סין
צילום: Sabel Blanco

אמון הצרכנים בסין נמצא בשפל - הפתרון לא צפוי להיות קל

"על מנת להחיות את האמון בסין, קובעי המדיניות צריכים להודיע כי לא יעמדו בדרך של בעלי העסקים וכך יזמים יוכלו לעשות עסקים מבלי לחשוש שמאמצי הממשלה לפתור בעיות סוציו-אקונומיות יהפכו למכשולים"
אדיר בן עמי | (2)

סין מנסה לבנות מחדש את האמון בקרב העסקים והצרכנים במדינה שנפגעו מהמדיניות שהממשלה הובילה, יחד עם מגבלות הקורונה הקשות. עד כה, המאמצים התערערו, בביג'ין לא חוששים להסתמך על חובות, כמו בעבר והחוב לתמ"ג מתקרב ל-300%.

אמון המשקיעים, בעלי העסקים והצרכנים נפגע משמעותית בשנתיים האחרונות, כמובן כתוצאה מהגבלות הקורונה שסגרו אנשים בבתיהם במשך שבועות, אך גם כתוצאה מהירידה החדה בשוק הנדל"ן שמחזיק בכ-70% מהעושר של משקי הבית והמהלכים של הממשלה נגד חברות סיניות. 

חלק מהבעיות הכלכליות נוצרו בעצמן, כאשר קובעי המדיניות הסיניים מטפלים בצורה לא נכונה בבעיות סוציו-אקונומיות כמו שיפור הגישה לשירותי בריאות וחינוך, טיפול בחוסר השוויון בהכנסה, מה שככל הנראה מקשה על עסקים להבין אילו רפורמות צפויות להגיע בהמשך. "הצרכנים בסין חסרי אמון. יש אימרה פופולרית בסין שאומרת: 'אם אתה לא קונה, אני לא קונה והמחיר ירד ב-200 יואן בשבוע הבא'. המדיניות היא מאוד דיפלציונית", אמר זונגיואן זואי ליו, שותף במוריס ר. גרינברג .

"בעוד שירותים מסוימים כמו בתי קולנוע ומסעדות ראו התאוששות עם הסרת המגבלות, השלב הבא חייב להיות התאוששות בהוצאות על סחורות והשקעות של חברות פרטיות - זה עדיין לא קרה", אמר אנדי רוטמן אסטרטג השקעות במתיוס אסיה. "הממשלה יישמה את המדיניות שלה בצורה הרת אסון, שפגעה באמון היזמים, כשעסקים קטנים בבעלות פרטית מעסיקים כ-90% מסין ומהווים את רוב הצמיחה הכלכלית". 

לפי הערכות האנליסטים, על מנת להחיות את האמון בסין, קובעי המדיניות צריכים להודיע כי לא יעמדו בדרך של בעלי העסקים וכך יזמים יוכלו לעשות עסקים מבלי לחשוש שמאמצי הממשלה לפתור בעיות סוציו-אקונומיות יהפכו למכשולים. "אסור לנו לצפות למהלכים דרמטיים של הממשלה, אלא להצהרות שקטות יותר ולהנחיות לפקידים מקומיים שיזוזו מהדרך", אמר רוטמן וציין כי ככל שעסקים קטנים יוכלו לבצע השקעות מוצלחות, המומנטום יווצר. "זה הולך להיות תהליך הדרגתי - לא מתג שהממשלה יכולה ללחוץ עליו והכל יסתדר". 

הועלו לאחרונה גם חששות רבים בנוגע לשוק הנדל"ן הסיני שצבר חובות עצומים במהלך העשורים האחרונים על מנת לתדלק התרחבות מהירה. האטה כלכלית, שנוצרה בעקבות הקורונה והחמירה לאחר המדיניות המחמירה של הממשלה לטיפול במגיפה, זירזה את הבעיות הפיננסיות בסקטור. נתוני הצמיחה האחרונים של סין מצביעים על כך שהיצוא בחודש יולי ירד ב-14.5% לעומת שנה שעברה, לצד היבוא שירד ב-12.4%. מדובר בנתונים לא טובים שפיספסו את ציפיות האנליסטים. 

סקר של רויטרס חזה ירידה של 12.5% ביצוא ביולי לעומת שנה לפני, בעוד היבוא היה צפוי לרדת ב-5% במהלך אותה תקופה. היצוא של סין לארה"ב צנח ב-23.1% משנה לשנה בחודש יולי, בעוד שהיצוא לאיחוד האירופי ירד ב-20.6%. היצוא לאיגוד מדינות דרום מזרח אסיה ירד ב-21.4%, לפי הנתונים. גם היבוא של סין מרוסיה ירד ב-8.1% ביולי לעומת שנה שעברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הזמן לא לצידה של סין, החששות לגבי בעיות מבניות הקשורות לחוב בנוסף לכך שהממשלה מקשה על גישה לנתונים כלכליים מערערים עוד יותר את האמון במדינה. בג'יי פי מורגן צופים לצמיחה כלכלית של 4.3% במחצית השנייה, נתון שנחשב בעיניהם לנמוך ובדרך להחמיץ את היעד של 5% שהממשלה הציבה, בנוסף לסיכון רב להחמרה ככל ששוק הדיור נשאר במיתון. יש צורך בפעולות אגרסיביות יותר שמטרתן תהיה לתמוך ישירות בעסקים ובמשקי הבית וגם אז לפי הכלכלנים זה לא יעזור לכלכלה שם השנה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שאול 23/08/2023 05:50
    הגב לתגובה זו
    גם אצלנו האמון בראש הממשלה וממשלתו שואף לאפס . ישראל באסון משילות טוטאלית . חובה להתעורר לפני שמכבים את האור .
  • נחמד 23/08/2023 09:39
    הגב לתגובה זו
    אתה משווה בנינו לבין מדינה קומניסטית.?.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.