לקראת דוחות נייקי - האם ענקית ההנעלה תצליח להתאושש?
מניית ענקית ההנעלה נייקי NIKE ירדה כבר 6.5% מתחילת השנה ו-18% ב-12 החודשים האחרונים. מניית החברה במרחק של יותר מ-40% משיא כל הזמנים שלה של 172 דולר אליו הגיעה ב-2022 וכעת, לאחר ההקלה שנרשמה גם בעלויות ההובלה ושרשראות האספקה, האופטימיות בוול-סטריט גוברת. המשקיעים עדיין מחכים להשתכנע.
תוצאות החברה לרבעון השלישי הפיסקאלי שלה צפויות להתפרסם לאחר הסגירה, כאשר המשקיעים בלחץ. בדוחותיה לרבעון השני נייקי לא הצליחה לעמוד בציפיות והמניה צנחה ומאז לא הצליחה להתאושש. לפי הערכות בוול-סטריט, ההכנסות ירדו ויעמדו על 12.26 מיליארד דולר עם רווח למניה של 75 סנט. יעד המחיר הממוצע בקרוב האנליסטים עבור מניית החברה ירד מתחילת השנה ועומד על 121.45 דולר.
האופטימיים
בחברת השירותים הפיננסיים גוגנהיים צופים כי שנת 2024 תהיה שנה חזקה עבור נייקי. האנליסט רוברט דרבול נתן המלצת קנייה למניית החברה עם מחיר יעד של 130 דולר בטענה כי הביצועים הנמוכים של נייקי בתקופה האחרונה הופכים אותה למעניינת. לפי דרבול, "ההנהלה בנתה את הבסיס להשקות מוצרים רבות על מנת לספק האצה בצמיחה בשורה בעליונה במחצית השנייה של 2024 ועד 2025".
בגוגנהיים אופטימיים כי נייקי תעשה קאמבק בקטגוריית הריצה, תחום שהופך ליותר ויותר תחרותי עם חברות כמו On Holdings ו-Hoka של Deckers. לפי הערכות הגרסה האחרונה של נעלי הספורט Pegasus ו-Alphafly אמורה להגיע באפריל, מה שיכול לעזור לנייקי לשחזר את המומנטום.
- נייקי חושפת דור חדש של מוצרים חכמים
- דוחות נייקי: טובים מהצפי אבל יש מכשולים בדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, גם המותג ג'ורדן של החברה עדיין מבוקש מאוד והביקוש צפוי לגבור במשחקים האולימפיים שיתקיימו בקיץ ולא רק בתחרויות המסורתיות כמו אתלטיקה, אלא גם בפעם הראשונה אי פעם בתחרויות ריקוד.
הפחות אופטימיים
בברנשטיין פחות אופטימיים ומציינים את השוק הסיני הבעייתי. האנליסטים אמרו כי בהתחשב בהתאוששות הכלכלית האיטית במדינה והירידה בביקושים, ייתכן והמשקיעים יצטרכו למתן ציפיות. "הביצועים הנוכחיים נמצאים מתחת למגמה, מה שמרמז כי אם לא תתרחש האצה, אנו עשויים לראות יותר הוזלות במהלך השנה", כתבה אנליסטית ברנשטיין, אנישה שרמן. "מלאי הוא לא בעיה, אלא מגמות הביקוש".
עוד הוסיפה האנליסטית כי "היעדר השיפור בנתוני הייצור מצביע על כך שעדיין הביקושים לא התאוששו ואפשר לראות זאת בהזמנות הקמעונאים שנוקטים בזהירות רבה יותר".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נייקי מחכה לדחיפה
בוול-סטריט כן נרשמים קולות שוריים רבים בנוגע לנייקי, במיוחד כאמור הודות לדגמים החדשים בקטגוריית הריצה והאולימפיאדה בקיץ ובמיוחד לטווח הארוך. עם זאת, מניות נייקי ספגו מכה קשה וכרגע המשקיעים לא מצפים ליותר מדי. במידה והחברה תצליח להציג ביצועים חזקים בתוצאותיה לרבעון, מניית נייקי עשויה לקבל את הדחיפה לה היא מחכה.
ענקית ההנעלה הודיעה בפברואר כי היא מתכוונת לפטר 2% מכוח העבודה שלה ברחבי העולם, או 1,600 עובדים. לדברי המנכ"ל, ג'ון גונהיו, המהלך הגיע במטרה לקצץ בעלויות ולפנות תקציבים להשקעה בתחומים אחרים כמו תחום הריצה, אופנת נשים ומותג ה"אייר ג'ורדן". כבר בדצמבר החברה הורידה את התחזית ההכנסות שלה ואמרה שלצד זאת היא מתכוונת להקטין את ההוצאות בסדר גודל של 2 מיליארד דולר במהלך 3 השנים הבאות.
מניית החברה הגיבה אז לחדשות בירידות כאשר הסיבה המסתמנת לכך הייתה דבריה של החברה כי היא רואה זהירות יתרה בקרב הלקוחות שלה והאטה בקניות, בעיקר באירופה ובסין, אזורים בהם הצמיחה נחשבת חלשה יחסית לשאר העולם. בנוסף נייקי ציינה כי הצרכנים מעדיפים לבזבז את כספם על חוויות ופחות על מותגים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
