דעה

בתור התחלה: ההסברה הישראלית צריכה חצי ליטר בירה

יועץ התקשורת זאב ינאי בטור על הנשק הסודי באמצעותו הפלסטינים כובשים בהתמדה את הזירה התקשורתית וגם: כיצד כולנו יכולים לעשות זאת
זאב ינאי | (14)

לא מזמן אספתי מבית המלון התל-אביבי את פול (שם בדוי מטעמי בטחונו האישי). פול הוא עיתונאי, סופר ואיש רוח מאוד מכובד במדינה אירופאית שמאוד לא מכבדת את ישראל. בבוקר הוא התעורר בעיראק בה הוא סיקר את המלחמה, בצהריים הוא חטף פלאפל בתחנת הביניים בירדן וארוחת הערב הייתה באחריותי.

בירה ישראלית וסטייק אנטריקוט היו הבסיס לשיחה שנמשכה אל תוך הלילה על מלחמות ושלום, טור דה-פראנס והספורט הלאומי של אירופה הלקאת ישראל. אחרי הערב הזה", הוא הבטיח, לי לא תהיה בעיה להסביר לקוראיי את הלגיטימציה הישראלית להגן על גבולותיה". גם לגולדסטאר הוא הבטיח סיקור אוהד.

האמירה שההסברה הישראלית כושלת הפכה מפופולארית לקלישאה. כל הסיבות כבר ברורות, כל האחראים כבר יודעים שהם עוטים על גבם מטרה, כל הפתרונות כבר ידועים (ומינויו של אורן הלמן לראש לשכת העיתונות הממשלתית מעורר הרבה תקוות לשיפור המצב). אבל הסברה לא נעשית רק על-ידי הממשל, ולישראלים יש הרבה מה ללמוד מהטריק הבסיסי כל-כך של הפלסטינים.

הטריק הפלסטיני הוא בירה

ישראל היא בין המדינות המעניינות ביותר בעולם. או שלפחות זה הרושם שנוצר כשמגלים שהיא בין מושבות העיתונאים הזרים הגדולות בעולם. את המדינה הקטנטונת הזו, שלוקח שעה וחצי לחצות לרוחבה (אם נתעלם מפקקים, תאונות ונהגים סקרנים שבוהים בתאונה בנתיב הנגדי ויוצרים פקקים), מסקרים יותר מ-1,000 עיתונאים זרים. 800 מהם ממוקמים בירושלים ו-200 מהם יושבים ברבת עמון, קהיר ורמאללה.

מה שהפלסטינים עושים כשנוחת בארץ עיתונאי זר, זה מה שעושה כל יח"צן כשמגיע לסביבה עיתונאי חדש הם מרימים טלפון ומזמינים אותם לבירה. כן. לבירה. ולפעמים גם כנאפה בא בחשבון. לא לביקור קלישאתי בכותל וב"יד ושם". לא לסיור בקו התפר ובמחנות צה"ל (שנתפס לעיתים כמיליטריסטי על-ידי הכתבים הזרים). לא להרצאה משמימה במשרד ממשלתי. הם מזמינים אותם לבירה.

כששני אנשים יושבים לבירה הם נפתחים. נוצרת חברות. דעות מוחלפות באופן לא רשמי והשכנוע הרבה יותר קל. בשלב הבא הם מאמצים את העיתונאי אל מעגל החברים שלהם, מזמינים אותו לאירועים חברתיים ולחגים בביתם ובקהילה. העיתונאי הזר הופך להיות חלק מהאוכלוסייה המקומית. הפלסטינית לא הישראלית. הקהילה הזו הופכת להרבה מעבר למעגל חברים עבור העיתונאי. היא הופכת לסביבה עימה הוא מזדהה מעצם היחסים הללו. היא הופכת למקור בלתי-נדלה למידע ולסיפורים אנושיים, שאותם אף גורם רשמי הספון במשרדו לא יוכל לעולם להגיש לכתב.

הפלסטינים מנצחים במלחמה התקשורתית כי הם יודעים לאמץ עיתונאים זרים אל קרבם. כי הם יודעים לארח. כשאני שואל פעם אחר פעם עיתונאים ישראלים או גורמי ממשל העוסקים בהסברה מדוע איננו מאמצים את הכתבים הזרים אני מקבל תשובה ברורה. הישראלים, בניגוד גמור לתפיסתנו העצמית, קורקטיים. אנחנו שומרים על הקשר עסקי בלבד ואיננו רואים את החברות אפילו כאפשרות. זאת, אגב, תוצאה של פרדיגמת "כולם נגדנו, ואין מה לעשות".

