שבבים
צילום: Istock

הסקטורים שנפגעים מהמחסור העולמי בשבבים

מיצרני פלדה ועד מכשירים אלקטרוניים, כולם חווים את נחת זרועו של המחסור. בכמה זה יכול לפגוע בתמ"ג האמריקאי?
ארז ליבנה |

כמו במקרה של החיסונים נגד קורונה, שבה כל מדינה שמסוגלת לכך אוגרת כמויות של חיסונים לתושביה, כך גם במחסור הגלובלי בתעשיית המוליכים למחצה, שהמילה "זעזוע" היא אולי קטנה מדי כדי לתאר את התהליך שעוברים עכשיו לא מעט סקטורים. לא מעט חברות, כלומר כל מי שיכולה לצבור לעצמה סטוקפייל של שבבים ומעבדים, עושה זאת ושהעולם יישרף.

 

עד כמה המשבר חמור? לפי בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS) לא פחות מ-169 סקטורים נפגעים באופן ישיר ועקיף בשל המחסור. מיצרניות מתכת, דרך יצרניות מזגנים, סקטור האנרגיה המתחדשת, מבשלות בירה וגם יצרני סבון, כולם כולם, כולם נפגעים.

 

המשבר התחיל כשפגע בחודשים האחרונים בכל יצרני הרכב הגדולים בעולם והביא לסגירת מפעלים ופסי ייצור; או מה שבג'נרל מוטורס (GM) קראו למחסור "רוחות זנב (Tailwinds) בעלות של מיליארד דולר ב-2021". בגולדמן אומרים כי 4.7% מהתמ"ג של סקטור הרכב העולמי יוצא על תעשיית השבבים והמוליכים למחצה.

 

אגב, במהלך סוף השבוע בפולקסוואגן (VWAGY) – שבחודש שעבר אמרה כי הפגיעה כבר עצרה את בנייתן של 100 אלף רכבים – הודיעה לעובדיה כי הפגיעה תהיה ארוכה וכואבת מהצפוי.

 

"גם הספקים וגם בקבוצת פולקסווגן אומרים לנו שאנחנו נצטרך להתמודד עם אתגרים משמעותיים יותר ברבעון הנוכחי מאשר ברבעון הקודם", אמר וויין גריפית', מנכ"ל מותג סיאט בפולקסוואגן לרויטרס.

 

הסיבה שהמחסור פגע קודם כל בתעשיית הרכב היא בשל הצפי כי בעקבות המגפה, אנשים ירכשו פחות רכבים. אז החברות הורידו את כמות ההזמנות שלהם. הם טעו. כולם טעו. אבל זה כבר היה מאוחר. צוואר הבקבוק נסתם. עכשיו כולם נחנקים ובוכים.

לפי גולדמן, המשבר יכול לפגוע בתמ"ג האמריקאי ב-1%. זה המון. "יש מעבדים שאין להם תחליף קיים, כך שאם הירידה תהיה פרופורציונלית, התוצאה של זה יכולה להתבטא בשחיקה של 1% מהתמ"ג של ארה"ב", כתבו בבנק ההשקעות, אבל אמרו כי מדובר בסנאריו הגרוע ביותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המשבר מתפשט והמחירים יעלו

כבר כתבנו כאן לא מעט שהמחסור הזה צפוי להתרחב לכל דבר בעל חזות טכנולוגית, מאחר והיום המוליכים למחצה הם הבסיס למרבית הטכנולוגיות שפשוט לא עובדות בלעדיהם. אז אתמול דיווח הפייננשל טיימס כי המחסור מתרחב ופוגע גם ביצרניות מכשירי החשמל הגדולות בעולם.

 

לפי הדיווח, הן סמסונג והן LG, מהקנגלומרטים הטכנולוגיים הגדולים בעולם חוות דחיות בייצור מוצרים, שנעים מטוסטרים, למקררים וסמארטפונים. סמסונג היא גם יצרנית של שבבים וגם היא סובלת.

 

המחסור שצפוי להימשך עד שנה הבאה, פוגע בייצור ולכן גם במכירות העתידיות, אבל גם יתמוך בעליית מחירי מוצרים אלקטרוניים. קו דונג-ג'ין, מנכ"ל חטיבת הסמארטפונים בסמסונג אמר בחודש שעבר כי החברה "דחתה השקת סמארטפונים High-end לשנה הבאה".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.