חול המועד פסח: החרות האמיתית והמשמעות החקלאית של החגים
מהי המשמעות האמיתית של החרות, ואיך ניתן להשיג אותה באמת? מהם הסכנות שבחופש, ואיך התורה מתמודדת איתן? בשבת חול המועד פסח אנו נזכרים ביציאה הארוכה לחרות שנשמכה שנות דור, ובאופי החקלאי של חגי ישראל ומשמעותו
דצמבר 2010. הפגנות והתקוממויות עממיות שוטפות את טוניס ומצית גל של הפיכות בעולם הערבי: לוב, תימן, מצרים, מלחמת אזרחים בסוריה והפגנות והפרות סדר במדינות רבות נוספות, במה שיכונה האביב הערבי. ההפגנות הציתו תקווה שסוף סוף יגיעו החופש והדמוקרטיה גם לעולם הערבי. במבט לאחור, למרות שיפור מסוים, בעיקר במדינות צפון אפריקה, רוב מוחלט של העולם הערבי עדיין נתון למרותם של שליטים דיקטטורים וסובל מגירעון מובהק בזכויות אדם.
>>> מדור פרשת השבוע של ביזפורטל
כעשרים שנה קודם לכן, בינואר 1990, החלו הפגנות בליטא בדרישה לעצמאות המדינה מעול ברית המועצות, הצבא הסובייטי נשלח לדכא את המהומות, אולם אלו התפשטו לאסטוניה ולאחר מכן ללטביה ולמקומות רבים נוספים בברית המועצות ובעלות בריתה לגוש הקומוניסטי במה שהצית שרשרת של אירועים שהביאו בסופו של דבר לפרוק ברית המועצות כמעט שנתיים לאחר מכן, בדצמבר 1991, ולהתמוטטות הקומוניזם. במרחק של 30 שנה מאותם אירועים ניתן לומר שרוסיה לא באמת נהנית מדמוקרטיה וחרות. מדינות אחרות שהיו חברות לשעבר בברית המועצות או שהיו נתונות תחת השפעתה נמצאות במקומות שונים על הרצף הדמוקרטי החל מדיקטטורה גמורה (בלארוס) ועד מדינות חופשיות שאימצו באמת את ערכי הדמוקרטיה באופן מלא.
ניתן להצביע על מקומות נוספים בעולם בהם יש דמוקרטיה פורמלית אבל לא דמוקרטיה בפועל, שכן מנטליות לאומית של דמוקרטיה לא נקנית ביום אחד, וגם לא בשורה של הפגנות. לא במחי התקוממות עממית אחת ניתן לבטל מנטליות של עם שנבנתה במשך דורות ארוכים. יש צורך בתהליך ארוך של חינוך והתאמה, שכן מלבד ההשתעבדות הפיזית ישנה גם השתעבדות מנטלית רוחנית.
כך גם בנושא החרות שנקנתה לעם ישראל עם יציאתו מצרים, אותה אנו חוגגים בשבוע זה. כך מסביר רבי אברהם אבן עזרא את העובדה שעם ישראל לא יכל לקום להילחם נגד המצרים על שפת ים סוף: "יש לתמוה איך יירא מחנה גדול של שש מאות אלף איש מהרודפים אחריהם. ולמה לא ילחמו על נפשם ועל בניהם?" כלומר, מדוע עומד מחנה של 600 אלף גברים, צועק ובוכה ואיש לא מציע את האפשרות להילחם, לעמוד על נפשם ולהציל את חייהם?
- פס"ד: באטמ וכט טכנולוגיות כשלו מול בארות יצחק
- עוטף עזה מתרחב: תוכנית חדשה ל-24 אלף תושבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עונה האבן עזרא: "התשובה, כי המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו? והיו ישראל נרפים ואינם מלומדים למלחמה". כלומר, מנטליות העבד והרוח השפלה של העם לא איפשרה לפתח את האומץ והעוז הדרושים לעמוד כנגד המשעבד. אולי אפשר להוציא אם עם ישראל ממצרים, אבל לא את מצרים מעם ישראל, לפחות לא תוך שבוע שבועיים, והעם שיצא לחרות עדיין סובל ממנטליות של עבדים.