אבל יש מה לעשות

ההסברה איננה הטריטוריה הבלעדית של משרד החוץ ודובר צה"ל. להיפך, ההסברה היא נחלת כולנו, והיא בבסיסה דבר פשוט. ההסברה היא עניין פשוט עוד יותר כאשר אנחנו אנשי תקשורת (עיתונאים או יועצי תקשורת) שנחשבים בעיני העיתונאים הזרים לאובייקטיביים, בעלי מקורות אמינים ובעלי ידע ויכולת ניתוח. עיתונאים זרים, כמו כל אדם, מחפשים בני שיח אינטליגנטים עם עולמות תוכן קרובים אליהם וזה אנחנו.

בשורה התחתונה, הזמינו את העמיתים הזרים שלנו לבירה. הזמינו אותם לכנסים של העיתון. הזמינו אותם לערבים מיוחדים שתיזמו עבורם. אל תשמשו כדוברים רשמיים (כי זה האינסטינקט) - היו עצמכם. הראו שיש עמדות רבות בחברה הישראלית, הראו את האדם הקטן שחי כאן, הראו להם את הצדדים שהתמונה הדו-מימדית המוצגת בתקשורת איננה מסוגלת להציג.

חשוב לזכור שבירה זו רק ההתחלה, והיא חלק ממערך הסברה כולל. אמנם היא לא הטקטיקה שתהפוך את היוצרות במאבק על תדמית ישראל, אבל היא כן יכול לגרום לעיתונאים ולמובילי דעת קהל זרים להבין יותר את הצד הישראלי.

בסופו של דבר, המאמץ קטן והרווח של כולנו ענק. ובינינו - אין כמו בירה קרה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מנסיון אישי, נכון ועובד (ל"ת)
    אביב 11/07/2011 12:20
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דברים כדורבנות. יישר כוח. (ל"ת)
    להב 10/07/2011 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    צודק- הכל עניין של הכרות וקשר אישי (ל"ת)
    יונית 10/07/2011 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    באמת זה לא קיים כלל? 10/07/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
    אני עוןבדת בעמותה שעושה בדיוק את זה- "מחבקת" עיתונאים זרים. החל מבירה ועד ארוחות במסעדות פאר, מסיבות, אוחות שישי וחגים וכל מה שבאמצע. הייתי ממליצה לך לעקוב טוב ולראות מה החבר החדש שלך כתב אחרי הפגישה איתך. לצערינו, לעיתים זה שונה לחלוטים ממה שהוא אמר... :(
  • אין 100% בשום פעולה אך עדין זה עוזר,מנסיון... (ל"ת)
    איילת 10/07/2011 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כל כך נכון - זוית נכונה - שיתפתי בקיר שלי (ל"ת)
    מוזי אנידג'ר 10/07/2011 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שלגיה 10/07/2011 15:04
    הגב לתגובה זו
    כותב יקר, לא חידשת דבר, שנים שסטודנטים ישראליים נפגשים עם כל מינ יאנשים על בירה, שנים שדיפלומטים ואנשי ממשל יוצאים לבלות עם כתבים ואורחים בכירים שונים, זו לא טקטיקה חדשה, היא פשוט חדשה עבורך. בכל מקרה, טוב שאתה מייעץ על שיטת הפעולה הזו, כי אכן היא עובדת. מניסיון. רב. והרבה ליטרים של בירות (וודקה)
  • 7.
    ג'ניפר 10/07/2011 14:21
    הגב לתגובה זו
    ומניסיון- הכל נכון ולא פופוליסטי בכלל!!!!
  • 6.
    איתי 10/07/2011 13:51
    הגב לתגובה זו
    ניתוח פשטני, פיתרון שעשוי להתפרש כקריאה לפעולה. אם בירה היא מוטיב, כפי שזה נכתב זה יוצא כאילו לדברי הכותב בירה היא האמצעי. לא חכם ולא מקצועי בלשון המעטה. ניסיון להציע דרך קלה ליישום ו"סחבקית", אבל אם לוקחים את זה כמות שזה, הביקורות גם יהיו בהתאם להכנסת אורחים זולה כפי זו המתוארת
  • 5.
    נושא כתבה חשובה :) (ל"ת)
    איציק מאור 10/07/2011 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יעלי בן-עמי 10/07/2011 12:27
    הגב לתגובה זו
    עכשיו רק נותר לי להכיר עיתונאים זרים... :-)
  • 3.
    לא מדויק ופופוליסטי - מוזר שפורסם (ל"ת)
    עודד 10/07/2011 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המסביר לצרכן 10/07/2011 11:09
    הגב לתגובה זו
    בגדול זאב צודק. אחת הבעיות העיקריות בהסברה הישראלית היא שהמסרים שלה פונים תמיד כלפי פנים. כלומר, מנסים לשכנע את הכתבים הזרים במסרים שבעצם מכוונים לישראליםיהודים פרו ישראלים. זה קצת כמו לנסות למכור מותג יוקרה באמצעות מבצע 2 ב10... כדי לשפר את ההסברה צריך ללמוד ולהכיראת המקורות האידיאולוגים של אלו שמזדהים עם הפלסטינאים ולהתמודד עימם
  • 1.
    מדוייק ונכון מאין כמוהו (ל"ת)
    איריס 10/07/2011 10:53
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

