גבוה מהצפי: מדד המכירות הקמעונאיות בארה"ב חושף נתונים מעודדים

אחרי הנפילות אתמול בוול סטריט, חיכו המשקיעים למדד המכירות הקמעונאיות בארה"ב וחיכו לבשורות טובות. האם המומנטום החיובי ישוב?
עוז מוכתר |
נושאים בכתבה ארה"ב וול סטריט

ימים ספורים לאחר פרסום נתון התעסוקה המאכזב כ"כ, המשקיעים בארה"ב מקבלים היום נתון חיובי לגבי מצבו של הצרכן האמריקני - שהינו לב ליבה של הכלכלה.

נתון המכירות הקמעונאיות שפורסם היום ב-15:30 שעון ישראל רשם עלייה של 0.2%, כאשר הכלכלנים ציפו לגידול של 0%. מעבר לכך, בניטרול סקטור הרכבים, המכירות רשמו עלייה דרמטית של 0.7% ונזכיר כי תעשיית הרכב רשמה בחודש שעבר שיא מכירות של שנים. הצפי בניטרול תעשיית הרכב עמד על 0.4%.

החוזים בוול סטריט שנסחרו הבוקר בירידות, נסחרים כעת בעליות של עד 0.25%.

מדד המכירות הקמעונאיות בניכוי עסקאות רכב וגז רשם גידול של 0.6% בהשוואה לאוקטובר. צפי הכלכלנים לחודש דצמבר עמד על גידול נוסף של 0.3%. בפועל רשם המדד גידול של 0.6%.

בסיכום שנתי, המכירות הקמעונאיות רשמו עלייה של 4.2% בשנת 2013, האטה של ממש לעומת גידול של 5.4% ב-2012.

למדד המכירות הקמעונאיות יש חשיבות עצומה משום שהצריכה בארה"ב מהווה כשני שלישים מהתמ"ג האמריקני. הנתון עוקב אחר כמות העסקאות שהתבצעו בחנויות הקמעונאות מול הצרכן הסופי וכולל עסקאות של מוצרים ושירותים. המדד מתחלק לשלוש קבוצות: מכירות קמעונאיות, מכירות קמעונאיות בניכוי עסקאות רכב ומכירות קמעונאיות בניכוי עסקאות רכז וגז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.