רונן גינזבורג
צילום: רמי חכם

קריסת החניון ברמת החייל - דניה לא תואשם. נסגר התיק נגד המנכ"ל

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה כתבי אישום נגד גופים מולם התקשרה דניה, בגין גרימת מוות ברשלנות של 6 פועלים וחבלה ברשלנות של 23 באירוע שהתרחש ב-2016; הוחלט לסגור את התיק נגד המנכ"ל רונן גינזבורג ובכירים נוספים בחברה
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה דניה סיבוס

חברת דניה מקבוצת לפידות קפיטל 0.29%  ובכיריה לא יואשמו באירוע קריסת החניון ברחוב הברזל רמת החייל ב-2016. פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הודיעה כי הגישה כתב אישום לבית משפט השלום בעיר נגד ארבעה נאשמים וכי החליטה לסגור את התיק נגד מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג ובכירים נוספים בחברה.

הנאשמים הם חנוך צחר, משרד המהנדסים בבעלותו החלקית מילר, שנבל, צחר ושות', אריאל בבגנוב וכן המשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ, בו שימש בבגנוב מהנדס בכיר. לארבעת הנאשמים מיוחסות עבירות של גרימת מותם ברשלנות של ששת הפועלים אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו ז"ל, ועבירה של חבלה ברשלנות של 23 פועלים.

לצד התיק נגד גינזבורג, יסגרו גם התיקים נגד מנהל הפרויקט מטעמה של חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי, ונגד המהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות' כי התיקים נגדם בפרשה ייסגרו.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין אסף שביט וגיל קרן-רם, במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני – שחם מהנדסים ויועצים בע"מ. במסגרת החוזה הוטל על המשרד התכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל-אביב. 

ב-2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז שפרסמה עיריית תל אביב להקמת החניון ברחוב הברזל. לאחר זכייתה, העבירה אפריקה ישראל את עבודות התכנון והביצוע לחברה הבת דניה סיבוס. דניה התקשרה בחוזה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות', לתכנון החניון. במסגרת ההתקשרות זו נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במידה והמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום, בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של עשרים אחוזים מדמי החיסכון. לפי הפרקליטות צחר לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל, כשבכך סטה בצורה גסה, לשון כתב האישום, מהסטנדרט המקצועי המתחייב. ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, כך כותבים בפרקליטות, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, וזאת על רקע התמריץ הכלכלי.

עוד עולה מכתב האישום כי צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על ידי משרד ירון-שמעוני. בהמשך לאמור, בהתאם לנוהל העבודה, הועברה על ידי מילר ושות' התוכנית הקונסטרוקטיבית של החניון לאישור משרד ירון–שמעוני, אשר היה אמון על הבטחת איכות מטעם חברת אחוזת החוף.

במהלך נובמבר 2014, נתן המהנדס בבגנוב, אישור מטעם משרד ירון-שמעוני לביצוע תכנית הקונסטרוקציה של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה בעומס הצפוי. אי ביצוע בדיקה זו הביא לכך שהתוכנית הקונסטרוקטיבית נותרה בעינה והמשיכה להיות תוכנית מסוכנת. בשל ההתרחשות המתוארת, עבר הפרויקט משלב התכנון לשלב הביצוע, על יסוד תכנית לקויה וכושלת שערך צחר, אשר בגינה נגרמה לבסוף התמוטטות תקרת החניון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ב-5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבניה של חניון הברזל על ידי דניה סיבוס, כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחת החניון, התמוטטה תקרת החניון בדרך של חדירת התקרה לעמודים. כתוצאה מכך, נהרגו 6 בני אדם ונחבלו 23 בני אדם נוספים. התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן. העומס שהייתה התקרה צריכה לשאת היה עומס גבוה במיוחד, הכולל את המשקל העצמי של התקרה ועומסים קבועים נוספים, כגון שכבת בטון הגנה בעובי של כ-70 ס"מ, חצץ בעובי של 20 ס"מ ואדמת חמרה. בנוסף לכך, תוכננה לנסוע מעל תקרת החניון רכבת קלה, ויועד בה אזור נפרד לחניית כבאית אש.

שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד, כותבים בפרקליטות. כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז. בפרקליטות מציינים כי חומר הראיות בתיק הינו רב היקף ומורכב ומכיל חוות דעת מקצועיות בתחומים רבים.

מדניה סיבוס נמסר: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערם העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, לפיה היא אינה אחראית לתאונה הטראגית, התקבלו על ידי הפרקליטות והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, נסגר. אנחנו רוצים להודות לעו"ד איתן מעוז, עו"ד ז'ק חן ועו"ד שי אילון על מקצועיותם ומסירותם. דניה תמשיך לצעוד קדימה בראש מורם, בהובלתו של המנכ"ל גינזבורג, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל במקצועיות, בבטיחות ובאמינות המאפיינים אותה במשך עשרות שנות פעילותה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תותח ה"רועם", צילום מתוך את"צתותח ה"רועם", צילום מתוך את"צ
בלעדי

התותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק להם את המרעומים

עם כניסת תותח ה"רועם" לשירות בצה"ל, נודע לביזפורטל ממקורבים לחברה כי ארית צפויה ליהנות מביקושים חדשים לאחר שרשף כבר קיבלה הזמנות למרעומים עבור התותח החדש ב-2022 וגם במהלך השנה האחרונה והיא תהיה ספק בלעדי של מרעומי הארטילריה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

צה"ל נמצא בעיצומו של מעבר לדור חדש של תותחים, ובמקביל לכך מתגבשת גם שרשרת האספקה שתלווה את המערכת החדשה לשנים ארוכות. על פי מידע שהגיע לידנו ממקורבים לחברה, ארית תעשיות ארית תעשיות 0%   , באמצעות חברת הבת רשף טכנולוגיות, כבר קיבלה הזמנות ראשוניות למרעומים עבור התותח החדש, וצפויה להיות ספקית בלעדית של מרעומי הארטילריה למערכת.

רשף קיבלה הזמנה ראשונה כבר בשנת 2022, עם תחילת שלבי ההצטיידות והבחינה של המערכת, והזמנה נוספת נחתמה במהלך 2025, לקראת כניסת התותח לשירות מבצעי. מדובר במוצר חדש עבור רשף, שמרחיב את פעילותה מעבר לליבת הפעילות ההיסטורית שלה בצה"ל, שהתמקדה בעיקר במרעומי מרגמות, עם נגיעה מצומצמת יחסית לעולם הארטילריה. כעת, החברה צפויה לספק מרעומי תותחים בהיקפים גדולים.

ה"רועם" - מערכת טעינה וירי ממוחשבת

התותח החדש, שמוכר בצה"ל בשם "רועם", כבר הגיע לידי חיל התותחנים ונמצא בימים אלה בשלב ההטמעה המבצעית. מדובר בתותח הוביצר 155 מ"מ מתקדם שאלביט מערכות אלביט מערכות 0.31%   גם שותפה מרכזית בייצורו. התותח המבוסס על פלטפורמה גלגלית עם מערכת טעינה וירי אוטומטית, שנועד לשמש את החיל בעשורים הקרובים. הכלי פותח במשך כשש שנים באלביט מערכות, מאפס, תוך התאמה ייעודית לצורכי צה"ל, והוא כולל מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, קצב אש של עד שמונה פגזים בדקה, טווחי ירי של עשרות קילומטרים ויכולת ירי מתוזמן לעבר כמה מטרות במקביל.

