אמבולנס חירום מגן דוד אדום
צילום: לילך צור
משבר הקורונה

לכולם ברור שהמשק בשעת חירום, חוץ מ...הממשלה

ירון חנן, מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום"הימנעות מהכרזת מצב חירום פוגעת בתהליכי קבלת החלטות, ביעילות המענה שניתן לאוכלוסיות שונות ולירידת אמון הציבור"

משבר הקורונה העלה בקרב ארגונים ומדינות בעולם את שאלת המוכנות למצבי חירום. בישראל מתקיים ויכוח נוקב בשאלת המוכנות של בתי החולים ומערך החירום הרפואי להתמודדות עם המצב הלא שיגרתי ולא צפוי שיצר משבר הקורונה. טענה דומיננטית אחת היא כי בתי החולים ומערך שירותי הבריאות חסרים את הכלים הדרושים להתמודדות עם המשבר למרות התנהגותם המופתית של הרופאים והאחיות ושל הסגלים האחרים בבתי החולים. על פי הטענה הזו, ששותף לה הציבור הרחב, כולל גורמים פוליטיים, העדר הכשירות של שירותי הבריאות נובע מהזנחת בתי החולים בעשורים האחרונים. טענה אחרת, בין היתר של רופאים ואחיות, מושמעת כלפי הממשלה על הבחירה להציב בראש משרד הבריאות שר ומנכ"ל ללא רקע ברפואה. הטענות הללו עוסקות למעשה בחוסנם הנמוך של שירותי הבריאות בישראל ומשום כך בקושי שלהם להתמודד טוב יותר עם משבר הקורונה.

 

על מנת להבין טוב יותר את סוגיית המוכנות למצב החירום שאליו נקלענו בעקבות וירוס הקורונה, הצגתי מספר שאלות בפני ירון חנן, מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום

 

מה עושה מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום? בעצם, מה כולל התחום הזה?

התחום שבו אני עוסק מוכר כיום בשם "חוסן ארגוני". אמחיש זאת בדוגמא: בחורף 1991 - מדינת ישראל המודרנית חוותה בפעם הראשונה עלטה רבתי במערכת החשמל שנמשכה כמה ימים.

סופות שלגים גרמו לקריסת עצים על חוטי חשמל. אלו עפו ברוח העזה וקרעו את רשתות החשמל ברחבי המדינה. ישובים רבים נותרו מנותקים דבר שלא היה כמותו מאז מזג האוויר הסוער בשנת 1950. חברת החשמל נתפסה בלתי ערוכה לחלוטין ומשום כך ספגה ביקורת קשה שכללה הדחה של בעלי תפקידים בכירים.

בעצם, מה שאני אומר כאן הוא שחברת החשמל התגלתה באותה שנה כבעלת חוסן ארגוני נמוך. נהלי החירום שהיו תקפים באותו זמן, מבנה השליטה במטות ההפעלה של החברה בשעת חירום ומערך ההסברה והדוברות התגלו כלא אפקטיביים וכבלתי חסינים ועמידים לשעת חירום. לשמחתי, החברה הפיקה את הלקחים הדרושים ויישמה אותם באירועי אמת שבאו מאוחר יותר.

 

מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום עוסק אפוא בהכנת הארגון כמעט לכל פורענות על מנת שיוכל לתפקד באופן יעיל וממוקד בזמן משבר ועל מנת שיוכל לחזור לשגרה במינימום נזקים ופגיעות עם סיומו.

 

למה ארגונים ומדינות צריכים לחשוב על ניהול סיכונים ומצבי חירום?

הם צריכים זאת כדי שיוכלו לעמוד במצבים לא שגרתיים, בדיוק כמו משבר הקורונה שאנו חווים כיום. רבים מכירים את המקרה של בנק ההשקעות "מורגן סטנלי" בזמן המתקפה על מגדלי התאומים שבו כמעט כל 3,000 העובדים הצליחו להימלט מהמגדל הבוער בטרם התמוטט. העובדים ירדו בשקט במדרגות הבניין ויצאו לרחוב בשלום כפי שתרגלו כל חצי שנה במשך 6 השנים שקדמו לאירוע.

קיראו עוד ב"בארץ"

הישג אחר שלהם היה שתוך פחות מחצי שעה (!) החלו כל עמדות המחשוב לפעול כמעט כרגיל במשרדים חלופיים שהוכנו מראש במרחק הליכה מהאתר המקורי. העובדים חידשו את עבודת הבנק כמעט מבלי שהלקוחות הרבים והמודאגים ברחבי ארצות הברית והעולם חשו ירידה בשירות. ניהול סיכונים ותוכניות המשכיות הם כלי היערכות שמאפשרים להתמודד טוב במצב של יציאה מהשגרה למצב של חירום.

