מימן
צילום: Leestat@

מניות המימן עולות לאחר דיווח שפולקסווגן ו-BMW נכנסות לתחום

על פי דיווחים שלא אומתו או הופרחו בידי החברות שתי החברות פיתחופיתחו אבטיפוס והאיצו את הפיתוח של מכוניות עם מערכת הנעה מבוססת מימן, זאת לאחר שהמנכ"ל של פולקסווגן אמר רק לפני מספר חודשים כי הוא אינו מאמין בטכנולוגיה הזו
גלעד מנדל | (13)

המניות של החברות PLUG POWER INC, BLOOM ENERGY CORP CL A,  FUELCELL ENERGY INC העוסקות בפיתוח של תאי דלק מבוססי מימן ונסחרות בשווי שוק מצרפי של כ-20 מיליארד דולר עולות כעת במהלך המסחר לאחר שבעקבות פרסומים זרים חברות הרכב VOLKSWAGEN A G ORD ו-BMW צפויות להאיץ את ההשקעה שלהם בתאי דלק.

על פי הדיווחים, שלא אוששו או הופרחו עדיין בידי החברות, BMW כבר הוציאה אב טיפוס לרכב SUV שלה המונע רק על גבי מימן והיא צופה, בהנחה וכל הבדיקות יעברו בהצלחה - ייצור מסחרי של רכבים עד לשנת 2030.

גם פולקסווגן בנתה כבר מספר אבי טיפוס המבוססים על מכוניות קיימות שלה, פשוט עם מערכת הנעה המבוססת על גבי מימן במקום מערכת ההנעה הרגילה. כמו כן, החברה על פי אותם הדיווחים כבר העסיקה למעלה ממאה מדענים שיעבדו על פיתוח של מערכות דלק מבוססות מימן.

ספציפית בפולקסווגן מדובר במידע מפתיע למדי שכן רק לאחרונה כתב מנכ"ל החברה בטוויטר כי הוא אינו מאמין בשילוב מימן עם מכוניות וכתב "מימן אמור להיות מיועד לתעשייה, לכימיקלים, לתעופה - לא לרכב".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לטויוטה כבר יש את הטכנולוגיה ולא מהיום (ל"ת)
    יוני 24/09/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    HGUY 24/09/2021 15:21
    הגב לתגובה זו
    טעינה מהירה כבר יש. אז בשביל מה מימן. שייצרו חשמל מהמימן ויטענו המכוניות.
  • 8.
    למימן יתרונות 24/09/2021 05:46
    הגב לתגובה זו
    בטכנולוגייה הקיימת מתאים ליידומם בנם חדוב משקל נמוך כמו תעופה ותובלה כבדה בה משקל הבטרייה בא על חשבון משקל המטען . יש עוד בעייה פרקטית והיא שמימן ירוק מאנרגיה מתחדשת עדיין יקר בהשוואה לטכנולוגיית הבטריה .
  • 7.
    אסף 24/09/2021 05:01
    הגב לתגובה זו
    הפקת מימן היא מהתהליכים היותר מזהמים, לא משנה אם מימן אפור או ירוק, הפלטה הממוצעת היא 9 ליטר פחמן להפקת ליטר מימן. תזהרו מהפצה של ידיעות כאלה, חברות כמו טויוטה עובדות שעות נוספות להפצת מידע ונסיון להפיל את השינוי שמביא שוק הרכב החשמלי. מציעים פתרונות מגוחכים של התמנת פחמן... תלמדו את החומר לפני שמפרסמים שטויות
  • 6.
    יש גם את אקווריוס (ל"ת)
    אורי טל טנא 24/09/2021 00:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ג'נסל 23/09/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
    ג'נסל קרטעה השנה, יש מולה שורטים שיתחילו להסגר עם הייפ סביב מימן שזה הדבר הבא, מי שישכיל ירכוש אותה בזול , בדיוק כמו שחברות אנרגיה מתחדשת קרטעו בהתחלה ועפו עם הייפ
  • 4.
    דודיקס 23/09/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    שוק של רמאים , מנפולציות וויסותים
  • 3.
    אנונימי 23/09/2021 19:48
    הגב לתגובה זו
    רק תגידו שהיא רק יורדת כל יום,מי שקנה ב 1500,1800,2000,2150 נשרף קשות.
  • 2.
    שמוליק 23/09/2021 19:23
    הגב לתגובה זו
    יתקע עם משהו חא רלוונטי. חשמלי זה בוודאות מבוא סתום.
  • מי שקנה חשמלי הרוויח 23/09/2021 22:22
    הגב לתגובה זו
    והאוטו ב 200 אלך בעצם בחינם . כי וכל שנה הייתי מוציא 20 אלף על דלק+ מוסכים וטסט וביטוח יותר יקרים.
  • 1.
    א-ב 23/09/2021 18:48
    הגב לתגובה זו
    יש להעביר הגהה בטרם הפצה
  • צודק. לא מובן למה לא מגיהים. (ל"ת)
    אבי 24/09/2021 11:52
    הגב לתגובה זו
  • אבשלום 24/09/2021 00:29
    הגב לתגובה זו
    ניסוח לא משהו, טכנולוגיה לא מתאימה לרכב. אז סך הכל, בסדר גמור
ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)

