
חול המועד פסח: החרות האמיתית והמשמעות החקלאית של החגים
מהי המשמעות האמיתית של החרות, ואיך ניתן להשיג אותה באמת? מהם הסכנות שבחופש, ואיך התורה מתמודדת איתן? בשבת חול המועד פסח אנו נזכרים ביציאה הארוכה לחרות שנשמכה שנות דור, ובאופי החקלאי של חגי ישראל ומשמעותו
דצמבר 2010. הפגנות והתקוממויות עממיות שוטפות את טוניס ומצית גל של הפיכות בעולם הערבי: לוב, תימן, מצרים, מלחמת אזרחים בסוריה והפגנות והפרות סדר במדינות רבות נוספות, במה שיכונה האביב הערבי. ההפגנות הציתו תקווה שסוף סוף יגיעו החופש והדמוקרטיה גם לעולם הערבי. במבט לאחור, למרות שיפור מסוים, בעיקר במדינות צפון אפריקה, רוב מוחלט של העולם הערבי עדיין נתון למרותם של שליטים דיקטטורים וסובל מגירעון מובהק בזכויות אדם. >>> מדור פרשת השבוע של ביזפורטל כעשרים שנה קודם לכן, בינואר 1990, החלו הפגנות בליטא בדרישה לעצמאות המדינה מעול ברית המועצות, הצבא הסובייטי נשלח לדכא את המהומות, אולם אלו התפשטו לאסטוניה ולאחר מכן ללטביה ולמקומות רבים נוספים בברית המועצות ובעלות בריתה לגוש הקומוניסטי במה שהצית שרשרת של אירועים שהביאו בסופו של דבר לפרוק ברית המועצות כמעט שנתיים לאחר מכן, בדצמבר 1991, ולהתמוטטות הקומוניזם. במרחק של 30 שנה מאותם אירועים ניתן לומר שרוסיה לא באמת נהנית מדמוקרטיה וחרות. מדינות אחרות שהיו חברות לשעבר בברית המועצות או שהיו נתונות תחת השפעתה נמצאות במקומות שונים על הרצף הדמוקרטי החל מדיקטטורה גמורה (בלארוס) ועד מדינות חופשיות שאימצו באמת את ערכי הדמוקרטיה באופן מלא. ניתן להצביע על מקומות נוספים בעולם בהם יש דמוקרטיה פורמלית אבל לא דמוקרטיה בפועל, שכן מנטליות לאומית של דמוקרטיה לא נקנית ביום אחד, וגם לא בשורה של הפגנות. לא במחי התקוממות עממית אחת ניתן לבטל מנטליות של עם שנבנתה במשך דורות ארוכים. יש צורך בתהליך ארוך של חינוך והתאמה, שכן מלבד ההשתעבדות הפיזית ישנה גם השתעבדות מנטלית רוחנית. כך גם בנושא החרות שנקנתה לעם ישראל עם יציאתו מצרים, אותה אנו חוגגים בשבוע זה. כך מסביר רבי אברהם אבן עזרא את העובדה שעם ישראל לא יכל לקום להילחם נגד המצרים על שפת ים סוף: "יש לתמוה איך יירא מחנה גדול של שש מאות אלף איש מהרודפים אחריהם. ולמה לא ילחמו על נפשם ועל בניהם?" כלומר, מדוע עומד מחנה של 600 אלף גברים, צועק ובוכה ואיש לא מציע את האפשרות להילחם, לעמוד על נפשם ולהציל את חייהם? עונה האבן עזרא: "התשובה, כי המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו? והיו ישראל נרפים ואינם מלומדים למלחמה". כלומר, מנטליות העבד והרוח השפלה של העם לא איפשרה לפתח את האומץ והעוז הדרושים לעמוד כנגד המשעבד. אולי אפשר להוציא אם עם ישראל ממצרים, אבל לא את מצרים מעם ישראל, לפחות לא תוך שבוע שבועיים, והעם שיצא לחרות עדיין סובל ממנטליות של עבדים. לכן, אומר האבן עזרא, יש צורך בתהליך השתחררות ארוך: "והשם לבדו... סבב (גרם ג.ט.) שמתו כל העם היוצא ממצרים הזכרים. כי אין כח בהם להלחם בכנענים עד שקם דור אחר דור המדבר שלא ראו גלות. והיתה להם נפש גבוהה". אמנם עם ישראל נדד במדבר כעונש על חטא העגל, אבל הייתה סיבה נוספת נסתרת לכך, כך לפי האבן עזרא. היה צורך שיתחלף דור שלם כדי לפתח מנטליות של חרות שתאפשר את הכניסה לארץ ישראל כעם חופשי בגופו וברוחו. לכן, בחג הפסח אנו נוהגים לנסות להטמיע את ערכי החרות בעצמנו, ובעיקר בדור הבא. במהלך ליל הסדר נוקטים פעולות רבות שנועדו להמחיש ולחנך לכך שאנחנו "בני חורין". כך לדוגמה, יש לאכול את מאכלי הסדר המיוחדים כגון מצה או 4 כוסות ב"הסבה", כלומר בהישענות אחורה על צד שמאל. הסיבה לכך לפי הרמב"ם היא ש-"בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים... לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות והוא מיסב דרך חירות". הלכות נוספות הקשורות ל"דרך חירות", נאמרו ביחס לקורבן פסח, אותו איננו יכולים להקריב כעת. "ספר החינוך", שנכתב לפני כשמונה מאות שנה על ידי מחבר לא ידוע, מסביר את הסיבה לכך שאוכלים קורבן פסח בצורה של צלי: "לפי שכך דרך בני מלכים ושרים לאכול בשר צלי...". זו גם הסיבה לאיסור לשבור עצם בקרבן פסח: "שאין כבוד לבני מלכים ויועצי ארץ לגרר העצמות ולשברם ככלבים". ישנם מנהגים והלכות נוספים שנועדו לקבע בנו "תודעת חרות", את ההבנה שאנו בני מלכים ובני חורין. אנו נוהגים מנהגים אלו במשך אלפי שנים, מה שסייע להחדיר את ההבנה הזו לאתוס הלאומי שלנו. החדרת תודעת החרות בעם ישראל, אם כן, היא מאמץ חינוכי של דורות כשמדי שנה בשנה, גם בתקופות של שעבוד קשה ישבו מיליוני יהודים ודקלמו: "עתה בני חורין", שכן הצד השני של אותו מטבע הוא, שגם עבד יכול להיות בעל רוח של בן חורין, כפי שמסביר הרב קוק:
- 2.פועלת 07/04/2023 12:11הגב לתגובה זו1. החירות היא ערך אותו רוצים אך קשה להשיג. 2. הברכה הנאמרת על מוצרי מזון חקלאיים (דגן, פרי וירק ומים) כול כולה מבקשת לעטוף את עבודת האדם ברוח אלוהית כדי לכבד בה את המאמץ המושקע והוא מנח על שולחננו. זו תמצית הדת.
- 1.הדיקטטור ואנשיו צריכים להתנצל היום בפני טייסי חילהאוויר (ל"ת)אזרח 07/04/2023 08:58הגב לתגובה זו