מנכ"ל 'פישמן סלולר': "בגלל בירוקרטיה מכשיר האייפון לא הגיע לארץ"

אודי מארצי בראיון ל-Bizportal מתייחס לשוק הסלולר בארץ. "בחנויות הפרטיות יש ייבוא רב של מכשירים גנובים, מוברחים ומחודשים, זה לא המצב ברשתות"
|
(2)

בשנים האחרונות רכישת מכשיר סלולרי חדש הפכה לפעילות לא פשוטה. כמות המכשירים היא עצומה, היצרניות יוצאות כל העת עם חידושים והמצאות, חלקם מגיעים לארץ וחלקם לא, חלקם מגיעים ללקוח שבאמת צריך ורוצה אותם, וחלק לא.

למרות כל החידושים, לא מעט אנשים עדיין עושים בסלולר שימוש בסיסי ביותר: להוציא ולקבל שיחות ולקבל ולשלוח SMS. לאלו אין הרבה אפשרויות, מכשירי הדור 2.5 נחשבים לזניחים מאוד בקרב המפעילות וכוללים מספר זעום של דגמים. לכן לא מעט אנשים בשנים האחרונות פונים לרכישת מכשיר בשוק הפתוח, שהחל לתפוס תאוצה בארץ בשנה האחרונה, ולפי הערכות מגלגל כ-600 אלף מכשירים בשנה.

באירופה כ-30%-40% מהמכשירים נמכרים לא דרך המפעילים אלא דרך השוק הפרטי. עם זאת, נראה כי בארץ המגמה הזו רחוקה מלהגיע לידי כך והמונופול על מכירת מכשירים עדין נמצא בידי המפעילות הסלולריות והוא לא חף מאינטרסים נוספים של החברות.

משרד התקשורת ניסה בעבר לקדם רפורמה של הפרדת הזיקה בין רכישת המכשיר לבין מסלול התחייבות לחברת הסלולר. המשרד ביקש לבטל את המודל של חיוב-זיכוי ברכישת מכשיר דרך חברות הסלולר כדי להחליש את כוחן בשיווק מכשירים ולפתוח את השוק לתחרות. וגם שר התקשורת הנוכחי הצהיר כי הוא מתכוון להמשיך את הקו הזה, אך עדין לא ידוע מהם הצעדים שהוא מתכוון להוביל.

לשם בירור הנושא ובחינת השוק הפרטי למכירת מכשירים סלולריים שוחח Bizportal עם אודי מארצי, מנכ"ל "hMobile - פישמן סלולר", רשת ארצית של חנויות לממכר מכשירים סלולריים של רשת הום סנטר (שתיהן מקבוצת פישמן).

מארצי מתייחס בדבריו ליתרונות מבחינה צרכנית לרכישת מכשירים בשוק הפרטי ואומר, כי "היתרון הבולט הוא בעובדה שרכישתם אינה כרוכה בהתחייבות ארוכת טווח. יתרונות נוספים הם שמכשיר מהשוק הפרטי פתוח לכל כרטיס SIM, וכך קל יותר ללקוח לעבור בין החברות. כמו כן, ניתן להשתמש במכשירים אלה בכרטיס SIM בינלאומי, שמשווק על ידי כמה חברות בישראל, וליהנות ממחירים נמוכים יותר כשנוסעים לחו"ל. לקוח שרוכש מכשיר בשוק הפרטי יכול לבחור מכשיר שמתאים לצרכיו, וזאת מבלי שיצטרך לרכוש חבילת גלישה באינטרנט סלולרי, כפי שהיה מחויב ברכישה דרך חברות הסלולר".

בשוק הפרטי פועלות כמה מהרשתות הגדולות כמו באג, מחסני חשמל, אופיס דיפו ואלפי חנויות פרטיות, עם זאת, מציין מארצי, כי "בחנויות הפרטיות יש ייבוא רב של מכשירים גנובים, מוברחים ומחודשים, בעוד שהרשתות מוכרות מכשירים שמיובאים על ידי היבואן הרשמי או על ידי יבואן מקביל". לדבריו, "אנחנו נותנים שירות עם כתובת וכל הממשקים בעברית. אין אצלנו מכשירים מוברחים או ממוחזרים".