 

ארגונים לא פועלים בוואקום אלא הם נתונים לרגולציה של המדינה. כיצד פועל הרגולטור (המדינה) בתחום ניהול סיכונים?

תפקיד הרגולטור הוא להבטיח שרשויות וארגוני שירות חיוניים כמו רפואה, מים, חשמל, גז, תחבורה, תקשורת לסוגיה השונים, בטחון ואבטחה, שירותים קהילתיים, פינוי נפגעים, אספקת מזון וציוד ביתי, תרופות ומכשירים רפואיים, ניהול כספים, ביטוח, מקיימים נוהל סדור לשמירת הרציפות התפקודית שלהם. כל זה מתוך הנחה שארגונים וחברות פרטיות לא "מתנדבים" להשקיע בצעדים כאלה לקראת מצבי חירום.

דוגמא טובה לכך ראיתי בביקורי ביפן למודת אסונות הטבע. היה מרתק לראות כיצד הממשלה והרשויות המקומיות הפיקו לקחים מאירועי צונאמי בעבר והכינו סט הנחיות מעודכן הכולל בניית שוברי גלים מיוחדים בנקודות אסטרטגיות, הצבת שלטי הכוונה למסלולי הימלטות קצרים ומהירים לאוכלוסייה, מערכות כריזה והתרעה ועוד.

 

האם משבר הקורונה עונה להגדרה 'תופעת חירום לאומית'?

אני מעדיף להגדיר את המשבר תחת המונח "אירוע קיצון". המושג אירוע קיצון מתייחס למצבי חירום בהיקף נרחב המתקיימים אחת לעשרות שנים. למשל, אסון צ'רנוביל שבו נספו עשרות אלפים, הצונאמי באוקיאנוס ההודי שקטל בשנת 2004 כ-185 אלף תושבים מקומיים ותיירים, או מתקפת הטרור על מגדלי התאומים והפנטגון. כמו האירועים הללו, גם מגפת הקורונה נחשבת לאירוע קיצון. היא מתרחשת בהיקף נרחב, בעצם גלובלי, והיא מביאה לפגיעה במספר גדול של בני אדם. נכון לזמן הריאיון בינינו, מספר הנדבקים נושק כבר למיליון איש ברחבי העולם ומספר הנפטרים חצה את גבול ה- 20 אלף.

 

בהקשר זה חשוב לציין שלעיתים הבעיה עם אירועי קיצון מסוג הקורונה היא שמנהלים וראשי מדינות נתפשים לא מוכנים ומשום כך פועלים בהתאם לפתרונות שמתאימים "למלחמה הקודמת". כלומר, הם פועלים בהתאם למשברים שמוכרים להם מניסיונם. משברים פיננסיים עולמיים והמלחמות בישראל הם דוגמא לכך.

מלחמת לבנון השנייה, למשל, חשפה שורה ארוכה של ליקויים בהיערכות הצבא. לאחר שנים של לחימה ביהודה ושומרון ועזה באירועי האינתיפאדה, צה"ל נתפס בלתי מוכן לצורת לחימה שונה לחלוטין. ואם לחזור לקורונה, מה שאני מנסה לומר כאן הוא שלמרות שהעולם חווה מגפות קשות בשלושת העשורים האחרונים, כולל נגיפים קטלניים ממשפחת הנגיף הנוכחי, העולם ובתוכו ישראל לא נקטו צעדים להיערכות מוקדמת או להתחסנות מדינתית למצב חירום האופייני למגפות.

 

ובכל זאת, האם תוכל להיות יותר ספציפי ולהעריך את התארגנות המדינה שלנו בתחום ניהול הסיכונים בעידן הקורונה?

מטרתם של מנהלי משבר הקורונה במדינות שפעלו מהר ונכון, ועמן לדעתי גם ישראל, היא "לשטח את העקומה", כלומר להרוויח זמן ולשמור על היקף התפשטות נמוך יחסית של נדבקים לאורך זמן. הם מבינים שכל סטייה כלפי מעלה של עקומת ההדבקה תביא לעומס גדול מדי על בתי החולים ומערכות הבריאות ותפגע בחוסנם לעמוד מול התפשטות הווירוס.

עם זאת, כבר עתה ברור שישראל לא נמצאת בין המדינות המתקדמות בעולם מבחינת קיבולת תשתיות הבריאות, תקני כוח האדם וכמובן, מיגון צוותים רפואיים. מבחינה זו אנו מצויים בפער חריף לעומת המדינות המובילות בעולם. במילים פשוטות, המראה שמציב מולנו משבר הקורונה משקפת מציאות עגומה שעיקרה שיגרת היערכות לקויה של ישראל למצבי חירום. ביטוי להיערכות הלקויה הזו אפשר לראות באסון השריפה ביערות הכרמל שלטעמי מעולם לא הופקו ממנו הלקחים הראויים; לא רק במערך הכבאות אלא בכל מערכי החירום במדינה ובתוכם מערך הבריאות כמובן.

