רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק

ג'נרל מוטורס היא הבאה בתור במאבק עם איגודי העובדים - האם זו הזדמנות?

ב-2019 החברה כבר חוותה שביתה שאומנם גרמה לירידות זמניות, אך ברגע שהושגה עסקה, GM קפצה בחזרה. האם ההיסטוריה תחזור על עצמה?
אדיר בן עמי | (1)

בתקופה האחרונה אנו עדים לעלייה בכמות השביתות בקרב העובדים, העלאות שכר מאסיביות ועוד בעיות מגוונות, כשגם השחקנים והתסריטאים של הוליווד הצטרפו למאבק ונמצאים בשביתה. כעת, שהגל עוד בעיצומו יתכן והוא ייצר הזדמנויות בחברות רבות כשביניהן נמצאת ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS .

האחרונה במאבק הייתה UPS UNITED PARCEL SERVICE שחתמה על הסכם עבודה חדש ל-5 שנים בו הסכימה לעלות את שכר העובדים בכ-30% במצטבר במשך 5 שנים. כעת, ג'נרל מוטורס נמצאת במוקד כשהיא מנהלת משא ומתן עם איגוד העובדים של תעשיית הרכב. גם האפשרות של שביתה וגם האפשרות של חתימה על עסקה כנראה יצרו בעיות עבור המניה. כשחברה מגיעה למצב כזה, המשקיעים נוטים תחילה להתעלם מהאפשרות לשביתה, לאחר מכן דואגים שמא היא תקרה ואז חוששים מהעלויות הגבוהות של חתימה עסקה חדשה. המשמעות היא שכנראה לא יצא דבר חיובי לחברה שנמצאת במשא ומתן עם איגודי העובדים. 

אבל למה בעצם חתימה על הסכם עם איגודי העובדים נתפסת כדבר שלילי? הרי הגעה להסכמה עם העובדים היא חלק חשוב ומשמעותי מעשיית עסקים ומניעת שביתה שכנראה תהיה הרבה יותר יקרה מההסכם אמורה להיות דבר חיובי. נשיא Teamsters שון אובריאן, נתן מספר של 30 מיליארד דולר לאחרונה הקשור להעלאת שכר העובדים ב-UPS, זאת בקשה משמעותית מאוד לעסק שמייצר כ-100 מיליארד דולר במכירות בשנה. אך המספר שנתן אובריאן מתכוון לגידול המצטבר לאורך חיי החוזה. מה שמגיע לעליית שכר שנתית ממוצעת של בערך 5%-6% בשנה.

זה עדיין כנראה נשמע גבוה למשקיעים, למרות שהם עדיין לא רואים את זה מבוטא בדוחות. האנליסטים השאירו את הצפי שלהם ל-2024 ו-2025 ללא שינוי לאחר הדיווח וגם אם הם ישנו את הצפי לאחר שיחת המשקיעים ב-8 באוגוסט, זה כנראה לא יהיה דרסטי. האנליסטים לא מצפים שהשכר יגדל ב-1% או 2% כשהאינפלציה משתוללת כבר שנים. "אנו מאמינים כי הנהלת UPS לא הייתה מסכימה לעסקה שהייתה מגבילה את יכולת החברה להציג צמיחה ברווחים", כתב אנליסט דויטשה בנק עמית מהרוטרה ונתן המלצת קנייה עם מחיר יעד של 212 דולר למנית UPS.  

כנראה שזה לא יהיה מפתיע אם גם על ג'נרל מוטורס יופעל לחץ דומה בקרוב. יצרנית הרכבים כבר סבלה משביתה ב-2019 ומנייתה סיימה את אוגוסט של אותה השנה עם ביצועי חסר של כמעט 7% לעומת מדד ה-S&P 500 לאחר ששיחות המשא ומתן נכשלו. המניה המשיכה לרדת בספטמבר עם תחילת שביתת איגוד עובדי תעשיית הרכב וברגע שהושגה לבסוף עסקה המניה קפצה והצליחה להשיג את המדד בנובמבר ודצמבר.

אם ההיסטוריה תחזור על עצמה, כמו שהיא לרוב עושה, יתכן ומדובר בהזדמנות קנייה.  בעקבות זאת, אנליסט בנק אוף אמריקה ג'ון מרפי נתן המלצת קנייה למניות GM ופורד. מחיר היעד שלו למניית ג'נרל מוטורס עומד על 72 דולר, אפסייד של 88% ממחיר של 38.34 דולר ומחיר יעד של 22 דולר לפורד, אפסייד של 67% ממחיר של 13.16 דולר.  

בדוחותיה האחרונים רשמה ג'נרל מוטורס רווח למניה של 1.91 דולר על הכנסות של 44.7 מיליארד דולר. בוול סטריט ציפו לרווח למניה של 1.87 דולר על הכנסות של 42.1 מיליארד דולר. הרווח התפעולי עמד על 3.2 מיליארד דולר, בהתאם לצפי. בתחזיתה לשנה כולה, ג'נרל מוטורס צופה רווח תפעולי של 12-14 מיליארד דולר. באפריל האחרון בחברה ציפו לרווח תפעולי של 11-13 מיליארד דולר. זהו עדכון התחזית השני של החברה כשבינואר ציפתה החברה שהרווח התפעולי יפול ל-10.5-12.5 מיליארד דולר. הצפי בשוק הוא שהרווח התפעולי יעמוד על 11.8 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    העלו מחירים 01/08/2023 01:56
    הגב לתגובה זו
    הלחם והחמא. יושב אצל הדילרים ולא נמכר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.