אנליסטים על כיל: "ביצעה ביעור חמץ לקראת שנה מאתגרת"
חברת כימיקלים לישראל פרסמה הבוקר (ב') את
אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר בהראל פיננסים אומר בתגובה לתוצאות כיל, כי החברה ביצעה "ביעור חמץ" לקראת שנת 2009 הצפויה להיות מאתגרת במיוחד. אדר מתכוון להפחתות בסך של כ-171.2 מיליון דולר שביצעה כיל ברבעון האחרון (הפחתות הקשורות למלאי הגופרי ומפעל המגנזיום).
כיל עמדה בצפי מכירות האשלג של הראל אך מחיר אשלג ללקוחות חיצוניים התסכם בכ-598 דולר לטון. והיה נמוך מהערכותיהם. בנוגע לפוספטים אומנם המכירות היו מעל הצפי, אך "הכמויות הנמוכות מצביעות על חוזים ישנים יחסית, אשר ספק אם ישובו. כאשר החברה ביצעה הפחתת מלאי של גופרית שהובילה את המגזר להפסד", אומר אדר.
"כיל צופה שהרבעון הראשון יראה חולשה בכלל המגזרים וזאת גם בהתאם לצפי", אומר אדר ומדגיש, כי "הנקודה המצריכה מעקב הינה המחיר לטון אשלג חיצוני הנמוך יחסית".
כלל פיננסים: אי הוודאות בנוגע לשנה לא התפוגגה
אבירן רביבו, אנליסט כלל פיננסים ברוקראז' אומר בתגובה לדוחות כי "מדובר בדוח חלש, בהתאם לציפיות. הדוח לא מסייע להפיג את אי הוודאות הגבוהה בנוגע לסביבה העסקית של החברה ב-2009".
"הדוח מלא בהשפעות חד פעמיות אליהם יש להתייחס", אומר רביבו ומפרט:
1. אשלג. המחיר הממוצע רשם ירידה בהשוואה לרבעון האחרון לרמה של 614 דולר לטון, עם שינוי תמהיל המכירות של החברה. עם זאת, המגזר הציג רווחיות תפעולית גבוהה בשיעור של 63.8%. "כאן באה לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר הירידה בתשומות של החברה, ובכללם הירידה החדה במחירי ההובלה".
2.פוספט. גם כאן נרשמה ירידה חדה בכמויות המכירה, מתחת לציפיות בשוק. הסיפור המשמעותי כאן הוא מחיקה משמעותית של כ-105 מיליון דולר בשל הנפילה במחירי הגופרית. גם בנטרול המחיקה המדוברת, מתקבלת צניחה ברווחיות הסקטור לסביבות ה-10% בלבד. "התמודדות עם היקף מכירות כה נמוך גם ב-2009 תהיה אתגר משמעותי לחברה, שכן למרות הירידות החדות במחיר הדשן המגזר ממאן להתאושש".
3. ברום. החברה מדווחת על מכירות של 260 מיליון דולר ברבעון ברווחיות תפעולית של 4.0%. "סך הכול, מדובר בהפתעה לטובה בשורת המכירות שירדו 10% ברבעון. נמשכת ההתייעלות במגזר המוצאת ביטויה בהפרשות לפרישת עובדים. בנטרול הפרשות אלו הייתה הרווחיות התפעולית במגזר עומדת על 7.1%, בהשוואה לרווחיות של 10.6% ברבעון המקביל".
4. תכלית. גם כאן הצליחה החברה לשמור על רמת מכירות סבירה לאור החולשה במשק, אומר רביבו. "גם הרווחיות התפעולית נשארה גבוהה יחסית, שכן השפעת הירידה במחירי הסלע עדיין לא השפיעה באופן מלא. עם זאת, גם כאן החברה מדווחת על חולשה ברבעון הראשון של 2009, ולהערכתנו השחיקה במחירי הסלע השנה תלחץ על המרווח התפעולי במגזר".
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