בשבוע האחרון נמסר התותח הראשון לצה"ל בטקס סמלי במפעל אלביט ביקנעם, ומשם הועבר לבסיס צאלים לצורך קליטה, אימונים ובדיקות. בימים הקרובים צפוי להתבצע ירי צה"לי ראשון מתוך תהליך ההטמעה, ובצה"ל מעריכים כי ירי מבצעי ראשון עשוי להתבצע כבר בשבועות הקרובים, בהתאם לצרכים המבצעיים. במקביל, ייצור הכלים הבאים נמשך, והמסירות לצה"ל צפויות להתבצע בהדרגה החל מהקיץ.

ה"רועם" מופעל על ידי צוות מצומצם של שלושה לוחמים בלבד - מפקד משימה, תותחן ונהג - בין היתר בזכות המעבר לטעינה אוטומטית מלאה. הכלי נושא על גביו עשרות פגזים, והמערכת מאפשרת קצב אש גבוה ודיוק משופר, לצד ניידות גבוהה על גלגלים ויכולת מעבר מהירה בין אזורי ירי. בחיל התותחנים רואים בתותח החדש פלטפורמה שתמשיך להתפתח ולהשתפר לאורך השנים, עם שדרוגים עתידיים בקצב האש, בדיוק ובמערכות התפעול.

אירודרום; קרדיט: החברהאירודרום; קרדיט: החברה

פשיטה על משרדי אירודרום - אמרנו לכם שיש סימני שאלה על עסקת הכטב"מים

חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדי ארודרום ועכבו בכירים לחקירה בקשר עם מכרז משרד הביטחון שבוטל עליו דיווחה באיחור של שבועיים למשקיעים בשל "תקלה טכנית"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אירודרום

חוקרי רשות ניירות ערך ערכו אתמול חיפוש במשרדי חברת אירודרום, במסגרת חקירה שמנהלת הרשות בחשד לביצוע עבירות לכאורה לפי חוק ניירות ערך וחוק העונשין. אירודרום מסרה כי למיטב ידיעתה, במסגרת החקירה נחקרו גם מספר נושאי משרה בחברה, נוכחיים ולשעבר, במשרדי רשות ניירות ערך. החקירה נוגעת למכרז של משרד הביטחון שבו זכתה החברה באוקטובר 2024.

המכרז המדובר נחשב בזמנו לאבן דרך משמעותית עבור אירודרום. החברה דיווחה אז על זכייה בהיקף כולל של כ-137 מיליון שקל לאספקת כטב"מים למשרד הביטחון, והציגה את ההתקשרות כהזמנה מחייבת. בהמשך התברר כי ועדת המכרזים של משרד הביטחון העבירה חלק מההזמנה למתחרה, בנדא מגנטיק, וכי תנאי המכרז אפשרו למשרד הביטחון לצמצם או לבטל את היקף ההתקשרות.

הדיווח המעודכן של אירודרום על השינוי בהזמנה פורסם באיחור של קרוב לשבועיים, שאותו תירצה אירודרום באי יכולתה לגשת למערכת שבה שודרה הודעת צמצום ההזנה. בעקבות הפרשה הוגשה נגד החברה בקשה לאישור תביעה ייצוגית, בטענה כי הציגה לציבור תמונה מטעה בנוגע לאופי ההזמנה ולמחויבות משרד הביטחון, בעוד שבפועל מדובר היה בהתקשרות ראשונית.

ההודעה של אירודרום מ-16 למרץ למערכת הבורסה:


פרישת הדח"ציות

בדצמבר 2024 הודיעו שתי הדירקטוריות החיצוניות, מיה נצר וחנה פרי-זן, על התפטרותן, תוך שהן מותחות ביקורת פומבית על התנהלות ההנהלה ועל ליקויים בממשל התאגידי. בדברי הפרישה ציינו השתיים פערים מהותיים בין תפיסת הניהול שלהן לבין גישת המנכ"ל ובעל השליטה דאז, רועי דגני, והוסיפו כי שינויים שנדרשו לדבריהן לא יושמו בפועל. בהמשך הודיע גם דגני עצמו על סיום תפקידו.