מעצרו של גיל אגמון מדלק רכב הוארך ביומיים

אגמון אשר מחזיק בכ-15% ממניות החברה נעצר אתמול על ידי היחידה לחקירת פשעים כלכליים בחשד למתן שוחד בתמורה לקבלת היתרי בנייה במתקני חברת הבת בניר צבי
דותן לוי |

בהמשך למעצרם של מנכ"ל דלק רכב גיל אגמון, ומשנה למנכ"ל - יורם מזרחי, ביהמ"ש החליט היום להאריך את מעצרם של השניים ביומיים, עד ליום שישי הקרוב. לאחר מכן ישוחררו השניים למעצר בית עד לנסיעתם לחו"ל בתחילת שבוע הבא, או עד ליום שלישי (11/09/07). כחלק מתנאי השחרור יחויבו השניים לחתום על התחייבות עצמית בסך 50,000 שקל ולהפקיד עירבון כספי על סך של 50,000 שקל נוספים.

כאמור, גיל אגמון מנכ"ל דלק רכב שנמצאת תחת מקבץ החברות שבשליטתו של יצחק תשובה, והמשנה למנכ"ל יורם מזרחי נעצרו אתמול ונחקרו החל משעות הבוקר במשרדי היחידה לחקירות פשעים כלכליים, בחשד למתן שוחד לעובד בכיר בועדה לתכנון ובניה. בתוך כך, החברה פרסמה הודעה לפיה היא מביעה את אמונה כי לאחר סיום החקירה יתברר כי בחשדות נגד מנכ"ל החברה ומשנכ"ל חברת הבת אין כל ממש.

יחד עם אגמון ומזרחי נעצר גם עובד לשעבר, תושב הרצליה בן 54 שנחשד בנוסף להאשמות של השניים גם בסחיטה ובאיומים. מרכז החקירה נסוב על מתן היתרי בנייה במתקני חברת הבת בניר צבי. טענת המדינה במקרה היא כי מבנה שהוקם בשנת 2003 על שטח של כ-80 אלף מ"ר ובהשקעה של 60 מיליון דולר לא היו היתרי בניה והפעילות בו החלה ללא מתן טופס 4 וללא אישורי הועדה לתכנון ובניה. בעקבות הפרסומים הופסק אתמול המסחר במניה בבורסה בתל אביב.

לעצירתו של אגמון משמעות רבה לדלק רכב, שכן מלבד תשובה שמחזיק ב-55.37% בחברה, אגמון הוא בעל המניות הגדול השני בחברה ומחזיק בבעלותו כ-15.74% מהון המניות שלה. בעלי עניין נוספים הם קבוצת מגדל (5.28%), אסף ברטפלד - דירקטור בחברה (0.12%) ויו"ר החברה, גבי לסט (0.07%).

דלק רכב היא כיום יבואנית הרכב הגדולה בישראל, בעיקר בזכות הזיכיון שלה ליבוא רכבי מאזדה מיפן - מותג הרכב בעל נתוני המכירה הגבוהים בישראל, הפופולארי במיוחד בקרב חברות הליסינג. בנוסף, דלק רכב היא היבואנית של פורד (עוד ספקית לא קטנה לשוק הליסינג שידע גאות אדירה בשנים האחרונות) ולינקולן.

נתוני המכירות הגבוהים של מאזדה ופורד באו לידי ביטוי עם פרסום הדוחות הרבעוניים של החברה לפני כשבועיים. הכנסות החברה צמחו לכ-1.16 מיליארד שקל, גידול של כ-2% זאת למרות העדר הוודאות לגבי עתיד ענף הליסינג ששרר בתקופת הדו"ח על רקע הרפורמה בשווי השימוש ברכב.

בשורת הרווח הנקי החברה הציגה קפיצה של 71% לכ-121 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-70 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מלבד יבוא הרכבים מספקת החברה גם שרותי מוסך ויבוא חלפים, אך כאמור הכנסתה העיקרית היא מענף הרכב.

בנוסף, החברה נחשבת לאהודה במיוחד על האנליסטים שהרעיפו עליה המלצות חיוביות, כשהאחרונה ניתנה על ידי כלל פיננסים שהעלתה את מחיר היעד למנייה ל-56 שקל, גבוה בכ-20% מהשער הנוכחי. מאז תחילת השנה רשמה מניית דלק רכב תשואה נאה של 64%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.