נייקי
צילום: טוויטר

נייקי קופצת ב-6% - תשתף פעולה עם קים קרדשיאן

בפעם הראשונה אי פעם, ענקית הספורט תשתף פעולה עם חברה חיצונית על מנת להשיק מותג חדש - המשקיעים מגיבים בהתלהבות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נייקי

מניית נייקי Nike Inc 0.46%  קופצת ביותר מ-6% בעקבות הודעת החברה על שיתוף פעולה עם מותג ההלבשה Skims של קים קרדשיאן. השותפות החדשה, שתיקרא NikeSKIMS, צפויה להשיק קו ביגוד ספורט חדש לנשים באביב הקרוב בארצות הברית.


זהו צעד היסטורי עבור נייקי, שכן זו הפעם הראשונה בה החברה משתפת פעולה עם חברה חיצונית להשקת מותג חדש. הקולקציה תכלול ביגוד ספורט, הנעלה ואביזרים נלווים, המשלבים את הידע המדעי-ספורטיבי של נייקי עם "האובססיה לגוף הנשי" של Skims.


היידי אוניל, נשיאת תחום הצרכנות, המוצרים והמותג בנייקי, הדגישה כי "השותפות הזו מאחדת את המיטב משני המותגים ופותחת הזדמנות יוצאת דופן לשנות את התעשייה באמצעות התשוקה והמחויבות המשותפת שלנו לחדשנות."


אנה אנדרייבה, אנליסטית בפייפר סנדלר, מציינת כי השווקים כבר זמן רב מבקשים מנייקי להגביר את קצב החדשנות שלה. האנליסטים טוענים כי המחסור במוצרים חדשים והשקות מותגים העיב על צמיחת המכירות של החברה ועל הגדלת נתח השוק שלה - מציאות שהמנכ"ל החדש, אליוט היל, הכיר בה.


Skims, שהתחילה את דרכה כמותג הלבשה מעצבת לנשים, הפכה למתחרה משמעותית בשוק האופנה. החברה הרחיבה את פעילותה להלבשה תחתונה, בגדי פנאי, בגדי ים ואף הלבשת גברים. המוצרים הפופולריים ביותר שלה נמכרים לרוב תוך דקות ספורות, וזכו לקהל מעריצים נלהב במיוחד בקרב הצרכנים הצעירים. החברה הפרטית, ששוויה הוערך לאחרונה בכ-4 מיליארד דולר, צפויה להעניק לנייקי יתרון משמעותי בשוק הנשי, תחום שהיווה נקודת תורפה עבור ענקית הספורט לאורך השנים.


נייקי לקראת נקודת מפנה?

אנדרייבה רואה בהכרזה זו "צעד חיובי ויוצא דופן תחת ההנהגה החדשה של היל להאצת העסקים בתחום הנשים." היא שדרגה את המניה ל-Overweight בינואר, בטענה שהיל נוקט בצעדים הנכונים לתיקון המסלול. הזכייה בקהל הנשי היוותה אתגר משמעותי עבור נייקי, במיוחד בתחום ההלבשה, שם מותגים כמו Lululemon Athletica, Alo Yoga ו-Athleta שולטים בשוק. עסקי הנשים של נייקי הראו לאחרונה סימני התאוששות, אך הכנסת Skims לתמונה צפויה לסייע לנייקי לבסס אחיזה חזקה יותר בשוק. 


ההודעה על השותפות משפיעה גם על המתחרים בשוק. מניית Lululemon, שירדה ב-4% מתחילת השנה וב-18% בשנה האחרונה, ממשיכה להיות מושפעת מחששות המשקיעים לאובדן נתח שוק למותגים עולים כמו Alo Yoga, Vuori, ועכשיו גם Skims.

קיראו עוד ב"גלובל"


המהלך של נייקי מגיע בזמן קריטי עבור החברה. בשיחת הרווחים בדצמבר, המנכ"ל היל הודה כי "התנועה בערוצים הישירים של נייקי - דיגיטלי ופיזי - נחלשה בגלל חוסר בחדשנות במוצרים, ואיננו מספקים סיפורים מעוררי השראה." האנליסטים מאמינים כי השותפות החדשה עשויה להוות נקודת מפנה משמעותית עבור החברה.


החברה מתכננת להשיק את הקולקציה הראשונה באביב הקרוב, כשהציפייה היא שהשילוב בין המומחיות הטכנולוגית של נייקי והאפיל האופנתי של Skims יצור מוצר ייחודי בשוק. בוול-סטריט סבורים כי אם השותפות תצליח, היא עשויה לשמש מודל לשיתופי פעולה עתידיים בתעשיית האופנה והספורט, ולשנות את האופן שבו מותגי ספורט מסורתיים מתמודדים עם שוק האופנה המשתנה במהירות.


