גוגל
צילום: Pawel Czerwinski on Unsplash
לקראת הדוחות

לקראת דוחות גוגל - מה צופים האנליסטים?

ענקית הטכנולוגיה חוסה בצילן של הענקיות האחרות בזמן האחרון, כמו מיקרוסופט, אפל ואמזון; ועדיין, החברה משקיעה משאאבים רבים ב-AI והיא עדיין אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם - למה לצפות בדוחות של גוגל?
רוי שיינמן | (3)

גוגל  GOOGLE תדווח מחר (שלישי) אחרי המסחר על הדוחות שלה לרבעון הרביעי ולשנת 2023. בתקופה האחרונה גוגל לא תופסת הרבה כותרות, בעיקר בגלל שהחברות האחרות ב-7 המופלאות, כמו מיקרוסופט MICROSOFT ואפל APPLE  שחצו את רף ה-3 טריליון דולר למשל, מעסיקות את המשקיעים. בינתיים, המנייה של גוגל עלתה כבר ב-10% מתחילת השנה, היא אחת השחקניות הגדולות בתחום ה-AI, וכנראה שהיא יודעת עלינו יותר מכל חברה אחרת בעולם, אז למה לצפות בדוחות?

מנכ

מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'איי; קרדיט: Eesan1969, Wikipedia

מה צופים האנליסטים?

האנליסטים בוול סטריט צופים שגוגל תדווח על רווח למנייה של 1.59 דולר והכנסות של 85.28 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, זאת לעומת רווח למנייה של 1.05 דולר והכנסות של 76.05 מיליארד דולר ברבעון המקביל. 

אחד מאפיקי ההכנסה העיקריים של גוגל הוא שירות הפרסום, שבזמן האחרון מראה התייצבות מסוימת - האנליסטים צופים שההכנסות מפרסום בשירות החיפוש יסתכמו ב-48.1 מיליארד דולר ומפרסום ביוטיוב ב-9.2 מיליארד דולר, עליות של 12.9% ו-15.5% בהתאמה. ההכנסות משירות הענן שלה, שמראות האטה מסוימת, צפויות להסתכם ב-8.9 מיליארד דולר שהם 22% יותר מהרבעון המקביל, אבל משקפים צמיחה איטית יותר לעומת הרבעון הקודם שהציג צמיחה של 22.5% בתחום הענן.

גם ההשקעות שלה ב-AI מניבות לה רווחים שגדלים, אם כי די באיטיות - ברבעון השלישי למשל הפרויקטים של רכב אוטונומי מבוסס AI ויחידת המחקר המדעי מבוסס AI הניבו יחד רווחים של 297 מיליון דולר לעומת 208 מיליון דולר ברבעון המקביל, אבל כל תחום ה-AI הציג הפסד של 1.19 מיליארד דולר.

גוגל מתכננת ללכת חזק על ה-AI. היא כבר הודיעה שהיא מתכוונת לפטר עובדים בדיוק בשביל זה. גוגל פועלת להגדלת הנוכחות שלה בתחום הבינה המלאכותית, בעיקר לאור העובדה שמנוע הצמיחה העיקרי שלה, מנוע החיפוש, נמצא תחת איום הולך וגובר מצד מתחרות כמו מיקרוסופט עם בינג ואפילו סטארטאפים כמו Perplexity. 

האם המנייה עוד מעניינת?

המנייה של גוגל עלתה ב-60% ב-2023, כאשר היא הוסיפה עוד 10% מתחילת השנה, זאת בהשוואה ל-2.7% של ה-S&P 500. המנייה של גוגל נסחרת במחיר שיא של 155 דולר. זה אולי נראה יקר, אבל לשם השוואה, מניית אפל נסחרת במחיר של 191 דולר ומיקרוסופט ב-410 דולר, וגם האנליסטים חושבים שלגוגל עוד יש לאן לעלות.

מניית גוגל

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית גוגל ב-12 החודשים האחרונים

האנליסט בנג'מין בלאק מדויטשה בנק למשל, השאיר את ההמלצה שלו על המנייה כ"קנייה" והעלה את מחיר היעד ל-168 דולר, אפסייד של 8%. בלאק מצביע ספציפית על ההכנסות מפרסום ביוטיוב ובמנוע החיפוש, שקיבלו דחיפה מהשימוש בכלים מבוססי AI שעזרו להם לשפר תוצאות. גם האנליסט ג'סטין פוסט מבנק אוף אמריקה ממליץ על קנייה של מניית גוגל עם מחיר יעד של 175 דולר - אפסייד של 13%. הוא מצפה שגוגל תעקוף את הצפי בשורה העליונה והתחתונה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תמהוני 30/01/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
    "המנייה של גוגל נסחרת במחיר שיא של 155 דולר. זה אולי נראה יקר, אבל לשם השוואה, מניית אפל נסחרת במחיר של 191 דולר ומיקרוסופט ב-410 דולר"
  • מבחינה פ]סיכולוגית יותר קל לקנות מניה 40 ד' מאשר 3000 ד (ל"ת)
    אבי 30/01/2024 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בראל 30/01/2024 17:48
    הגב לתגובה זו
    אומרים שטבע נהדרת אז למה היא יורדת ליכבוד הריבעון מחר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.