 

אסון השריפה בכרמל חשף בין השאר, לא רק את היעדר האמצעים והמשאבים הראויים לכוחות החירום אלא גם את היעדר המבנה הארגוני הנכון של שירותי החירום הנדרשים לטפל במצב ואת היעדר הפיקוד האחיד והיעיל של כלל כוחות החירום הרלוונטיים במדינה. פעולות שאולתרו במהלך השריפה כדוגמת הקמת מרכז שליטה אחוד, שלא הוכן ותורגל היטב לפני כן, היו צריכות להיות מאומצות בכל אירוע חירום לאומי אחר מאז, לרבות משבר הקורונה הנוכחי. לצערי, הדבר לא קרה וניהול משבר הקורונה סובל מהיעדר שליטה מרכזית ראויה לאירוע חירום לאומי.

 

כמומחה לסיכונים ולחירום, מה אתה ממליץ לעשות? 

כמי שניהל מטות חירום ברמה המשקית והביטחונית וייעץ בהקמת גופים כאלה, אני גורס שהדבר הראשון שהממשלה חייבת לעשות ומהר ככל האפשר הוא לנהל את המשבר כאירוע חירום לאומי. למצב הזה קוראים מצב מל"ח (משק לשעת חירום) והוא מעוגן בחוק. מרגע שיוכרז מצב מל"ח, מערכים רבים כמו פיקוד ושליטה מרכזי (פיקוד העורף) בסיוע הצבא, המשטרה, הרשויות המקומיות וכוחות ההצלה, יפעלו בצורה מתואמת ומתוכננת. במצב הזה יופעלו גם כל ועדות המל"ח ברשויות המקומיות בהתאם לנהלי מל"ח שמתורגלים באופן קבוע בימי שיגרה. במצב מל"ח משרד הבריאות הופך להיות "מנחה לאומי מקצועי" ומשרד הביטחון, יחד עם רשות החירום הלאומית, כוחות ההצלה והשיטור, וכן הצבא והרשויות, ינהלו את האירוע במשותף.

 

מילה לסיום?

מחיר העיכוב או ההימנעות מהכרזת מצב מל"ח פוגע בתהליכי קבלת החלטות, ביעילות המענה שניתן לאוכלוסיות שונות ובסופו של דבר מביא גם לירידת אמון הציבור במנהלי האירוע ובהנחיות שהם מטילים על הציבור. בקיצור, יש להכריז על מצב מל"ח ולבצעו כלשון החוק ויפה שעה אחת קודם!

 

> קישור לאתר של ירון חנן

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    להוריד מס על מסחר בבורסה ל15 (ל"ת)
    בב 06/04/2020 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אין צורך 06/04/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
    הארגון כפוף לשלטון המדינתי,אך אין שלטון ואין מדינה כהגדרתה
  • 6.
    שמשון 06/04/2020 12:21
    הגב לתגובה זו
    הוא מנהל גרוע .. את זה כבר כולם יודעים .. המחק בין דיבורים למעשים זה כמו החרק בין מערב למזרח
  • 5.
    לרון 06/04/2020 12:20
    הגב לתגובה זו
    ידידי הפרופסור אין שליטה,אין ממשלה,אין התנהלות "נורמלית",הכל נתון לשיקולו של אדם אחד שלא נבחר חוקית ומשתלט והופך המדינה לדיקטטורה שלא פיללנו לה,תוך השתלחות בכל מה שזז,ובכלל אין חוקה למדינה האומללה הזו
  • ממש כך (ל"ת)
    גג 06/04/2020 14:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הממשלה הכי טובה שיש!!!! (ל"ת)
    כתבה של טיפש 06/04/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
  • הכי טובה למושחתים וגנבים (ל"ת)
    D 06/04/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הכל מתוכנן, שום נגיף לא יהרוג אותנו, אבל הרעב כן (ל"ת)
    אופטימי 06/04/2020 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יופי 06/04/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    ותיכף תקום מדינת באג - ביבי אשכנזי גנץ
  • רמת הבנה יאיר לפיד קוננטרום אין איזרעאל (ל"ת)
    יאיר לפיד 06/04/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    B 06/04/2020 10:07
    הגב לתגובה זו
    אף אחד בעולם עוד לא יודע מה הוא נגיף הקורונה ואצלינו מתחילים לצאת כל המומחים בעיני עצמם לקטר ולמתוח ביקורת .
  • ירון חנן 06/04/2020 11:49
    הגב לתגובה זו
    אתעלם מההשמצה המיותרת ואענה עניינית: הנגיף הספציפי הזה חדש, אך משפחת הנגיף מוכרת היטב וכבר קטלה אלפי בני אדם בעבר בכמה וכמה מדינות. מי שלא השקיע הן בחיסון נגד משפחת נגיפי הקורונה בעבר (מדובר בסכומים פעוטים יחסית) ומי שלא נערך לניהול משבר כמו מגפה גלובלית, חטא בראייה קצרת טווח, בהכחשה של הסיכון ובחוסר מנהיגות, שכולנו משלמים על כך ביוקר, כולל רבים שמשלמים בחייהם!
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