נייקי נסחרת כעת לפי שווי של 113 מיליארד דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-1% מתחילת השנה ונפלה ב-26% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה

הנפקה אפשרית ב־2026 לפי שווי חסר תקדים, חזון מאדים שממשיך להניע את מאסק, ושאלות פתוחות לגבי פיזור הכוח בין אימפריית החברות שבשליטתו

שלמה גרינברג |

בהודעה של חברת SpaceX, שנחשפה על ידי בלומברג ביום שישי, מסרה SpaceX כי היא מתכוננת להנפקה אפשרית לציבור בשנת 2026 שתשמש למימון "קצב טיסה מטורף" עבור טילי ה-Starship שהיא מפתחת, מרכזי נתונים של בינה מלאכותית בחלל ובסיס על הירח. מאסק, כמנהגו, עושה זאת שוב, SpaceX, החברה שהקים ב-2001 במטרה להסיע אנשים להתיישבות במאדים (הרבה לפני טסלה ושאר ששת החברות המופלאות שהוביל מאז), שמייצרת רקטות ולווייני תקשורת, תונפק במהלך 2026, בשווי של כ-800 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בכל הזמנים. מאסק אגב, כאשר ייסד את החברה, אמר שמטרתו בחיים ליישב אנשים על מאדים ולדעתי כול מה שעשה מאז 2001 זה צעדים בכיוון, כולל טסלה.


כול מה שאני יכול לומר כרגע הוא שחבל שנותק בזמנו ההסכם בינו לבין מוביליי שהיה קושר אותו יותר מכפי שהוא קשור כיום לישראל. 800 מיליארד לחברה בת 24? והרי ברור לכול ברוקר בוול סטריט ומחוצה לה שאם השוק ימשיך בעוצמתו יחצה ערך החברה טריליון דולרים כבר ביום המסחר הראשון. מחיר המניה הצפוי יהיה בהנפקה $421. כמעט פי 2 ממחירה ביולי האחרון (אז $212) כשגייס בפרטי. מאסק עצמו, לפי בלומברג, חוזה שהחברה תיסחר לפי ערך של 1.5 טריליון. תחשבו לרגע שזה ערך שני בגודלו לחברת ארמקו הסעודית בעת הנפקתה וכמה כסף עושה החברה הסעודית בהשוואה לספייסX.


המקנאים כמובן כועסים/מלגלגים, שאיפת חייו של מאסק, כדבריהם, שהייתה ועדיין יישוב המאדים בבני אדם, "עלולה לפגועה ברווחיות החברה" לטענתם אבל ממגיבי רדיט על ההנפקה הבנתי שדורות ה- X Y Z, במיוחד שני האחרונים, מעוניינים במאדים הרבה יותר מאשר בכני השילוח של הטילים או בסטרלינג (אינטרנט מהחלל), שמהווה ההכנסה הגדולה של החברה, כך שהביקוש הקמעונאי, אם המצב בשוק יהיה כמו היום, ירקיע שחקים. "ההנפקה הזו", אמר ויל וויטהורן, יו"ר חברת Seraphim Space Investment והאיש שהוביל את Virgin Galactic של ברונסון, "אינה פחות מאירוע ססמי", תקשיבו לאיש ותבינו אילו אפשרויות נפתחות לתעשיית החלל כולה.


לתמונה נכנסת כמובן גם טסלה. אחרי הכול, מאסק שכנע את מועצת המנהלים של טסלה להעניק לו, על בסיס הצלחה במהלך העשור הבא, מניות TSLA בשווי טריליון דולרים. הסיבה העקרית, לצד האמונה הגדולה ביכולותיו של האיש, הייתה שזה יחייב את מאסק להתמקד בטסלה בעשור הבא אבל מאסק הוא היו"ר, המנכ"ל וגם המנהל הטכנולוגי של ספייסX אז איך זה מסתדר? ומה עם החברות האחרות שבבעלותו כמו חברת הבינה המלאכותית xAI, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת ממשק המוח-מחשב Neuralink וחברת בניית המנהרות The Boring Company, כ"א מהן יהלום בפני עצמו? זה לא יסתדר בצורה הנוכחית אבל מיזוג בין החברות של מאסק זו פעולה חוקית אמנם אבל קשה ביותר לבצוע, תשאלו את ChatGPT ותבינו. "האדם היחיד שיידע איך לצאת מהבעיה שהוא עצמו יצר זה מאסק ולי אין שום ספק שהוא היחיד שגם יודע איך להשביע את רצון כול בעלי המניות", אמרה בהזדמנות המעריצה הגדולה קאתי ווד שלטענתה מניית TSLA תגיע ל-2200 דולרים אז נחיה ונראה. לסיום, הפרופסור Scott Galloway, שאני עוד זוכר אותו כאנליסט במורגן סטנלי בשנות ה-80 ושכיום הוא פרופסור לשיווק באוניברסיטת NYU, סופר מצליח ונואם חשוב, מסביר מדוע הוא לא ישקיע בהנפקה, "המודל העסקי של מאסק אינו טוב, הוא הופך את כלי התקשורת למרכזי תוכן קיצוניים וסנסציוניים..." ולכן אינו מתעניין בהשקעה בהנפקה ראשונה של SpaceX.