לייזר אור איתןלייזר אור איתן

ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם

מערכת הלייזר החדשה של משרד הביטחון, חיל האוויר ורפאל השלימה סדרת ניסויים מוצלחת ותימסר לצה״ל עד סוף השנה כאשר היא צפויה לחולל מהפכה במערך ההגנה האווירית של ישראל עם יירוט מהיר, מדויק וזול של רקטות, פצמ״רים ומל״טים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רפאל מערכת לייזר

משרד הביטחון, חיל האוויר וחברת רפאל השלימו בהצלחה את הפיתוח של מערכת הלייזר רב העוצמה הראשונה בעולם שמוכנה לשימוש מבצעי. המערכת, שקיבלה את השם "אור איתן" לזכרו של סרן איתן אוסטר שנפל בקרב בדרום לבנון, הוכיחה את יכולותיה בסדרת ניסויים מתקדמת שארכה מספר שבועות בשדה ניסוי בדרום הארץ. הישג זה מעמיד את ישראל כמדינה הראשונה בעולם שמפעילה יכולת יירוט לייזר מבצעית.


הניסויים הוכיחו את יעילות המערכת כנגד מגוון איומים מבצעיים. במהלך הבדיקות, המערכת ביצעה יירוטים מוצלחים של רקטות, פצמ"רים ומל"טים בתרחישים שמדמים קרב אמיתי. זהו השלב הקריטי האחרון לפני מסירת המערכת לצה"ל עד סוף השנה, כאשר היא תשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל לצד כיפת ברזל, קלע דוד וחץ.


הפיתוח בוצע על ידי יחידת המו"פ במפא"ת, חברת רפאל כמפתחת הראשית, וחברת אלביט מערכות שמייצרת את מקור הלייזר. בפרויקט השתתפו גם תעשיות ביטחוניות נוספות כמו SCD ושפיר מערכות. המערכת מבוססת על טכנולוגיה ייחודית של "אופטיקה אדפטיבית" שפותחה ברפאל, המאפשרת קליעה יציבה, מרוכזת ומדויקת של קרן הלייזר.


המערכת מצוידת במכוון משודרג המאפשר טווח פעולה מרחיב, דיוק גבוהה ויעילות רבה. היתרון המרכזי שלה הוא היכולת לנטרל איומים במהירות הבזק באמצעות קרן לייזר ובעלות שולית זניחה לעומת מיירטים רקטיים. זוהי פריצת דרך טכנולוגית והנדסית ברמה עולמית שצפויה לשנות את משוואת ההגנה האווירית.


הטכנולוגיה כבר הוכיחה את עצמה בקרב. כפי שפורסם במאי האחרון, דגמים מבצעיים של מערכות לייזר לטווח קצר מתוצרת רפאל פעלו לאורך המלחמה וביצעו עשרות יירוטים. כעת, עם הוכחת היכולת המבצעית של "אור איתן", צפויה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה באמצעות מערכות נשק לייזר לטווח ארוך.