מניית אנבידיה ב-320 דולר - היעד החדש של האנליסטים

עסקת ענק עם מיקרוסופט, תוצאות מבחנים טכנולוגיים ותחזית שורית של אופנהיימר ו-HSBC דוחפים את מניית השבבים המובילה למעלה - למרות התחזקות המתחרות



רן קידר |

אנבידיה (NVIDIA Corp. -0.11%  )  רושמת עלייה של 2.4% במסחר המוקדם, לאחר ירידה חדה של 4.4% אתמול. הירידה הגיעה בעקבות הודעה על שיתוף פעולה בין AMD ואורקל לפיתוח אשכולות בינה מלאכותית – מהלך שנתפס כסיכון פוטנציאלי לנתח השוק של אנבידיה בתחום הליבה שלה. ובכלל - AMD וברודקום מדווחת בחודשים האחרונים על שיתופי פעולה גדולים עם חברות בתחום, והחשש שהם עלולים לקחת נתח שוק מאנבידיה

עם זאת, אנליסטים רבים טוענים שהיתרון הטכנולוגי של אנבידיה עדיין מובהק. האנליסט ריק שאפר מאופנהיימר פרסם סקירה מעודכנת שבה חידש את המלצתו ל"תשואת יתר" על המניה, עם מחיר יעד של 225 דולר, בעוד המניה ב-184 אחרי העלייה בטרום.  לדבריו, הביצועים למול צריכת אנרגיה (Performance-per-Watt) של מערכות אנבידיה מובילים בענף, במיוחד עבור עומסי עבודה בתחום הבינה המלאכותית.

שבבי GB200 NVL72 מציגים עדיפות מול AMD לפי מבחני InferenceMAX

אחד מהחיזוקים להערכת האנליסטים הגיע ממבחני InferenceMAX של חברת SemiAnalysis, שבדקו את ביצועי השבבים בשלב האינפרנס,  כלומר, הפקת תשובות ממודלים מבוססי בינה מלאכותית. מערכת השרתים GB200 NVL72 של אנבידיה הציגה ביצועים טובים יותר בהשוואה למערכות של AMD, גם ברמת העיבוד וגם ביעילות האנרגטית.

נזכיר כי תחום האינפרנס הפך בשנה האחרונה למוקד תחרות טכנולוגית, לאחר שבשלב האימון (Training) אנבידיה כבר ביססה את שליטתה. ככל שהשימוש בבינה מלאכותית עובר ממרכזי מחקר לאפליקציות מסחריות, האינפרנס מקבל משקל גובר.

