אנבידיה
צילום: טוויטר

מניית אנבידיה יורדת ב-3%. מה מזיז את ענקית השבבים?

לאחר שהמתחרה AMD פרסמה תחזית שאכזבה את המשקיעים, אנבידיה, יחד עם כל סקטור השבבים, נסחרים בירידות שערים; הנתח של אנבידיה בתעשיית שבבי הבינה המלאכותית עומד כיום על כמעט 80%
אדיר בן עמי | (1)

לאחר שאמש יצרנית השבבים אנבידיה NVIDIA COR יצרה שיאים חדשים, מניית החברה נסחרת בירידות שערים לצד חברות אחרות בסקטור השבבים. מניית אנבידיה יורדת ב-3%, במה שנראה כמו מימוש רווחים כשיום קודם לכן החברה סגרה בשיא כל הזמנים של 627.74 דולר.

אמש פרסמה המתחרה AMD ADVANCED MICRO DEVICES את תוצאותיה לרבעון ושלחה למשקיעים מסר מעורב בנוגע לייצור השבבים הדרושים למערכות בינה מלאכותית, עם תחזית חלשה שאכזבה את וול-סטריט, למרות הצפי למכירות מוגברות של מעבדים ל-AI. מניית AMD יורדת ב-4%, בעוד אינטל יורדת בפחות מאחוז. AMD גם עדכנה מעלה את תחזית ההכנסות שלה לשנה כולה משבב ה-MI300 המשמש מרכזי נתונים ובינה מלאכותית ל-3.5 מיליארד דולר, לעומת 2 מיליארד דולר קודם לכן. כעת החברה צפויה להניב מכירות של 11.2 מיליארד דולר ממרכזי הנתונים בשנת 2024. זאת לעומת הכנסות צפויות של 78.4 מיליארד דולר ממרכזי נתונים אצל אנבידיה. 

עוד אמרה AMD כי החולשה במגזר השבבים למשחקי וידיאו, מחשבים אישיים ושווקי ליבה אחרים הכבידו על התחזית לרבעון הראשון שלה. אנבידיה מתחרה מול החברה ברוב התחומים הללו. 

התוצאות לרבעון של מיקרוסופט ואלפבית דווקא נראו טובים עבור אנבידיה. מיקרוסופט MICROSOFT צופה שהוצאות ההון "יגדלו באופן מהותי" ברבעון הנוכחי, בעזרת השקעות בענן ובתשתיות בינה מלאכותית. אלפבית צופה שההוצאות ההוניות שלה בשנת 2024 יהיו גדולות משמעותית מאשר ב-2023. עם זאת, הבעלים של גוגל ציינה כי היצע הבינה המלאכותית שלה נתמך גם על ידי יחידות ה-TPU של החברה, שלפי דבריה בעבר, יכולות במקרים מסוימים לגבור על מוצריה של אנבידיה. שתי החברות מהוות לקוחות עיקריים של אנבידיה. 

 

מובילת שבבי ה-AI

מניית ענקית השבבים עלתה כבר 24% מתחילת השנה וממשיכה למצב את עצמה כמובילה בתעשיית הבינה המלאכותית. לאחרונה הודיע מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, כי החברה תחזיק ב-350,000 מעבדים גרפיים (GPU) מדגם H100 של אנבידיה NVIDIA COR   ובסך הכל כמעט 600,000 מעבדים גרפיים, כאשר 250,000 מעבדים יהיו עם כוח מחשוב דומה לשל H100 עד לסוף השנה הנוכחית, יתכן מאוד שגם המעבדים האחרים יהיו של אנבידיה בדגמים שונים.

ה-H100 הוא ה-GPU המוביל כיום של אנבידיה למרכזי הנתונים ועולה כ-25,000 דולר ליחידה, לפי מצגת שפירסמה חברת השבבים, מערכת המכילה 16 מעבדים גרפיים מסוג H100 עולה 400 אלף דולר. עם זאת, לא ידוע באיזה מחיר תרכוש מטא את המעבדים. רכישה של 350,000 מעבדים ב-25,000 דולר ליחידה תסתכם בכמעט 9 מיליארד דולר. היות והחברה קונה כמות עצומה של מעבדים יתכן והמחיר יהיה נמוך יותר ליחידה.

אנבידיה צפויה להשיק גם בקרוב את ה-H200, הדור הבא של ה-H100 שצפוי להגיע ברבעון השני של 2024 ולעזור לחברה להגדיל את הביקושים למוצריה בזמן שהיא מתמקדת גם בהגדלת התפוקה בכדי להצליח לעמוד בביקושים הללו.

קיראו עוד ב"גלובל"

2023 הייתה השנה של ענקית השבבים. המניה שלה נסקה ב-250% ושווייה חצה את הטריליון דולר. זה קרה כי אנבידיה נהפכה למונופול כמעט מוחלט בתחום שבבי הבינה המלאכותית: כל חברה שרוצה לאמן מודלי בינה מלאכותית צריכה לרכוש מאנבידיה מעבדים גרפיים (GPU) רבים, ותחליפים בשוק כמעט ואין. 

 

הדוחות לרבעון השלישי

לרבעון השלישי רשמה אנבידיה רווח למניה של 4.02 דולר על הכנסות של 18 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 3.18 דולר על הכנסות של 16.12 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 75%, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-72.5%. הכנסות ממרכזי נתונים עמדו על 14.51 מיליארד דולר, לעומת צפי של 12.85 מיליארד דולר. במגזר הגיימינג ההכנסות עמדו על 2.86 מיליארד, לעומת צפי של 2.7 מיליארד דולר. לרבעון הרביעי אנבידיה צופה הכנסות של 20 מיליארד דולר עם סטייה של 2% למעלה או למטה. הצפי היה ל-17.9 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בן 31/01/2024 21:06
    הגב לתגובה זו
    כל ירידה לצורך עליה. מימושים אחרי שיא ושוב מגיעים קונים. תעבור 1000$תוך חצי שנה. אין לה מתחרה רציני. מי שרוצה יכולות ai, רוצה לקנות אנבידיה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.