לא לשימוש
צילום: רויטרס

פאואל לקונגרס: צופה העלאות ריבית נוספות: "לאינפלציה עוד יש דרך לעבור"

הדברים נחשפים בדפים שהכין יו"ר הפד' לעדות החצי שנתית שלו, בעוד שעה וחצי בקונגרס. לדבריו: "יש מחיר אמיתי לפיגור במאבק נגד האינפלציה - כזה שגדל עם הזמן"
נתנאל אריאל | (5)

יו"ר הפד' ג'רום פאואל צופה עוד העלאות ריבית, זה כמובן הגיוני שכן הפד' עצמו העלה בשבוע שעבר את תחזית הריבית שלו לסוף השנה ל-5.6% (בהשוואה 5% עד 5.25% כעת). התחזית המעודכנת פורסמה במקביל להחלטת הריבית ביום רביעי האחרון, בה הפד' לקח הפוגה מהעלאות הריבית והשאיר אותה, לראשונה מזה שנה, על אותה רמה.

על פי הדפים שהכין פאואל לנאום בקונגרס הוא צפוי להגיד שהעלאת הריבית תגיע כיוון שהאינפלציה "הרבה מעל" הרמה שבו היא צריכה להיות. "לחצי האינפלציה ממשיכים להיות גבוהים למרות שהאינפלציה התמתנה מעט מאז אמצע השנה שעברה, ולתהליך הורדת האינפלציה ל-2% יש עוד דרך ארוכה לעבור", יגיד יו"ר הפד' שיוסיף כי שוק העבודה עדיין "הדוק, למרות שיש סימנים לכך שהתנאים מתרופפים. יש מחיר אמיתי לפיגור במאבק נגד האינפלציה - כזה שגדל עם הזמן".

"כמעט כל משתתפי ה-FOMC (חברי הפד'. נ"א) צופים שיהיה נכון להעלות את הריבית בעוד קצת עד סוף השנה", כותב בפאואל בדפים לעדות החצי שנתית שלו בגבעת הקפיטול.

בפועל, על פי תחזית הפד' צפויות עוד שתי העלאות ריבית עד סוף השנה. האינפלציה בארה"ב אמנם ירדה בחודש האחרון ל-4% אבל אינפלציית הליבה (בניכוי מזון ואנרגיה) עומדת על רמה של 4.7%, והמדד ה-PCE המועדף על הפד' (המדד למחירי ההוצאות לצריכה אישית) לחודש מאי עמד על 5.3%.

פאואל גם מוסיף כי מספר המשרות הפתוחות עדיין עולה בהרבה על כח האדם הקיים. "ראינו את ההשפעות של הידוק המדיניות שלנו על הביקוש במגזרים הרגישים ביותר לריבית במשק. עם זאת, ייקח זמן עד שההשפעות המלאות של הריסון המוניטרי יתממשו, במיוחד על האינפלציה".

הציפיות לאינפלציה, הנחשבות למשתנה מרכזי לאן הולכים המחירים לאורך זמן, "מעוגנות היטב", כותב פאוול. סקר אמון הצרכנים שנצפה מקרוב באוניברסיטת מישיגן, למשל, הראה שתחזית האינפלציה לשנה מהיום ירדה ל-3.3%, הנמוך ביותר מאז מרץ 2021.

עם זאת, פאוול גם ציין כי הורדת האינפלציה תדרוש האטה של הכלכלה לצמיחה מתחת למגמה. הוא גם חזר והדגיש את המשפט הקבוע - שהחלטות הריבית הבאות יתקבלו על סמך 'נתונים נכנסים' ופגישה אחר פגישה, ולא על בסיס מסלול שנקבע מראש.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רועי 21/06/2023 23:16
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה לא באמת קיימת, מה שקיים זה הרצון של קובעי המדיניות להעלות ריביות, כדי לצמצם פערים חברתיים בין עשירים לעניים.
  • 4.
    שי 21/06/2023 19:23
    הגב לתגובה זו
    העליות של 30 אחוז בנסדק ו20 בסנופי תוך מספר חודשים ...לא משאירות ספק ש2021 תחזור על עצמה אים לא ירסן בזמן...
  • 3.
    בכל מה שעושה 21/06/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
    בכל מה שעושה
  • 2.
    צח 21/06/2023 16:07
    הגב לתגובה זו
    הריבית הגיעה לגובה מספק שיעשה את העבודה. תמשיך לטחון את המח בשקרים הכל כדי למנוע מהשווקים לעלות
  • 1.
    הדבר הראשון שטראמפ יעשה זה להעיף את פאול לעז... (ל"ת)
    6 21/06/2023 15:46
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.