קניות סופר
צילום: תמר מצפי
מאקרו כלכלה

מה מניע את האינפלציה בחודשים האחרונים ומתי היא הופכת למסוכנת?

אינפלציה היא מבורכת בשיעור מסוים ולצד חסרונות יש בה גם יתרונות; מה הבעיה עם האינפלציה של החודשים האחרונים והאם צריך להתרגש מזה? 
דר' אביחי שניר | (8)
נושאים בכתבה אינפלציה

בשבועות האחרונים יש הרבה כותרות מפחידות על כך שהאינפלציה מכה שנית. כשראיתי כמה מהכותרות על חזרתה של האינפלציה בארה"ב ובאירופה, חשבתי לרגע שחזרנו לתחילת שנות ה-1980 ולאינפלציה של 10 אחוזים בעולם ו-400 אחוזים בישראל. זה ממש לא המצב.

 

כשמסתכלים בתוך הכותרות רואים שהאינפלציה במרץ בארץ, באירופה, ובארה"ב אכן הייתה גבוהה יחסית, 0.6%–0.7%. אבל לפני שנכנסים להיסטריה, כדאי להסתכל על האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים. בארץ היא 0.2%, באירופה 1.3%, ובארה"ב 2.3%. בהחלט לא אינפלציה "מדאיגה".

למעשה, בבנקים המרכזיים בכל העולם המפותח מחכים כבר שנים שהאינפלציה תגיע לאזור ה-2%, ולכן מנקודת מבט של בנקאי בבנק מרכזי, העלייה של האינפלציה בכיוון הזה היא בדיוק מה שהרופא המליץ. אבל יש שתי בעיות עם העלייה הזאת באינפלציה.

הבעיה הראשונה היא שהאינפלציה עולה מהסיבה הלא נכונה. אינפלציה של כ-2% נחשבת לסימן טוב כי היא מעידה שהכלכלה עובדת בקצב גבוה, וכשהעבודה היא בקצב גבוה יש חיכוך שיוצר עליות מחירים. החיכוך מורכב מעובדים נוספים שמצטרפים לכוח העבודה ושעלות העסקתם מתגלגלת למחירים, ממוצרים חדשים שנכנסים לשוק והמחירים ההתחלתיים שלהם הם גבוהים יחסית, ומיצרנים שמגלים שאפשר להעלות מחירים כי לצרכנים יש כסף פנוי והביקושים גדלו.

אלא שכעת, חלק גדול מהעלייה במחירים נובעת מעלייה במחירים של חומרי גלם. העובדה שהעלייה באינפלציה בארץ בחודשים האחרונים דומה מאוד למה שקורה בארה"ב ובאירופה מצביעה על כך שלעליית המחירים יש גורמים משותפים. כלומר, העלייה במחירים לא מעידה בהכרח על כך שהיצרנים המקומיים מרגישים שהם צריכים ויכולים להעלות מחירים. היא מעידה שמחירי הנפט, התובלה והסחורות התייקרו, והיצרנים מגלגלים את הגידול בעלויות אל הצרכנים.

הסוג הזה של עליות מחירים הוא לא בהכרח סימן טוב לכלכלה המקומית, כי כל עוד עליות המחירים מגיעות מחו"ל, חו"ל, היצרנים לא מרוויחים מזה, והרווחים לא מתגלגלים לעובדים (ולמנהלים) שלהם. אם כי מכיוון שמדובר בישראל, אני בטוח שהיצרנים המקומיים ימצאו את הדרך להעלות את המחירים קצת יותר מהגידול בעלויות, אז יכול להיות שחלק מעליות המחירים הן בכל זאת טובות למישהו בארץ.