"רוב הקהל שלנו אלו הם אנשים אשר מאסו בחברות הסלולריות היום אנו רואים יותר ויותר שהציבור תופס את חברות הסלולר כמו שהוא תופס את הבנקים, כמו שאנשים לא אוהבים את הבנקים כך אנשים כועסים על חברות הסלולר, אין הרבה שיגידו שהם הוגנים".

מהו גודל החדירה שלכם לשוק הפרטי?

להערכת מארצי, מפעילות הסלולר והמפיצות הרשמיות שלהן מוכרות כ-2 מיליון מכשירים בשנה, לדעתו, "כמות הטלפונים שהשוק הזה מגלגל כבר מופיעה על הרדארים של המפעילות הסלולריות: "אני בטוח שהתחום הזה כן מציק למפעילות באיזשהו אופן, ויש להן ממה לפחד בעיקר כאשר שר התקשורת הנוכחי הודיע כי הוא ימשיך את הקו הלוחמני של השר היוצא שדאג בראש ובראשונה לצרכן". "אין לי ספק" אומר מארצי, "שללא המדיניות של משרד התקשורת הן היו מנסות למנוע את הפעילות שלנו. חברות הסלולר יעשו הכל בכדי לשמר את המונופול שלהן בתחום".

האם אתם מנסים למשוך את הקהל באמצעות מחירים?

"אנחנו עובדים על ריווחיות נמוכה ולכן המחירים אצלנו נמוכים למשל את הנוקיה N95 8G אנחנו מוכרים ב-2,800 שקל ואילו בסלקום אפשר לרכוש אותו בכמעט 4,000 שקל" אומר מארצי. בנוסף לכך הוא מציין כי "הסיבה שהמפעילות אינן משווקות מכשירים סלולריים שעולים 300 שקל היא כנראה ההתחייבות - בעוד שמכשירים יקרים משולמים בתשלומים ומצריכים התחייבות, לקוחות לא יתחייבו על מכשיר זול".

על פי נתוני פישמן סלולר**
על פי נתוני פישמן סלולר**


על פי סקר שערכו בפישמן סלולר, 70% מהלקוחות אינם רואים צורך במכשירי דור 3 וגם לקוחות שיש להם מכשירים אלו רמת השימוש באופציות השונות נמוכה, "אנחנו נותנים להם את המענה לכך", לדבריו, "חברות הסלולר כמעט ואינן מוכרות את המכשירים מהדגמים האלו מכיוון שכיום הן מרוויחות בעצם מכל המוצרים הנלווים".

האם יש לכם קווים משיקים עם חברות הסלולר?

"אין לנו נקודות ממשק עם חברות הסלולר למעט קנייה של כרטיסי SIM ממשווקים אבל אין בעיה של ניגוד אינטרסים".

"מארצי טוען כי אין הוא מעוניין בשיתוף פעולה עם אחת מהמפעילות. לטענתו, "ברגע שאתה נמצא עם ה'כובע של המשווק' כל האינטרסים מתאחדים עם אלו של המפעיל". הוא מציין כי hMobile קמה במטרה "לייצר אלטרנטיבה חדשה ללקוחות וכבר היום אנו מתחילים לראות שהלקוחות מצביעים ברגליים".

מהי הסיבה שאתם לא מיבאים מכשירים ומותגים אשר אינם קיימים בשוק?

בתחילה דרכה של החברה אחת המטרות היו לייבא מותגים חדשים לארץ אך עם הזמן נראה כי זו משימה בלתי אפשרית" אומר מארצי, "לצערנו הבנו שישנו פער בין מה שהוכרז במשרד התקשורת למה שקורה בפועל. הבירוקרטיה מאוד ארוכה ועד שמצליחים להביא מכשיר, הוא נחשב כבר לדגם ישן ולכן החלטנו לוותר וכיום אנו מייבאים מכשירים אשר אושרו בארץ".