עסקת ענק עם מיקרוסופט מדגימה את הביקוש הגלובלי

היום דיווחה חברת Nscale Global Holdings הבריטית כי תפרוס 116,600 יחידות GPU של אנבידיה באתרי תשתית בטקסס ופורטוגל. הפריסה תתבצע במסגרת הסכם עם מיקרוסופט שמובילה את הקמת התשתית עבור אפליקציות AI בענן.

קנצלר גרמניה, פרידריך מרץ. קרדיט: רשתות חברתיותקנצלר גרמניה, פרידריך מרץ. קרדיט: רשתות חברתיות

קנצלר גרמניה פורש חזון של בורסה אירופית מאוחדת

קנצלר גרמניה, פרידריך מרץ, מציע להקים בורסה אירופית מאוחדת שתאפשר לחברות לגייס הון ללא תלות בניו יורק, כחלק ממאמץ כולל לחיזוק העצמאות הכלכלית של האיחוד והגברת התחרותיות מול ארה״ב ואסיה; "זו לא רק שאלה של כלכלה, זו שאלה של ריבונות כלכלית" אמר

רן קידר |
נושאים בכתבה פרידריך מרץ

במהלך דבריו בבונדסטאג ב־16 באוקטובר 2025, קנצלר גרמניה פרדריך מרץ הציג מהלך שאפתני: יוזמה להקמת בורסת אירופה אחת (European Stock Exchange) שתספק לחברות אירופאיות אלטרנטיבה אמיתית להנפקות מחו״ל. המהלך מונע מתוך ראייה של פיצול שוק ההון האירופי ושל תלות מוגזמת בבורסות אמריקאיות כמו ניו יורק. "אסור לאירופה להישאר קבלן משנה של שווקים פיננסיים אחרים", אמר מרץ, והוכיח חזון אסטרטגי, עם פתרון לשורש פערי הגיוס, הנזילות והצמיחה שנפערו בשוקי ההון של האיחוד.

כדי להמחיש את הצורך בשינוי, הביא מרץ דוגמה מקומית ומדויקת: ביונטק (BioNTech) BioNTech 1.69%  , אחת מחברות הביוטק החדשניות והחשובות ביותר שצמחו בגרמניה בעשור האחרון, בחרה להנפיק את מניותיה בבורסה בניו יורק ולא באירופה. לדבריו, מקרה זה ממחיש את מגבלות שוק ההון האירופי: עומק נמוך מדי, פיצול רגולטורי בין מדינות, חסמים ביורוקרטיים, היעדר פיקוח אחיד ומחסור בתמריצים למשקיעים מוסדיים.

נכון להיום, אין באירופה בורסה אחת מרכזית שמשקפת את כלכלת האיחוד. לעומת ה-NYSE האמריקאית או הבורסות בסין, באיחוד פועלות עשרות בורסות לאומיות נפרדות, עם רגולציות שונות, מבנה עלויות אחר, אכיפה מקומית ולא פעם חוסר סנכרון מוחלט.

האיחוד הפיננסי – חוליה חסרה במבנה האירופי

הבעיה אינה רק סמנטית. היעדר שוק הון אירופי מאוחד פוגע ביכולתה של אירופה לממן את הצמיחה שלה. חברות טכנולוגיה אירופיות, גם כשהן מצליחות, נאלצות לפנות למקורות אמריקאיים, הן בשל עומק שוק גדול יותר, והן בשל תמריצים רגולטוריים ויציבות תזרימית טובה יותר.

מרץ ציין כי אירופה לא תוכל להישאר שחקן עצמאי בזירה הגלובלית אם תמשיך להסתמך על פלטפורמות מימון שממוקמות מחוץ לה. כדי להתמודד עם הגידול בהשקעות טכנולוגיות בארה״ב ובמזרח, יש צורך בפלטפורמה עצמאית שתתחרה ברמה הבינלאומית — כזו שתוכל לממן את האנבידיה, TSMC או מטא הבאות, אך מתוך אירופה.