עולים לישראל
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

העלייה בירידה: פחות עולים ב-2024, רובם מרוסיה

הלמ״ס פרסמה היום נתונים חדשים על העלייה לישראל בשנה החולפת: ירידה של כשליש נרשמה במספר העולים לעומת 2023, ובהמשך למגמת הירידה מאז 2022 - שנת השיא. מרבית העולים הגיעו מרוסיה וממדינות חבר העמים לשעבר, ורובם השתקעו במרכז הארץ. העולים מבוגרים יותר מהממוצע באוכלוסייה הכללית בארץ, והם משכילים במיוחד

עוזי גרסטמן |

מספר העולים לישראל ב-2024 הסתכם ב-31,068 בלבד - ירידה של 32.6% לעומת השנה הקודמת, שבה הגיעו 46,069 עולים. מדובר בשנה השנייה ברציפות שבה מספר העולים יורד, אחרי שנת השיא 2022 שבה הגיעו 74,807 עולים, רובם בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מנתוני הלמ״ס שפורסמו היום עולה כי גם במחצית הראשונה של 2025 נמשכת מגמת הירידה: עד יולי עלו לישראל 11.3 אלף איש בלבד - ירידה חדה של 42% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כ-70.6% מכלל העולים ב-2024 הגיעו ממדינות חבר העמים לשעבר. רוסיה בלטה במיוחד עם 19,091 עולים - יותר מ-60% מכלל העלייה בשנה הזו. מספר העולים מאוקראינה ירד לשפל של שני עשורים עם 948 בלבד, ומבלארוס הגיעו 713. עוד נרשמו 2,864 עולים מארה"ב, 2,004 מצרפת ו-600 מבריטניה. בפילוח לפי יבשות, מרבית העולים הגיעו מאירופה (80.4%), אך נרשמה עלייה קלה בשיעור העולים ממדינות אמריקה ואוקיאניה - 14.1%, לעומת 8.9% ב-2023.

העולים החדשים מבוגרים יותר מהאוכלוסייה הכללית בישראל: הגיל החציוני שלהם הוא 36.4 שנה - גבוה בשש שנים מהממוצע באוכלוסייה (30.4). בקרב העולים רק 16.7% היו ילדים עד גיל 14, לעומת 27.5% בכלל האוכלוסייה. שיעור גילאי העבודה (64-15) הגיע ל-71.8%, לעומת 59.5% באוכלוסייה. יותר משלושה רבעים מהעולים בני 15 ומעלה הגיעו עם 13 שנות לימוד ומעלה, ו-37.9% מתוכם בעלי השכלה של 16 שנות לימוד לפחות. שני שלישים מן העולים עסקו במשלח יד אקדמי לפני עלייתם, בעיקר בתחומי המשפט, החברה והתרבות (28.6%), מדע והנדסה (24.6%) וטכנולוגיות מידע (12.2%).

נשים מהוות את רוב העולים – 52.2% לעומת 47.8% גברים. הגיל החציוני של הנשים גבוה מעט מזה של הגברים - 36.9 לעומת 35.8. רוב העולים בגילאי 15 ויותר הם נשואים - 63.6% מהגברים ו-57.8% מהנשים.

המרכז ותל אביב היו אזורי הקליטה העיקריים של העולים שהגיעו לארץ: ביחד הם משכו יותר ממחצית מהעולים – 17,040 איש (28.2% למחוז המרכז ו-26.7% לתל אביב). אחריהם נמצאים מחוז חיפה (17.3%), ירושלים (10.9%) והדרום (8.9%). בפילוח לפי ערים, בולטת נתניה עם מספר העולים הגבוה ביותר - 4,943 (15.9%), אחריה תל אביב-יפו עם 4,829 (15.5%), חיפה (3,817), ירושלים (2,615) ובת ים (1,940). בנתניה כ-80% מהעולים הגיעו מרוסיה, ואילו בירושלים ובבית שמש בולט שיעור העולים מארה"ב - 37% ו-64%, בהתאמה.