טור

פספוס: הנצחון של נטע הפך לשיימינג נגד "הרזה מקפריסין"

מנהלת האסטרטגיה של באומן כואבת את העיסוק בגוף ולא במהות. במקום לחגוג את כל מה שטוב בניצחון של נטע, הוא הפך לניצחון השמן על הרזה, של מודל היופי האמתי והחדש מול "המזויף" והמיושן
מורן נורוק | (3)

מי לא אוהב את נטע ברזילי? במהלך השבועות האחרונים, הפכה ברזילי לקונצנזוס נדיר בתרבות הישראלית. כולם אוהבים אותה, כולם מריעים לה, גם כאמנית מוכשרת וגם כאישה שהביאה לפריים טיים מבנה גוף שלא זכה לאורך השנים למספיק לגיטימציה, שלא לומר אהדה.

לשמחתנו, עברנו דרך ארוכה מהימים המבזים של זריקת כדורי השוקולד בתכנית של דודו טופז, ומה שנשאר מהם זה זיכרון רע המלווה בצמרמורת של מבוכה. הצלחתה של ברזילי הגיעה בשיאה של התעוררות עולמית, שחלחלה כמובן גם לארצנו, בנוגע ליחס לנשים, צמד מילים המכיל בתוכו עולם שלם של עוולות: החל מהדרת נשים, דרך ייצוגי נשים במדיה, יחס לנשים במקום העבודה ועד הטרדות ותקיפות מיניות. יותר ויותר נשים מוכנות להגדיר את עצמן כפמיניסטיות, על אף האסוציאציות שהמילה הזו מעלה בקרב אנשים שעדיין חושבים שפמיניסטית זו רק מכבסת מילים ל"שונאת גברים" ו"לא עושה שפם".

קמפיין metoo# אמנם היה זה שזכה להכי הרבה תהודה עולמית, אבל סביבו התרחשו עוד הרבה אירועים "קטנים" יותר, ששיקפו את שינוי הגישה ביחס לגוף הנשי, כמו אתרי אופנה שוויתרו על פוטושופ והתחילו להציג את הבגדים על דוגמניות במגוון מידות כמו Asos, הצלחתה של הדוגמנית אשלי גרהאם ומגזיני רכילות שהפסיקו ללעוג לכל תמונה של סלבריטאית שעלתה במשקל והתקוממות ברשתות החברתיות נגד ביטויים של האשמת הקורבן.

אבל פמיניזם הוא רק חלק מתמונה גדולה יותר, של דור שלם שמקדש את החופש של הפרט להגדיר את עצמו כפי שהוא רוצה, ונלחם כדי לקדם את הסובלנות של החברה להגדרה הזו. אם דורות קודמים רק רצו להשתלב, מילניאלס עושים ככל שביכולתם למצוא את הקול האישי, האותנטי שלהם ולבטא אותו לעולם, במקום להתמוסס לתוך כור היתוך המפשיט אותם ממאפייניהם הייחודיים. "כמו כולם" הפך למילה נרדפת לבינוני, לרגיל, ללא מעניין.

  

אסוס

ואז הגיעה נטע

נטע ברזילי מגלמת את רוח התקופה בצורה אידיאלית: אישה צעירה ומוכשרת מאוד, שגופה, בין אם בחרה בכך או לא, הוא התרסה בפניה של חברה שבמשך שנים לימדה נשים איך הן צריכות להיראות (ואפילו שרה Look at me I’m a beautiful creature). ואם את לא נראית ככה, לפחות תשאפי להיראות ככה, ואל תמשכי יותר מדי תשומת לב עד שהמהפך יושלם.

לראיה, ברזילי נשאלת באופן בלתי פוסק לגבי משקל גופה. הגוף שלה הפך לאמירה, בלי שביקשה זאת. אפילו אילנה דיין, בראיון איתה, הביעה חשש שמא תרזה בעקבות ההצלחה, ובכך תאכזב אנשים. בתגובה, ברזילי, אישיות אינטליגנטית ומגובשת הזכירה שגופה הוא שלה, ושאם תרזה זה עניינה בלבד.

בתחרות שירה אירוויזיונית, שכולה שואו והלבשה, ברזילי הביאה משהו שונה לנוף. וזה מרענן ומשמח, וזה בעיקר מוכיח לבחורות צעירות שאת יכולה להיות בדיוק מי שאת, והעולם לא רק יקבל אותך, אלא אפילו יריע לך. ואם זה היה נעצר כאן זה היה נהדר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

רצה הגורל, וברזילי התחרתה ראש בראש בזמרת אחרת, אלני פוריירה מקפריסין. פוריירה היא זמרת מוכשרת שנתנה הופעה מצוינת עם שיר קליט מאוד, זוכת אירוויזיון קלאסית. אה, והיא גם אישה יפה רזה הלבושה בבגדים צמודים. ברשתות החברתיות לא היססו לכנות אותה "ביונסה לעניים". הבעיה החמירה בניתוחים שלאחר הזכייה, בהם מיהרו לבטל את כל מה שטוב בניצחון של ברזילי, ולמסגר אותו כניצחון של השמן על הרזה, של מודל היופי האמיתי והחדש מול מודל היופי "המזויף" והמיושן.

