חול המועד פסח: החרות האמיתית והמשמעות החקלאית של החגים
מהי המשמעות האמיתית של החרות, ואיך ניתן להשיג אותה באמת? מהם הסכנות שבחופש, ואיך התורה מתמודדת איתן? בשבת חול המועד פסח אנו נזכרים ביציאה הארוכה לחרות שנשמכה שנות דור, ובאופי החקלאי של חגי ישראל ומשמעותו
דצמבר 2010. הפגנות והתקוממויות עממיות שוטפות את טוניס ומצית גל של הפיכות בעולם הערבי: לוב, תימן, מצרים, מלחמת אזרחים בסוריה והפגנות והפרות סדר במדינות רבות נוספות, במה שיכונה האביב הערבי. ההפגנות הציתו תקווה שסוף סוף יגיעו החופש והדמוקרטיה גם לעולם הערבי. במבט לאחור, למרות שיפור מסוים, בעיקר במדינות צפון אפריקה, רוב מוחלט של העולם הערבי עדיין נתון למרותם של שליטים דיקטטורים וסובל מגירעון מובהק בזכויות אדם.
>>> מדור פרשת השבוע של ביזפורטל
כעשרים שנה קודם לכן, בינואר 1990, החלו הפגנות בליטא בדרישה לעצמאות המדינה מעול ברית המועצות, הצבא הסובייטי נשלח לדכא את המהומות, אולם אלו התפשטו לאסטוניה ולאחר מכן ללטביה ולמקומות רבים נוספים בברית המועצות ובעלות בריתה לגוש הקומוניסטי במה שהצית שרשרת של אירועים שהביאו בסופו של דבר לפרוק ברית המועצות כמעט שנתיים לאחר מכן, בדצמבר 1991, ולהתמוטטות הקומוניזם. במרחק של 30 שנה מאותם אירועים ניתן לומר שרוסיה לא באמת נהנית מדמוקרטיה וחרות. מדינות אחרות שהיו חברות לשעבר בברית המועצות או שהיו נתונות תחת השפעתה נמצאות במקומות שונים על הרצף הדמוקרטי החל מדיקטטורה גמורה (בלארוס) ועד מדינות חופשיות שאימצו באמת את ערכי הדמוקרטיה באופן מלא.
ניתן להצביע על מקומות נוספים בעולם בהם יש דמוקרטיה פורמלית אבל לא דמוקרטיה בפועל, שכן מנטליות לאומית של דמוקרטיה לא נקנית ביום אחד, וגם לא בשורה של הפגנות. לא במחי התקוממות עממית אחת ניתן לבטל מנטליות של עם שנבנתה במשך דורות ארוכים. יש צורך בתהליך ארוך של חינוך והתאמה, שכן מלבד ההשתעבדות הפיזית ישנה גם השתעבדות מנטלית רוחנית.
כך גם בנושא החרות שנקנתה לעם ישראל עם יציאתו מצרים, אותה אנו חוגגים בשבוע זה. כך מסביר רבי אברהם אבן עזרא את העובדה שעם ישראל לא יכל לקום להילחם נגד המצרים על שפת ים סוף: "יש לתמוה איך יירא מחנה גדול של שש מאות אלף איש מהרודפים אחריהם. ולמה לא ילחמו על נפשם ועל בניהם?" כלומר, מדוע עומד מחנה של 600 אלף גברים, צועק ובוכה ואיש לא מציע את האפשרות להילחם, לעמוד על נפשם ולהציל את חייהם?
- פס"ד: באטמ וכט טכנולוגיות כשלו מול בארות יצחק
- עוטף עזה מתרחב: תוכנית חדשה ל-24 אלף תושבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עונה האבן עזרא: "התשובה, כי המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו? והיו ישראל נרפים ואינם מלומדים למלחמה". כלומר, מנטליות העבד והרוח השפלה של העם לא איפשרה לפתח את האומץ והעוז הדרושים לעמוד כנגד המשעבד. אולי אפשר להוציא אם עם ישראל ממצרים, אבל לא את מצרים מעם ישראל, לפחות לא תוך שבוע שבועיים, והעם שיצא לחרות עדיין סובל ממנטליות של עבדים.
לכן, אומר האבן עזרא, יש צורך בתהליך השתחררות ארוך: "והשם לבדו... סבב (גרם ג.ט.) שמתו כל העם היוצא ממצרים הזכרים. כי אין כח בהם להלחם בכנענים עד שקם דור אחר דור המדבר שלא ראו גלות. והיתה להם נפש גבוהה". אמנם עם ישראל נדד במדבר כעונש על חטא העגל, אבל הייתה סיבה נוספת נסתרת לכך, כך לפי האבן עזרא. היה צורך שיתחלף דור שלם כדי לפתח מנטליות של חרות שתאפשר את הכניסה לארץ ישראל כעם חופשי בגופו וברוחו.
לכן, בחג הפסח אנו נוהגים לנסות להטמיע את ערכי החרות בעצמנו, ובעיקר בדור הבא. במהלך ליל הסדר נוקטים פעולות רבות שנועדו להמחיש ולחנך לכך שאנחנו "בני חורין". כך לדוגמה, יש לאכול את מאכלי הסדר המיוחדים כגון מצה או 4 כוסות ב"הסבה", כלומר בהישענות אחורה על צד שמאל. הסיבה לכך לפי הרמב"ם היא ש-"בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים... לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות והוא מיסב דרך חירות".