לכן, אומר האבן עזרא, יש צורך בתהליך השתחררות ארוך: "והשם לבדו... סבב (גרם ג.ט.) שמתו כל העם היוצא ממצרים הזכרים. כי אין כח בהם להלחם בכנענים עד שקם דור אחר דור המדבר שלא ראו גלות. והיתה להם נפש גבוהה". אמנם עם ישראל נדד במדבר כעונש על חטא העגל, אבל הייתה סיבה נוספת נסתרת לכך, כך לפי האבן עזרא. היה צורך שיתחלף דור שלם כדי לפתח מנטליות של חרות שתאפשר את הכניסה לארץ ישראל כעם חופשי בגופו וברוחו.
לכן, בחג הפסח אנו נוהגים לנסות להטמיע את ערכי החרות בעצמנו, ובעיקר בדור הבא. במהלך ליל הסדר נוקטים פעולות רבות שנועדו להמחיש ולחנך לכך שאנחנו "בני חורין". כך לדוגמה, יש לאכול את מאכלי הסדר המיוחדים כגון מצה או 4 כוסות ב"הסבה", כלומר בהישענות אחורה על צד שמאל. הסיבה לכך לפי הרמב"ם היא ש-"בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים... לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות והוא מיסב דרך חירות".
- ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
- וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה...
הלכות נוספות הקשורות ל"דרך חירות", נאמרו ביחס לקורבן פסח, אותו איננו יכולים להקריב כעת. "ספר החינוך", שנכתב לפני כשמונה מאות שנה על ידי מחבר לא ידוע, מסביר את הסיבה לכך שאוכלים קורבן פסח בצורה של צלי: "לפי שכך דרך בני מלכים ושרים לאכול בשר צלי...". זו גם הסיבה לאיסור לשבור עצם בקרבן פסח: "שאין כבוד לבני מלכים ויועצי ארץ לגרר העצמות ולשברם ככלבים". ישנם מנהגים והלכות נוספים שנועדו לקבע בנו "תודעת חרות", את ההבנה שאנו בני מלכים ובני חורין. אנו נוהגים מנהגים אלו במשך אלפי שנים, מה שסייע להחדיר את ההבנה הזו לאתוס הלאומי שלנו.
החדרת תודעת החרות בעם ישראל, אם כן, היא מאמץ חינוכי של דורות כשמדי שנה בשנה, גם בתקופות של שעבוד קשה ישבו מיליוני יהודים ודקלמו: "עתה בני חורין", שכן הצד השני של אותו מטבע הוא, שגם עבד יכול להיות בעל רוח של בן חורין, כפי שמסביר הרב קוק:
כלומר, בן החורין נאמן לעצמיותו ולא פועל על פי תכתיבים חיצוניים, ואילו העבד אינו נאמן לעצמיותו. יציאת מצריים מתחילה בט"ו ניסן את תהליך ההשתחררות מהשיעבוד המצרי. החרות הפיזית הושגה ביום אחד, אך השחרור מהמנטליות המצרית המשעבדת נמשכה במשך דורות, ובמידה מסוימת נמשכת גם כיום.
אולם היציאה לחרות טומנת בחובה את הסכנה של החלפת שעבוד בשעבוד. במקום השעבוד הפיזי והרוחני למצרים עלול עם ישראל לפתח שעבוד לחומריות. אם חרות משמעותה נאמנות לעצמיות, עבדות יכול להיות שעבוד האדם והתמכרותו להנאות החיים ולמטרות חומריות.
בעולם העתיק היו חגים רבים שנועדו לחגוג הצלחה חקלאית סביב עונות הקציר ואסיף התבואה, ואלו לעיתים קרובות היו הופכים למסיבות חשק חסרות מעצורים שמשקפות את השיעבוד הזה לשפע החומרי והכלכלי. סביב אותם תאריכים אנו חוגגים את חגי "שלושת הרגלים" – פסח, שבועות וסוכות. לא מדובר בצרוף המקרים, והראיה - התורה מקשרת ישירות את התאריכים האלו ללוח השנה החקלאי, בין השאר בפרשה שנקרא בשבת הקרובה.
השבת, שבת חול המועד, נקרא מתוך ספר שמות פרקים לג-לד. זהו אחד המקומות בהם התורה מורה לחגוג את שלושת הרגלים. כך נכתב בפסוקים:
חג השבועות מוזכר בפרוש כ"חג הקציר" בפסוק שראינו, ובפסוקים נוספים, שכן בתקופה זו של השנה, כחודשיים לאחר קציר השעורים, מתחיל קציר החיטים.
חג הסוכות מכונה "חג האסיף" שכן בו היו אוספים את התבואה שהתביישה במהלך הקיץ אל הבית לפני בוא הגשמים, כפי שנכתב במקום אחר: "וחג האסיף בצאת השנה, באספך את מעשיך מן השדה".