הניצחון של נטע ברזילי האמנית הפך במהרה לניצחון של האישה המלאה מול האישה הרזה, האישה האמתית מול האישה המזויפת. בקיצור, ההתמודדות ביניהן הפכה מתחרות בריאה בין אמניות מבצעות לתחרות של אישה נגד אישה, מרגע יפיפייה ומעצים לעוד צ'יק פייט שרק חסר בו בוץ. וזה לא משנה שהמתמודדות עצמן פרגנו אחת לשנייה, לקחנו את הזכות לשנות את הנרטיב לזה שאנחנו מורגלים אליו, ועוד ולקבוע עבור אישה אחרת את מידת האותנטיות שלה.

"הקפריסאית הביאה לבמה דימוי נשי מיושן ושדוף, עטוף בקונדום נצנצים ושיער מתנפנף, וכל כולה פירכוסים מתחנחנים שמתכתבים עם תרבות הפורנו. עם כל פיתולי האגן האלה, היא שרה על אש התשוקה, כאילו שאנחנו בשנות ה–70" (מתוך "הארץ").

הציטוט הוא מתוך כתבה באתר "הארץ", בתחילתה מצוטטת ילדה בת 9 שאמרה שהתחרות בין ברזילי לפוריירה היא תחרות בין השמנה לרזה. כלומר, אותה ילדה מאמינה שכל פעם שכשנשים נמצאות במצב של תחרות הן למעשה מתחרות על הנשיות שלהן, ולא על הכשרון שלהן, ובכך טמונה הסכנה במסגור כזה - ילדות שחושבות שבכל פעם שנשים מתחרות, התחרות היא גם אישית, וגם מבוססת בעיקר על מראה.

למסגר את הנצחון הזה כך זה לקחת מרחק של טיסה, קונקשן וטיסה נוספת מהנקודה. חגיגת מודל יופי שעד כה לא נחגג הוא ניצחון. הוא ניצחון, כי הצלחנו להכיל ולהריע למודל אחר של נשיות ממה שהורגלנו לאהוב. מה שזה לא אמור לעשות, זה להפוך את התפקידים, ולתפוס את מודל היופי שעד כה נחשב כמסורתי, כמשהו רע, או גרוע מכך, מזויף. בודי שיימינג הוא בודי שיימינג, לא משנה לאיזה כיוון היא פונה. כל עוד נמשיך להתעקש ולעסוק בגוף ולא במהות, אנחנו נמשיך להתייחס לנשים כאל, ובכן, צעצוע.

 

מורן נורוק היא מנהלת אסטרטגיה במשרד הפרסום BBR באומן בר ריבנאי/ סאצ'י אנד סאצ'י

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טוקבקיסט מובטל 17/05/2018 22:07
    הגב לתגובה זו
    שתיהן השתמשו בגופן, הן במילים והן בריקוד, אז לא להתייחס לזה זו צביעות לשמה. גם כשהכותבת אוכלת חסה בעבודה שלא תספר לנו שטעים לה, אלא כי היא חיה לפי אידיאל היופי בעולם של גברים ולא כי חזקה ולא שמה על אף אחד
  • 2.
    טודובום 17/05/2018 13:22
    הגב לתגובה זו
    אז אנחנו בסדר צניעות היא לא מילה גסה, תכתבי את המילה לדעתי מידי פעם
  • 1.
    עומרי גרוס 17/05/2018 13:10
    הגב לתגובה זו
    מתי לחזור ילדה שלי מתי לחזור מתי הכעס יעבור
אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13
רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת

לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.


ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים

בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.

חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13
רייטינג

חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית

המהדורה המרכזית של חדשות 13 ממשיכה לצנוח, והיא במקום האחרון מבין כל המהדורות, ולא רק שירדה מתחת לרף מאה אלף צופים, אלא עומדת על 66 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול ממשיך לרדת, כשאתמול עמד על 700 אלף צופים בדיוק (כמובן, בהתאם לנתוני המדידה), אבל הדרמה ממשיכה להתרחש במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שממשיך להתרסק מבחינת הרייטינג ונמצא במקום האחרון בטבלת המהדורות. 

בראש, כמו תמיד, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 14% רייטינג ו-353 אלף צופים, ואילו גם חדשות 14 שומרת על יציבות והיתה עם רייטינג של 7.7% ו-208 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה משמעותית פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של כאן11 עמדה על 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים ואילו חדשות 13 הגיעו לשפל חדש, ורשמו 2.6% רייטינג ו-66 אלף צופים בלבד.


פריים טיים

חזרתה של "ארץ נהדרת" ללוח השידורים היא גם חזרתה לראש הפריים טיים. התכנית הותיקה של קשת עמדה על נתון חריג של 18.9% ו-441 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה, היתה הפטריוטים, שנמצאת באופן קבוע בחמשת התכניות הנצפות ביותר, ועמדה על 8.3% רייטינג ו-264 אלף צופים. אחריה היה ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", שעמד על 5.9% רייטינג ו-128 אלף צופים. את הרשימה סגרה "סודות המטבח נחשפים", התכנית המקדימה ל-"משחקי השף" של רשת, שקיבלה 3.4% רייטינג ו-83 אלף צופים בלבד. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-69 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחזקת מדי יום, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.