הדמיית תוכנית שדה דב
צילום: רשות מקרקעי ישראל

למרות ההתנגדויות: אושרה תכנית שדה דב לבניית 16 אלף דירות

הבנייה ברובע החדש משלבת כ-35 מגדלים עד 40 קומות לצד בניה נמוכה יותר של 5 עד 10 קומות. לאורך התכנית יעבור "הקו הירוק" של הרכבת הקלה; ההתנגדויות לא עזרו, רשות מקרקעי ישראל: זהו יום היסטורי"

צחי אפרתי | (1)
נושאים בכתבה שדה דב

תכנית הענק לבניית 16 אלף דירות על מתחם שדה דב המפונה אושרה למתן תוקף בוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב. מתוך כלל הדירות, 2,400 מיועדות עבור דיור בר-השגה, 4,500 עבור מעונות סטודנטים, דיור מוגן, בתי אבות, דיור להשכרה וכדומה.

התכנית לרובע החדש משתרעת על שטח של כ-1,300 דונם. נוסף על מגורים, היא כוללת כ-500 אלף מ"ר למבני ציבור, כ-125 אלף מ"ר למסחר, כ-330 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, כ-125 אלף מ"ר עבור מלונאות וכ-365 דונם עבור גנים ציבוריים ו-3 פארקים עירוניים.

הבנייה המתוכננת משלבת כ-35 מגדלים עד 40 קומות לצד בניה נמוכה יותר של 5 עד 10 קומות. 

ההתנגדויות לא עזרו

תכנית זו שקידמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הופקדה להתנגדויות במאי 2019 ואושרה לאחר שמיעת התנגדויות שכללו שלושה ימי דיונים. בכך נכללה התנגדות עיריית תל אביב שביקשה ביצוע הדרגתי של התכנית באופן שיאפשר פעילות חלקית של טיסות אזרחיות. עוד טענו נגד התכנית תושבי צפון העיר שהלינו כי היא מפנה את גבה לשכונות הוותיקות והופכת אותן למעברי גישה למגדלי יוקרה אגרסיביים החוצצים בין הים לשכונות מרידינג ועד הרצליה, וזאת בהיעדר תשתיות מתאימות. מנגד טענו מנהלי הגוש הגדול כי מדובר בתועלת כלכלית וחברתית חסרת תקדים.

ההחלטה הסופית לפינוי שדה התעופה דב התקבלה בסוף יולי 2018 והעבירה את כלל פעילות התעופה האזרחית לאילת וממנה לנמל התעופה בן גוריון. אחרי מספר דחיות, פינויו הסופי של שדה התעופה החל ביולי 2019. 

ברמ"י מברכים על ההחלטה. "זהו יום היסטורי בו תכנית לאומית בסדר גודל כזה שנערכה וקודמה במאמץ משותף מקבלת תוקף", ציינה גילי טסלר, מתכננת מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל. "רובע שדה דב הינו הרובע החדשני ביותר שיקום במדינת ישראל, זוהי זכות גדולה לנהל ולקדם תכנית שכזו בעלת חשיבות כה רבה".

מתכננת מחוז תל אביב, חוה ארליך-רוגינסקי, הוסיפה כי "תהליך אישור תוכנית שדה דב הציב בפני לשכת התכנון אתגרים תכנוניים ותהליכיים שחייבו תשומת לב והשקעת מחשבה רבה. אנו שמחים בכך שהצלחנו לאזן בין הצורך הדחוף לקדם תכנון מיטבי להרבה מאוד יחידות דיור, מבלי להתפשר על איכות ותוך מתן מענה לכל ההתנגדויות וההסתייגויות שעלו בתהליך".

מה בתכנון?

תכנית 'רובע שדה דב' הינה תכנית כוללנית החלה על חלק משמעותי בעיר ומשלימה את תכנית המתאר לעיר תל אביב תא/5000 אשר קבעה את שטח שדה דב כ"שטח לתכנון בעתיד". עקרונותיה מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר, תעסוקה ומלונאות.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

התכנון המוצע מתייחס לבלוק העירוני התחום ברחובות הראשיים כיחידה תכנונית עיקרית. בטבורו מוצעים שטחים ציבוריים וכלפי הרחובות הראשיים מוצעות חזיתות מסחריות פעילות ונגישות.

