וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 0.7%, טבע איבדה 3%

התנודתיות נמשכת: לאחר נפילות הבוקר בשוקי אסיה, מניות הטכנולוגיה בולטות בחולשתן. הבנק המרכזי באירופה הותיר את הריבית ללא שינוי. טסלה איבדה 3%, בואינג ירדה ב-4.9%, קרניבל נפלה ב-9.5%
עמית נעם טל | (11)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 0.7%. הבנק המרכזי באירופה באירופה הותיר היום את הריבית ואת תוכנית הרכישות ללא שינוי. במקביל נציין כי השווקים עדיין נמצאים בתקופה חלשה יחסית מבחינת התמיכה של הפד' והממשל בשווקים. החל מהשבוע הבא, התנאים הפיננסיים צפויים להשתפר משמעותית. 

 מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין: מספר מקרי ההידבקות ברחבי העולם עלה ביממה האחרונה ביותר מ-234 אלף, כאשר בסה"כ דווח על למעלה מ-13.7 מיליון מקרי הידבקות בחודשים האחרונים. מתוך נתון זה דווח על כ-587.7 אלף נפטרים. ארה"ב והודו ממשיכות להיות המוקדים הפעילים ביותר עם למעלה מ-110 אלף מקרי הידבקות ביממה האחרונה. 

נציין כי ביומיים האחרונים היו מספר דיווחים של חברות על התקדמות בפיתוח של החיסון לנגיף הקורונה (לכתבה המלאה). עם זאת, חשוב להדגיש כי קשה לראות פיתוח של חיסונים ברמה עולמית כבר בחודשים הקרובים. 

מדיניות הבנקים במרכזיים ממשיכה לעמוד במוקד הענייניים: הבנק המרכזי באירופה (ECB) הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי. במקביל, הבנק משאיר את תוכנית החירום לרכישות בשוקי האג"ח ברמה של 1.35 טריליון אירו. בבנק מציינים כי הם צפויים להמשי בתוכנית זו עד ליוני 2021 לפחות. 

בארה"ב, השווקים נמצאים ביומיים האחרונים בתקופה של ירידה יחסית בתמיכה. עונת המיסים אמש עברה ללא אירועים חריגים בשוקי המימון. הערב ככל הנראה צפוי מאזן הפד' לקבוע שפל לחודשים הקרובים והחל מהשבוע הבא השווקים צפויים להנות מרוח גבית משמעותית. 

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 1.2% ונסחר ברמה של 40 דולרים לחבית. הזהב ירד ב-0.9% ונסחר ברמה של 1,790 דולרים לאונקיה.

במרכז

עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה להשפיע על החברות המדווחות. סקטור הבנקאות עומד במוקד גם היום, כאשר בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) פרסם את תוצאותיו לרבעון האחרון. הבנק מציג ירידה חדה ברווחים לרמה של 3.5 מיליארד דולר, בעיקר בגלל הפרשות להפסדי אשראי צפויים (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד מדווחות בולטות בסקטור בימים האחרונים: גולדמן זאקס (לכתבה המלאה).ג'יי פי מורגן (לכתבה המלאה), וולס פארגו (לכתבה המלאה). סיטי בנק (סימול:C). 

עוד חברות בולטות שמדווחות היום: ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ), דומינוס פיצה (סימול:DPZ). 

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 3% והממשיכה לרכז עניין לאחר שזינקה אמש ב-8.3% (לכתבה המלאה). פייבר (סימול:FVRR) איבדה 2.3%. וויקס (סימול:WIX) ירדה ב-0.8%. אודיוקודס (סימול:AUDC) עלתה ב-9.5%.

מניית הרשת החברתית טוויטר (סימול:TWTR) איבדה 1% לנוכח הפריצה שהתרחשה לחשבונות של לא מעט מפורסמים (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    התכוונתי צונח אחר הסגירה (ל"ת)
    שלמה 16/07/2020 23:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נטפליקס שמטפליקס -הנסדק יורד לאחר הסגירה עוד (ל"ת)
    שלמה 16/07/2020 23:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יסיים ירוק !!! (ל"ת)
    דוד הגנן 16/07/2020 20:29
    הגב לתגובה זו
  • אני חושב שפלפל ירוק הוא ירוק. נכון? (ל"ת)
    לדוד הגנן 16/07/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
  • טוני לוקאס דה טוקאס 16/07/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
    נסדאק לפני קריסה רבתי
  • 4.
    שוקי 16/07/2020 19:05
    הגב לתגובה זו
    וההרצות היו מוגזמות אש לעציצים
  • הוא דאג שהבנקים לא יפלו בעקבות המשבר (ל"ת)
    הפד לא טעה 16/07/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טסלה ? לא פחות מ-70% - (ל"ת)
    קש 16/07/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
  • + או - אני יודע בדיוק וערוך. אני שואל עצמי מה איתך.. (ל"ת)
    לקש 16/07/2020 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דולר 16/07/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
    .
  • 1.
    100 16/07/2020 16:06
    הגב לתגובה זו
    הטראמפ...אין בכוחם להציל את עולמנו המקרטע זה זמן רב ובעיקר בעת הזאת עם בעיות הכלכלה והבריאות שאינו יכולות לבוא לידי פתרון סביר ..הכיוון הוא לא סימפטי ולא רק מבחינת בורסות.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.