- האם ראש המוסד קיבל טובות הנאה מטייקון ולמה המשטרה לא חקרה?
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
הלכות נוספות הקשורות ל"דרך חירות", נאמרו ביחס לקורבן פסח, אותו איננו יכולים להקריב כעת. "ספר החינוך", שנכתב לפני כשמונה מאות שנה על ידי מחבר לא ידוע, מסביר את הסיבה לכך שאוכלים קורבן פסח בצורה של צלי: "לפי שכך דרך בני מלכים ושרים לאכול בשר צלי...". זו גם הסיבה לאיסור לשבור עצם בקרבן פסח: "שאין כבוד לבני מלכים ויועצי ארץ לגרר העצמות ולשברם ככלבים". ישנם מנהגים והלכות נוספים שנועדו לקבע בנו "תודעת חרות", את ההבנה שאנו בני מלכים ובני חורין. אנו נוהגים מנהגים אלו במשך אלפי שנים, מה שסייע להחדיר את ההבנה הזו לאתוס הלאומי שלנו.
החדרת תודעת החרות בעם ישראל, אם כן, היא מאמץ חינוכי של דורות כשמדי שנה בשנה, גם בתקופות של שעבוד קשה ישבו מיליוני יהודים ודקלמו: "עתה בני חורין", שכן הצד השני של אותו מטבע הוא, שגם עבד יכול להיות בעל רוח של בן חורין, כפי שמסביר הרב קוק:
כלומר, בן החורין נאמן לעצמיותו ולא פועל על פי תכתיבים חיצוניים, ואילו העבד אינו נאמן לעצמיותו. יציאת מצריים מתחילה בט"ו ניסן את תהליך ההשתחררות מהשיעבוד המצרי. החרות הפיזית הושגה ביום אחד, אך השחרור מהמנטליות המצרית המשעבדת נמשכה במשך דורות, ובמידה מסוימת נמשכת גם כיום.
אולם היציאה לחרות טומנת בחובה את הסכנה של החלפת שעבוד בשעבוד. במקום השעבוד הפיזי והרוחני למצרים עלול עם ישראל לפתח שעבוד לחומריות. אם חרות משמעותה נאמנות לעצמיות, עבדות יכול להיות שעבוד האדם והתמכרותו להנאות החיים ולמטרות חומריות.
בעולם העתיק היו חגים רבים שנועדו לחגוג הצלחה חקלאית סביב עונות הקציר ואסיף התבואה, ואלו לעיתים קרובות היו הופכים למסיבות חשק חסרות מעצורים שמשקפות את השיעבוד הזה לשפע החומרי והכלכלי. סביב אותם תאריכים אנו חוגגים את חגי "שלושת הרגלים" – פסח, שבועות וסוכות. לא מדובר בצרוף המקרים, והראיה - התורה מקשרת ישירות את התאריכים האלו ללוח השנה החקלאי, בין השאר בפרשה שנקרא בשבת הקרובה.
השבת, שבת חול המועד, נקרא מתוך ספר שמות פרקים לג-לד. זהו אחד המקומות בהם התורה מורה לחגוג את שלושת הרגלים. כך נכתב בפסוקים:
חג השבועות מוזכר בפרוש כ"חג הקציר" בפסוק שראינו, ובפסוקים נוספים, שכן בתקופה זו של השנה, כחודשיים לאחר קציר השעורים, מתחיל קציר החיטים.
חג הסוכות מכונה "חג האסיף" שכן בו היו אוספים את התבואה שהתביישה במהלך הקיץ אל הבית לפני בוא הגשמים, כפי שנכתב במקום אחר: "וחג האסיף בצאת השנה, באספך את מעשיך מן השדה".
כאמור, שלושת התאריכים האלו קשורים באופן מובהק לאירועים חקלאיים שמסמלים שפע וברכה כלכלית. ימי הקציר והאסיף הם הימים בהם נהנה סוף סוף החקלאי מיגיע כפיו וחוגג את הצלחתו ואת השפע החומרי שהשיג. ימים אלו, כאמור, עלולים להפוך לימי הוללות ופריקת עול, וכך אכן קרה פעמים רבות.
המלבי"ם, הרב מאיר ליבוש בן יחיאל מיכל וויזר, מסביר שהתורה קשרה בכוונה את האירועים האלו עם החגים היהודיים, במטרה לתת משמעות שונה לאותם אירועים חומריים:
ניתן לומר, על גבי דברי המלבי"ם, שאין הכוונה שיש לבטל את המשמעות הטבעית של החגים בזמן השמחה על הברכה שבקציר, שכן התורה מדגישה את הפן החקלאי של השמחה פעמים רבות. התורה מבקשת לבנות על גבי המשמעות החומרית משמעות רוחנית. לא שעבוד לחומריות אלא שילוב של חומריות ורוחניות, שפע כלכלי וגשמי עם ברכה רוחנית.
- 2.פועלת 07/04/2023 12:11הגב לתגובה זו1. החירות היא ערך אותו רוצים אך קשה להשיג. 2. הברכה הנאמרת על מוצרי מזון חקלאיים (דגן, פרי וירק ומים) כול כולה מבקשת לעטוף את עבודת האדם ברוח אלוהית כדי לכבד בה את המאמץ המושקע והוא מנח על שולחננו. זו תמצית הדת.
- 1.הדיקטטור ואנשיו צריכים להתנצל היום בפני טייסי חילהאוויר (ל"ת)אזרח 07/04/2023 08:58הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