הבעיה השנייה היא שייתכן מאוד שזאת לא באמת אינפלציה. אינפלציה היא תהליך מתמשך של עליית מחירים. מה שאנחנו רואים כעת זה תיקון שמגיע אחרי שנה שבה המשק בארץ ובעולם דוכא באופן מלכותי. עסקים לא עבדו, סחורות לא יוצרו, אנשים צרכו הרבה פחות ממה שהם היו רגילים. כעת, כשהמשקים נפתחים, הצריכה חוזרת לנורמאלי בקצב די מהיר, אבל ההיצע לא גדל באותו קצב. קחו את הפנאי כמשל: המחירים של חופשות בארץ עולים כי התחרות מחו"ל היא למעשה לא קיימת.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כל עוד תהליך ההתאמה הזה נמשך, המחירים עולים. אבל זאת לא אינפלציה: זה תהליך של התאמת מחירים. זאת תהפוך להיות אינפלציה רק אם התהליך הזה יימשך גם אחרי שכל העסקים במשק (ובעולם) יחזרו לנורמאלי. בינתיים, לא נראה שזה המצב. אלא אם כן משהו דרסטי ישתנה בעולם, ברגע שדברים יחזרו לנורמאלי, גם המחירים יחזרו לדשדש. אז אפשר להבין למה הבנקים המרכזיים בעולם לא ממהרים להעלות ריבית ולא נערכים לאיום של אינפלציה. מבחינתם, האיום האמיתי הוא שמהר מאוד נחזור שוב לסביבה של אינפלציה של פלוס מינוס אפס.

 

>>> הצד החיובי של האינפלציה - תשחוק את החוב של החברות ותגדיל רווחיםהפחד הגדול מאינפלציה הוא בשל קריסה של הבורסות במקביל לעלייה באינפלציה; אבל אינפלציה גבוהה (ומרוסנת) יכולה להיות טובה לחברות ולבורסות

>>> האם האינפלציה תהיה הברבור השחור שיוריד את השווקים? מה הקשר בין אינפלציה למחירי המניות, האם הפד צפוי להמשיך לרכוש אג"ח אמריקאיות והאם האינפלציה צפויה לעלות?

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    צבי נוי 25/04/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    א. אינפלציה פירושה גידול בכמות הכסף, עליית המחירים היא תופעת לוואי. ב. כשזוכרים את הגדרתה הנכונה של אינפלציה מבינים שהגורם האמיתי ליצירתה הוא הבנק המרכזי והממשלה. ג. השיבושים בשרשרת הייצור והאספקה בעקבות הקורונה אלו רק זרזים להתפרצות האינפלציה. ד. כמו שכתבו לפניי - היא אף פעם לא טובה: שוחקת חסכונות, מעלה מחירי נכסים ושוחקת חובות ובכך מגדילה אי שוויון, גורמת אי יציבות, וקשה מאוד לשליטה.
  • 7.
    נגידי השקר דואגים לע 24/04/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    משפצים דוחות והכל כדי לשמר ריבית אפסית ודאגה לניפוח נכסי עשירים בורסה ונדלן
  • 6.
    ועכשיו המשכנתאות יעלו (ל"ת)
    בבי 24/04/2021 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תמים 24/04/2021 15:47
    הגב לתגובה זו
    אינלפציה זה לא דבר טוב, לא חשוב מה הסיבה. רצוי מאד מחירים יציבים.
  • 4.
    תמים 24/04/2021 14:22
    הגב לתגובה זו
    אינלפציה זה לא טוב, וגם דפלציה לא טוב. מה שטוב זה מחירים יציבים לאורך זמן. בלי הפתעות.
  • 3.
    דוב 24/04/2021 12:54
    הגב לתגובה זו
    כי לא הגיוני שיש כאלה עליות כשהכלכלה סגורה. כנראה אנחנו באמת בעידן חדש שבו אין ירידות בבורסה וחייבים לשים כסף על מניות יקרות רק כדי לשמור על כוח הקניה. לצערי בשבוע הבא אצטרף גם כן לעדר כי לא נראה שהבועה הולכת להתפוצץ בשנים הקרובות
  • 2.
    רבקה 24/04/2021 12:53
    הגב לתגובה זו
    יש לי שאלות למחבר הכתבה: 1. איך אתה מגדיר אינפלציה? 2. האם להדפסת הכספים הרבה כיום יש תפקיד באינפלציה? 3. איזה יתרון יש לי כאדם פרטי, כשקורית אינפלציה? לפי מה שאני יודעת כח הקניה שלי נשחק אז מדוע שיהיה לי איכפת אם בעלי חוב כגון חברות ומדינות יקטינו את חובם? 4. מהיכן המספרים שהבאת בכתבה?
  • 1.
    כשמשחקים באש האינפלציה אל תתפלאו שמישהו ישרף. (ל"ת)
    אני 24/04/2021 12:40
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.