כאמור, שלושת התאריכים האלו קשורים באופן מובהק לאירועים חקלאיים שמסמלים שפע וברכה כלכלית. ימי הקציר והאסיף הם הימים בהם נהנה סוף סוף החקלאי מיגיע כפיו וחוגג את הצלחתו ואת השפע החומרי שהשיג. ימים אלו, כאמור, עלולים להפוך לימי הוללות ופריקת עול, וכך אכן קרה פעמים רבות.
המלבי"ם, הרב מאיר ליבוש בן יחיאל מיכל וויזר, מסביר שהתורה קשרה בכוונה את האירועים האלו עם החגים היהודיים, במטרה לתת משמעות שונה לאותם אירועים חומריים:
ניתן לומר, על גבי דברי המלבי"ם, שאין הכוונה שיש לבטל את המשמעות הטבעית של החגים בזמן השמחה על הברכה שבקציר, שכן התורה מדגישה את הפן החקלאי של השמחה פעמים רבות. התורה מבקשת לבנות על גבי המשמעות החומרית משמעות רוחנית. לא שעבוד לחומריות אלא שילוב של חומריות ורוחניות, שפע כלכלי וגשמי עם ברכה רוחנית.
- 2.פועלת 07/04/2023 12:11הגב לתגובה זו1. החירות היא ערך אותו רוצים אך קשה להשיג. 2. הברכה הנאמרת על מוצרי מזון חקלאיים (דגן, פרי וירק ומים) כול כולה מבקשת לעטוף את עבודת האדם ברוח אלוהית כדי לכבד בה את המאמץ המושקע והוא מנח על שולחננו. זו תמצית הדת.
- 1.הדיקטטור ואנשיו צריכים להתנצל היום בפני טייסי חילהאוויר (ל"ת)אזרח 07/04/2023 08:58הגב לתגובה זו

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
משרד הביטחון, חיל האוויר וחברת רפאל השלימו בהצלחה את הפיתוח של מערכת הלייזר רב העוצמה הראשונה בעולם שמוכנה לשימוש מבצעי. המערכת, שקיבלה את השם "אור איתן" לזכרו של סרן איתן אוסטר שנפל בקרב בדרום לבנון, הוכיחה את יכולותיה בסדרת ניסויים מתקדמת שארכה מספר שבועות בשדה ניסוי בדרום הארץ. הישג זה מעמיד את ישראל כמדינה הראשונה בעולם שמפעילה יכולת יירוט לייזר מבצעית.
הניסויים הוכיחו את יעילות המערכת כנגד מגוון איומים מבצעיים. במהלך הבדיקות, המערכת ביצעה יירוטים מוצלחים של רקטות, פצמ"רים ומל"טים בתרחישים שמדמים קרב אמיתי. זהו השלב הקריטי האחרון לפני מסירת המערכת לצה"ל עד סוף השנה, כאשר היא תשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל לצד כיפת ברזל, קלע דוד וחץ.
הפיתוח בוצע על ידי יחידת המו"פ במפא"ת, חברת רפאל כמפתחת הראשית, וחברת אלביט מערכות שמייצרת את מקור הלייזר. בפרויקט השתתפו גם תעשיות ביטחוניות נוספות כמו SCD ושפיר מערכות. המערכת מבוססת על טכנולוגיה ייחודית של "אופטיקה אדפטיבית" שפותחה ברפאל, המאפשרת קליעה יציבה, מרוכזת ומדויקת של קרן הלייזר.
המערכת מצוידת במכוון משודרג המאפשר טווח פעולה מרחיב, דיוק גבוהה ויעילות רבה. היתרון המרכזי שלה הוא היכולת לנטרל איומים במהירות הבזק באמצעות קרן לייזר ובעלות שולית זניחה לעומת מיירטים רקטיים. זוהי פריצת דרך טכנולוגית והנדסית ברמה עולמית שצפויה לשנות את משוואת ההגנה האווירית.
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה כבר הוכיחה את עצמה בקרב. כפי שפורסם במאי האחרון, דגמים מבצעיים של מערכות לייזר לטווח קצר מתוצרת רפאל פעלו לאורך המלחמה וביצעו עשרות יירוטים. כעת, עם הוכחת היכולת המבצעית של "אור איתן", צפויה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה באמצעות מערכות נשק לייזר לטווח ארוך.