המילה שאסור לומר למנהל השקעות

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, מתייחס בטורו לסוגי האנשים ה"ממליצים" בשוק ההון. מה אסור להגיד למשקיע הפרטי? וכיצד אנשי "האמרתי לך" תמיד צודקים?
יניב פגוט | (9)

בבואנו להעריך ביצועים עתידיים של כלכלות ברמת המאקרו ונכסים בודדים, דוגמת חברות ברמת המיקרו, אנו מתבססים על תחזיות אנליסטים,הרי מדובר בכלי מקצועי, זמין והאמין ביותר הקיים, אשר על בסיסו ניתן לקבל החלטות השקעה רלוונטיות. לא מדובר בכלי עבודה מושלם ואף לא כלי עבודה חף מאינטרסים, אולם אחרי הכל מדובר בכלי העבודה המרכזי בשווקים הגלובליים.

"הנבואה ניתנה לשוטים" נאמר במקורות היהדות, אולם בכל האמור בשוקי ההון החזאות והערכות לעתיד אשר הינם "קרובי משפחה מדרגה ראשונה" של הנבואה, הינן עיסוק יום יומי חי ובועט של "מיטב המוחות" ככלי מרכזי עיקרי לקבלת החלטות השקעה. מנהלי השקעות הינם צרכנים סדרתיים של תחזיות כלכליות כחומר גלם ומקביל יצרני תחזיות כלכליות כתוצר סופי המהווה בסיס לאסטרטגיית השקעה עדכנית.

איש מקצוע שעוסק לפרנסתו בתחזיות והערכות, מכיר את מגבלות המקצוע והסטטיסטיקה ומבין שלעיתים הוא יהיה בצד הצודק של התחזיות ופעמים אחרות לא, ולפיכך האתגר המרכזי שלו טמון בשיפור הסטטיסטיקה המקצועית שלו. אולם עולם ההשקעות והפריפריה המקצועית הגלובלי הצמיח ליד אלו שמבינים את מגבלות המקצוע והסטטיסטיקה, ביצה תובענית של "אנשי האמרתי לך". מדובר באב טיפוס של דמויות בעלי מכנה משותף רחב, בו הטעויות שלהם נדירות ועבורם כמעט כל צרה גלובלית, ברמת המאקרו, מיקרו ואף בזירה הגיאו פוליטית "כתובה על הקיר" ורק חובבן יחמיצה. מי שיקים קרן גידור המנהלת את נכסיה על בסיס המודל המושלם של "אנשי האמרתי לך" יכול להיות טריליונר וללעוג לכולנו, אולם "אנשי האמרתי לך" לא מוכנים לגלות לכולנו את המודל הסודי.

מנהל השקעות מכל לאום ומכל צבע ומין סולד יותר מכל מצמד המילים חסרות הקלאסה "אמרתי לך". "אדם קרוב אצל עצמו" אולם פעמים רבות שוכחים אותם מנהלי ההשקעות את הפסוק "מה ששנוא עלייך אל תעשה לחבריך" בבואם לחגוג הצלחה נקודתית ומקרית שלהם. אמרתי לך שהשוק יעלה בחול המועד? השוק תמיד עולה בחול המועד. אמרתי לך שנתוני התעסוקה בארה"ב ייצאו חלשים? אמרתי לך שהמדד יפתיע למעלה? וכך הלאה הררי "האמרתי לך" פזורים להם בבתי הקברות ברחבי שוקי ההון הגלובליים בחלקת "אמרתי לך".

חובבי הכדורגל שבנינו ודאי מכירים את פרשן הכדורגל שמסביר במהלך כל המשחק את יתרונה של אחת הקבוצות, אך כאשר נופל שער מפתיע בצד השני של המגרש הוא יצהיר "אמרתי לכם - מי שלא כובש סופג". כלכלה כידוע אינה משתייכת לתחום המדעים המדויקים, אלא למדעי החברה, ולפיכך שוק ההון שחלק מהותי מהתנהלותו מבוסס על מצע מדעי למחצה בדמות תחזיות והערכות, מושך אליו גדודים של חכמים בדיעבד שתמיד ידעו מה נכון לעשות בשוק בזמן אמת, אולם שכחו לעשות מהתובנות שלהם כסף.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מייק 13/04/2012 21:40
    הגב לתגובה זו
    אהבתי
  • 7.
    רדוד ביותר 13/04/2012 19:44
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחשוב מי זאת איילון, חבורה של אנשים רדודים, שלא הייתי נותן להם שקל לנהל. עדיף להשקיע בתעודות סל ולא בחברה שאין לה מושג בהשקעות
  • 6.
    כלכלן 13/04/2012 15:09
    הגב לתגובה זו
    במיוחד לאור הרמה הגבוהה של הטורים שלך בדרך כלל. אולי זה המצות.... חג שמח!
  • 5.
    ליאל 12/04/2012 17:46
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא שווה שנפרש ונפתח את זה. לשלם דמי ניהול שייך לעבר, היום אנשים כמוני שמבינים קצת יותר עניין יודעים שכל מה שצריך לעשות זה להתחיל להשכיל ולדעת את השוק הזה ולעשות את זה עצמאית.. עובדה , אתרים כמו אינבסט קמים ומספקים את המידע הזה. ולא בכדי..
  • ירון זליכה 17/04/2012 21:45
    הגב לתגובה זו
    לגמרי צודקת
  • 4.
    תודה,החכמתני. (ל"ת)
    eli 12/04/2012 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ניב 12/04/2012 15:24
    הגב לתגובה זו
    זה כול מה שיש לך להגיד בערב חג שני של פסח ? נראה שמשהו הכריח אותך לכתוב משהו פגוט - אתה מסוגל ליותר .
  • 2.
    מומחה בדיעבד 12/04/2012 13:57
    הגב לתגובה זו
    מהמשבר ? נגמרו בעיות הכלכלה באירופה ?
  • 1.
    אז על מה המשכורות הגבוהות של האנליסטים (ל"ת)
    lema 12/04/2012 12:10
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.