התכנית נסמכת על שלד רחובות, שהראשי מבניהם הוא רחוב אבן גבירול שלאורכו יעבור קו הרכבת הקלה - 'הקו הירוק'. כמו כן, התכנית קובעת תקן חנייה מופחת ופרוגרסיבי במטרה להפחית משמעותית את השימוש ברכב פרטי. בהתאם, הרחובות תוכננו ליצירת מרחב הליכה נוח.

הפיתוח הנופי המוצע, מהווה חלק ממערך שטחים לניהול מי נגר, החל מרצועת נטיעות ועד לשטחים לאיגום והשהיית מי נגר. כהמשך לתפיסתה המקיימת של התכנית, התכנית מגדירה כי תכניות מפורטות אשר יקודמו מכוחה, יכללו הנחיות לייצור של אנרגיה ממקורות מתחדשים בתחומם, ושומרת עתודות להקמת מתקני איסוף אשפה, מתקנים לניהול נגר, ולאגירה וליצור אנרגיה בהתאם להתפתחויות טכנולוגיות עתידיות בתחום זה.

"בעלי הקרקעות הפרטיים הם המשלמים הגדולים"

באשר לחלוקת הזכויות במתחם, התכנית מתווה עקרון שמאי הקובע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות כאיחוד זכויות בתכנית מתארית. בתוך כך, תכנית המתאר קובעת מתחמים לתכנון מפורט, כאשר כל בעלי הזכויות יקבלו את זכויותיהם בכל תכנית מפורטת עפ"י השווי היחסי אשר נקבע בתכנית המתאר.

עו"ד שמואל שוב ועו"ד נעמה שיף, המייצגים בעלי קרקעות פרטיים רבים במסגרת התוכנית, ציינו כי "מדובר בתקופת שיא לאישור תוכנית בסדר גודל כזה בישראל. הוראות התכנית קובעות כי ההקצאה לכל הבעלים תהיה בכל מתחם ומתחם משטח התכנית. כלומר, זכויות כל אחד מהבעלים מפוצלות לשלושת המתחמים. אנו מברכים על אישור התוכנית הסוללת את הדרך לתוכניות מפורטות שיאפשרו בניה במתחם שדה דוב המפונה, הגדלת היצע מגורים והענקת זכויות לבעלים אשר מחכים שנים לממש זכויותיהם.

"יחד עם זאת, חבל שהתוכנית אינה נותנת פתרון בתוכה, אף להפרדת השיתוף של בעלי הזכויות, כולל לבעלי הזכויות במתחם הגוש הגדול. הועדה הפנתה את הבעלים הפרטיים לסיכום חיצוני עם המדינה על ריכוז זכויותיהם במסגרת התוכניות המפורטות. יש לציין כי בעלי הקרקעות הפרטיים הם המשלמים הגדולים על קידום התוכנית, שכן בהתאם להסכם בין המדינה לבין המנהלים של הגוש הגדול המדינה זכאית ל-50% מהזכויות של בעלי הקרקע הפרטיים בתוכנית בתמורה לפינוי השדה. אנו מעריכים כי מדובר בזכויות בשווי של מיליארדי שקלים. המדינה אף מרוויחה עקב הקצאת זכויות מסחריות ודיור בהישג יד ללא כל תמורה לבעלים מאחר והועדה אף דחתה את התנגדויות הפרטיים כי אין להעניק למדינה זכויות אלה להם שווי כלכלי גבוה, ללא תמורה". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    avnersh1 14/03/2020 19:10
    הגב לתגובה זו
    מעניין איך כל התוספת תנוע לעבודה, לבילוי וסתם לשיחה עם חברים? אולי מישהו יצמיח להם כנפיים. הלוואי.
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.