הברקזיט הוא כמו חג המולד עבור חברות השכרת משאיות באירופה
עבור היזם הספרדי איניגו חואנטגיו (Inigo Juantegui), חששות מהברקזיט הגבירו את הביקוש למוצרי החברה שלו לרמות שנרשמות בדרך כלל רק בתקופות שיא של קניות כגון חג המולד.
הסטראט-אפ שלו, OnTruck, מאפשר לחברות לשכור קיבולת הובלה לתקופות קצרות מציי רכב שנשאר להם מקום פנוי במשאיות. לקראת מה שהולך להיות יציאה של בריטניה מאירופה ללא הסכם, זה בדיוק מה שעסקים בבריטניה עושים כעת, כאשר הם ממהרים לאגור מלאי, אומר חואנטגיו.
"אנחנו רואים עלייה גדולה בפעילות, ובמקרים מסוימים הביקוש כפול מהרגיל", אמר חואנטגיו, מנכ"ל OnTruck בראיון, "בהתבסס על שיחות שלי עם לקוחותינו, אנחנו מאמינים שזה קשור לאחסון מלאי לקראת הברקזיט".
התוכנה של OnTruck מפנה חברות שצריכות לשנע מוצרים, למשאיות בעלות שטח פנוי. המודל דומה למודל של אובר (Uber Technologies). חברת המשלוחים איננה מפעילה ציי רכב משלה, אלא מקשרת ציי רכב ללקוחות המבקשים לשנע סחורות.
- דיווח: החותים הגיעו להסכם עם סין ורוסיה - לא יתקפו ספינות שלהם
- שער הדולר עולה ב-0.4% לעומת השקל, נסחר סביב 3.71
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם ב-Uber זיהו את ההזדמנות: החברה כבר הודיעה על כוונתה להרחיב את שירות המשלוחים שלה לאירופה.
לקראת המועד המקורי של ה-29 במרץ אשר נקבע לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, החלו חברות לחשוש שאם הממשלות לא יגיעו להסכם המסדיר את היציאה, יהיו הפרעות מהותיות במעברי הגבול בין בריטניה ואירופה. בין החברות שהכריזו על תוכניות לאגור מלאי נמנות Associated British Foods ו- Rolls Royce, וראש עיריית לונדון סאדיק חאן (Sadiq Khan) אמר כי הוא מודאג גם מהפרעות באספקת תרופות חיוניות.
"מצבים מתוחים כאלה גורמים לחברות להגדיל את המלאי שלהן, כי הן לא בטוחות מה יהיה מחר", אמר בראיון מקסים לגארדז (Maxime Legardez), מייסד Everoad הצרפתית, מתחרה של OnTruck. "זה קורה כאשר יש שביתות רכבות, ואנחנו ראינו את זה עם הברקזיט - בכל אופן, המתח הזה עושה טוב לעסקים שלנו".
OnTruck מתמקדת בהבולות לטווח קצר, ופועלת ברדיוס של 200 ק"מ מסביב לערים כגון ברצלונה, מדריד, פריז ולונדון, בעוד ששירות המשלוחים של Uber מתמקד בהובלות לטווחים ארוכים יותר. Everoad פועלת בשני התחומים, ומציעה משלוחים חוצי גבולות עבור לקוחות כגון Procter & Gamble ,Nestle, ו-Schneider Electric.
החברות האירופיות יש מספר מממנים בולטים. OnTruck קיבלה השקעות מקרנות ההשקעה Atomico ,Cathay Capital ויצרנית הנפט Total. מנכ"ל Apple לשעבר, טוני פאדל (Tony Fadell), וטייקון התקשורת הצרפתי חאווייר ניל (Xavier Niel), סייעו במימון Everoad.
השוק הגזים? עודף הסחר של סין עלה לכ-41.6 מילארד דולר בחודש מאי
נתוני הצמיחה של סין מצביעים על גידול בייצוא וירידה בייבוא בחודש מאי, וזאת בניגוד לתחזיות לאור הסלמת מלחמת הסחר עם ארה"ב, כאשר בסכסוך בין שתי המדינות לא נראים סימנים להתמתנות המתחים. על פי הנתונים, הייצוא מסין עלה בכ-1.1% לעומת חודש מאי בשנה שעברה, ואילו היבוא ירד ב-8.5%, כאשר עודף הסחר של סין עומד על 41.65 מיליארד דולר, וזאת בניגוד לתחזיות הכלכלנים שצפו כי הייצוא ירד ב-3.9%, ואילו הייבוא ירד ב-3.5%. "בנוגע לייצוא, סביר להניח כי ההארכה של המועד האחרון למכסים מצידה של ארה"ב והיערכות מראש של ייצוא לארה"ב תרמו לצמיחה, אך הצמיחה השנתית של היצוא מסין לא במצב טוב", אמר שיה לה, כלכלן אסיה ראשי בויזקיה באנקו. "הירידה בייבוא ניכרת על רקע ההאטה בכלכלה המקומית והאפשרות להסלמה במלחמת הסחר. חלק מן הייבוא הסיני נועד לייצור מוצרי ייצוא, והוא יחתך לאור התחזית הנמוכה לייצוא". בעוד שרוב המסחר במאי לא כלל את שיעורי המכס החדשים, נראה כי דחיית המועד להטלת המכסים עודד את החברות לשנע סחורה מהר יותר בתקווה שיוכלו לספק את הסחורה שלהן לפני המועד האחרון, וזאת כאשר ברקע ארה"ב הודיעה כי החלה לבחון הטלת מכסים נוספים בשיעור של 25% על סחורה סינית בהיקף של כ-300 מיליארד דולר. נגיד הבנק המרכזי של סין, יי גאנג, אמר בראיון בשבוע שעבר כי יש מקום "עצום" להתאמה למדיניות המוניטרית אם מלחמת הסחר תעמיק, וגם אותת כי הוא אינו מחויב להגנה על המטבע הלאומי. "אנו צופים כי רמת הייצוא תשאר חיובית גם בחודש יוני, וככל הנראה תתמך על ידי המשך ההזמנות מראש מסין", אמר לו טינג, הכלכלן הראשי של סין בנומורה אחזקות בהונג קונג. "מאחר שחלק מהייבוא הוא רכיבים מיובאים להרכבה ולייצוא חוזר, הירידה בייבוא פירושה גידול קטן יותר בייצוא בעתיד הקרוב", אמר לו, והוסיף כי הייצוא יירד ברבעון השלישי כאשר הוא סבור כי המכסים מכיוונה של ארה"ב אכן יוטלו. הייצוא של סין לארה"ב ירד ב-3.2% בחודשים ינואר-מאי לעומת השנה קודמת ואילו הייבוא ירד כמעט ב-26% לעומת התקופה המקבילה, והותיר עודף סחר של 750.6 מיליארד יואן (108 מיליארד דולר). יבוא פולי הסויה ירד ב-12.2% באותה תקופה.
