חברת Ariga גייסה 15 מיליון דולר לפיתוח פלטפורמה לניהול מסדי נתונים
חברת אריגה (Ariga) הסטארט-אפ הישראלי סיים סבב גיוס נוסף של 15 מיליון דולר. הגיוס הובל על ידי Tiger Global ו-TLV Partners, בהשתתפות משקיעים פרטיים, ביניהם גיא פודחרני מייסד Snyk - המשמש גם כיועץ לחברה, וארמון דדגר ה-CTO של HashiCorp. בנוסף הודיעה החברה על גרסה חדשה של פלטפורמת Atlas Cloud לניהול סכימות מסדי נתונים, בסבב הגיוס הקודם של החברה שהובל על ידי קרן TLV Partners גייסה החברה 3 מיליון דולר.
שותף-מייסד ומנכ"ל אריגה אריאל משרקי אמר כי "הפיכת ניהול השינויים במסד הנתונים לחלק מתהליך ה-DevOps היתה מהפכה באופן שבו אנחנו בונים תוכנה. אבל עברנו כברת דרך בעשר השנים האחרונות, וניהול סכימת מסדי נתונים צריך להדביק את הפער; תכנון ואימות ידני לא מספיקים יותר".
"אטלס, פרויקט הקוד פתוח הפופולרי שלנו, מביא לחיים את גישת ה-"Schema as Code". בעזרתו ניתן להגדיר את הסכימה הרצויה של מסד הנתונים, או להסיק זאת באמצעות הקוד. נותר רק להגדיר את ה"מה", ואטלס דואג ל"איך". השינויים מאומתים במהלך תהליכי ה-CI/CD הקיימים ומוטמעים בפרודקשן".
- הסטארטאפ הישראלי ששומר על ChatGPT בגיוס ענק
- Koi מגייסת 48 מיליון דולר; השווי המוערך מעל 120 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עובדי אריגה. צילום אבי חיימוביץ
בחברה מסבירים כי עם המעבר לתשתיות מבוססות ענן, הנפח והמורכבות של מסדי הנתונים המגבים יישומים מתעצמים ביותר. ארכיטקטורות מידע ביישומים מודרניים הופכות יותר ויותר מורכבות ומגוונות, כאשר כמות הטכנולוגיות אשר מפתחים נדרשים להתמודד איתן גדלה בקצב מסחרר. במצב זה, לעיתים קרובות מפתחים צריכים לעבוד עם טכנולוגיה שהם לא מכירים, דבר המאט את הצוותים ומטיל סיכון מוגבר על ארגונים. מסדי נתונים מנוהלים של ספקיות ענן כגון Amazon או Google Cloud עוזרים, אבל קיימת נקודה עיוורת: ניהול הסכימה.
מכיוון שיישומים מתפתחים במהירות, סכימת מסד הנתונים העומדת בבסיסם חייבת להתפתח בד בבד. שינויים בסכימה עלולים לגרום לאובדן נתונים והשבתת יישומים במידה והם לא מתוכננים בקפידה, ובכך ליצור השלכות קשות על ארגונים.
אבל מה לגבי ניהול סכימת מסד הנתונים? באריגה מסבירים כי הם פועלים בכדי לחולל מהפכה בדרך בה ארגונים מנהלים את מסדי הנתונים שלהם על ידי הצגת גישה חדשה,
"Schema as Code". המושג סכימה כקוד מתייחס להגדרה וניהול של סכימת מסד הנתונים באמצעות קוד. בדומה ל״Infrastructure as Code״, פרדיגמה פופולרית המשמשת לניהול תשתית ענן, סכימה כקוד מביאה יכולות אוטומציה חכמות לניהול סכימה.
- המירוץ לכדור הרזייה - נובו בתוצאות קליניות טובות
- המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
אריאל משרקי ייסד את אריגה יחד עם סמנכ״ל הטכנולוגיות של החברה, רותם טמיר, בשנת 2021. החברה מעסיקה 12 עובדים, 8 מהם בתל אביב והשאר בגרמניה וויאטנם.

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם
משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון?
מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב.
ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.
המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.
המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים
המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.
- מטא מהמרת על המשקפיים החכמים החדשים שלה
- מטא תשקיע לפחות 600 מיליארד דולר בתשתיות AI עד 2028
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.