"לחברות הסלולר יש אפשרות להביא דגמים חדשים בקלות מכיוון שיש להן את האפשרות להעזר בסוללות של מהנדסים וטכנאים ולהשיק את המכשיר בזמן קצר ביותר. כך נוצר עיוות וחוסר הגינות שהחברות הקטנות לא יכולות להרשות לעצמן ומכאן מתחזקת השליטה שלהן בשוק" אומר מארצי.

מה עם האייפון? יגיע לארץ?

לטענתו של מארצי, הסיבה האמיתית לכך שאין עדיין אפשרות למכור את האייפון באופן רשמי היא בעיקר "בגלל בירוקרטיה לקויה וטיפשות, אין עם מי לדבר אם הולכים למשרד התקשורת בתל אביב. אפשר להתקל אך ורק בדלתות לבנות סגורות" הנושא הזה הוא הפסד גדול למדינה מכיוון ששבמקום שהיא תרוויח באמצעות המס על המכשירים כיום נמצאים מאות מכשירים שאינם חוקיים".

מי הוא הקהל שלכם?

הקהל מגוון ובינהם צעירים שאוהבים להחליף מכשירים בתדירות גבוהה ובכלל אנשים שאינם מעוניינים להתחייב ל-3 שנים או מעוניינים להתחייב ל-3 שנים.

רוב הקהל שלנו אלו הם אנשים אשר מאסו בחברות הסלולריות היום אנו רואים יותא ויותר את הדימיון בין איך שהציבור תופס את חברות הסלולר בדומה לבנקים, כמו שאנשים לא אוהבים את הבנקים כך אנשים כועסים על חברות הסלולר, אין הרבה שיגידו שהם הוגנים".

קבוצת פישמן נכנסה לתחום הסלולר בעקבות נוהל יבוא מכשירים סלולרים בלתי תלויים במפעילים, שעבר ב-1 בנובמבר 2005, עם זאת עדיין לא חלה מהפכה ואנשים ממשיכים לרכוש מכשירים דרך המפעילים? מדוע המהפכה לא הגיע?

המהפכה כן מתרחשת רואים זאת במספר חנויות שנפתחות בשוק הפרטי היום מדובר באלפי חנויות. בנוסף לכך בשנה האחרונה אנו רואים יותר ויותר חנויות אשר נכנסות לתחום וזה מעיד על השינוי ועל הביקוש שקיים אחרת חברות כמו אייס, באג, סקאל ועוד לא היו נכנסים לתחום. עם זאת בכל שנה, אמנם עדין אין לנו את הכוח של המפעילות הסלולריות אבל הגידול בפניית לקוחות לחנויות כמו שלנו עולה בהדרגה וגדל במאות אחוזים בשנה".

נתוני המכירות של הרשת : בשנת 2006 נמכרו 600 מכשירים , ב-2007 2500 מכשירים ובנשת 2008 נמכרו כ-16 אלף מכשירים. השנה טוען מארצי כי קצב המכירות עומד על 25 אלף".

למרות הכל עדין אתם לא מוכרים בשוק, אילו פעילויות אתם עושים בכדי להחשף לקהל הרחב?

אנו ממקומים בחנויות הום סנטר (גם היא בבעלות קבוצת פישמן), בה יש תעבורה של מיליון לקוחות בחודש, בנוסף לכך השנה הגדלנו את תקציב הפרסום שלנו והוא עומד על כמיליון שקל לשנה. פרסמנו במדיות השונות בעיתונות, באינטרנט ואפילו בטלוויזיה".

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שרות לקוי לאחר קניה
    חיים 05/01/2011 18:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זהירות עלות מכשיר נמוכה אך הרווח הוא בשרות לקוי השיטה היא כששולחים מכשיר לתיקון המכשיר מוחזר ללא תיקון כששלחים שוב על אותה תקלה דורשים 500ש\"ח וזאות לאחר 14 ימי עבודה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות