזכו לקהל מעריצים נלהב במיוחד בקרב הצרכנים הצעירים. החברה הפרטית, ששוויה הוערך לאחרונה בכ-4 מיליארד דולר, צפויה להעניק לנייקי יתרון משמעותי בשוק הנשי, תחום שהיווה נקודת תורפה עבור ענקית הספורט לאורך השנים.
נייקי לקראת נקודת מפנה?
אנדרייבה רואה בהכרזה זו "צעד חיובי ויוצא דופן תחת ההנהגה החדשה של היל להאצת העסקים בתחום הנשים." היא שדרגה את המניה ל-Overweight בינואר, בטענה שהיל נוקט בצעדים הנכונים לתיקון המסלול. הזכייה בקהל הנשי היוותה אתגר משמעותי עבור נייקי, במיוחד בתחום ההלבשה, שם מותגים כמו Lululemon Athletica, Alo Yoga ו-Athleta שולטים בשוק. עסקי הנשים של נייקי הראו לאחרונה סימני התאוששות, אך הכנסת Skims לתמונה צפויה לסייע לנייקי לבסס אחיזה חזקה יותר בשוק.
ההודעה על השותפות משפיעה גם על המתחרים בשוק. מניית Lululemon, שירדה ב-4% מתחילת השנה וב-18% בשנה האחרונה, ממשיכה להיות מושפעת מחששות המשקיעים לאובדן נתח שוק למותגים עולים כמו Alo Yoga, Vuori, ועכשיו גם Skims.
- המהפך של קארוונה: מכמעט מחיקה ממסחר לכניסה ל-S&P 500
- קורוויב תגייס 2 מיליארד דולר בהנפקת חוב - המניה צונחת ב־6%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
המהלך של נייקי
מגיע בזמן קריטי עבור החברה. בשיחת הרווחים בדצמבר, המנכ"ל היל הודה כי "התנועה בערוצים הישירים של נייקי - דיגיטלי ופיזי - נחלשה בגלל חוסר בחדשנות במוצרים, ואיננו מספקים סיפורים מעוררי השראה." האנליסטים מאמינים כי השותפות החדשה עשויה להוות נקודת מפנה משמעותית
עבור החברה.
החברה מתכננת להשיק את הקולקציה הראשונה באביב הקרוב, כשהציפייה היא שהשילוב בין המומחיות הטכנולוגית של נייקי והאפיל האופנתי של Skims יצור מוצר ייחודי בשוק. בוול-סטריט סבורים כי אם השותפות תצליח, היא עשויה לשמש מודל לשיתופי
פעולה עתידיים בתעשיית האופנה והספורט, ולשנות את האופן שבו מותגי ספורט מסורתיים מתמודדים עם שוק האופנה המשתנה במהירות.
נייקי נסחרת כעת לפי שווי של 113 מיליארד דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-1% מתחילת השנה ונפלה ב-26% ב-12 החודשים האחרונים.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותהמהפך של קארוונה: מכמעט מחיקה ממסחר לכניסה ל-S&P 500
אחרי חשש לחדלות פירעון, צניחה של 99% במניה וביקורת חריפה מצד שורטיסטים, קארוונה הצליחה לייצב את פעילותה, להפחית חוב, לשפר רווחיות ולזנק באלפי אחוזים עד להפיכתה לחברה במדד היוקרתי
קארוונה Carvana 13.94% מציגה בימים אלה אחד מסיפורי המהפך הבולטים בוול סטריט: חברה שכמעט נמחקה מהמסחר לאחר קריסה של יותר מ־99% במניה והתרסקות בביקושים, הצליחה בתוך שלוש שנים להתייצב, לצמצם חוב, לשפר רווחיות ולהשיב לעצמה את אמון השוק עד לכדי הכללה במדד S&P 500 וזינוק של אלפי אחוזים בשווייה.
בסוף 2022 קארוונה עברה מירידה הדרגתית במכירות וחולשה בביקושים להתמוטטות מהירה בסנטימנט המשקיעים. המניה, שהייתה מהמובילות בגל הטכנולוגי־צרכני של תקופת הקורונה, הידרדרה למחירים שאיימו למחוק את שווייה כמעט לחלוטין מהמסחר. שילוב של ריביות גבוהות, האטה בשוק הרכב ומשבר תפעולי פנימי יצרו תחושה שהחברה לא תשרוד. המשבר נבע בין היתר מהתרחבות מהירה שבוצעה בשנים שלפני כן. בתקופת הקורונה, שבה שיבושי ייצור פגעו קשות בשוק הרכבים החדשים, לקוחות פנו בהמוניהם לשוק המשומשים. קארוונה נהנתה מזינוק בביקושים ומדפוסי רכישה מקוונים שהתאימו למודל שלה. אך במקביל, החברה הגדילה משמעותית את ההוצאות, לקחה חוב בהיקפים גדולים והרחיבה מלאים, צעדים שהפכו לבעייתיים כששוק הרכב החל להתייצב.
במקביל לנפילה בביקושים ולעלייה בעלויות המימון, החברה הוצפה בביקורת מצד אנליסטים ומשקיעים. אחת התקיפות המשמעותיות הייתה של חברת המחקר הינדנבורג, שהאשימה את קארוונה בהתנהלות חשבונאית בעייתית ובחיתום רשלני. הדו"ח גרם לתנודתיות חריפה נוספת במניה, והגביר את החשש שהחברה מצויה במסלול לחדלות פירעון. בשלב זה, מניית קארוונה נפלה לשפל של 3.72 דולר, מחיר שהעלה ספק לגבי יכולת ההישרדות של חברה שהייתה עד לא מזמן חלק מגל ההתלהבות סביב מסחר מקוון בענף הרכב. רבים בוול סטריט כבר ראו את החברה כ"זומבי", עסק שחי רק בזכות חוב חדש שמממן חוב ישן.
תוכנית ההבראה
על רקע המשבר העמוק שחוותה, קארוונה פתחה ב־2023 במהלך הבראה רחב שבא לייצב את פעילותה. החברה
צמצמה הוצאות, ביצעה פיטורים והתמקדה בהפחתת פעילויות שלא תרמו לליבה העסקית. במקביל, היא ניהלה מגעים עם נושיה שהסתיימו בהסדר חוב משמעותי, שאיפשר לדחות תשלומים ולהקטין את הלחץ הפיננסי בטווח הקצר. השילוב בין התייעלות תפעולית לבין התאמות מבניות בחוב יצר בסיס לתחילת
ההתאוששות.
